Type AXjes
Moderator: webmasters
Om op de allereerste vraag van (uiterlijke verschillen) terug te komen, uitgaande van de eerste reeks 10/11E, 11RE, 11TRE, 14 TRS, 14 TZS, GT:
E en RE: RE had beschermstrip onderaan achterklep, passend in uitsparing van de bumper en zwarte dorpels.
RE en TRE: TRE had stootstrips, achterruitwisser en zwarte raamlijsten (alle 5d versies hadden dit overigens later).
TRE/ TRS: Voor zover ik weet, geen uiterlijk verschil. Deurstijlen waren bij de TRS wel geheel tot plafond bekleed.
TRS en TZS: TZS had iets bredere stootstrip en daarboven een lijnbies én afsluitbare tankdop!! (later ook op lageren).
Herkenbaarheid van GT mag duidelijk zijn.
M.i. waren de diesels (itt Visa) niet anders herkenbaar.
Vanaf dat de 5d leverbaar werd, kreeg de RE ook stootstrips en achterruitwisser. Alle uitvoeren, ook E en RE kregen wieldoppen.
E en RE: RE had beschermstrip onderaan achterklep, passend in uitsparing van de bumper en zwarte dorpels.
RE en TRE: TRE had stootstrips, achterruitwisser en zwarte raamlijsten (alle 5d versies hadden dit overigens later).
TRE/ TRS: Voor zover ik weet, geen uiterlijk verschil. Deurstijlen waren bij de TRS wel geheel tot plafond bekleed.
TRS en TZS: TZS had iets bredere stootstrip en daarboven een lijnbies én afsluitbare tankdop!! (later ook op lageren).
Herkenbaarheid van GT mag duidelijk zijn.
M.i. waren de diesels (itt Visa) niet anders herkenbaar.
Vanaf dat de 5d leverbaar werd, kreeg de RE ook stootstrips en achterruitwisser. Alle uitvoeren, ook E en RE kregen wieldoppen.
En een 14 TRS heeft in sommige gevallen (bepaald jaar misschien?) skirts, als de GT.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
TRS is de nederlandse GT5, aangezien wij geen GT5 kennen en in het buitenland kennen ze geen 14 TRS....
En de enige type 2 TRS (1.1) is eigenlijk geen TRS maar een AX voor zweedse markt waar ze zeker geen naam meer voor wisten ofzo
En de enige type 2 TRS (1.1) is eigenlijk geen TRS maar een AX voor zweedse markt waar ze zeker geen naam meer voor wisten ofzo

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Allure
Escapade
First
First Class
First Impression
Furio
Furore
GT
GTI
Image
Spot
TGE
TGS
Volcane
De Diesels zijn volgens mij altijd Firsts of Spots (correct me if I'm wrong...)
De SPOT en de Allure zijn volgens mij meestal Ph.3's, met het verschil dat de Allure vaak (dan wel niet altijd) met Ph.2 grill is geleverd...
Volgens mij ben ik nu een aardig eind, wie vult er nog even aan?
Escapade
First
First Class
First Impression
Furio
Furore
GT
GTI
Image
Spot
TGE
TGS
Volcane
De Diesels zijn volgens mij altijd Firsts of Spots (correct me if I'm wrong...)
De SPOT en de Allure zijn volgens mij meestal Ph.3's, met het verschil dat de Allure vaak (dan wel niet altijd) met Ph.2 grill is geleverd...
Volgens mij ben ik nu een aardig eind, wie vult er nog even aan?

Ben ik niet helemaal met je eens...RonH wrote:Om op de allereerste vraag van (uiterlijke verschillen) terug te komen, uitgaande van de eerste reeks 10/11E, 11RE, 11TRE, 14 TRS, 14 TZS, GT:
E en RE: RE had beschermstrip onderaan achterklep, passend in uitsparing van de bumper en zwarte dorpels.
....
Vanaf dat de 5d leverbaar werd, kreeg de RE ook stootstrips en achterruitwisser. Alle uitvoeren, ook E en RE kregen wieldoppen.
'Pino' heeft geen achterklepbeschermstrip (nooit gehad), maar op een onlangs op MP opgedoken ouder exemplaar (die witte uut Grûnn) had er weer wèl eentje.
Weet dus niet of het een optie ofzo was.
Twee jaar terug zag ik bij een duitse handelaar nèt over de grens een 5deurs 1.0 carb staan uit '89, en die had net als 'Pino' alleen naafkapjes...
Kun je geen wieldoppen noemen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Je vergeet de TZX.Mastenhose wrote:Volgens mij ben ik nu een aardig eind, wie vult er nog even aan?

