Versnellingsbak AX 1.5D

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Versnellingsbak AX 1.5D

Post by Wismerhill13 »

Beste allemaal,

Sinds begin 2009 ben ik de gelukkige bezitter van een Citroën AX 1.5D, echter na een maand of 2 (teller op 169000km) begon de versnelling uit zijn 5e te schieten op de snelweg, het probleem is de laatste tijd erger geworden en ik kan alleen nog maar de eerste 4 versnellingen gebruiken. De bakolie heb ik al vervangen, echter geen resultaat. Zijn er standaard problemen bekend met AXjes die dit hebben en wat is er eventueel aan te doen? Of zit ik gewoon vast aan het aanschaffen van een nieuwe versnellingsbak?

Gr.

Wismerhill

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Alex B heeft voor een geeltje nog wel een 5bak staan. :)
Maar misschien leunt er iets tegen je schakelstangetjes?

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Hmm Ik kan de stangetjes wel checken, al acht ik de kans klein dat dat het probleem is. 25 euries voor een bakkie is goed te doen, maar is dat een bakkie voor een diesel? Het verzet van een dieseltje is hoger omdat ze minder toeren draaien uiterraard. Mag ik ook vragen wie alex b is?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ja dat van dat verzet had ik me ook bedacht.
Maar ik hoor nooit mensen die last hebben van de toerengrens over diesel bakken als alternatief.

Je kan de verhoudingen hier opzoeken
(weet niet of jouw code erbij staat?)

Anyway: link naar de bak: klik

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

haha ja, als ik een benzine uitvoering had zou ik ook een diesel bakje eronder willen, het zorgt ervoor dat je autootje zuiniger gaat rijden en het motortje rustiger loopt :)


Ik heb een 1.5D uit 1995 en ik denk dat de volgende gegevens van toepassing zijn:

2CB41 1.4i / 1.4D / K9A,TU3 / TUD3, 5, 09-'90

Maar ik ben van plan om vanavond ff onder de auto te kijken of dit klopt, ik weet alleen niet hoe toegankelijk dit is als de auto niet op de brug staat.

Heb je trouwens ook een indicatie hoeveel werk het is om het bakkie te vervangen? Ik ben benieuwd of de motor er helemaal uit moet of dat je de bak gewoon op de brug kan vervangen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Alleen de aandrijfassen hoeven eruit, en dan kun je de bak zo los schroeven.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Motor hoeft er niet uit.

Alleen je stabilisatorstang eraf, draagarmen los, aandrijfassen uit de versnellingsbak (tegen die tijd een kwestie van je veerpoot naar buiten trekken) en away you go.

Het vervelendste werk is de versnellingsbak vervolgens weer op de spie-as krijgen. (%$#@)

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Post by AlexB »

die 5 bak heb ik nietmeer helaas. :roll:

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Ik zal eens specifiek kijken, helaas hoorde ik op de terugweg wat rare geluiden uit mijn bak komen op moment dat hij in een willekeurige versnelling stond. Er blijkt olie uit te druppelen... ik heb vorige week tijdens de APK gevraagd of ze de bak olie wilde vervangen en ik heb het idee dat ze niet netjes het pakkingsringetje hebben vervangen die je normaal gezien moet vervangen in dit soort gevallen. Morgen dus eerst maar terug naar die ... garage.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wismerhill13 wrote:haha ja, als ik een benzine uitvoering had zou ik ook een diesel bakje eronder willen, het zorgt ervoor dat je autootje zuiniger gaat rijden en het motortje rustiger loopt :)


Ik heb een 1.5D uit 1995 en ik denk dat de volgende gegevens van toepassing zijn:

2CB41 1.4i / 1.4D / K9A,TU3 / TUD3, 5, 09-'90
Volgens mij is dat toch wel een andere bak hoor. Het 1.5D blok in de AX is een TUD5. ;)

Over dieselbak aan een benzinemotor is niet per definitie zuiniger! Motortje loopt misschien wel rustiger/lager in toeren, maar er wordt dan wel meer koppel van de motor gevraagd! En dat vertaalt zich uiteindelijk toch weer in meer brandstof nodig. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Je hebt inderdaad gelijk MNM, je moet wel weten hoe je ermee moet rijden als je andere verhoudingen in je bakkie hebt. Je moet uiteraard niet als een dieseltje gaan rijden als je er een bakkie uit een dieseltje onder hebt hangen, het is voornamelijk interresant voor langere afstanden op de snelweg, als je voor de rest normale toerentallen voor benzine auto's hanteert zou dit geen probleem moeten zijn.

