Motor slaat 1X moeillijk aan, eenmaal gelopen geen probleem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Gisteren mijn Bougie's en Kabels vervangen. En mijn tussendeel v/d uitlaat vervangen was ook erg verrot. Een maatje en zijn broer (heeft bij Peugeot gewerkt) hebben er ook nog naar gekeken en konden ook niet veel vinden eraan. Mijn BDP-sensor bleek niet schoon genoeg te zijn, deze nog even goed gereinigd.
En een juiste compressietest uitgevoerd met een testblaadje voor een benzinemotor gedaan, die ik had was alleen voor een diesel, gelukkig de waarde's waren hetzelfde alleen duidelijker: 10bar op alle cilinders. Een diesel testblad begint bij 10bar en een benzine van 0-12 bar.
Hij had het er wel over dat er type's waren met een modificatie ivm het moeillijk aanslaan, er zat dan een soort van weerstand tussen de stekkers v/h injectiehuis die dit moest oplossen. Hij wist alleen niet meer of dit voor mijn model was en van wanneer tot wanneer deze modificatie liep. Iemand bekend hiermee??
Ook hebben we mijn koppakking getest, deze bleek helaas door te lekken naar mijn koelsysteem (nog niet ernstig) het borrelde wat in mijn reservoir. We hebben dit getest met een speciale tester die je boven het koelsysteem houdt en dmv een speciale vloeistof verkleurt door het opnemen v/d gassen uit het systeem. Dus nu is deze uitwendig op de bekende plek lek en inwendig, ik hoop dat ik dit even kan uitzitten tot de zomervakantie dan heb ik de auto niet veel nodig. Rijdt er toch al niet veel mee.
Ik heb wel het idee na de laatste goeie reset, dat het koudstart probleem zich wel heeft verholpen. En na het vervangen v/d bougie's en kabels de motor niet meer zo stotterd/haperd. Het eenigste wat ie nog wel eens doet is na een koude start hoog in toeren lopen, bijna 2000 tpm, maar hoelanger de motor gelopen heeft wordt dit minder, lees normaler, net alsof mijn gaskabel blijft hangen. Misschien een beetje bevroren
Het is nu maar even afwachten hoe het autootje zich gedraagt. Ik ga het weer een paar dagen uitproberen.
En een juiste compressietest uitgevoerd met een testblaadje voor een benzinemotor gedaan, die ik had was alleen voor een diesel, gelukkig de waarde's waren hetzelfde alleen duidelijker: 10bar op alle cilinders. Een diesel testblad begint bij 10bar en een benzine van 0-12 bar.
Hij had het er wel over dat er type's waren met een modificatie ivm het moeillijk aanslaan, er zat dan een soort van weerstand tussen de stekkers v/h injectiehuis die dit moest oplossen. Hij wist alleen niet meer of dit voor mijn model was en van wanneer tot wanneer deze modificatie liep. Iemand bekend hiermee??
Ook hebben we mijn koppakking getest, deze bleek helaas door te lekken naar mijn koelsysteem (nog niet ernstig) het borrelde wat in mijn reservoir. We hebben dit getest met een speciale tester die je boven het koelsysteem houdt en dmv een speciale vloeistof verkleurt door het opnemen v/d gassen uit het systeem. Dus nu is deze uitwendig op de bekende plek lek en inwendig, ik hoop dat ik dit even kan uitzitten tot de zomervakantie dan heb ik de auto niet veel nodig. Rijdt er toch al niet veel mee.
Ik heb wel het idee na de laatste goeie reset, dat het koudstart probleem zich wel heeft verholpen. En na het vervangen v/d bougie's en kabels de motor niet meer zo stotterd/haperd. Het eenigste wat ie nog wel eens doet is na een koude start hoog in toeren lopen, bijna 2000 tpm, maar hoelanger de motor gelopen heeft wordt dit minder, lees normaler, net alsof mijn gaskabel blijft hangen. Misschien een beetje bevroren

Het is nu maar even afwachten hoe het autootje zich gedraagt. Ik ga het weer een paar dagen uitproberen.
