Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

*ucheucheuchepruttelucheuchepruttelprutteluchepruttelpruttel....*

*VROOOEEEMM*

We rijden weer 8)

Zag het solderen toch niet zo zitten. Met isolatietape bereik je vrijwel 't zelfde denk ik, dus de draadjes zijn weer geïsoleerd. Hij loopt weer als een zonnetje.
Nu afwachten tot het volgende probleem zich aandient... :roll:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

zoo, jij bent optimistisch :lol:

Laten we maar op geen veder problematiek hopen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Losroyos wrote:zoo, jij bent optimistisch :lol:

Laten we maar op geen veder problematiek hopen
*Lacht als een hysterische waanzinnige...* 't Is een AX hè.
Ik heb tegenwoordig een fiets achterin liggen, zo optimistisch ben ik... :roll: :wink:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

whahahaha, Naja met jou verleden is het wel te begrijpen, Dat had ik met de scooter eerst ook, hij ging dan kapot en dan liet ik hem zolang staan totdat de plisie hem op het buro in zevenaar had staan en ik hem met het laten zien van het kentekenbewijs weer op kon halen was minder ver lopen :oops:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Rijdt weer? super, goedzo :) En tape werkt wel, als de boel vochtvrij zou zijn. Aangezien het "buiten" is kan er wel vocht in gaan zitten. Maargoed, als je weer een soortgelijk probleem krijgt weet je waar je moet gaan kijken :) Dus de houdbaarheid zit ergens tussen de 2 maanden en 10 jaar ;-) Maargoed, kan goed genoeg zijn :-)


(en misschien kun je de kabeltjes op je todo zetten als je eens een sloop bezoekt, als je alleen het betreffende stukje meeneemt is het zo weinig dat ze echt niet veel kunnen vragen, komop, het gaat om kabeltjes, die steek ik nog wel eens in mijn broekzak :-) ).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote:
(en misschien kun je de kabeltjes op je todo zetten als je eens een sloop bezoekt,
Geniaal in zijn eenvoud; waarom kom ik nou niet op dat soort voor de hand liggende oplossingen. Thanks! 8)

Verder bokt Mirka als een spastische mongool met een evenwichtsstoornis wanneer de motor koud is (heeft ze eigenlijk sinds dag 1 al gedaan, maar het begint irritant te worden). Veel gas geven bij stoplichten, en dan nog slaat ze soms af. Nou had ik van Punaxio begrepen dat je een lekke vacuümvervroeger kunt fixen met een fietsband?....
Bestaat daar ergens een How-To van? (kon dat op 't forum namelijk niet zo vinden...)


P.S. Inderdaad: Ze heet nu officieel Mirka. Een naam waar ik me prima mee kan vinden. Pluspunt voor diegene die weet waarom...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Kleine update:
Afgelopen maandag hield Mirka er weer mee op. Met veel pijn en moeite de laatste 6 kilometer naar huis kunnen rijden, op de parkeerplaats gezet en er verder niet meer naar omgekeken.
Eerst maar eens kijken of iemand die gaskleppotentiometer kan fixen voordat we verder kijken. Zolang die sensor storing blijft geven zal ze er toch om de haverklap mee op blijven houden, vermoed ik.
Wordt voorlopig dus weer de fiets....

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Dat is K*t.

Jammer dat je er zo veel pech mee hebt. Hoop dat hij snel beter is.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wellicht een stomme vraag, maar als de auto op contact staat (motor uit)en ik trek de gashendel aan: Is het dan normaal dat de stappenmotor twee seconden later naar buiten komt?
Waarschijnlijk wel, maar vraag het toch even. Heb het idee dat 'ie voor de stationairloop zelf namelijk niets doet.
Aan de linkerkant (als je vóór de auto staat) zit een klein kastje. Gaan twee vacuumslangen in en zit een stekker aan. Daarin hoor je een relais tikken op 't moment dat de stappenmotor activeert. Als ik die stekker lostrekt, dan loopt de auto íetsje beter stationair (maar nog steeds hondsberoerd)...

Als, na veel overredingskracht, de motor eindelijk stationair wil lopen (heel beroerd, slaat nét niet af en zeer onregelmatig) en ik trek even fel aan de gashendel, dan hoor je direct een sisgeluid. Ik heb alle vacuumslangen echter gecontroleerd, kan niets ontdekken waar 'ie vacuum verliest.

