Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote:Hou vol, er is genoeg nog niet geprobeerd.

En het is natuurlijk lullig als je het opgeeft en je doet hem weg voor 50 euro, en iemand anders steekt er een stel schone bougies in en alle problemen zijn weg voor een 10tje (het gebeurt).
Oh nee, ik geef nog lang niet op. Als ik zou willen opgeven had ik dat wel gedaan toen de koppakking het begaf, uitlaat lek ging, daarna het druklager begon te joelen en vervolgens de voorremmen begonnen aan te lopen...
Nee, betrouwbaar starten en rijden gaat dat kreng.
Ooit....Waarschijnlijk....Misschien....Hopelijk :roll:

Kan je bougies ook checken? Enneh (stomme vraag, maar komt 'ie toch): Hoe haal je ze eruit?

Die zwarte doppen die eroverheen zitten kan ik gewoon lostrekken en 'm er dan uitdraaien ofzo?...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Doppen kunnen eraf,

bougies met een bougiesleutel loshalen.

En controleren dmv plaatjes uit de Haynes :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

raoel wrote:Doppen kunnen eraf,

bougies met een bougiesleutel loshalen.

En controleren dmv plaatjes uit de Haynes :)
Kan hier het aard-/massaprobleem een rol spelen?
Mijn 1.1i loopt duidelijk beter sinds ik dat heb aangepakt.

Pas in ieder geval op dat je de schroefdraad niet beschadigt bij het terug indraaien (draai desnoods even linksom totdat de bougie in de schroefdraad valt), anders kan je weer aan de slag met de cilinderkop.
Last edited by jk on MonJun21, 2010 5:15:58 PM, edited 1 time in total.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote:Doppen kunnen eraf,

bougies met een bougiesleutel loshalen.

En controleren dmv plaatjes uit de Haynes :)
Oke, wordt dus bougiesleutel regelen... :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ventieldingetje weer goed aangesloten, sist ook niet meer. Bedankt voor de omschrijving van waar 'ie moet, JK!

Image
Bye-bye, zwaai zwaai, nutteloze econometer met je brakke vacuumslang.

Heb 't nippeltje uit het gaatje in het inlaatspruitstuk gedraaid en een boutje van dezelfde maat, omwikkeld met teflontape, er in terug gedraaid. Hoef ik niet meer bang te zijn dat hij vanwege dat metertje vacuüm verliest.

Volgende op de lijst: Massapunten (morgen even checken)

Bougies checken (of gewoon verdelerkap, kabels en bougies preventief vervangen als ik weer geld heb...)

Nu eerst aan de barbecue!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik was vanmiddag op de sloop, om iemand anders mee te helpen iets te demonteren.
Op de sloop staan momenteel 6 AX'jes. Een rode Plaisir (achter een hek, kan je niet bijkomen) en vijf type II AX'jes. Vier met een Magnetti, één met een Bosch. Van de Type II met de Bosch missen het injectie+gasklephuis. Heeft iemand anders al meegenomen denk ik.

Nu heb ik al een paar keer het woord 'kabelboom' horen vallen. En inderdaad, het zou me niet veel verbazen als bij mij wellicht een brakke kabelboom (één van) de oorza(a)k(en) zou zijn.
Is de kabelboom van een typeII met Bosch dezelfde?

Hoe makkelijk is de kabelboom los te halen? Ik zou vooralsnog niet weten waar 'ie loopt, maar ik heb me totaal over m'n sleutelangst heengezet: Als iemand me een beetje in de richting kan wijzen van waar dat ding overal heenloopt ben ik prima bereid 'm er uit te trekken...
Als de kabelboom van een Type II met Bosch injectie zou passen ga ik morgen terug en neem ik die mee...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

hmm nee, die passen niet!
Je zal echt een kabelboom type1 met verdelerkap moeten hebben.
Type 2 is met ronde stekker naar het dashboard. Type1 zijn meerdere kabelbomen.

