Koppelingsplaat
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Koppelingsplaat
Hallo lieve vrienden, het klusweer is weer aangebroken, dus komen de vragen natuurlijk vanzelf!
Bij het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 hoor ik een soort kloenk.
Ook bij terug schakelen (zonder tussen gas) hoor ik afentoe getril. Alsof de koppelingsplaat niet slipt, maar hapert.
Weet iemand waar dat aan kan liggen? is de plaat vies? (dan zou die eigenlijk meer moeten slippen) of ligt het aan de drukgroep?
Het moment van koppelen en ontkoppelen is ook erg kort.... heb ik een slechte aftermarket drukgroep gekocht? Hij deed het al vanaf het begin dat ie erin zat.....
Bij het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 hoor ik een soort kloenk.
Ook bij terug schakelen (zonder tussen gas) hoor ik afentoe getril. Alsof de koppelingsplaat niet slipt, maar hapert.
Weet iemand waar dat aan kan liggen? is de plaat vies? (dan zou die eigenlijk meer moeten slippen) of ligt het aan de drukgroep?
Het moment van koppelen en ontkoppelen is ook erg kort.... heb ik een slechte aftermarket drukgroep gekocht? Hij deed het al vanaf het begin dat ie erin zat.....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Moet je efkes het probleem beter omschrijven ajb:
- tandenknarsen tijdens schakelen? -> koppeling komt niet goed vrij óf synchromeshringen versleten.
- meer toeren dan snelheidsopbouw bij gasgeven? -> koppelingsplaat versleten,
- rare geluiden tijdens schakelen? -> plaat verkeerd om gemonteerd (echt, het kan) of habbibabbimerk koppeling (zonder radiaaldemping),
- korte ingrijp- en ontkoppeltraject -> diafragmaafstelling (kun je niets aan doen).
Weet je nog welk merk koppeling je hebt gemonteerd?
De drukgroep kan in principe elk merk zijn, maar monteer in de vrede een Valeo of Luk druklager...
- tandenknarsen tijdens schakelen? -> koppeling komt niet goed vrij óf synchromeshringen versleten.
- meer toeren dan snelheidsopbouw bij gasgeven? -> koppelingsplaat versleten,
- rare geluiden tijdens schakelen? -> plaat verkeerd om gemonteerd (echt, het kan) of habbibabbimerk koppeling (zonder radiaaldemping),
- korte ingrijp- en ontkoppeltraject -> diafragmaafstelling (kun je niets aan doen).
Weet je nog welk merk koppeling je hebt gemonteerd?
De drukgroep kan in principe elk merk zijn, maar monteer in de vrede een Valeo of Luk druklager...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
tis geen tandenknarsend geluid en meer toeren krijg ik ook niet. De bovenste twee had ik zowiezo al afgevinkt.Pascal wrote:Moet je efkes het probleem beter omschrijven ajb:
- tandenknarsen tijdens schakelen? -> koppeling komt niet goed vrij óf synchromeshringen versleten.
- meer toeren dan snelheidsopbouw bij gasgeven? -> koppelingsplaat versleten,
- rare geluiden tijdens schakelen? -> plaat verkeerd om gemonteerd (echt, het kan) of habbibabbimerk koppeling (zonder radiaaldemping),
- korte ingrijp- en ontkoppeltraject -> diafragmaafstelling (kun je niets aan doen).
Weet je nog welk merk koppeling je hebt gemonteerd?
De drukgroep kan in principe elk merk zijn, maar monteer in de vrede een Valeo of Luk druklager...
Ik zit er nu misschien wel aan te denken dat de plaat verkeerd is gemonteerd... Het is door een garage gedaan die ook de puntjes van mijn druklager heeft afgebroken... dus echt een Citroën kenner is het niet. Ook is de plaat door z'n assistent erop gezet... ik vermoed het ergste....
tis iig geen valeo. Misschien heb ik doos nog, maar ik denk dat ik hem weg heb gegooid... Ik zal nog eens na vragen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Die hadden ook valeo (die ze hadden paste niet) maar die ik nu heb was niet echt veel goedkoper.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
nou das misschien goed nieuws....
maar wat is het dan? Het lijkt wel alsof de koppelingsplaat stuitert over de drukgroep. Is dat verkeerd ingesleten? En waar komt die kloenk vandaan dan? Speling op de bak?
maar wat is het dan? Het lijkt wel alsof de koppelingsplaat stuitert over de drukgroep. Is dat verkeerd ingesleten? En waar komt die kloenk vandaan dan? Speling op de bak?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!
MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????
Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk
echt irritant
MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????
Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk
echt irritant
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Kan zijn dat de veren stuk/slecht zijn van de koppeling, kan ook een aandrijfas zijn.v.andriessen wrote:JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!
MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????
Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk
echt irritant
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
die onderste baksteun is al wel oud ja.... de onderste motorsteun daarintegen is zo hard als maar kan. Maar idd bij het laten slippen van de koppeling doet geen kloenkdegene wrote:Misschien dat de drukgroep nooit goed is aangedraaid door de assistent? Dat ie gewoon handvast zit?
Is het fenomeen weg als je de koppeling ff laat slippen?
Die kloenk bij het schakelen klinkt mij -zie vorig topic- als een onderste baksteun die teveel speling geeft.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
veren? bedoel je die tanden van de drukgroep?Drake wrote:Kan zijn dat de veren stuk/slecht zijn van de koppeling, kan ook een aandrijfas zijn.v.andriessen wrote:JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!
MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????
Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk
echt irritant
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
De drukgroep hoeft juist maar heel lichtjes aangedraait te zitten! weet de waardes niet uit me hoofd maar mij verbaasde het iig. (word natuurlijk door zichzelf op de plaats gehouden)degene wrote:Misschien dat de drukgroep nooit goed is aangedraaid door de assistent? Dat ie gewoon handvast zit?
Is het fenomeen weg als je de koppeling ff laat slippen?
Die kloenk bij het schakelen klinkt mij -zie vorig topic- als een onderste baksteun die teveel speling geeft.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
motorsteun onder de ecu is net vervangen...Bas_S wrote:Motorsteun/versnellingsbaksteun onder de accu. Die beweegt een stuk meer als je onderste steun kneiterhard is.
En als je motorsteun onder de ecu een beetje gaar is merk je dat ook.
misschien dan ook nog de motorsteun onder de accu vervangen....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Zit hem zeker in de naam "Mark". Ik heb de plaat ook al een keer verkeerd om gemonteerd. En ook die klikjes van het druklager afgebroken...degene wrote:*sluit in de rij aan*q01z wrote:dat lukt alleen marcJoost wrote:die plaat zit echt niet verkeerd om.de sukkel
![]()
ow ****, dat ben ik!
maar dan kan je ECHT niet rijden vince
Je kan dan idd alleen schakelen als de motor uit staat.
Plaat verkeerd om kun je echt niet schakelen als de motor aan staat. Dat geeft echt rare geluiden. Druklager met afgebroken puntjes geeft wat gerammel maar dan kun je wel goed schakelen.
Misschien te weinig Vbak olie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