Je hebt gelijk wat betreft het motortje, het is een TUD5, maar ik las TUD3, 5 als zijnde dat deze motoren beide deze bak hebben. Ik heb nu het vermoeden dat ik dit totaal verkeerd geinterpeteerd heb :)

Ik zal op dit moment moeten wachten, de badgasten bij de garage hebben ons vanochtend gesleept, er kwam namelijk een zingen geluid uit de versnellingsbak. Vermoedelijk hebben ze bij het vervangen van een aandrijfas rubben een keerring kapot gemaakt, er lag namelijk bakolie onder de auto. Zodra ik de gelegenheid heb kijk ik welk type bak ik nu precies heb.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

gewoon ff de 5e synchro eraf halen en vervangen voor een goede. Kun je zo bij als je de linker wiel verwijderd. Hoef je echt geen hele bak voor om te zetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

bekijk ook even je middelste (onderste) motorsteun.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

MNM, waarom maak jij geen reclame voor mij ?

:P

enfin, ik heb nog steeds een v-bak voor een diesel liggen waar ik vaak over struikel in de schuur.

is werkend gedemonteerd*
(als in hij doet het nog, en niet als in: de motor draaide toen het gedemonteerd werdt.) :wink:

zou 150.000 op staan.

ik hoef er niet veel voor, enigste nadeel is dat de v-bak in de mooie provincie Zeeland ligt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

hmm en dat is een bakkie voor een 1.5D? klinkt goed, en ophalen lijkt me ook geen probleem. Kan je me vertellen waar ongeveer in zeeland? In de buurt van Etten Leur of meer richting M'burg? dat is namelijk een wereld van verschil. Heb je toevallig ook nog goede aandrijf asjes liggen voor een dieseltje liggen? Ik heb het gevoel dat mijn linkeraandrijfasje steeds meer geluid begint te maken in de bochten. Je mag me ook vertellen wat je wil hebben voor dat ding in de schuur waar je steeds over struikelt (misschien kan je ook ff het type hier posten zodat ik in de tabel kan zien of het de juiste moet zijn).

Bedankt voor de reactie in ieder geval

(p.s. ik zal ook de motorsteun controleren).

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik gok dat het van een 1.4d afkomt, dat weet ik niet zeker, typeplaatje kan ik wel even bekijken binnekort.
als je er 2 tientjes voor geeft ben ik al blij :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

7EW1 staat er aan de rand van de vbak, geen idee of dat het is ?

en er zat nog een sticker op met een barcode ?
075497
2 CB 41

2 CB 41 075497

en erachter staat nog wat maar dat kan ik niet meer lezen.

verder kon ik niks ontdekken.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De bak code van die bak is dus 2CB41 en is inderdaad een diesel bak!
Volgens de WPH een 1.4D bak, maar 'k zal zo nog even onder mijn beide diesels kruipen om te kijken welke bak codes die hebben.

Wordt vervolgd. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Klinkt goed, kan het zijn dat de bakken voor 1.4D en 1.5D naargenoeg identiek zijn? Het belangrijkste in mijn optiek is dat de 5e versnelling dezelfde overbrenging heeft maar op de meeste forums blijkt dat dat geen probleem zou mogen zijn om die om te sleutelen van een andere bak

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

M'n groene diesel heeft bak code 20CB98 en m'n witte diesel heeft bak code 20CC57.
Niet echt info waar je nu wat mee kunt. :oops:

Code: Select all

Gearbox | 1st         | 2nd         | 3th         | 4th         | 5th         | Final       | Speedometer
ID      |             |             |             |             |             |             |            
--------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------
2CB41   | 12:41  3,42 | 21:38  1,81 | 29:37  1,28 | 40:39  0,98 | 43:33  0,77 | 16:63  3,94 | 19/18
20CC57  | 11:40  3,64 | 20:39  1,95 | 29:37  1,28 | 40:39  0,98 | 43:33  0,77 | 17:61  3,59 | 19/17
20CB98  |             |             |             |             |             | 17:61  3,59 | 19/17
Last edited by MNM(tm) on MonJun21, 2010 9:06:21 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply