wat voor radio/speakers heb je nu?
zelf had ik een actieve subwoofer van Sony Xplod (was toen nieuw 300 euro) maar wel superklein en compact, en gaf echt een perfecte bass.
daarvoor had ik ook zo'n megakist waardoor ik alleen een jas opgevouwen in me kofferbak tussen de 2 subwoofers kon steken en achteraf gezien is dat gewoon aso.
een klein compact subje dat het goed doet is meer als genoeg.
DuFF wrote:wat voor radio/speakers heb je nu?
zelf had ik een actieve subwoofer van Sony Xplod (was toen nieuw 300 euro) maar wel superklein en compact, en gaf echt een perfecte bass.
daarvoor had ik ook zo'n megakist waardoor ik alleen een jas opgevouwen in me kofferbak tussen de 2 subwoofers kon steken en achteraf gezien is dat gewoon aso.
een klein compact subje dat het goed doet is meer als genoeg.
Mee eens Eric!
Had een Mac Audio Quattro Drive (800W peak, 400W RMS) subkist achterin, gevoed door een JBL GTO 755.6 versterker...
Speakers voor in de zijpanelen moet ik maar weer eens nieuwe voor halen, heb ooit een compo-set van Fusion gekocht (voor weinig, dus kwaliteit was ook niet fantastisch, logischerwijs)....
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Moet trouwens wel zeggen, nu het houten frame met MDF opbouw, plus de 40kg zware subkist en de versterker van een kilo of 5(?) uit de AX zijn, staat deze wel weer op SUV-stand achter en is de AX een stuk sneller!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Dat hele "mijn sub is zwaarder dan de jouwe" fenomeen heb ik nooit echt begrepen.
Een subwoofer heeft niets wezenlijks met goed geluid te maken. Is alleen handig om binnen het beperkte aantal m3's van een auto snel en makkelijk wat lage Hz'en te produceren.
Met echte 100 Watts blaas je de trommelvliezen uit je oren, bij normaal gebalanceerde afstelling van hoog/laag. Hoe beter de (v)oorkant van het geluid des te minder sub heb je nodig.
Een subwoofer heet niet voor niets zo, het moet het laagste laag (sub-bas) produceren en verder niets. Dus hooguit onder de 80-90Hz. Veel subs staan afgesteld op piekniveaus van wel 150Hz en dan heb je a) veel vermogen nodig en b) neem je veel vervorming voor lief.
ikzelf geef dus de voorkeur aan een zo discreet mogelijk sub-laag, een geluid waarvan de herkomst qua bron zo onduidelijk mogelijk is. Dat is trouwens ook waar de subwoofer voor uitgevonden is toen hij nog diende ter ondersteuning van electrostaat of hoorn luidsprekers.
Geluidje uit de subwoofer was prima, geen last van vervorming in de volumes waarin ik de handel afspeel. Heb dit setje van de broer van m´n zwager over kunnen nemen, want als ik ´t zelf nieuw gekocht had, had ik voor een wat kleiner exemplaar gegaan...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Over welke prijs heb je het Marco?
Dat Speakerland pakket?
Dat is een compleet bouwpakket voor in de woonkamer.
Zo'n LAT schijnt op zich nog wel mee te vallen, voor €100 heb je het apparaat zelf meen ik in de kleinste uitvoering.
Moet je alleen een kastje zelf omheen bouwen. In theorie moet er dan iets te maken zijn dat op de vloer achter de voorstoelen past. Dat zou een gigantische geluidsvooruitgang (en vermogensvraag vermindering) t.o.v. een sub in de kofferbak betekenen.
Ook ik ben straatarm... maar die LAT heb ik al 3 jaar in m'n achterhoofd voor autotoepassing bij een 'echte' muziekliefhebber. Dus geen kindermuziek, zoals ik simpele boem-boem vaak bestempel.
Een grote sub in 'normale' opstelling kost je qua speaker alleen ook erg veel geld. Een mooie ScanSpeak speaker gaat dan alleen al ook over de €300 heen.
Heb zelf nog een 22cm ViFä liggen... kost ook €140 per stuk.
Pff... Wat een geklooi allemaal over audio. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de AX net iets te luidruchtig vind om er behoorlijke audio in te monteren.
Als ik in de auto veel zou geven om goede audio zou ik een stillere, minder windgevoelige auto nemen. Maar aangezien ik blij ben met de AX zou ik hem compleet strippen, moderne dempingstechnieken gebruiken, stillere uitlaat en eventueel een noise-cancellation systeem inbouwen. En in de Clio heb ik al eens een normale versterker ingebouwd met daaraan perfecte speakers. Dus heb het over thuisgebruik speakers .
Dan heb je echt niets meer aan een subwoofer, en ik luister toch meer naar goeie muziek
Afgelopen zaterdag het interieur weer teruggebouwd... Het enige wat ik niet meer terug kon vinden in m'n archief, waren de rubber 'doppen' waarin de zitting van de achterbank bevestigd wordt. Deze heb ik inmiddels uit een sloper getrokken...
Verder nog een kleine update in 't verschiet, daar kom ik nog op terug...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Zo, het WK is in volle gang, lekker genieten van een hoop voetbal op TV!
En dan vind je opeens een motorkap in de opslag, welke bij nader inzien helaas slechter blijkt te zijn dan je huidige motorkap...
Wat doe je dan?!
Na het WK komt (uiteraard) m'n originele kap weer terug, maar op zich vond ik het ook wel weer leuk om te doen. In ieder geval een hoop bekijks!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Nitroën wrote:Hahaha, geweldig Creatief Marco, echt leuk! Bijzonder contrast ook met de rest van de auto En nou maar hopen dat 'we' wereldkampioen worden he
Dan laat ik 'm misschien wel 4 jaar zitten...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning