Help!! problemen met schakelstang

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
v_u/L-ca+n0

Help!! problemen met schakelstang

Post by v_u/L-ca+n0 »

Wie weet hoe ik dit op kan lossen, ik reed net weg naar de pomp om even sigaretten te halen, was niks aan de hand, ik wil wegrijden en mijn versnellingspook vliegt alle kanten heen, Kon alleen in zijn 2 heel voorzichtig naar huis rijden, en nu als je de pook in zijn 1 wil zetten hoor je ijzer op ijzer, er schijnt een rubber te zitten wat de versnellingspook stabiel houd en ik vermoed dat deze eruit is. help me alsjeblieft, wat moet ik doen??

liefs
vulcano
Last edited by v_u/L-ca+n0 on SunJun27, 2010 9:30:42 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Blijkbaar is er een schakelstang losgeschoten!
(In enkele gevallen is de schakelstang-steun afgebroken, maar dat heb ik bij een phase 2 AX eigenlijk nog niet meegemaakt of van gehoord.)

Even onder je auto kruipen dus en kijken welke schakelstang er los is gegaan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

oke ik ga kijken of ik eronder kan komen ik laat het je weten, dank je

liefs
vulcano

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

heb hem opgekrikt en ik zie dat er iets tussen uit is.. maar wat??

liefs
vulcano

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Normaal heb je 3 schakelstangen. Je kan ze er gewoon terug opklikken, maar het kan zijn dat je het opnieuw voor zal hebben. Best meteen vervangen dan.

ps, met een duidelijke omschrijving in je topictitel kan je sneller reactie krijgen ;)

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om er foto's van te nemen?

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

er zit in het midden een grote stang en die gaat over een soort vettige bal heen en dat midden hoort iets te zitten en dat ontbreekt, en aan de onderkant zit een klein stangetje en dat hangt ook los, en nee ik kan geen foto ervan maken sorry

liefs
vulcano

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Misschien helpt dit plaatje je verder op weg:
Image

Aan die stok hangen 2 van de 3 schakelstangen die lopen naar de versnellingsbak.
Het onderste gaat naar een vast punt op de versnellingsbak.

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

tussen die vettige bal en dat ronde omhulsel ontbreekt waarschijnlijk (?) een rubber, en ook een klein stangetje hangt los, er is niks afgebroken, het lijkt wel of er een arm uit de kom is, snap je me?

liefs
vulcano

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

vulcano wrote:tussen die vettige bal en dat ronde omhulsel ontbreekt waarschijnlijk (?) een rubber, en ook een klein stangetje hangt los, er is niks afgebroken, het lijkt wel of er een arm uit de kom is, snap je me?

liefs
vulcano
hmm normaal zit er niets tussen die bal en het omhulsel. Dat zit gewoon 'los', maar het onderste schakelstangetje houdt het 'omhulsel' op zn plek.

Waar hangt het loszittende stangetje nog aan vast?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Nee, tussen die vettige bal en die ronde bus hoort geen rubber. Daar zit alleen maar een boel vet tussen.

Aan de bovenkant en aan de onderkant van die bus zitten kogelgewrichtjes.
Op de onderste hoort een korte schakelstang geklikt te zitten, waarvan het andere uiteinde op een vastzittend punt van de motor zit (uiteraard ook een kogelgewrichtje).

Op het bovenste kogelgewrichtje zit ook weer een korte schakelstang, waarvan het andere uiteinde aan een hevel op de versnellingsbak zit.

Ik denk dat je bedoelt dat de onderste korte schakelstang niet meer vast zit?

Recently done:

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

MNM(tm) wrote:Nee, tussen die vettige bal en die ronde bus hoort geen rubber. Daar zit alleen maar een boel vet tussen.

Aan de bovenkant en aan de onderkant van die bus zitten kogelgewrichtjes.
Op de onderste hoort een korte schakelstang geklikt te zitten, waarvan het andere uiteinde op een vastzittend punt van de motor zit (uiteraard ook een kogelgewrichtje).

Op het bovenste kogelgewrichtje zit ook weer een korte schakelstang, waarvan het andere uiteinde aan een hevel op de versnellingsbak zit.

Ik denk dat je bedoelt dat de onderste korte schakelstang niet meer vast zit?
Er zit idd veel vet maar volgens mijn buurman die er ook ondergelegen heeft hoort er teflon te zitten?? de stang hangt los, sleept niet over de grond.
als je die stang over die vette kogel heen zet (die stang is aan het uiteinde een soort ring) er ontbreekt iets, want er zit te veel ruimte tussen de stang en die vettige bol.
klopt die zit niet meer vast

liefs
vulcano

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Dan heeft je buurman 't fout.
Heb al zo vaak die schakelmechanismes gezien en uit elkaar gehaald en in mekaar gezet.

Alleen in de scharnierverbinding tussen de pook en de schakelstang die naar voren loopt, zit een kunststof bus. Maar daar zit een bout doorheen en als die afbreekt, sleept de stang over de grond.

En verder zitten alleen in de kapjes aan de uiteinden van de kleine schakelstangen (die over de kogelgewrichtjes geklikt worden) teflon busjes.
Maar in die grote bus echt niet hoor!

Recently done:

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

oke dank je wel, je hebt het over kogelgewrichtjes? Die zie ik dus nergens. Ik weet het niet meer we zouden as woensdag met vakantie gaan naar Frankrijk :(
Op internet staat het volgende antwoord http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Ik ga maar eens zoeken hier in de buurt van Rdam waar een Citroën dealer zit

liefs
een verdrietige vulcano

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Kun je beter op het forum zoeken ;)

www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10894
www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?p=52562

In de regio Rotterdam is garage van Bemmelen in Delft een goede aanrader!
www.garagevanbemmelen.nl
Zeg maar tegen Ron of Peter dat je via de AXClub bent. Kun jij straks heerlijk schakelend op vakantie.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

zie je pb aub.

liefs
vulcano

v_u/L-ca+n0

Post by v_u/L-ca+n0 »

Zo heb een nieuwe schakelstang op de kop kunnen tikken voor 34 euri en deze zit er onder, hij rijd weer als een zonnetje

liefs
vulcano

Post Reply