Veel succes met het sleutelen. Het suckt wel als je niet echt verder raakt :(

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Aah, f*ck. En ik kan Type 1'tjes met Bosch injectie gewoon nergens vinden op de sloop...Behalve die rode Plaisir acher 't hek, maar die ziet er nog best goed uit. Zitten ook nog nummerplaten op. Zou me niets verbazen als ze die proberen door te verkopen.
Volgende AX wordt dus echt wel een type II Magnetti Marelli. Vind dat interieur niks niet mooi, maar 't is veel makkelijk voor onderdelen... :evil:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ja maar de tip is om naar huidige kabelboom te kijken... en misschien is het wel wat simpels.

Op zich is het maar een collectie draden ;-) En een vervangende is net zo oud...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Helemaal gelijk heb je! Is het de kabel die vanaf de ECU door de motorruimte loopt, en dan ergens door 't schutbord verdwijnt?

En dan gewoon een kwestie van stelselmatig alle stekkers loshalen en de kabelboom eruit trekken?....
Leuk klusje voor de zaterdag... 8)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Boom van een ph1 valt mee hoor. Ik zou hem eens goed controleren op kapotte stekkers etc. Veel kans dat daar iets mee scheelt.

Image
(de rechtse is die van de ECU. De linkse die voor het dash)

ps, goed labelen wat je losmaakt!!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

eenvoudig:
kabels goed bekijken en controleren op draadbreuk.

iets minder eenvoudig:
stekkers losmaken, controleren in de haynes waar ie heen gaat en dan doormeten (of gewoon kijken waar ie heen gaat)

moeilijkste manier maar wel meest rigoreurs:
jouw optie (loshalen en controleren)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Raoel & Citrofenwick: bedankt voor de antwoorden en de foto's.

Zal het eerst maar op de makkelijke manier doen dan denk ik. Of ach, ik zie 't zaterdag ook wel. Als ik me heldhaftig genoeg voel trek ik alles eruit...

Ondanks al het gemier met deze auto tóch een mijlpaal bereikt vanavond (overigens, hele avond super comfortabel en probleemloos gereden...Zoals dat hoort in een AX...)

Image

P.S. Lampje van de brandstofmeter ging onderweg spontaan uit. Nouja, dát mag na 20 jaar....Die tellerbak trekken we er wel een keer uit als de auto 't weer doet...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Okido. Kabelboom gechecked (niet losgehaald, alleen visueel geïnspecteerd). Kan er niet veel bijzonders aan ontdekken. Ding loopt ook grotendeels door zo'n zwarte, plastic buis (die overigens op veel punten gescheurd is), maar kan nergens bloot koper ontdekken, behalve in de snoertjes van de stekker op 't injectiehuis.
Dat ooit al eens met tape omwikkeld, maar wellicht geen gek idee om daar iets beters voor te verzinnen.

Massapunten opgeschuurd, schoongemaakt en ingespoten met WD40. Zijn nu weer metaalkleurig in plaats van pikzwart.

Als je vóór de auto staat, dan zitten er rechts van de linker koplamp (bijrijders kant) twee stekkers (oranje/rode draadjes) boven elkaar geklikt met in het midden een vrije ruimte waar een plastic haakjes ding inzit.
Wat is dat? Was pikzwart en glibberig van de motor-olie. Heb dat ook maar even schoongemaakt. Baat het niet, schaadt het ook niet. Ben alleen wel nieuwsgierig naar wat 't is.

Motor loopt vandaag weer uitstekend. Benieuwd wanneer 'ie weer gaat uitvallen. (tenzij het een massa-probleem was, natuurlijk... :P)

Vol goede moed op weg naar de 160,050 KM!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:Okido. Kabelboom gechecked (niet losgehaald, alleen visueel geïnspecteerd). Kan er niet veel bijzonders aan ontdekken. Ding loopt ook grotendeels door zo'n zwarte, plastic buis (die overigens op veel punten gescheurd is), maar kan nergens bloot koper ontdekken, behalve in de snoertjes van de stekker op 't injectiehuis.
Dat ooit al eens met tape omwikkeld, maar wellicht geen gek idee om daar iets beters voor te verzinnen.

