Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Hoe wou je die vervoeren Raôel? Oliesporen in de kofferbak? :P

Ga waarschijnlijk meehelpen met het demonteren van de auto en het lijkt me héél vet om is een motorblok iut een AX te lepelen dus weet niet hoe Ceristimo hierover denkt?

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Hij rijdt wel storingsvrij inmiddels.

Motortje heeft alleen gare koppakking en iets met de oliedruk (pijlstok blijft niet zitten, maar carterontluchting is voor zover ik kan zien niet verstopt).
Gasklephuis houd ik zelf: die sensor is net gefixed en als ik gezeur krijg met deze AX kan die sensor erop.

Auto is verder prima, op gescheurd dash, kapotte achterbank, slechte remmen, en gare koppeling na.

Maar de aandrijfassen gaan eronder weg, evenals de uitlaat en schakelstangen. Ook het portier en de zijschermen gaan eraf.

En wie zou 't 'restant' dan willen hebben?

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Ugh...'k Wil Mirka niet naar de sloop hebben....

Ik ben aan het onderzoeken of ik een garage of iets dergelijks kan vinden waar Mirka voor onbepaalde tijd geschorst kan worden. Dat geeft mij de tijd om te verzinnen wat ik ermee doe, en misschien om haar als een soort zelf-sleutel project zelf op te knappen.

Ik bedoel, wéér een Type I naar de sloop brengen gaat me toch aan 't hart. Die Type II AX'jes staan op iedere straathoek, maar die Type I'tjes zijn zeldzaam. Zonde om weg te doen. Maar als ik geen stalling kan vinden houd het op, want ik kan haar alleen houden als ik d'r schors, en dat kan alleen als ze van de openbare weg af kan.

We verzinnen er wel wat op, hopelijk... :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

stallen zou absoluut fijner zijn natuurlijk :-?

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Gelukkig is zo'n AX maar een heel klein wagentje...

Mijn pa heeft een garage achter 't huis waar best veel uhm...'troep' in staat. Niet eens van hem, maar van één van mijn andere broers (die met de old-timer hobby).
Enfin, die garage is best een zooitje, maar als ik daarbinnen een ruimte kan creëren met de afmetingen van een AX, dan kan ik haar daar hopelijk zo naar binnen rollen en laten staan.
Ik ga paps eens even lief aankijken.... 8)

Als dat niet kan of mag dan is een tweede optie wellicht die jongen van de oldtimer Citroëns waar ik een paar week geleden was om de bandjes te laten wisselen (paar pagina's terug).
Hij en zijn vader hebben een groot terrein achter het huis waar de nodige auto's staan.
Misschien dat er voor een lichte vergoeding iets te regelen valt en dat ze daar voor onbepaalde tijd op 't terrein mag staan.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Ha! Ik heb waarschijnlijk een stalling gevonden voor Mirka. Het gaat wel betekenen dat het hele interieur tot het dak wordt volgestapeld. Alle rotzooi die nu de plek inneemt waar Mirka kan staan zal dan ín en bovenop de auto gepropt moeten worden.

Maargoed, dan hoeft ze in elk geval niet naar de sloop en heb ik nog effe een poos bedenk tijd. En da's wel fijn.

Ik neem aan dat je wel voorzorgsmaatregelen moet nemen als je een auto voor langere tijd opbergt, maar dat vraag ik dan wel. (wat doe je met de accu bijvoorbeeld, en de olie, koelwater en andere sapjes?).

En als ze dan geschorst in de garage staat kan ik op m'n gemakje bedenken of ik haar:

1) Verkoop (denk het niet...)
2) Naar de sloop breng (egnie!)
3) Als donor auto gebruik (zou wel heel zonde zijn, maarja...dan heb ik er wel het meeste aan)
4) Op m'n gemak opknappen en doorverkopen (ik zou willen dat ik daar de technische kennis voor had...Dat zou ideaal zijn)

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Vandaag even wat bezig geweest met die andere AX. Zitten best nog wel wat punten aan.

1) Stationair doet 'ie 2000 toeren als 'ie koud is. Volgens Punaxio waarschijnlijk de temperatuur meter. Die van Mirka er maar 'ns ingooien.
2) Soms zelfde probleem als Mirka. Bij wegrijden afslaan.
2) Bestuurderstoel zit los. Heb 'm bij thuiskomst gelijk weer vastgeschroefd aan de rails, maar tijdens stevig optrekken kantelde hij doodleuk weer achterover. Erg irritant.
3) Elektrische raambedieningc linkerdeur is kapoet. Is niet een storing in een stekkertje, maar 't zit hem ergens in de raamophanging of het motortje zelf. Raam loopt bijzonder zwaar (bij beide deuren overigens).
4) Elektrische storing rechterkoplamp. Die brandt als een lampionnetje. Komt amper licht vanaf. Zit hem niet in de lamp zelf, al meerdere uitgeprobeerd. Schudden met de bedrading, en soms doet ie het dan weer (heb jij dat nooit gemerkt, Bas?)...
5) Naar rechts sturen en flink op 't gas hangen is niet slim. De auto trilt dan bijna uit elkaar. Vrij weinig last met bochtjes naar links. Welke aandrijf as is 't dan?
6) Bij fel acceleren trekt de wagen zeer sterk naar rechts. Maar dat zal wel met die verrotte aandrijfas te maken hebben.
7) Uitlaat is rot. (klinkt wel sportief...)

Vandaag even snel gedaan:

Stuur recht gezet (stond veel te ver naar rechts)
Image

Nieuw deurslotjesding gemonteerd met rubbertje. Nou klapt de deur niet zo hard dicht.
Image

Windvanger van de deur gefixed en geprobeerd het elektrische raam te fixen. Laatste niet helemaal gelukt, eerste wel. Nu vliegt die deur in elk geval niet steeds weer te ver open.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Ik mis de foto waarop beide AX-jes naast elkaar staan!
Verder, lekker bezig geweest... De punten die je aanhaalt lijken allemaal vrij makkelijk te verhelpen.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Heb van horen zeggen dat je elektrische ramen het nooit helemaal zullen doen in combinatie met de zijwindvangers.
Het is dus een kwestie van kiezen :?

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Ceristimo wrote: Naar rechts sturen en flink op 't gas hangen is niet slim. De auto trilt dan bijna uit elkaar. Vrij weinig last met bochtjes naar links. Welke aandrijf as is 't dan?
Bij fel acceleren trekt de wagen zeer sterk naar rechts. Maar dat zal wel met die verrotte aandrijfas te maken hebben.
Bij een bocht naar rechts wordt de linkeras het zwaarst belast en vice versa.
Als je bovenstaande zo leest zou je zeggen dat de linkeras het wat laat afweten...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Ceristimo wrote:Vandaag even wat bezig geweest met die andere AX. Zitten best nog wel wat punten aan.

1) Stationair doet 'ie 2000 toeren als 'ie koud is. Volgens Punaxio waarschijnlijk de temperatuur meter. Die van Mirka er maar 'ns ingooien.
2) Bestuurderstoel zit los. Heb 'm bij thuiskomst gelijk weer vastgeschroefd aan de rails, maar tijdens stevig optrekken kantelde hij doodleuk weer achterover. Erg irritant.
3) Elektrische raambedieningc linkerdeur is kapoet. Is niet een storing in een stekkertje, maar 't zit hem ergens in de raamophanging of het motortje zelf. Raam loopt bijzonder zwaar (bij beide deuren overigens).
4) Elektrische storing rechterkoplamp. Die brandt als een lampionnetje. Komt amper licht vanaf. Zit hem niet in de lamp zelf, al meerdere uitgeprobeerd. Schudden met de bedrading, en soms doet ie het dan weer (heb jij dat nooit gemerkt, Bas?)...
5) Naar rechts sturen en flink op 't gas hangen is niet slim. De auto trilt dan bijna uit elkaar. Vrij weinig last met bochtjes naar links. Welke aandrijf as is 't dan?
6) Bij fel acceleren trekt de wagen zeer sterk naar rechts. Maar dat zal wel met die verrotte aandrijfas te maken hebben.
1 en 2 kunnen idd temp sensor zijn
4) kabeltjes eens nakijken en misschien vervangen
5) da's de linkeras.
6) kan van alles en nog wat zijn, uitlijnen, aandrijfassen (al hoor ik dat weinig), hangende rem? (opkrikken en het wiel ronddraaien, moet aan beide kanten net zo soepel gaan)
7) ja duidelijk wat je daar aan moet doen.

Foto's zijn leuk idd :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Het zwaar lopen van de ramen kun je proberen te verhelpen door de railsen en wieltjes eens schoon te maken en opnieuw in te vetten.
Ook komt het vaak voor dat het raam stroef loopt door droge rubbers, deze zou je ook eens in kunnen vetten...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Ceristimo wrote:Vandaag even wat bezig geweest met die andere AX. Zitten best nog wel wat punten aan.

Vandaag even snel gedaan:

Stuur recht gezet (stond veel te ver naar rechts)
Image

Nieuw deurslotjesding gemonteerd met rubbertje. Nou klapt de deur niet zo hard dicht.
Image

Windvanger van de deur gefixed en geprobeerd het elektrische raam te fixen. Laatste niet helemaal gelukt, eerste wel. Nu vliegt die deur in elk geval niet steeds weer te ver open.
Image
Koplampen afgesteld. Stonden beide veel te hoog.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Zo der is weer iemand druk met de auto. Volgens mij heb je weer het licht gezien :P

Ik zou ook wel graag foto's zien van Mirka en de nieuwe naast elkaar.

Succes met de 7 punten, laten we hopen dat het dit keer daar bij blijft. :D

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Stuur rechtgezet?

Stond het misschien toch goed en is dat een teken van verkeerde uitlijning?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@JK
Tsja, dat hoop ik toch van niet. Volgens Punaxio is 't stuur er een keer afgeweest en weer scheef op gezet.

@Masternhose
Al gedaan. Siliconespray en WD-40 geprobeerd. Daarna ingevet. Raam blijft stroep lopen. Binnenkort maar weer de deurpanelen eraf en eens verder kijken.

@Raoel
Dank voor je overdenkingen en tips.

Vandaag in de hitte de radiovoorbereiding ingebouwd (ISO-stekkers) en de radio erin. Met de ventilator op standje drie en op m'n gezicht gericht prima uit te houden in de auto... :P

Lekker met kroonsteentjes klooien.
Image

Radio erin.
Image

Ook de speakers achterin gebouwd waarbij ik er achterkwam dat deze AX ongeveer de helft van alle interieurschroeven mist. Speakerbakken van Mirka in z'n geheel overgezet (hoefde ik ook de luidsprekers niet los te schroeven) en de schroef teruggedraaid in dat bakje wat bij de handrem zit. Zit dat ook niet meer los. Ook wat ontbrekende schroeven in de deurpanelen van Mirka overgezet.

Mirka gezellig naast die andere AX. Ze weet nog niet wat haar boven 't hoofd hangt. De laatste keer dat ze 't straatbeeld siert. En ja, de mistlampen in die andere ontbreken!! #*@
Image

Op eigen kracht reed ze vol trots naar wat waarschijnlijk haar laatste rustplaats zal zijn. Er werd nog één keer volledig gebruik gemaakt van de zeer riante kofferruimte, om in de garage ruimte te creëren om Mirka te stallen.
Image

Tsja Mirka...Meerdere auto's zijn je in deze ruimte voorgegaan, en zoals je ziet er nooit meer compleet uitgekomen. *zucht*. Hou je haaks: Ondanks al je gebok en gemier vond ik je toch een geinig wagentje.
Image

Tot ziens, Mirka! :(
Image

Tsja, en nu rijd ik dus 'in die andere'. Mirka rijdt wel beter dan dat deze momenteel doet. Ze trilt heel wat minder. Maargoed, dat moet binnenkort met deze opgelost zijn.

Wat namen betreft zit er in inmiddels wel doorheen. Ben inspiratieloos. Wie een goede naam weet voor deze, mag 't zeggen. Anders noem ik d'r gewoon stelsematig 'die andere AX'. Maar dan kan wat verwarrend overkomen, denk ik... :roll:

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

In een bocht vol op 't gas gaan is ook niet echt nodig, dat is 'afraggen' en sowieso al slecht voor de auto. Lekker rustig met de auto rijden en dan is er niks aan de hand.

Stationair toerental op 2000toeren had ik ook last van, maar afslaan? Afgelopen weken totaal geen last meer van gehad dus dat is wel heel apart.

De koplamp heb ik ook 1 x meegemaakt, daarna was 'ie weer goed en het niet meer gezien.

De bouten van de stoel zitten wel goed vast. Aan de rechtervoorkant is 'ie er uitgebroken, AXkwaaltje!

Daarnaast is t wel keihard om mijn oude axje bij iemand anders te zien staan maar ze is dus goed terecht gekomen blijkt. :D
Last edited by Punaxio on SunJul11, 2010 9:09:05 PM, edited 1 time in total.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Blij te zien dat Mirka bewaart blijft. :D

En ook leuk om te zien dan onze AX goed terecht is gekomen.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ik heb m'n niet gekocht om als een opa in te rijden, Punaxio. Ik rij iets sportiever dan jou denk ik. Afraggen doe ik echt niet, maar af en toe eens vol op 't gas kan best lekker zijn. Enkel en alleen als de motor een goede 20-30 minuten RUSTIG is warmgereden, maar dan mag ik 't pedaal graag wat verder intrappen.

En dat lekker rustig rijden..Tsja, dan trilt 'ie een stuk minder, maar da's symptoombestrijding. Die aandrijfas is gewoon katsverrot. Maargoed, dat wist ik toen ik 'm kocht.

Die koplamp is frappant. Ik kan 'm namelijk niet meer goed krijgen. Gisteren met wat aan de draadjes schudden deed ie het soms drie tellen weer, maar nu doet ie de hele tijd niks meer.

Dat het met die stoel eruit gebroken was kwam ik vanochtend bij nadere inspectie ook achter. Is daar een oplossing voor?
Stevig optrekken voelt wat engetjes: Net of die stoel ieder moment achterover kan klappen.

En geloof me Bas: Straks ziet ze er mooier uit dan bij jou, als al die bewerkte roestplekken zijn opgeschuurd en wit zijn gespoten.

Misschien gooi ik nog wel die andere velgen eronder...Ik twijfel nog steeds een beetje aan of ik GT-velgen wel zo mooi vind...:oops:
Ze zal echter niet zo grondig gepoetst worden als jij dat altijd deed vrees ik. Een auto is om in te rijden, niet om op te poetsen... :roll:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Dat het met die stoel eruit gebroken was kwam ik vanochtend bij nadere inspectie ook achter. Is daar een oplossing voor?
Jazeker...

KLIK

Post Reply