Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

jk wrote: Je hebt gelijk.
Haal mij svp maar weg hier.

:lol: *sorry ik kon het niet laten :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Heb zelf met Xenon gereden (nu te lui om de lampjes te wisselen :-P) maar in het begin had ik de units niet gesteld. Reed ik achter een nieuwe Clio aan en die had er last van. Units volledig omlaag gezet en zelfs midden in het donker had ze er geen last meer van. En zag nog steeds meer dan met normaal afgestelde lichten met Halogeen.

Dus, kwestie van afstellen, wordt regelmatig verblind door Halogeen. Het meeste last heb ik overigens van de Daewoo/Chevrolet Matiz..... Wat een ***lichtbeeld.......
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Mijn mening in oude autos hoort geen xenon en ook ik vind het lichtbeeld niet prettig, ik zie met normale H4 lapen genoeg.

Gaat de GT carb misschien nog eens op de slalom gespot worden of blijft hij voor netjes!

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Vermoedelijk wordt ie nog wat netter (re-style deukjes), circuit of slalom zie ik eerst nog even niet gebeuren. Eerst even wat oefenen op de openbare weg :D

Nee serieus, ik wil 'm mooi houden en misschien nog wat vlotter al heb ik het zo ook best naar m'n zin :wink:
AX GTI '91

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

DuFF wrote:
jk wrote: Je hebt gelijk.
Haal mij svp maar weg hier.

:lol: *sorry ik kon het niet laten :lol:
Snap ik.

Dan ook geen veerpootbruggen en andere onderdelen naar allerlei mensen enzo. :D :D :D
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

als je niet weet wat je moet typen/reageren, bespaar jezelf dan de moeite :wink: .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Tijmen wrote:Vermoedelijk wordt ie nog wat netter (re-style deukjes), circuit of slalom zie ik eerst nog even niet gebeuren. Eerst even wat oefenen op de openbare weg :D

Nee serieus, ik wil 'm mooi houden en misschien nog wat vlotter al heb ik het zo ook best naar m'n zin :wink:

Keep us/me posted :D:D Ben benieuwd ;)

Opzich is iets sneller wel leuk :D Hij reageert wel lekker vlot maar echt snel in seconde tot de 100 of pk's istie volgens mij niet hoor.

Maar goed snel reageren maakt wel fijn :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

degene wrote:Ik vind het eerder andersom;
die bloedirritante hoogrendementsLEDS van remlichten tegenwoordig die je de ogen uit de kas branden zo fel, stompen je reflexen zo af dat een normaal 5 watts lampje (en in oldtimers nog véél zwakkere lampjes) gezien wordt als onveilig.

Beetje zelfde verhaal als met dat stijgende dodental van motorrijders in scandinavie nadat dimlicht voeren verplicht werd.
Wanneer je de sterkte van achterlichten verhoogt van 5W naar 10W verzwak je het effect van je remlichten want die blijven 21W.

Wat is gevaarlijker: 5W achterlichten, of 10W achterlichten met relatief te zwakke remlichten?

(Zwart maken van achterlichten is sowieso gevaarlijk).

De typegoedkeuring voor de auto is afgegeven op 5W achterlichten met 21W remlichten, die niet zwartgemaakt zijn.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Die achterlichten blijkt mee te vallen en daarbij; ik rij toch alleen bij licht met de GTcarb... Lang leve het derde remlicht, sowieso tien keer beter dan de standaard AX-gevallen.

Vanmorgen ook koelvloeistof en een nieuwe (cheap-ass garage)krik gehaald, maar ik vond het te warm om serieus aan het sleutelen te gaan. Vanavond een nieuwe poging met op de agenda:
- gescheurde koelslang GTi vervangen, incl thermostaat, thermostaathuis enzovoort
- eens kijken waarom de GTcarb linksachter lager staat dan rechtsachter
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat de GT niet gelijk staat komt met torsi assen wel vaker voor,
de vertanding links/rechts hiervan is niet gelijk, hiermee kan je fijnstellen, maar soms is het lastig om de hele torsi eruit te krijgen en wordt de draagarm van de as af geslagen met de torsi er nog aan vast, dan kan er dus maar aan 1 kant gesteld worden.. dan is het erg lastig om de hoogte goed te krijgen!

de hoogte van een achteras afregelen blijft zoiezo altijd nog een rotklusje, wat meestal wel in een paar pogingen moet voordat hij echt zo staat als dat je wilt.. tijdens het terugtikken wil de torsi namelijk wel eens verdraaien waardoor je plots 3cm hoger of lager uit kan komen als geplanned!

kwestie van helemaal loshalen, spiebanen goed schoonmaken en goed dik invetten, zodat je ze daarna heel makkelijk eruit kan tikken en dus eenvoudig kan verstellen!
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

..... dat klinkt dan een stuk groter klusje dan dat ik van plan ben om vanavond nog even te doen. Dat komt later wel een keer dan.

Eerst maar eens op zoek naar een geniale manier om een stel carbs weer blinkend te krijgen zonder al te veel inspanning. Iemand een idee?
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

In de gootsteenontstopper laten weken, of koken in azijn.

Zorg dat je wel even een revisie setje voor de carb hebt, zodat je dat ook allemaal kan vervangen. Geen overbodige luxe als je bovenstaande methode gebruikt om de carb weer fris te krijgen. Sowieso verstandig om nieuwe pakkingen te gebruiken als je de carb uit elkaar schroeft.

http://www.bccp.nl kan je waarschijnlijk wel aan een revisiesetje helpen (ik verwacht zo ongeveer 35 euro) en anders op eBay.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zoiezo geen slecht idee om de carb even te reviseren, aangezien meestal de tussenliggendepakking (vd vlotterkamer zeg maar) gescheurd is door hergebruik
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

jk wrote:Wanneer je de sterkte van achterlichten verhoogt van 5W naar 10W verzwak je het effect van je remlichten want die blijven 21W.
Wat is gevaarlijker: 5W achterlichten, of 10W achterlichten met relatief te zwakke remlichten?
5 watt achterlichten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Joost wrote:
jk wrote:Wanneer je de sterkte van achterlichten verhoogt van 5W naar 10W verzwak je het effect van je remlichten want die blijven 21W.
Wat is gevaarlijker: 5W achterlichten, of 10W achterlichten met relatief te zwakke remlichten?
5 watt achterlichten.
OOK in een ax met NIET zwart gespoten achterlichten
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

jk wrote: De typegoedkeuring voor de auto is afgegeven op 5W achterlichten met 21W remlichten, die niet zwartgemaakt zijn.
In een tijd waarin een 3e remlicht nog verboden was en je daar gewoon een bekeuring voor kreeg.
Image Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bossie wrote:
jk wrote: De typegoedkeuring voor de auto is afgegeven op 5W achterlichten met 21W remlichten, die niet zwartgemaakt zijn.
In een tijd waarin een 3e remlicht nog verboden was en je daar gewoon een bekeuring voor kreeg.
Maar nu zweer ik erbij... zo'n derde remlicht is toch stukken veiliger / zichtbaarder.

Over veilig gesproken: Ik kwam erachter dat er een bout uit m'n schokbreker LA mist en dat het wiel los zit. Morgen nieuwe bout opzoeken en nog even alles nalopen. M'n nieuwe (nu oud) krik werkt in ieder geval prima.

@ Bossie thnx voor de tip!
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het wiel loszit? :shock:

het wiel zelf, of de naafmoer?
in het laatste geval kan je het wiellager ook wel vervangen...
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Nee, de wielbouten zitten gewoon los. Dit hoort ook niet helemaal zo geloof ik, de laatste twee keer dat ik ermee wegging vond ik al dat ie een rare 'zwabber' had bij een verkeerd hobbeltje. Dit was nog niet zo lang dus:

Image

Zometeen richting sloop om een andere bout te halen, daarna even alles nalopen.
AX GTI '91

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk dat dat ook wel verklaard waarom je auto scheef stond!

ik zou gelijk alle bouten maar ff nalopen met een momentsleutel, blijkbaar is dat de laatste keer niet gedaan of zijn er een paar over geslagen, je wil niet dat deze opeens halverwege een bocht losschiet! dan ga je krassen maken op de folie op je dak en moet ik het weer opnieuw plakken ;)
Image

Post Reply