Massapunten opgeschuurd, schoongemaakt en ingespoten met WD40. Zijn nu weer metaalkleurig in plaats van pikzwart.

Als je vóór de auto staat, dan zitten er rechts van de linker koplamp (bijrijders kant) twee stekkers (oranje/rode draadjes) boven elkaar geklikt met in het midden een vrije ruimte waar een plastic haakjes ding inzit.
Wat is dat? Was pikzwart en glibberig van de motor-olie. Heb dat ook maar even schoongemaakt. Baat het niet, schaadt het ook niet. Ben alleen wel nieuwsgierig naar wat 't is.

Motor loopt vandaag weer uitstekend. Benieuwd wanneer 'ie weer gaat uitvallen. (tenzij het een massa-probleem was, natuurlijk... :P)

Vol goede moed op weg naar de 160,050 KM!
Hopelijk probleem opgelost.

Nu hij goed loopt, wat je zou kunnen proberen om een mogelijke kabelbreuk op te sporen (het best misschien 1x bij koude motor en 1x bij warme motor):
- Laat je motor stationair draaien (pas op met loshangende kleding etc. en pas op je vingers)
- Beweeg kabels heen en weer
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@JK
Prima idee! Had dat al gedaan met de draden naar 't injectiehuis, in de hoop zo storing op te kunnen wekken (dan wist ik dat het 'm daar inzat).
Zal zo even met koude draaiende motor de hele kabelboom bijlangs lopen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

vooral stekkertjes op het injectiehuis kunnen wel nog eens voor problemen zorgen!

Loshalen en uitmeten kan je ook doen. Of hem laten zitten en stekkertje voor stekkertje losmaken en meten.

Dit kan je alvast op weg helpen:
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Citrofenwick
Thanks! Ik ken wel een paar mensen met verstand van electriciteit, en die zal ik eens vragen of ze aan de hand van jouw schema de bende bij mij willen doormeten. Bedankt! :)

Ik was 't weekend bij m'n ouders en wil 's avonds weer naar huis rijden. Stap in de auto, draai de sleutel om: De startmotor maakt even een reutelig geluid, en dat was het dan.
Door mijn hoofd spoken gelijk allemaal doemscenario's: Startmotor doorgebrand, kabelboom kortsluiting, binnen vijf seconden ontploft de auto...
Ik schelden, janken en tieren. Ik vervloekte alles wat Frans was. Ik verdomde de AX naar de diepste krochten van de hel, om daar voor eeuwig te branden. Ik was in staat de auto volledig in elkaar te trappen en eigenhandig in de fik te steken.

En toen zag ik het frontje nog op m'n autoradio zitten. En de verlichting van de radio brandde nog flauwtjes.

Oepsie...:oops:

Zie je, mijn radio gaat niet uit als de auto van contact staat. En heeft dus het hele weekend gezellig City FM (The Best Rock In Town) voor de kabouters onder de motorkap lopen spelen.
En dát vind de accu schijnbaar niet leuk.

Gelukkig is zo'n 1.1 heel simpel aan te duwen...Nu maar hopen dat een ritje van 35 kilometer genoeg is om de accu weer een beetje op te laden :roll:

Sorry Mirka...Zal't niet meer doen... 8)
Last edited by Ceristimo on MonJun28, 2010 12:13:52 AM, edited 1 time in total.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

hahaha,, Tja dat kan gebeuren.

maar dan heb je een beste accu als die dat het hele weekend vol houdt :|

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ja, dat had ik me ook bedacht. 't Is een Varta, da's wel een goeie geloof ik. Nouja, heeft de auto in elk geval één goed onderdeel... :P

Post Reply