-
- profiel verwijderd
Mijn Volcane had dit probleem ook in 't begin. Na het vervangen van de bougies, het schoonmaken van het injectiehuis en wat meer geduld bij het starten (contact om zodat de pomp gaat draaien en 1 a 2 seconden wachten voor het daadwerkelijke starten) heb ik hier eigenlijk nooit meer problemen mee gehad...
-
- profiel verwijderd
@Mastenhose: Ik heb dit allemaal al gedaan: nieuwe bougie's en kabels, er zit een ander gereinigd injectiehuis op, de accu zelf is nog geen half jaar oud, en er zit een andere gebruikte startmotor op. Ik laat het contact altijd een tijdje aanstaan voordat ik start.Mijn Volcane had dit probleem ook in 't begin. Na het vervangen van de bougies, het schoonmaken van het injectiehuis en wat meer geduld bij het starten (contact om zodat de pomp gaat draaien en 1 a 2 seconden wachten voor het daadwerkelijke starten) heb ik hier eigenlijk nooit meer problemen mee gehad... Oja, ook de accu nog vervangen voor een andere, hierdoor draaide de startmotor net wat lekkerder/sneller z'n rondjes en dit leek ook wel te helpen...
Het afslaan doet ie eigenlijk bijna niet, Alleen gisteren even op mijn werk: Daar stond mijn auto op een parkeerplaats die wat schuin oploopt en toen viel ie wel even uit, maar ik kon hem wel meteen weer starten. (voorheen had ik dan wel erg veel moeite om de motor aan te laten slaan) Zou dit misschien toch een brandstofpomp probleem kunnen zijn??
De accu capaciteit kan ik wel controlen op mijn werk, dan zou ik de accu moeten testen. Ik kan dan ook de auto opstarten mbv een extra startaccu om te kijken of dat de accu niet de boosdoener is en de motor dan wel vlot aanslaat. Het enigste wat ik dan niet begrijp is dat de eerste keer starten moeillijk gaat en de 2e en volgende keren dat deze in een keer aanslaat.
Ik denk dat het probleem toch kou gerelateerd is. Ik heb deze week avonddienst en met het koude weer zet ik s'avonds mijn auto binnen waar de kachels lekker aanstaan, zodat je niet hoeft te krabben of je auto moet uitgraven
. S'middags als ik naar mijn werk ga en de auto een nachtje gestaan heeft dan slaat deze moeillijk aan de eerste keer en loopt vrij hoog stationair, ik ga dan nog even langs de supermarkt om boodschappen te doen, dan start ik hem dus de 2e keer en dat gaat meteen goed en loopt netjes stationair dan. S'avonds als ik van mijn werk naar huis ga en de auto dus +/- 8u heeft binnen gestaan start deze in een keer. Dus mijn conclusie is: De kou
.
Dus nu stop ik ermee. Ik vind het wel best zo, je went er wel aan. Het is iets waar ik maar rekening mee moet houden als het winter is. Ik zal het nog eens bekijken als het zomer wordt hoe het dan gaat. Ik zal dan ook mijn koppakking vervangen misschien dat het ook zal helpen.
Bedankt voor alle reactie's

Dus nu stop ik ermee. Ik vind het wel best zo, je went er wel aan. Het is iets waar ik maar rekening mee moet houden als het winter is. Ik zal het nog eens bekijken als het zomer wordt hoe het dan gaat. Ik zal dan ook mijn koppakking vervangen misschien dat het ook zal helpen.
Bedankt voor alle reactie's

Nou weer even een update. Na het vervangen van mijn koppakking, brandstofpomp en bobine is het starten/aanslaan wel wat verbeterd. Maar het gaat soms toch nog wel wat moeizaam.