Volgens mij ook behoorlijk zeldzaam, echter zelf met eigen oogjes zo'n 2 jaar geleden een keer een zwarte TZX gespot in Dordrecht!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Kan me niet herinneren dat ik ooit een TZX heb gezien, maar dat betekent niet dat ´t niet bestaat natuurlijk!MNM(tm) wrote:Je vergeet de TZX.Mastenhose wrote:Volgens mij ben ik nu een aardig eind, wie vult er nog even aan?
Volgens mij ook behoorlijk zeldzaam, echter zelf met eigen oogjes zo'n 2 jaar geleden een keer een zwarte TZX gespot in Dordrecht!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
In België bestond er bij de ph1 een 14TRS 5drs zonder skirts, en later werd er ook een GT5 aan de tabellen toegevoegd.grietje wrote:TRS is de nederlandse GT5, aangezien wij geen GT5 kennen en in het buitenland kennen ze geen 14 TRS....
Voor de ph2/3: Tonic

Ik kijk een dezer nog wel FF in mijn brochurekast om te zien of ik nog kan aanvullen

AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
De eerste jaren (die voor de GT5) was er idd een 14TRS 5drs zonder skirts beschikbaar. Met de komst van de GT5 is dit dan verandert naar de TZS.stefaan5089 wrote:In België bestond er bij de ph1 een 14TRS 5drs zonder skirts, en later werd er ook een GT5 aan de tabellen toegevoegd.grietje wrote:TRS is de nederlandse GT5, aangezien wij geen GT5 kennen en in het buitenland kennen ze geen 14 TRS....
Voor de ph2/3: Tonic![]()
Ik kijk een dezer nog wel FF in mijn brochurekast om te zien of ik nog kan aanvullen
Verder heeft er ook nog de HIT in de prijslijsten gestaan.
Ivm speciale versies is er bij de serie 1 hier in België ook een AX saxo geweest (heb ik zelf nooit irl tegen gekomen ) en bij de serie 2 was er ook de Audace.
Ik vermoed dat er nog wel meer zijn geweest die hier nog niet zijn voorbij gekomen, maar ik zoek nog FF verder

AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
Heb mijn folders en ander (officieel Citroën) docu eens uitgespit endit heb ik gevonden:
Phase 1:
In '86: 10E/RE; 11RE/TRE; 14TRS/TZS. Allen 3deurs.
Met de komst van de 5drs:
10E/RE; 11RE/TRE en 14TRS als 3 en 5deurs (zonder skirts) en de 14TZS en GT enkel als 3Drs.
Met de komst van de GT 5drs:
10Hit/TGE; 11Hit/TRE;14RD en GT als 3 en 5deurs (Hit was dus de E en TGE was de RE)
10TRE; 14Hit, 14D en sport enkel als 3deurs
14TRE en 14TRD enkel als 5deurs
Verder ook nog de K-way in 3 en 5deurs, een 'Allure' en een 'Saxo'. Deze laatste heb ik nooit IRL gezien. Ook was er een optie voor een 'openluchtdak' zeg maar een soort van webasto -dak, dat van voor tot achter zou open kunnen?
Uit een frans boekje heb ik nog een 10E, 11RE en 14D/RD in 3drs entreprise (bestelversie zeg maar)
in 1990 hadden we ook nog de Image en de GT Volcane en in '91 de Thalassa. Van de laatste heb ik alleen maar een 5drs versie gevonden (1.1 en 1.4D)
Voor de ph2 in '91:
10Hit/TGE; 11Hit/Hit kat.inj./TRE/TREkat.inj. ; GT; GT kat.inj. en 14RD in 3 en 5drs
14TRS/TRS kat.inj.; 14TZD alleen in 5drs
14 Hit D en GTi alleen in 3drs
Heeft er trouwens al iemand een ph 2 GT5 gezien?
In '94 (ph3?)
10Hit/TGE; 11 Hit/TRE en 15 RD in 3 en 5deurs
14 furio; GTi en 15 Hit D in 3Drs
15TZD in 5drs
Speciale series:
in '92 de 10 Cristal in 3en 5drs
In '93 de AUdace (3 en 5drs)en furio
In '94 de Signee in 3 en 5 Drs en de 'Evening' (1.0 en 1.1) 3drs
In '95 de Okay in 3 en 5drs (1.0 en 1.5D)
En verder ook de Spot, Tonic en Image; allen in 3 en 5drs
Als ik nog wat tegenkom post ik het hier wel
Phase 1:
In '86: 10E/RE; 11RE/TRE; 14TRS/TZS. Allen 3deurs.
Met de komst van de 5drs:
10E/RE; 11RE/TRE en 14TRS als 3 en 5deurs (zonder skirts) en de 14TZS en GT enkel als 3Drs.
Met de komst van de GT 5drs:
10Hit/TGE; 11Hit/TRE;14RD en GT als 3 en 5deurs (Hit was dus de E en TGE was de RE)
10TRE; 14Hit, 14D en sport enkel als 3deurs
14TRE en 14TRD enkel als 5deurs
Verder ook nog de K-way in 3 en 5deurs, een 'Allure' en een 'Saxo'. Deze laatste heb ik nooit IRL gezien. Ook was er een optie voor een 'openluchtdak' zeg maar een soort van webasto -dak, dat van voor tot achter zou open kunnen?
Uit een frans boekje heb ik nog een 10E, 11RE en 14D/RD in 3drs entreprise (bestelversie zeg maar)
in 1990 hadden we ook nog de Image en de GT Volcane en in '91 de Thalassa. Van de laatste heb ik alleen maar een 5drs versie gevonden (1.1 en 1.4D)
Voor de ph2 in '91:
10Hit/TGE; 11Hit/Hit kat.inj./TRE/TREkat.inj. ; GT; GT kat.inj. en 14RD in 3 en 5drs
14TRS/TRS kat.inj.; 14TZD alleen in 5drs
14 Hit D en GTi alleen in 3drs
Heeft er trouwens al iemand een ph 2 GT5 gezien?
In '94 (ph3?)
10Hit/TGE; 11 Hit/TRE en 15 RD in 3 en 5deurs
14 furio; GTi en 15 Hit D in 3Drs
15TZD in 5drs
Speciale series:
in '92 de 10 Cristal in 3en 5drs
In '93 de AUdace (3 en 5drs)en furio
In '94 de Signee in 3 en 5 Drs en de 'Evening' (1.0 en 1.1) 3drs
In '95 de Okay in 3 en 5drs (1.0 en 1.5D)
En verder ook de Spot, Tonic en Image; allen in 3 en 5drs
Als ik nog wat tegenkom post ik het hier wel

AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
www.loboncoin.frstefaan5089 wrote:Heeft er trouwens al iemand een ph 2 GT5 gezien?

deze bijvoorbeeld (met airco zelfs): http://www.leboncoin.fr/voitures/129614593.htm
Ter aanvulling: Deze uitvoering is op geen enkele manier verbonden aan de latere Citroën SAXO (al is het al omdat er zo'n 6 jaar tussen zit). Waar deze uitvoering wel mee te maken heeft (als je de folder bekijkt) is met het muziekinstrument de saxofoon.stefaan5089 wrote:'Saxo'
Aldus Citroën zelf bestaat er geen "phase 3". Overal waar je maar zoekt kom je maar 1 generatiewissel tegen en dat is in 1991 geweest... Citroën noemde de AX'en vanaf mid '91 (welke hier phase 2 wordt genoemd) de "nieuwe generatie".stefaan5089 wrote:(ph3?)
Van de standaard uitvoering lees ik in jeverhaal niets over de 11E. Als ik hier zelf in de Belgische folders zoek kom ik deze ook inderdaad niet tegen. Lijkt er dus op dat deze in België nooit geleverd is. Weet jij daar toevallig meer van?stefaan5089 wrote:[heel verhaal]
Of is het simpelweg vanwege het fiscaal vermogen? Doordat wij in NL betalen naar gewicht van de auto hebben wij hier met de 954cc motor alleen de 10E gekend. als je een RE uitrusting in NL wilde hebben dan kon je alleen voor de 11RE gaan.
-
- AX liefhebber
- Posts: 563
- Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
- Location: Haaltert; België
Zo'n ph2 GT5 ben ik nog niet tegen gekomen. Ik kende enkel de ph1 (maar zo leren we altijd bij natuurlijk
)
Ivm de AX saxo: een folder heb ik er niet van, alleen maar een reclame uit de krant. In die tijd was er idd nog geen sprake van het model Saxo op zich. Verder kon je op die reclame ook alleen maar een striping zien op de voorvleugel (en dan nog niets duidelijk) en werd er enkel melding gemaakt dat deze serie standaard een Philipsradio-CD kreeg met RDS
Hoe het zit met die 11E weet ik ook niet, maar het zou best kunnen dat het met het fiscale vermogen te maken heeft van de motor. Feit is dat de meest kale uitvoering enkel op de 1.0 en later op de 1.4D te verkrijgen was; en dat de meest luxueuze TRE niet verkrijgbaar was met een 1.0

Ivm de AX saxo: een folder heb ik er niet van, alleen maar een reclame uit de krant. In die tijd was er idd nog geen sprake van het model Saxo op zich. Verder kon je op die reclame ook alleen maar een striping zien op de voorvleugel (en dan nog niets duidelijk) en werd er enkel melding gemaakt dat deze serie standaard een Philipsradio-CD kreeg met RDS
Hoe het zit met die 11E weet ik ook niet, maar het zou best kunnen dat het met het fiscale vermogen te maken heeft van de motor. Feit is dat de meest kale uitvoering enkel op de 1.0 en later op de 1.4D te verkrijgen was; en dat de meest luxueuze TRE niet verkrijgbaar was met een 1.0
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02
C5 HDI 110 '02
hoi over verschillende type's heb ik hier een aantal presentatie boekjes van de ax vanaf '94 tot '97 voor heel europa liggen van 1.0 tot 4x4.
van '94. over heel europa.
Alleen in NL geleverd:
1.0 ten 3 deurs
1.1 TGE 3 deurs
1.1 TGE 5 deurs
1.1 first 5 deurs
1.4 TGS 3 deurs
1.4 TGS 5 deurs
1.4 FURIO 3 deurs
1.4 GTI
van '94. over heel europa.
Alleen in NL geleverd:
1.0 ten 3 deurs
1.1 TGE 3 deurs
1.1 TGE 5 deurs
1.1 first 5 deurs
1.4 TGS 3 deurs
1.4 TGS 5 deurs
1.4 FURIO 3 deurs
1.4 GTI
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.