Warm lopen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Warm lopen
Het is weer lekker weer, brandende zon en een warm lopende auto.
Stond denk ik max 10min stil in een zo goed als stilstaande file.
En toen begon het lampje weer te branden.
Toen ik hem kocht was er niks mee aan de hand, nooit geen problemen met warmlopen. Toen ze koppaking, waterpomp, distri en spanner laten vervangen en sindsdien loopt die regelmatig warm.
Week of 3 daarna ineens heel snel, 5minuten stilstaan was genoeg.
Toen hele koelwater systeem door gespoeld, en de thermostaat vervangen die was waarschijnlijk niet goed meer.
Toen waren de problemen verholpen, maar nu dus weer.
Wat zou het nu weer kunnen wezen??
Heb toen alleen doorgespoeld, tuinslang erop gezet en dat was het.
Had ik hem moeten laten lopen met het water erin?
Of is er weer wat anders stuk?
Gaat om een AX 1.1 First
Stond denk ik max 10min stil in een zo goed als stilstaande file.
En toen begon het lampje weer te branden.
Toen ik hem kocht was er niks mee aan de hand, nooit geen problemen met warmlopen. Toen ze koppaking, waterpomp, distri en spanner laten vervangen en sindsdien loopt die regelmatig warm.
Week of 3 daarna ineens heel snel, 5minuten stilstaan was genoeg.
Toen hele koelwater systeem door gespoeld, en de thermostaat vervangen die was waarschijnlijk niet goed meer.
Toen waren de problemen verholpen, maar nu dus weer.
Wat zou het nu weer kunnen wezen??
Heb toen alleen doorgespoeld, tuinslang erop gezet en dat was het.
Had ik hem moeten laten lopen met het water erin?
Of is er weer wat anders stuk?
Gaat om een AX 1.1 First
dan denk ik zomaar dat je radiator verstopt zitTerminal wrote:Dat eigenlijk nog niet volgens mij, probeerden we toen wel. Maar hoeveel we er ook ingoten daar kwam niks uit. Was ook een bende die ontluchtingsventiel.
Ga dat zo eens proberen!
moet toch echt iets uit komen
nu koelt ie dus ook niet via de rad. -> warm loper
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Nou, heb de stop eruit gekregen, wat een rot ding!
Water kwam er rijkelijk uit nu.
Kwam daar ook veel stoom vanaf, hij liep weer behoorlijk warm na even stil stationair draaien. Rode lampje ging niet branden, wou het ook niet afwachten.
Radiator zat ik ook aan te denken, de monteur zei dat bij de oude waterpomp ook 2 schoepen afgebroken waren. Heb hem verder niet gehoord of die er ook uit zijn ( kunnen die door de kanalen heen? )
Water kwam er rijkelijk uit nu.
Kwam daar ook veel stoom vanaf, hij liep weer behoorlijk warm na even stil stationair draaien. Rode lampje ging niet branden, wou het ook niet afwachten.
Radiator zat ik ook aan te denken, de monteur zei dat bij de oude waterpomp ook 2 schoepen afgebroken waren. Heb hem verder niet gehoord of die er ook uit zijn ( kunnen die door de kanalen heen? )
inbus bij thermostaat is niet bij elke axLosroyos wrote:idd als die vol zit komt het er op 3 plaatsen uit.
Achteraan rechts zit er een bij de kachel volgens mij dat daar zit, op thermosstaat huis zit een inbusje en op de radiateur.
ik heb daar een retourslang naar de radiator lopen bijv.
soort zelfontluchting zeg maar en tevens beveiliging mocht de thermostaat niet openen ( al ist maar een 9mm slangetje)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
ik kan je vertellen dat dat slangetje minder doet dan je hoopt.Losha wrote:inbus bij thermostaat is niet bij elke AX
ik heb daar een retourslang naar de radiator lopen bijv.