Weet iemand de pinbezetting van een Magnetti Marelli ECU, ik wil toch nog eens proberen om de BDP sensor door te meten, Ik heb op het werk namelijk een scoop liggen en dan kan ik meteen het signaal zien.
Weet iemand de pinbezetting van een Magnetti Marelli ECU, ik wil toch nog eens proberen om de BDP sensor door te meten, Ik heb op het werk namelijk een scoop liggen en dan kan ik meteen het signaal zien.
Nog even terugkomend op die 'modificatie'ivm. moeilijk aanslaan: dat was inderdaad een weerstand die tussen de kabelboom en de temperatuursensor voor de ECU gezet werd. Op die manier werd de ECU een beetje voor de gek gehouden door deze te laten denken dat de motor iets kouder was dan de werkelijkeheid. Daardoor gaat de ECU iets meer benzine inspuiten en slaat de auto wat makkelijker aan bij koude motor.
Maar ik dacht dat dat alleen bij Bosch gestuurde motoren was en niet bij Magneti Marelli. (Of was het nu juist bij Magneti Marelli en niet bij Bosch?
)
Had je trouwens al geprobeerd wat 'ie doet als je de temp.sensor vervangt?
Ik heb trouwens nog wel ergens in de schuur zo'n 'modificatie weerstand' liggen.
Maar ik dacht dat dat alleen bij Bosch gestuurde motoren was en niet bij Magneti Marelli. (Of was het nu juist bij Magneti Marelli en niet bij Bosch?

Had je trouwens al geprobeerd wat 'ie doet als je de temp.sensor vervangt?
Ik heb trouwens nog wel ergens in de schuur zo'n 'modificatie weerstand' liggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ja die is al vv, het hoge stationair bij (half)warme motor is nu over. Toerental daalt netjes bij stijgende temperatuur. Maar ik merk er nog niet erg veel mee met het starten. Maar weet jij de pinbezetting v/d ECU stekker van een Magnetti Marelli? Dan kan ik daar met een scoop het krukassignaal nakijken.
Ik moet weer helaas een "oud" probleem weer posten. Ax slaat weer af bij 1e start (koud), soms gaat het wel in een keer maar na een korte loop en dan een 2e start dan valt ie soms ook uit. Maar meestal als de motor gelopen heeft start deze de vlg keer meteen. Ik heb er een hele tijd geen last van gehad sinds het vervangen van mijn koppakking (Mei '10) Dus het is nu denk ik toch een kou/vocht gerelateerd probleem. Vorig jaar begon het ook in deze periode.
Onderdelen vv/reparaties tot nu toe:
Bobine (gebruikt) 2010
Br.stofpomp (gebruikt) 2010
Injectieunit (gebruikt/gereinigd) 2010
Bougies (versleten) 2010
Bougiekabels (versleten) 2010
Koppakking (uit/inwendig lek) 2010
Distributieriem (Toch bezig met grote rep) 2010
Waterpomp (idem) 2010
Thermostaat (idem) 2010
Kvltemperatuursensor ECU (ivm hoog toerental bij warme motor) 2009
OH-Beurt (olie/br.stoffilter/kvlstof) 2010
Kleppen gesteld. 2010
K&N filter gereinigd. 2010
Alle motorstekkers ingevet met vaseline tegen vocht. 2010
Ecu div keren gereset/uitgelezen geen fouten. 2007-2010
Accu vv. (overleden) 2008
Dynamo vv (overleden) 2008
Startmotor vv. (lagers liepen zwaar, hierdoor erg laag toerental/uitval) 2010
Massakabel vv accu-motor. 2010
Lambdasonde doorgemeten is goed. 2010
Wie kan mij hierbij helpen het wordt nu echt vervelend.
Magnetti Marelli 1.1i HDZ 1995
Ik moet nog eens mijn originele luchtfilter proberen kijken of het dan wel goed gaat. Maar mis nog wat delen om deze te plaatsen ff zoeken in de schuur
.
