AX Cabriolet

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

AX Cabriolet

Post by Mastenhose »

Bij het googlen op AX-plaatjes kwam ik een zootje AX Cabrio foto's tegen.

Image
Image

Wat is er bekend over dit type? Is dit een officiëel productiemodel geweest voor de warmere landen?! Is dit een exemplaar dat bij een carrossier wegkomt?! Er zijn best wat foto's te vinden van AX Cabrio's, maar de herkomst ben ik wel nieuwsgierig naar!

Ik meen ook dat er een half jaar tot een jaar geleden een Duits exemplaar te koop stond op Ebay, maar ik kan me vergissen natuurlijk...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

deze is dan wel erg hip !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Aangezien ik meerdere foto's gevonden heb van de "AX BB Cabriolet", lijkt het erop dat er meerdere van gemaakt zijn...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Als ik mij niet vergis was er ooit een prototype, maar ze mochten het niet in productie brengen van PSA omdat het teveel zou concurreren met de 205.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

citrofenwick wrote:Als ik mij niet vergis was er ooit een prototype, maar ze mochten het niet in productie brengen van PSA omdat het teveel zou concurreren met de 205.
en zijn deze door eem belgische carosseriebouwer gebouwd destijds..
we hebben een keer op citromobile met een de Duitse eigenaar van een rode staan praten..

deze ziet er wel weer goed uit trwns :)
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vind 'm erg netjes gemaakt, ben alleen wel benieuwd waar de remlichten nu zitten (denk gecombineerd met de achterlichten, maar of dat er nu duidelijker van wordt?! :roll:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat waseen ander model op Citromobile 2007

Image
Image

michel had nog meer foto's, maar die doen het niet meer..
Last edited by q01z on TueJul06, 2010 11:30:29 AM, edited 1 time in total.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

q01z wrote:dat waseen ander model op Citromobile 2007

Image
[/img]
Image

michel had nog meer foto's, maar die doen het niet meer..
Die op de foto is degene die ik te koop het zien staan op duitse Ebay! Is alweer een tijd terug, en er heeft hier toen ook een topic over bestaan volgens mij...

Ben dan toch benieuwd hoe 't zit met de cabriolet van de topictitel! :D
Last edited by Mastenhose on TueJul06, 2010 11:36:30 AM, edited 1 time in total.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Image
http://4.bp.blogspot.com/_sxl6IpBNopU/S ... +motor.jpg (ff klikken, img doet het niet)

Deze foto van een Citroën AX BB Cabriolet is genomen in januari. th International Automobile Porto in 1988 en werd gepubliceerd in het tijdschrift World Motor nr. 569.
In hetzelfde onderzoek is dat dit model werd gepresenteerd door de carrosserie Engineering AG in samenwerking met Auto Ribeiro (fabrikant) en Benjamin Barral (distributeur). Zij merkte ook op dat op het tijdstip werden twee eenheden per week en vier mensen zou kunnen nemen, zonder dat het nodig is om de veiligheid boog. Dit blijkt uit de studie van CEMUL - Centrum van de mechanica en Materialen Technische Universiteit van Lissabon.
(bron http://rodasdeviriato.blogspot.com/2010 ... mundo.html)

Hier is een afbeelding uit het tijdschrift Auto Motor nr. 25, waar hij verscheen een foto van een Citroën AX BB Cabriolet , dat werd gemaakt in 1991 Auto Show.
Het exemplaar dat was op de tentoonstelling, was wit geschilderd met decoratieve beschilderde rode en zwarte motorkap.
Volgens het bijschrift bij de afbeelding, werd ervan uitgegaan dat de Citroën AX BB Cabrio begon te worden verkocht vanaf juni 1991.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik wist niet dat jij Portugees kon :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

q01z wrote:Volgens het bijschrift bij de afbeelding, werd ervan uitgegaan dat de Citroën AX BB Cabrio begon te worden verkocht vanaf juni 1991.
Vandaar dan ook dat er Ph.1 en Ph.2 exemplaren van zijn...

Interessant... Ben ook wel benieuwd naar hoeveel er uiteindelijk van gemaakt zijn (en hoeveel er nog zijn... :oops:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Mastenhose wrote:
q01z wrote:dat waseen ander model op Citromobile 2007

Image
[/img]
Image

michel had nog meer foto's, maar die doen het niet meer..
Die op de foto is degene die ik te koop het zien staan op duitse Ebay! Is alweer een tijd terug, en er heeft hier toen ook een topic over bestaan volgens mij...

Ben dan toch benieuwd hoe 't zit met de cabriolet van de topictitel! :D
Deze is gebouwd door een duits carrosserie bedrijf. Ik ben er toen nog mee bezig geweest om hem te kopen, maar ze wilden er toen (in mijn ogen) teveel geld voor hebben. In 2007 heb ik op Citromobile de eigenaar nog gesproken.

Image
Image
Image
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik vraag me af in welke mate ze het chassis versterkt hebben.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

citrofenwick wrote:Ik vraag me af in welke mate ze het chassis versterkt hebben.
Er zijn behoorlijke verstevigingen ingelast. Is goed te zien voor de achterbank. Heb er helaas geen foto's van.
Image Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Voor zover ik mij kan herinneren zijn er van deze maar 5 gemaakt en had PSA hier zelf ook een hand in.

Verder heeft Citroën zelf nooit een AX cabrio op de markt bebracht, alles wat er op de weg rondt rijdt zijn carossier producten.

Dat Citroën er wel degelijk mee bezig is geweest bewijst onderstaande persfoto:

Image
(klik voor hoge resolutie)

Ze hebben er echter, zoals eerder gezegd, nooit iets mee gedaan vanwege de concurrentie binnen PSA (met de 205).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MBa@NL wrote:
Image
Op deze foto kun je zien dat de dorpel aardig verstevigd is.
Image Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Rigiditeit wordt gegarandeerd door het ultra-stevige type 1 dashboard toch? :P

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bossie wrote:
MBa@NL wrote:
Image
Op deze foto kun je zien dat de dorpel aardig verstevigd is.
Mja, best wel een flinke balk die daarlangs gelegd is. Maar hoe hebben ze dat dan met de stoelen gedaan? Normaal zit de rails daar gewoon tegen de zijkant van de carrosserie geschroefd. Lijkt me met zo'n extra brede balk toch een probleem worden?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik heb niet gezien hoe die verder vast zit, maar kan me voorstellen dat dat op een zelfde manier is als de rails aan de tunnel kant. Als je een auto zover aanpast, dan stelt het aanpassen van een stoelframe niet zoveel meer voor.
Image Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:
Bossie wrote:
MBa@NL wrote:
Image
Op deze foto kun je zien dat de dorpel aardig verstevigd is.
Mja, best wel een flinke balk die daarlangs gelegd is. Maar hoe hebben ze dat dan met de stoelen gedaan? Normaal zit de rails daar gewoon tegen de zijkant van de carrosserie geschroefd. Lijkt me met zo'n extra brede balk toch een probleem worden?!
meen me te herinneren dat die zijde van de stoelen waren aangepast en bovenop die balk stonden... zeker weten doe ik het niet meer...

Post Reply