Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hey Ceristimo, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

En zelfs op je verjaardag nog aan het sleutelen, een echte AX liefhebber!
Wie koopt er dan ook een 20 jaar oud Frans boodschappenautootje :P

Laatst van de CX club de tip gekregen om spuitvaseline te gebruiken om stekkertjes mee in te spuiten. Dat zou veel langer voor een duurzame en vochtafstotende verbinding moeten zorgen dan bijvoorbeeld wd40.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Rio97 wrote:
Laatst van de CX club de tip gekregen om spuitvaseline te gebruiken om stekkertjes mee in te spuiten. Dat zou veel langer voor een duurzame en vochtafstotende verbinding moeten zorgen dan bijvoorbeeld wd40.
wd-40 is ook zuurvrij (ff gegoogled) maar wat dunner, witvet (denk hetzelfde als vaseline?) is wat dikker en blijft, naar mijn idee, makkelijker zitten...

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat was inderdaad de reden.
Het wordt toch wat warm onder de motorkap, wordt de wd40 nog dunner en sijpelt uit het stekkertje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kijk, dat zal het zijn :)

en dan wel eerst zorgen dat het contact goed is, want als je al corrosie hebt, denk ik niet dat het vet het gebrek aan geleidend materiaal zal oplossen...

*googled wat op contact-spray* kan niet zo snel iets vinden waarom contactspray heel slecht is, maar lees wel dat de corrossie *even* weg is maar gewoon terugkomt...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik ga deze zaterdag twee week op vakantie (niet met de AX), dus die temperatuursensor moet nog even wachten tot daarna. Straks even twee weken niet meer aan die Plaisir's denken....
Bij terugkomst die sensor wisselen om te zien of dat het toerental fixed. 2000 toeren stationair als 'ie koud is rijdt echt belachelijk. Helemaal met die lekke uitlaat sta je gewoon straal voor l*l voor 't stoplicht... :oops:

Denk dat ik ook de wielen ga omgooien met Mirka. Vind die velgjes denk ik toch mooier, en in elk geval hobbelen die banden niet.

En wat kan dat stomme uitval probleem toch zijn? Mirka heeft het, en deze AX heeft het ook. Je moet 'm vaak twee keer starten. De eerste keer starten loopt 'ie perfect stationair (nouja, op 2000RPM dan), maar zodra je de motor ook maar iets belast door de koppeling iets op te laten komen valt al het vermogen weg. Veel gas bijgeven resulteert in een hoop gebok. Motor uitzetten en gelijk weer starten en je rijdt soepeltjes weg. Heel hinderlijk.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Na een hele lange tijd weer eens een reactie van mij.

AX doet het nog uitstekend. Nog niet veel aan gedaan, ben ook een poos op vakantie geweest en de AX heeft 6 weken stilgestaan, dus aandrijfassen rammelen nog steeds en uitlaat geeft een iets te sportief geluid, maar rijdt nog steeds superbetrouwbaar. Heb waarschijnlijk al een adresje voor de aandrijfassen gevonden, dus hopelijk worden die in oktober vervangen.

Heb al wel enkele malen met een lege accu gestaan, omdat ik de lichten vergat uit te zetten. Ik rijd overdag altijd met stadslichten aan. Die stadslichten inmiddels vervangen voor led-lichtjes. Kosten minder stroom dus trekken hopelijk de accu ietsje minder snel leeg als ik ze wéér vergeet uit te zetten :?... En ach, die priemende blauwe oogjes lijken wel stoer...

Deze AX heeft namelijk geen alarm dat piept wanneer je het portier opendoet met de lichten aan, zoals mijn twee voorgaande wél hadden.
Nouja, het alarmpje heeft 'ie wel (ligt los in de zekeringenkast), maar ik heb geen flauw idee hoe je dat moet aansluiten. Één zwarte en één rode draad. Welke moet waar? Wie oh wie weet het en kan deze ontiegelijke prutser uit de brand helpen? :)

Image
Last edited by Ceristimo on SatSep18, 2010 8:26:50 PM, edited 4 times in total.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

dubbelpost

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Staat in het instructieboekje. Ik meen iets van zekering 13 en... nog één. Als je ff online komt op MSN stuur ik je instructieboekje digitaal.

Is dat overigens het bleepdingtje dat nog onder het klepje in de auto lag? Die heb ik al is werkend gehad!

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Heb het al voor je opgezocht.

Ze moeten tussen F12 en F3, VOLGENS MIJ. Zeg het niet met 100% zekerheid!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ja. Is dezelfde inderdaad. Mirka heeft ook zo'n alarmpje, die wordt aan één kant gevoed via een draad die ergens uit de kabelboom wordt afgetapt, en de andere zit op de meest links-bovenste zekering. Geen idee hoe dat is aangesloten. Zekering F12 en F13? Kan't altijd proberen. Thanks! :)

En instructieboekje altijd welkom. Tenzij je de Engelstalige Hayes bedoeld, want die heb ik al :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank je wel Punaxio.

De plus op F12 en de min op F3 was de oplossing. Bij licht aan en contact uit een bijzonder irritante pieptoon.

De lichten vergeten uit te zetten zal nu niet meer voorkomen. :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo heb je een aantal weken niks qua storing met de AX, en dán....:P

De ruitenwisser hield er vanavond mee op. Of eerder, de ruitenwisserhendel.

Omhoog duwen van de hendel (zodat de ruitenwisser één wissende beweging maakt) werkt half. Op het moment dat ik de hendel loslaat staat ook gelijk de ruitenwisser stil, terwijl het eerst zo was dat je de hendel eventjes omhoog duwde en de ruitenwisser dan één volledige beweging maakte. Als je de hendel iets tever omhoog duwt staat de ruitenwisser ook gelijk weer stil

Stand 1 is moeilijk op gang te brengen. Je klikt de hendel één standje naar beneden en dan moet je er wat mee heen en weer wiebelen om de ruitenwisser op gang te krijgen. Als de ruitenwisser het doet blijft 'ie het op standje 1 ook prima doen, alleen het op gang brengen vereist wat pielen.

Stand 2 doet het goed.

De hendel voelt ook raar, stroefjes aan.

AX-kwaaltje? Hoe makkelijk kom je bij die schakelaar en heeft contactspray hier nog zin of is dit slijtage en moet ik opzoek naar een andere ruitenwisserhendel? Hoe krijg ik die hendel er überhaupt uit? :)

Ik moet erbij zeggen: Tot vandaag deed de ruitenwisser het altijd perfect. Het begon van de één op de andere seconde toen ik zelf voor interval aan het spelen was door om de 10 seconden het hendeltje even omhoog te duwen. Ineens bleef de ruitenwisser stilstaan toen ik de hendel losliet, en vanaf dat moment deed 'ie raar.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Image

Sorry voor het flauwe gehalte, kon het even niet laten toen deze foto vandaag bij de mail zat.

Stuur eraf en het kapje aan de kant van de bediening loshalen (torx).
Ik begreep dat je er ook de bediening van een serie 1 AX GT in kan zetten, die heeft een interval stand.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Rio97 wrote:.....Ik begreep dat je er ook de bediening van een serie 1 AX GT in kan zetten, die heeft een interval stand.
Dat kan inderdaad wel, maar het werkt niet :lol:

Je mist een interval relais en de benodigde bedrading.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de hulp, jongens. En geinige foto:) . Stuur los en het kapje eraf klinkt niet te ingewikkeld. Dus dat word zoeken naar een type1 ruitenwisserschakelaar? Want ik neem aan dat 'ie van een type2 niet passen gaat?...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Weer dubbelpost... Komt van m'n telefoon.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ceristimo wrote:Bedankt voor de hulp, jongens. En geinige foto:) . Stuur los en het kapje eraf klinkt niet te ingewikkeld. Dus dat word zoeken naar een type1 ruitenwisserschakelaar? Want ik neem aan dat 'ie van een type2 niet passen gaat?...
Type 2 gaat inderdaad niet passen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt, Henk! :)
Verhip. Ik was Mirka glad vergeten. Heb nog een tweede Plaisier in de garage bij mijn ouders staan... whoopsie. Haha. Ga de ruitenwisserschakelaar van Mirka in't weekend maar overzetten...
Last edited by Ceristimo on WedSep22, 2010 10:50:20 PM, edited 1 time in total.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Klein vraagje: een zwart éénspaaks stuur voor de AX: Bestaat het? Bruinwitje had een grijs interieur met het echte éénspaaks stuur. Wilde dat graag in de Plaisir hebben, maarja: Grijs stuur op zwart interieur ziet er ook niet uit.
Begrijp me niet verkeerd: met het drie-spaaks stuurtje kan ik ook prima rond fietsers, wanderlaars en andere vervelende obstakels sturen, maar ik vind eigenlijk dat in een Type1 AX in elk geval een éénspaaks stuur hoort...
Aangezien 't stuur er zaterdag toch af moet voor 't vervangen van de ruitenwisserschakelaar, zet ik liever een éénspaaks exemplaar weer terug... :)

Tweede puntje: Vandaag voor het eerst sinds ik 'Die Andere" heb, er met 4 personen in gezeten.
Twee volwassen mensen op de achterbank laat de AX behoorlijk door de achterpoten zakken, en vervolgens loopt bij het minste of geringste (de kleinste stuurbeweging naar links) het rechterachterwiel aan in de wielkast. Ook iedere drempel of hobbel in de weg laat het achterwiel aanslijten.
Heb dit met drie personen (dus één op de achterbank) nog nooit gehad.

Wat betekend dit? Schokdemper daar niet fris meer?...Of komt het vanwege de 14" GT-velgen, waar deze AX standaard op 13" hoort te staan?

P.S. Wat wordt een AX trouwens tráág en wat stuurt 'ie zwaar met vier volwassenen erin... :P

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

In een AX TE zit een zwart eenspaaksstuur. Een AX Plaisir is op basis van de TE gebouwd maar wat luxer gemaakt door onder andere het tunnelbakje en het 3spaaks stuur. Overigens geef ik je groot gelijk met 't eenspaaksstuur, had die er ook altijd al is in willen hebben maar nooit van gekomen. De BX heeft 't ook en dat is echt lekker!

Dat 'ie aanslijt in de wielkasten is normaal en dat deed 'ie bij mij ook als er mensen op de achterbank zaten. Komt door de weinig ruimte die de banden in de wielkasten hebben. Niks om je zorgen over te maken! Die schokbrekers zijn volgens mij echt nog wel goed.

Post Reply