Versnellingsbak AX 1.5D
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
Versnellingsbak AX 1.5D
Beste allemaal,
Sinds begin 2009 ben ik de gelukkige bezitter van een Citroën AX 1.5D, echter na een maand of 2 (teller op 169000km) begon de versnelling uit zijn 5e te schieten op de snelweg, het probleem is de laatste tijd erger geworden en ik kan alleen nog maar de eerste 4 versnellingen gebruiken. De bakolie heb ik al vervangen, echter geen resultaat. Zijn er standaard problemen bekend met AXjes die dit hebben en wat is er eventueel aan te doen? Of zit ik gewoon vast aan het aanschaffen van een nieuwe versnellingsbak?
Gr.
Wismerhill
Sinds begin 2009 ben ik de gelukkige bezitter van een Citroën AX 1.5D, echter na een maand of 2 (teller op 169000km) begon de versnelling uit zijn 5e te schieten op de snelweg, het probleem is de laatste tijd erger geworden en ik kan alleen nog maar de eerste 4 versnellingen gebruiken. De bakolie heb ik al vervangen, echter geen resultaat. Zijn er standaard problemen bekend met AXjes die dit hebben en wat is er eventueel aan te doen? Of zit ik gewoon vast aan het aanschaffen van een nieuwe versnellingsbak?
Gr.
Wismerhill
-
-
haha ja, als ik een benzine uitvoering had zou ik ook een diesel bakje eronder willen, het zorgt ervoor dat je autootje zuiniger gaat rijden en het motortje rustiger loopt 
Ik heb een 1.5D uit 1995 en ik denk dat de volgende gegevens van toepassing zijn:
2CB41 1.4i / 1.4D / K9A,TU3 / TUD3, 5, 09-'90
Maar ik ben van plan om vanavond ff onder de auto te kijken of dit klopt, ik weet alleen niet hoe toegankelijk dit is als de auto niet op de brug staat.
Heb je trouwens ook een indicatie hoeveel werk het is om het bakkie te vervangen? Ik ben benieuwd of de motor er helemaal uit moet of dat je de bak gewoon op de brug kan vervangen.

Ik heb een 1.5D uit 1995 en ik denk dat de volgende gegevens van toepassing zijn:
Maar ik ben van plan om vanavond ff onder de auto te kijken of dit klopt, ik weet alleen niet hoe toegankelijk dit is als de auto niet op de brug staat.
Heb je trouwens ook een indicatie hoeveel werk het is om het bakkie te vervangen? Ik ben benieuwd of de motor er helemaal uit moet of dat je de bak gewoon op de brug kan vervangen.
-
Ik zal eens specifiek kijken, helaas hoorde ik op de terugweg wat rare geluiden uit mijn bak komen op moment dat hij in een willekeurige versnelling stond. Er blijkt olie uit te druppelen... ik heb vorige week tijdens de APK gevraagd of ze de bak olie wilde vervangen en ik heb het idee dat ze niet netjes het pakkingsringetje hebben vervangen die je normaal gezien moet vervangen in dit soort gevallen. Morgen dus eerst maar terug naar die ... garage.
Volgens mij is dat toch wel een andere bak hoor. Het 1.5D blok in de AX is een TUD5.Wismerhill13 wrote:haha ja, als ik een benzine uitvoering had zou ik ook een diesel bakje eronder willen, het zorgt ervoor dat je autootje zuiniger gaat rijden en het motortje rustiger loopt

Over dieselbak aan een benzinemotor is niet per definitie zuiniger! Motortje loopt misschien wel rustiger/lager in toeren, maar er wordt dan wel meer koppel van de motor gevraagd! En dat vertaalt zich uiteindelijk toch weer in meer brandstof nodig.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

-
Je hebt inderdaad gelijk MNM, je moet wel weten hoe je ermee moet rijden als je andere verhoudingen in je bakkie hebt. Je moet uiteraard niet als een dieseltje gaan rijden als je er een bakkie uit een dieseltje onder hebt hangen, het is voornamelijk interresant voor langere afstanden op de snelweg, als je voor de rest normale toerentallen voor benzine auto's hanteert zou dit geen probleem moeten zijn.
Je hebt gelijk wat betreft het motortje, het is een TUD5, maar ik las TUD3, 5 als zijnde dat deze motoren beide deze bak hebben. Ik heb nu het vermoeden dat ik dit totaal verkeerd geinterpeteerd heb
Ik zal op dit moment moeten wachten, de badgasten bij de garage hebben ons vanochtend gesleept, er kwam namelijk een zingen geluid uit de versnellingsbak. Vermoedelijk hebben ze bij het vervangen van een aandrijfas rubben een keerring kapot gemaakt, er lag namelijk bakolie onder de auto. Zodra ik de gelegenheid heb kijk ik welk type bak ik nu precies heb.
Je hebt gelijk wat betreft het motortje, het is een TUD5, maar ik las TUD3, 5 als zijnde dat deze motoren beide deze bak hebben. Ik heb nu het vermoeden dat ik dit totaal verkeerd geinterpeteerd heb

Ik zal op dit moment moeten wachten, de badgasten bij de garage hebben ons vanochtend gesleept, er kwam namelijk een zingen geluid uit de versnellingsbak. Vermoedelijk hebben ze bij het vervangen van een aandrijfas rubben een keerring kapot gemaakt, er lag namelijk bakolie onder de auto. Zodra ik de gelegenheid heb kijk ik welk type bak ik nu precies heb.
MNM, waarom maak jij geen reclame voor mij ?
enfin, ik heb nog steeds een v-bak voor een diesel liggen waar ik vaak over struikel in de schuur.
is werkend gedemonteerd*
(als in hij doet het nog, en niet als in: de motor draaide toen het gedemonteerd werdt.)
zou 150.000 op staan.
ik hoef er niet veel voor, enigste nadeel is dat de v-bak in de mooie provincie Zeeland ligt.

enfin, ik heb nog steeds een v-bak voor een diesel liggen waar ik vaak over struikel in de schuur.
is werkend gedemonteerd*
(als in hij doet het nog, en niet als in: de motor draaide toen het gedemonteerd werdt.)

zou 150.000 op staan.
ik hoef er niet veel voor, enigste nadeel is dat de v-bak in de mooie provincie Zeeland ligt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
hmm en dat is een bakkie voor een 1.5D? klinkt goed, en ophalen lijkt me ook geen probleem. Kan je me vertellen waar ongeveer in zeeland? In de buurt van Etten Leur of meer richting M'burg? dat is namelijk een wereld van verschil. Heb je toevallig ook nog goede aandrijf asjes liggen voor een dieseltje liggen? Ik heb het gevoel dat mijn linkeraandrijfasje steeds meer geluid begint te maken in de bochten. Je mag me ook vertellen wat je wil hebben voor dat ding in de schuur waar je steeds over struikelt (misschien kan je ook ff het type hier posten zodat ik in de tabel kan zien of het de juiste moet zijn).
Bedankt voor de reactie in ieder geval
(p.s. ik zal ook de motorsteun controleren).
Bedankt voor de reactie in ieder geval
(p.s. ik zal ook de motorsteun controleren).
De bak code van die bak is dus 2CB41 en is inderdaad een diesel bak!
Volgens de WPH een 1.4D bak, maar 'k zal zo nog even onder mijn beide diesels kruipen om te kijken welke bak codes die hebben.
Wordt vervolgd.
Volgens de WPH een 1.4D bak, maar 'k zal zo nog even onder mijn beide diesels kruipen om te kijken welke bak codes die hebben.
Wordt vervolgd.

Recently done:

Recently done:

-
M'n groene diesel heeft bak code 20CB98 en m'n witte diesel heeft bak code 20CC57.
Niet echt info waar je nu wat mee kunt.
Niet echt info waar je nu wat mee kunt.

Code: Select all
Gearbox | 1st | 2nd | 3th | 4th | 5th | Final | Speedometer
ID | | | | | | |
--------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------
2CB41 | 12:41 3,42 | 21:38 1,81 | 29:37 1,28 | 40:39 0,98 | 43:33 0,77 | 16:63 3,94 | 19/18
20CC57 | 11:40 3,64 | 20:39 1,95 | 29:37 1,28 | 40:39 0,98 | 43:33 0,77 | 17:61 3,59 | 19/17
20CB98 | | | | | | 17:61 3,59 | 19/17
Last edited by MNM(tm) on MonJun21, 2010 9:06:21 PM, edited 1 time in total.
Recently done:

Recently done: