Mathijs (AX, '90 1.1 TE U9, YV-70-KD)
Moderator: webmasters
:):):):):):):):)
Goed nieuws! Ik ben weer de trotse eigenaar van en AX! Een witte deze keer . Heb ik weer wat te touren en te doen de komende maanden
Todo-lijstje:
- Roestplekjes wegwerken
- Koplampunits een beetje recht zetten
- Interieur een beetje opknappen
- Injectiehuis schoonmaken
- Radio op onderbroken draad aansluiten
- Interieurventilator piepvrij zien te krijgen
- Draaiknop voor ventilatorstand zoeken
Goed nieuws! Ik ben weer de trotse eigenaar van en AX! Een witte deze keer . Heb ik weer wat te touren en te doen de komende maanden
Todo-lijstje:
- Roestplekjes wegwerken
- Koplampunits een beetje recht zetten
- Interieur een beetje opknappen
- Injectiehuis schoonmaken
- Radio op onderbroken draad aansluiten
- Interieurventilator piepvrij zien te krijgen
- Draaiknop voor ventilatorstand zoeken
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hahaha ik had gisteren een lekke band op de snelweg, geen klapband gelukkig. Morgen nieuwe banden regelen, denk dat ik maar direct beide voorbanden vervang...
Als ik de lekke band een beetje heen en weer schommel klinkt het alsof er iets inzit :S raar...
Daarnaast liep de AX warm bij een steady 100km/u :S terug naar 80 en de kachel vol aan ging het lampje weer uit. Nog 150 km doorgereden, geen lampje meer.
Ik heb gekeken bij stationair, de fan draait dan wel. Misschien lucht in het systeem? Hoe moet ik ontluchten, met warme motor? En waar zitten alle dopjes?
Als ik de lekke band een beetje heen en weer schommel klinkt het alsof er iets inzit :S raar...
Daarnaast liep de AX warm bij een steady 100km/u :S terug naar 80 en de kachel vol aan ging het lampje weer uit. Nog 150 km doorgereden, geen lampje meer.
Ik heb gekeken bij stationair, de fan draait dan wel. Misschien lucht in het systeem? Hoe moet ik ontluchten, met warme motor? En waar zitten alle dopjes?
Bij warme motor heerst overdruk in het systeem en als je iets losdraait krijg je kokend hete koelvloeistof in je gezicht.
Nooit zomaar iets losdraaien dus.
Gewoon bij koude motor doen.
Je hebt dan de tijd om rustig te ontluchten.
Misschien moet je de cyclus nog eens herhalen.
De koelvloeistof stroomt bij een AX altijd door de kachel, je regelt de kachelstand door een luchtklep te openen, en dat is anders dan bij sommige andere auto's dus.
Een koelsysteem werkt met overdruk waardoor het kookpunt wordt verhoogd.
Verlaag je de druk, dan gaat de toch al hete vloeistof onmiddellijk koken.
Nooit zomaar iets losdraaien dus.
Gewoon bij koude motor doen.
Je hebt dan de tijd om rustig te ontluchten.
Misschien moet je de cyclus nog eens herhalen.
De koelvloeistof stroomt bij een AX altijd door de kachel, je regelt de kachelstand door een luchtklep te openen, en dat is anders dan bij sommige andere auto's dus.
Een koelsysteem werkt met overdruk waardoor het kookpunt wordt verhoogd.
Verlaag je de druk, dan gaat de toch al hete vloeistof onmiddellijk koken.
Dat rammeltje in de band kan zomaar de oorzaak zijn.
Wel eens perfecte banden die telkens lek gingen door een bandenboer los laten halen. We vonden zand, veel zand. Die zat precies langs de rand van het rubber waardoor de band lekte.
Omdat de bandenboer toevallig mijn zwager was, was ik gratis klaar Scheelt weer 50 euro voor 'n nieuwe band.
Wel eens perfecte banden die telkens lek gingen door een bandenboer los laten halen. We vonden zand, veel zand. Die zat precies langs de rand van het rubber waardoor de band lekte.
Omdat de bandenboer toevallig mijn zwager was, was ik gratis klaar Scheelt weer 50 euro voor 'n nieuwe band.
Mathijs wrote:Dat verklaart ook een hoopraoel wrote:Ter info: de ontluchting op thermostaat is op type 1 niet aanwezig. Daar zul je moeten ontluchten met 2 punten...
Wat is het andere punt?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ontluchten