Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

zoals gewoonlijk lag het dus niet aan de auto ;-) (dat doet het eigenlijk nooit, een auto is gewoon rubber en staal (en roest) ;-) ).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Deze keer was het inderdaad volledig, mijn eigen domme stomme schuld...Dat geef ik volmondig toe 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Kleine update voor de geïnteresseerden:"

Sinds het aanpakken van de massapunten loopt Mirka storingsvrij. Nu heeft ze het vaker een paar weken probleemloos gedaan, maar de afgelopen weken was het schering en inslag, en sinds de aanpak van de massapunten geen storing meer gezien. Wie weet was dit de oplossing?...

Sinds het fixen van de gasklepsensor heb ik twee veranderingen gemerkt:
1) Stationairloop is regelmatig (dat was 'ie niet)
2) Soms wanneer ik m'n gas intrapte stoekte de auto eventjes. Dat heb ik niet meer gevoeld. Zorgt ervoor dat je veel soepeler schakelen kunt.

Een probleem wat ik nu wél heb, en wat steeds erger wordt, is dat wanneer ik de auto start en weg wil rijden hij na drie meter doodvalt. Er zit totaal geen trekkracht in. Ik start de motor opnieuw, en dan doet ie het perfect.
Mijn standaardprocedure deze week is om de motor twee keer te starten zodat ik probleemloos weg kan rijden.
Dus ik start de motor, zet hem na vijf seconden uit, start hem opnieuw en kan dan goed wegrijden.
Waar ligt dat aan? Vacuumvervroeger? Dit is ook niet ideaal, want de motor krijgt nu twee keer zoveel koude starts te verduren dan normaal...

Maarja, zolang ze maar storingsvrij rijdt, dat vind ik al heel wat... :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Zou die dan in het begin verzuipen?

Of te weinig lucht bij komen?

Nouja laat dat maar over aan de AXperts

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:Kleine update voor de geïnteresseerden:"



Een probleem wat ik nu wél heb, en wat steeds erger wordt, is dat wanneer ik de auto start en weg wil rijden hij na drie meter doodvalt. Er zit totaal geen trekkracht in. Ik start de motor opnieuw, en dan doet ie het perfect.
Mijn standaardprocedure deze week is om de motor twee keer te starten zodat ik probleemloos weg kan rijden.
Dus ik start de motor, zet hem na vijf seconden uit, start hem opnieuw en kan dan goed wegrijden.
Waar ligt dat aan? Vacuumvervroeger? Dit is ook niet ideaal, want de motor krijgt nu twee keer zoveel koude starts te verduren dan normaal...

Maarja, zolang ze maar storingsvrij rijdt, dat vind ik al heel wat... :)
Als je de motor nu eens 10 of 20 of 30 seconden stationair laat lopen voordat je wegrijdt en zo de electronica zich laat stabiliseren terwijl de cilinders een beetje warm worden?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Nee, verzuipt niks. Loopt prima stationair. Lijkt mij meer een ontstekingsprobleem.

@JK
Werkt niet. Zelfs niet als ik 'm een halve minuut lichtjes op het gas trap en 'm (op gehoor) rond de 2000RPM houdt. Als ik wil wegrijden slaat 'ie af. Totdat ik 'm een tweede keer start. Doet ie 't perfect.
Eigenwijze #*@$$( auto.... 8)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote: @JK
Werkt niet. Zelfs niet als ik 'm een halve minuut lichtjes op het gas trap en 'm (op gehoor) rond de 2000RPM houdt. Als ik wil wegrijden slaat 'ie af. Totdat ik 'm een tweede keer start. Doet ie 't perfect.
Eigenwijze #*@$$( auto.... 8)
Zoiets heet 'karakter' :)

Kan het zijn dat door het gaspedaal in te trappen (waardoor hij afslaat) je iets losmaakt dat bij koude start een beetje blijft kleven oid en daardoor te langzaam werkt?
(Zoals de gasklep in een carburateur die in de wand is ingesleten en daardoor niet loskomt).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

De problemen zoals jij beschrijft had ik ook, welliswaar in iets andere vorm... (Aanslaan, meteen daarna afslaan en dan opnieuw starten en geen probleem meer hebben).
Was opgelost na het vervangen van de bougies en het schoonmaken van het injectiehuis (kan natuurlijk een gelukstreffer geweest zijn...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

en dan nog even ECU resetten, die is natuurlijk wat in de war geweest de laatste tijd...

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

raoel wrote:en dan nog even ECU resetten, die is natuurlijk wat in de war geweest de laatste tijd...
Klinkt met het huidige tropische weer inderdaad als een typisch monopoint kwaaltje.
Bij een koude start zet de ecu het benzine/lucht mengsel tamelijk rijk (afgelopen winter heeft de ecu "geleerd" dat de motor daar bij de koude start goed op loopt).
Nu is het zo'n 25 a 30 graden warmer dan afgelopen winter. Geef je dan gas om weg te rijden, gaat de lambdasensor zeuren dat het mengsel te rijk staat, snapt de ecu het niet meer en slaat af.
Start je nu opnieuw, stelt de ecu het mengsel blijkbaar af op het laatste signaal van de lamba en loopt prima.

Ik zou even goed resetten. Je hebt het wel over een computer uit 1990 of 91, die moet je af en toe een beetje helpen ;)
Mijn plaisir heeft exact hetzelfde gehad.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Die van mij loopt ook echt 2000 toeren stationair, maar na opnieuw starten nog steeds.

Dat schijnt tempratuursensor te zijn.... ?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Hm! heeft mijn spi'tje ook :lol:
Maar ik gooi em binnen de korste keren in de versnelling, dan daalt het toerental, half minuutje rijden en de stationair is dan alweer genormaliseerd.

Wel koddig, die ECU'tjes met koorts

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Stationairloop is goed hoor. Hij draait stationair rustig, niet op 2000RPM. Ik bedoelde, als ik 'm met m'n voetje een minuutje warm laat lopen op 2000RPM, slaat 'ie nog af.

Vanavond ECU gereset en weer opnieuw in laten regelen. Benieuwd of ik morgen in één keer weg kan rijden...

@Mastenhose
Juist, nieuwe bougietjes er maar in. Had ik toch al op 't lijstje staan. Kost geen drol, en kan nooit kwaad. :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ook na het resetten van de ECU blijft het probleem bestaan.

Het is gewoon belachelijk. Ik kan 'm vijf minuten warm laten draaien, maar hij slaat diréct af als ik weg wil rijden. Ik start hem daarna meteen weer, en ik rij probleemloos weg.

Dat lijkt me haast overduidelijk een probleem met een sensor, of een waarde die de ECU eerst verkeerd inleest. Maar welke sensor? Lambda?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Waar maak je je nog druk om? :lol:

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Punaxio wrote:Waar maak je je nog druk om? :lol:
hij wil gewoon 2 relaxte plaisir's hebben :)

Terrecht ook! ;)
Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik zie Mirka liever niet naar de sloop gaan...Geloof het of niet, ondanks al het gezeur met mijn Plaisir gaat me dat toch aan het hart. Echt waar.

Dus daar moet ik nog iets op verzinnen....

EDIT:
Volgende week maandag haal ik de Plaisir van Punaxio op. De vrijdag daarop demonteren we Mirka.
Restant gaat mee met oud ijzer, meeste meuk zet ik te koop, aandrijfassen, uitlaat en schakelstangen en dergelijke moeten onder de Plaisir van Punaxio.

Mirka kan best leerzaam zijn. Ik wil de hele auto uit elkaar. Behalve de motor, die is niets meer waard.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

probeer mikra toch in leven te houden naast de plaisir van bas!
2 plaisirs is dubbel zo gaaf ;)
Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Johannus
Da's een verloren strijd....

Tenzij ik iemand kan vinden die 't wil proberen....Maar ik ga niet eens de moeite doen 'm te koop te zetten denk ik. Er is toch geen hond die die auto hebben wil...
Ik bedoel, de olie zijkt door de gril naar buiten. Ik zou 'm momenteel ook links laten liggen.

(toch rij ik er nog 200 a 300 kilometer per week mee)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

als je niks met het blok gaat doen wil ik 'm wel (voor reserve)...


vermoed nog steeds kabelbreuk ofzo...

Post Reply