Oh ja ik ben nog op zoek naar een RAW hendel, lijdt af en toe een eigen leven terwijl deze uitstaat. En een dimschakelaar v/h dashbord, een deel v/d verlichting valt soms weg terwijl de lampen wel werken (moet ze nog eens vv)
Onderdelen vv/reparaties tot nu toe:
Bobine (gebruikt) 2010
Br.stofpomp (gebruikt) 2010
Injectieunit (gebruikt/gereinigd) 2010
Bougies (versleten) 2010
Bougiekabels (versleten) 2010
Koppakking (uit/inwendig lek) 2010
Distributieriem (Toch bezig met grote rep) 2010
Waterpomp (idem) 2010
Thermostaat (idem) 2010
Kvltemperatuursensor ECU (ivm hoog toerental bij warme motor) 2009
OH-Beurt (olie/br.stoffilter/kvlstof) 2010
Kleppen gesteld. 2010
K&N filter gereinigd. 2010
Alle motorstekkers ingevet met vaseline tegen vocht. 2010
Ecu div keren gereset/uitgelezen geen fouten. 2007-2010
Accu vv. (overleden) 2008
Dynamo vv (overleden) 2008
Startmotor vv. (lagers liepen zwaar, hierdoor erg laag toerental/uitval) 2010
Massakabel vv accu-motor. 2010
Lambdasonde doorgemeten is goed. 2010
Wie kan mij hierbij helpen het wordt nu echt vervelend.

Magnetti Marelli 1.1i HDZ 1995
Ik moet nog eens mijn originele luchtfilter proberen kijken of het dan wel goed gaat. Maar mis nog wat delen om deze te plaatsen ff zoeken in de schuur

Oh ja ik ben nog op zoek naar een RAW hendel, lijdt af en toe een eigen leven terwijl deze uitstaat. En een dimschakelaar v/h dashbord, een deel v/d verlichting valt soms weg terwijl de lampen wel werken (moet ze nog eens vv)
ECU al eens uitgelezen?
En uitvallen is vaak bobine/module (altijd samen vervangen) of temp sensor. De laatste is al vervangen zag ik. De eerste 2 kan je nog proberen nieuw samen te vervangen (al ben ik niet zo voor stom vervangen, als je er niks mee opschiet ben je geld kwijt voor niks).
Wat ik ook nog niet zag staan: massapunten. Al eens goed opgeschuurd en schoongemaakt?
En uitvallen is vaak bobine/module (altijd samen vervangen) of temp sensor. De laatste is al vervangen zag ik. De eerste 2 kan je nog proberen nieuw samen te vervangen (al ben ik niet zo voor stom vervangen, als je er niks mee opschiet ben je geld kwijt voor niks).
Wat ik ook nog niet zag staan: massapunten. Al eens goed opgeschuurd en schoongemaakt?
ECU heb ik al een paar keer uitgelezen en ik krijg geen foutmeldingen te zien. Bobine heb ik al eens gewisseld (gebruikt), maar dan zou je het vaker moeten merken (tijdens het rijden/2e start) en verder heb ik er weinig last van. Het is echt bij de 1e (koudstart) Welke module bedoel je?
Ik heb alleen een bobine (DIS-ontsteking). De massapunten op het blok, vlakbij de injectieunit zijn goed en schoon. De massakabel v/d accu naar het blok is nieuw, er zit een nieuwe min klem op de accu deze was stuk en dacht dat het misschien een massakabel was die voor problemen verzorgde maar dit bleek de startmotor zelf te zijn. Deze had af en toe een te laag toerental en bleef soms hangen, en is nu vervangen. Dus starten gaat prima alleen het aanslaan niet. Ik weet niet waar er nog meer massapunten zitten. Toen de kop eraf was heb ik de motorkabelboom nog nagelopen op beschadigingen, deze waren er niet.