soort zelfontluchting zeg maar en tevens beveiliging mocht de thermostaat niet openen ( al ist maar een 9mm slangetje)
Wat je kan doen om in de buurt van je theromstaathuis te ontluchten is de temperatuursensor op het huis losschroeven.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
ik hoop helemaal nergens op, hele ontluchting van de ax is een dramaJoost wrote:ik kan je vertellen dat dat slangetje minder doet dan je hoopt.Losha wrote:inbus bij thermostaat is niet bij elke AX
ik heb daar een retourslang naar de radiator lopen bijv.
soort zelfontluchting zeg maar en tevens beveiliging mocht de thermostaat niet openen ( al ist maar een 9mm slangetje)
Wat je kan doen om in de buurt van je theromstaathuis te ontluchten is de temperatuursensor op het huis losschroeven.
systeem bij oude golf is beter, reservoir = hoogste punt
vullen, starten en ontlucht zelf -> klaar
ook schommelt het nivo niet zo extreem als bij de ax
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Zo, alles weer opnieuw vervangen.
radiator is nog goed, stroomt goed door dus maar niet vervangen.
KVS wel, was weer roestbruin, doorgespoeld en weer afgevuld met water zonder thermostaat ertussen.
Weer bruine rommel, en soort schuimlaag wat helemaal bruin was erop.
Weer leeg gegooid, doorgespoeld en afgevuld en toen bleef het water netjes.
Flinke tijd laten doorlopen, water begon ook te koken toen maar uitgezet omdat de waterpomp het niet zo leuk vond wat ik hoorde.
Leeg laten lopen, en toen maar weer de thermostaat ertussen, en afgevuld met KVS. Even tijdje laten lopen, en zoal nu is is die goed ontlucht.
Zodirect maar eind mee rijden om te zien of het goed blijft.
Ook tijdelijk maar even de fan doorgekoppeld, word gewoon een schakelaar op het dash denk ik maar. Klopt het trouwens dat ik het relay wel hoor klikken, maar soms niet inschakelt??
radiator is nog goed, stroomt goed door dus maar niet vervangen.
KVS wel, was weer roestbruin, doorgespoeld en weer afgevuld met water zonder thermostaat ertussen.
Weer bruine rommel, en soort schuimlaag wat helemaal bruin was erop.
Weer leeg gegooid, doorgespoeld en afgevuld en toen bleef het water netjes.
Flinke tijd laten doorlopen, water begon ook te koken toen maar uitgezet omdat de waterpomp het niet zo leuk vond wat ik hoorde.
Leeg laten lopen, en toen maar weer de thermostaat ertussen, en afgevuld met KVS. Even tijdje laten lopen, en zoal nu is is die goed ontlucht.
Zodirect maar eind mee rijden om te zien of het goed blijft.
Ook tijdelijk maar even de fan doorgekoppeld, word gewoon een schakelaar op het dash denk ik maar. Klopt het trouwens dat ik het relay wel hoor klikken, maar soms niet inschakelt??
Da's op zich raar.Terminal wrote:Klopt het trouwens dat ik het relay wel hoor klikken, maar soms niet inschakelt??
Achter de linker koplamp (die aan bestuurderszijde dus) ligt een rode 2-polige stekker los. Als je daarvan de twee contacten met elkaar verbindt, dan moet de fan direct aanslaan (uiteraard wel het contact aan zetten!).
Als je dan wel het relais hoort klikken, maar de fan slaat niet aan, dan kan het relais stuk zijn of de fan of de stekker achterop de fan is zwaar gecorrodeerd.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Volgens mij heb ik die stekker niet.
Wat ik doe is stekker van de sensor op de radiator los, en die door verbinden.
Als het eenmaal goed doorverbonden is werkt die wel.
Denk dat de aansluiting te gecorrodeerd is, waardoor die wel een weigerd.
Heb er ook mee in de file gestaan 10minuten, en loopt niet meer warm.
Wel met doorgekoppelde fan.
Wat ik doe is stekker van de sensor op de radiator los, en die door verbinden.
Als het eenmaal goed doorverbonden is werkt die wel.
Denk dat de aansluiting te gecorrodeerd is, waardoor die wel een weigerd.
Heb er ook mee in de file gestaan 10minuten, en loopt niet meer warm.
Wel met doorgekoppelde fan.