Ik weet het gewoon serieus echt niet meer... :(

EDIT:
Overigens (en dit heb ik met m'n domme kop natuurlijk weer zelf gedaan) ben ik gisteravond naar m'n ouders gereden (vaderdag enzo). Ik wilde met de bus gaan, maar besloot toch eens te kijken of Mirka wilde starten: Deed ze prima. Ik dacht: 'Mooi, dan zal ze 't morgen ook nog wel doen. Zolang ze het doet, maak ik er gebruik van'. Tsja, stom natuurlijk. Ze hield zich prima. Reed fantastisch. Tot twee kilometer voor het ouderlijk huis. Toen stierf ze wederom een zachte dood.
Oftewel, ze staat nu 30 kilometer van Groningen, op een parkeerplaats langs de kant van de weg, en gaat nu niet meer voor- of achteruit. Maakt het sleutelen er ook niet bepaald makkelijker op, want moet nu elke keer met de bus op en neer om überhaupt bij de auto te kunnen komen :P

Vanmiddag maar een sleepkabeltje regelen.
*diepe, diepe zucht....* :evil:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Auto gesleept met draaiende motor zodat de rembekrachtiger bleef werken..Na een minuut of vijf uiters beroerd stationair lopen gaat het motorstoringslampje uit, de stationairloop wordt weer normaal en regelmatig, en we kunnen er weer mee rijden. Noujáááá zeg! :?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Niet voor de hand liggend, maar ook niet onmogelijk:
Slechte aardverbinding tussen motorblok en minpool van de accu en met de carosserie.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21332

Te testen door verbinding te maken tussen minpool accu en metaal van motorblok of hitteschild uitlaat o.i.d..
(Was bij mijn AX de oorzaak van een af en toe niet draaiende startmotor, en is waarschijnlijk de reden waarom de vorige eigenaar de AX heeft weggedaan).

Remedie:
Op een bevestigingsbout van de versnellingsbak zit een draad die naar de minpool van de accu loopt. (met dop 13 kabelschoenoogje loshalen, afschuren, inspuiten met WD-40 en weer vastzetten).
Op het linkerbinnenspatbord zit aan een boutje een dunne draad die naar de minpool loopt (met dop 10 boutje een beetje losdraaien, heen en weer halen, inspuiten met WD-40 en weer aandraaien).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Kan ik altijd proberen. Vanmiddag de gaskleppositiesensor laten verplaatsen. Geen resultaat. Direct weer motorstoring, te weten gasklepmeter, luchtinlaat temperatuur en krukaspositiesensor. Die drie storingen krijg ik steeds.

Sisgeluid overigens ook gelokaliseerd: Vanaf het luchtfilterhuis gaat een slangetje (centimetertje of 10?) naar een soort ventielachtig dingetje. Daaruit komt dat sisgeluid. Weet niet of dat normaal is?

Als ik trouwens een vacuumslang lostrek (maakt niet zo gek veel uit welke) loopt de motor een stuk beter stationair.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Daarnet deed ie 't weer even zonder storing. Wederom vacuumslang losgetrokken en motor liep ontiegelijk beroerd. Slangetje terug, en deed het weer prima.
Stel nou dat die temperatuursensor op 't inlaattraject stuk is en soms een waarde van -50 graden ofzo doorgeeft...Dan is het mengsel veel te rijk toch? Verklaart ook de benzine lucht die je krijgt na een poosje doorstarten en het feit dat er veel brandstof uit het injectiehuis kwam toen ik dat demonteerde.
Ik weet niet waar die sensor zit. Kan iemand mij dat vertellen? Dan trek ik 'm los. Als 't goed is (althans, dat neem ik aan) gaat de ECU dan op een standaard waarde (+20 ofzo) werken, niet?....Is het proberen waard?....

P.S. Ventiel sist ook als de motor goed loopt. Ik neem dan maar aan dat dat normaal is...

EDIT:
Mirka staat weer in Groningen...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Als de sensor kapot is, moet hem lostrekken niks uitmaken.
Als de bekabeling brak is.. kan het wel of niet uitmaken (sorry, maar draadbreuk of slechte massa is nogal onvoorspelbaar).
Ik verwacht dat hij vooral koud wat slechter loopt. Hij zit erop zodat de ecu kan compenseren zolang het koud is; zodra de motor op temperatuur is doet ie niet zoveel meer (als ik het goed begrepen heb).

Hij zit onder het thermostaathuis. Blauwe stekker erop.

Massapunten zou ik zeker controleren. Is ook goedkoop en snel gedaan. Goed opschuren.

Er hoort niks te sissen. Dat kan echt een oorzaak zijn. Kun je de slangen doorblazen? Misschien zit er rommel in.

Hoe zit het met je bougies, bougiekabels, en verdelerkap? Had je die al vervangen?

En de gaskleppositiesensor: is die op juiste manier "verschoven"? Als hij te ver verschoven is, of niet ver genoeg, maakt het weinig uit. Heeft de uitvoerder nog gemarkeerd? (Dan moet je dat nog kunnen zien..).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Bedankt voor het meedenken!! :)

*kreun* Toch geen kabelboom hè. Ik vind draadjes waar onzichtbare, maar toch potentiëel dodelijke ladingen doorheen gaan eng... :roll:

Ga die massapunten zeker even controleren.

Slangen heb ik allemaal al doorgeblazen. Ventieldingetje blijft een beetje sissen, komt ook lucht uit, duidelijk voelbaar.
Wat ís dat eigenlijk voor ventieldingetje? Wat is 't nut ervan?

Image

Bougies, bougiekabels, verdelerkap nog niet vervangen. Dat zal de volgende stap worden denk ik. Eerst maar eens wachten tot ik weer geld heb.

Kan de injector ook niet kapot zijn en storing geven? Zou misschien die brandstoflucht verklaren en het feit dat het hele injectiehuis vol met benzine zat toen ik 'm gisteren demonteerde?

Ik neem aan dat ik niet zonder meer de injector van een Magnetti erin kan zetten? Moet zeker weer zo'n (op de sloop onvindbare) Bosch zijn...

Gaskleppositiesensor is op de juiste manier verschoven. Niet alleen ietsje naar boven verschoven, maar ook met retedure gold-contactspray (of iets dergelijks) helemaal schoongemaakt en de oxidiatie op de contactpunten voor de aansluiting van de stekker op de positiesensor is verwijderd en schoongemaakt. Stond er met de neus bovenop. Sensor is zeker goed gemarkeerd. Gisteravond is Mirka op eigen kracht in Groningen gekomen, want ze reed weer een half uurtje zonder enige storing.

Dat is wat me tot waanzin drijft: Het feit dat er totaal geen peil op te trekken is. Maakt het oplossen ook zo lastig: Als je dan iets gedaan hebt en ze start eindelijk weer is dat geen garantie dat het probleem is opgelost. Ze kan het ook 'toevallig' gewoon weer even een uurtje doen.
Soms denk ik wel eens dat die ECU misschien wel danig in de war is. Loopt dat ding intern op Windows?... :evil:
Dat ellendige motorstoringslampje gaat steeds branden, en 't zijn altijd dezelfde drie storingen.
Aangezien de sensor van het gasklephuis er prima uitzag (niet echt versleten baantjes te zien) en hij ook nog eens een halve milimeter naar boven is geplaats zou dat rotding nu geen storing meer moeten geven. Tóch komt 'ie terug als foutmelding als ik de ECU uitlees.

Ik mis mijn carburateurtje. Image

Liever betrouwbaar roest, dan volstrekt onbetrouwbaar plaatstaal.

Ik wil Bruinwitje terug!!! Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Echt, wat een volharding om maar AX te blijven rijden.
(y)
Ik zou het geduld niet hebben.
Het geluk is met de dommen zeker, heb de afgelopen 3 ax'en nog nooit een miniscuul motor mankementje gehad.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

degene wrote:Echt, wat een volharding om maar AX te blijven rijden.
De grens is inmiddels bijna bereikt. Óf ze moet het binnenkort goed gaan doen, of ik mik er een emmer oranje verf overheen en laat teleurgestelde voetballiefhebbers zich erop uitleven wanneer Nederland 't WK verliest...

Dat levert vast mooie beelden op... :twisted:

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:@Raoel
Bedankt voor het meedenken!! :)

*kreun* Toch geen kabelboom hè. Ik vind draadjes waar onzichtbare, maar toch potentiëel dodelijke ladingen doorheen gaan eng... :roll:

Ga die massapunten zeker even controleren.

Slangen heb ik allemaal al doorgeblazen. Ventieldingetje blijft een beetje sissen, komt ook lucht uit, duidelijk voelbaar.
Wat ís dat eigenlijk voor ventieldingetje? Wat is 't nut ervan?

Image
Dat "ventieldingetje" hoort volgens mij in een opening aan de onderkant van het platte luchtkanaal tussen luchtfilter en injectiehuis.
Links naast de slang die loopt van het klepdeksel naar datzelfde platte luchtkanaal zit aan de onderkant een opening in een uitstulping - je klikt het ventieldingetje er zo in.
Dat zou het moeilijk lopen en de foutcodes kunnen verklaren.
(Ik heb vorige week zelf de hele zooi uit elkaar gehad om bij de startmotor te komen).

Als dit inderdaad de oplossing is:
Misschien moet je ook je ECU resetten (minpool accu enige minuten los, dan weer aansluiten en motor stationair laten lopen tot de bovenste koelwaterslang goed warm is).

Is de kap van je luchtfilterhuis correct gemonteerd?
Eén kant heeft één nokje, de andere (versnellingsbak-)kant twee.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@JK
Thanks! Ben over half uurtje vrij, ga ik dat ding eens even op z'n plaats klikken...
Zo simpel kan het natuurlijk onmogelijk zijn (:roll:), maar enfin: baat het niet dan schaadt het niet... 8)
jk wrote:
Misschien moet je ook je ECU resetten (minpool accu enige minuten los, dan weer aansluiten en motor stationair laten lopen tot de bovenste koelwaterslang goed warm is).
Is inmiddels al vijf keer gebeurd
jk wrote:Is de kap van je luchtfilterhuis correct gemonteerd?
Eén kant heeft één nokje, de andere (versnellingsbak-)kant twee.
Ja, dat van die nokjes viel me gisteren toevallig bij het terugbouwen op. Zit correct gemonteerd.
Last edited by Ceristimo on MonJun21, 2010 9:05:52 PM, edited 2 times in total.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Hou vol, er is genoeg nog niet geprobeerd.

En het is natuurlijk lullig als je het opgeeft en je doet hem weg voor 50 euro, en iemand anders steekt er een stel schone bougies in en alle problemen zijn weg voor een 10tje (het gebeurt).

Post Reply