Oh weet iemand de originele diameter v/d brandstofslangen tussen het schutbord en de injectieunit, ik heb deze al eens vervangen omdat ze uitgedroogd waren. Maar wist de precieze maat niet. Ik zit toch te twijfelen of de brandstofdruk misschien toch te laag is.
Ik heb alleen een bobine (DIS-ontsteking). De massapunten op het blok, vlakbij de injectieunit zijn goed en schoon. De massakabel v/d accu naar het blok is nieuw, er zit een nieuwe min klem op de accu deze was stuk en dacht dat het misschien een massakabel was die voor problemen verzorgde maar dit bleek de startmotor zelf te zijn. Deze had af en toe een te laag toerental en bleef soms hangen, en is nu vervangen. Dus starten gaat prima alleen het aanslaan niet. Ik weet niet waar er nog meer massapunten zitten. Toen de kop eraf was heb ik de motorkabelboom nog nagelopen op beschadigingen, deze waren er niet.
Oh weet iemand de originele diameter v/d brandstofslangen tussen het schutbord en de injectieunit, ik heb deze al eens vervangen omdat ze uitgedroogd waren. Maar wist de precieze maat niet. Ik zit toch te twijfelen of de brandstofdruk misschien toch te laag is.
-
- AX Master
Heb je je stappenmotor al eens vervangen?? Die zit op je injectiehuis. Als die niet goed werkt, kan je motor afslaan bij een koude start of juist hoog in de toeren schieten, ook als ie warm is.
Benzinefilter moet je trouwens 1 keer per jaar vervangen!!
overigens wil een potje injectiereiniger ook wel eens helpen. (te koop bij veel pompstatrions. In een lege tank gooien en dan een halve tank erbij)
Benzinefilter moet je trouwens 1 keer per jaar vervangen!!
overigens wil een potje injectiereiniger ook wel eens helpen. (te koop bij veel pompstatrions. In een lege tank gooien en dan een halve tank erbij)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Injectiereiniger al een paar keer geprobeerd, wordt wel iets beter.
Brandstoffilter is vv.
Brandstoffilter is vv.
Er zit een andere injectieunit op en dat heeft het ook niet verholpen. Deze is vervangen omdat hier de brandstofdruk wordt geregeld en bij mij de inlaatluchttemp.sensor niet helemaal lekker meer was. Het valt me wel op dat als je het gaspedaal iets intrapt de auto wel in een keer aanslaat, tenminste hij is nu bij de 1e keer starten nog niet uitgevallen.OH-Beurt (olie/br.stoffilter/kvlstof) 2010
-
- AX Master
Je stappenmotor is daar ook een onderdeel van. Het is een klein zwart doosje wat aan de voorkant zit op je injectiehuis. Het regelt je stationair toerental. Misschien moet je die eens vervangen?Djoeri wrote:ik denk toch dat het in het koudstart gedeelte zit, Ik weet niet precies wat de motor allemaal gebruikt daarvoor. (kvl.stoftemp, inlaatluchttemp...) Maar is daar verder nog wat aan af te stellen? Of moet dit bij een dealer gebeuren?
Lessen tijdens het klussen...
-
- profiel verwijderd
Nou weer even een update, De auto heeft vorige week precies een week stilgestaan op mijn werk, ik had storingsdienst=auto v/d zaak. En heeft dus in de vrieskou gestaan en lag onder de sneeuw. Deze week auto uitgepakt
en gestart => Slaat nu dus in een keer aan. Volgens een collega zou dit kunnen omdat je nu een droge kou hebt en het probleem dus echt een vocht probleem is. Tot nu toe slaat ie steeds in een keer aan en loopt prima. Nou hoor ik hem tijdens het stationaire lopen v/d motor af en toe ploffen dit zou een onstekingsding zijn? Hij hapert soms ook een beetje tijdens het rijden. Zou dit dan toch de bobine zijn? Kabels en bougies zijn 1/2-3/4 jaar oud nu lijkt me stug dat ze nu al stuk zijn.