Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Tsja....

Opgeven voelt ook weer zo als een verlies...Nu naar de sloop brengen is me iets te gemakkelijk. 'k Heb me net voorgenomen om 'm op de weg proberen te houden.

Ik ben zeer geneigd een ander injectiehuis + gasklephuis uit te proberen...Als het probleem daar in zit (en gezien de boel gezeik die steeds van het gasklephuis komt is dat volgens mij wel aannemelijk) dan is dat niet té kostbaar...Maarja, 't is de afweging...Wat komt er daarna weer achter weg?
Pff, moeilijk hoor.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Rook is meestal iets wat brandt of smelt (tenzij het een hoop rook is, dan is het koelvloeistof).

Misschien is op dat moment het blootliggend koper onstaan.

Kan het draad ergens tegenaan gekomen zijn?

Vraag voor anderen: kortsluiting?


Kijk eens of de vacuumkabels die van het inlaatspruitstuk allemaal goed vastzitten en lekvrij zijn... (dat alleen al kan een oorzaak zijn...)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

bij sissen denk ik ook aan vacuum, rook kan van allerlei soorten kortsluiting komen in principe, maar blootliggend koper is nooit goed, dus dat moet wel weer even geisoleerd worden.

Verder heel veel succes ermee en hopelijk is het snel opgelost :)
Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Thanks! Ga ik vanmiddag even checken. Zijn gewoon slangetjes die op het inlaatspruitstuk (ding onder gasklephuis) zitten?
Zal vanmiddag als ik thuis ben even een foto maken van het bloot liggend koper. Ziet er niet gesmolten uit.

@Johannes
Ook vacuum, hè?....Hmm, toch zeker even checken dan.

Oke, ik denk dat ik even het volgende ga doen: Bus remmenreiniger halen, injectiehuis uit elkaar trekken en opnieuw schoonmaken. Nieuwe draadjes aan de injector solderen, boel terugbouwen en eens zien waar het schip strandt. En die vacuumslangetjes even controleren.

Overigens, één 'voordeel' heeft zo'n wrak van een AX dan wel: Ik wist een half jaar geleden niet eens waar ik de olie bij moest vullen, en kon gisteren in 10 minuten eigenhandig het injectiehuis+gasklephuis demonteren... 8)

P.S. Vervelend stemmetje in mijn achterhoofd doet steeds van: *spookstemmetje* Bouw ooooom naaaar carburateeeeeuuuurrrr. Ben je van het meeeeeeeeste gezeik af...oeeeeeeehhhhhh :roll:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ceristimo wrote:@Raoel
Thanks! Ga ik vanmiddag even checken. Zijn gewoon slangetjes die op het inlaatspruitstuk (ding onder gasklephuis) zitten?

yup :)

heb je die ooit los gehad?

en vergeet ook die hele dikke niet.. (die gaat naar de rembekrachtiger en om een of andere reden kijk je eroverheen omdat ie zo groot is :-) ).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Nee, voor zover ik weet heb ik die nooit losgetrokken. We zullen 't vanmiddag eens even gaan zien :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Hmm...In het te koop topic staat een Magnetti Marelli 1.1 blok inclusief ECU en kabelboom voor 7 tientjes. Kilometerstand 154.000, koppakking vervangen bij 136.000.

Stel dat ik de hulp van een ervaren sleutelaar kan regelen, hoe realistisch is het dan dat je dit blok in mijn AX kunt krijgen?
Met een motortakel erbij, en op een zaterdagochtend om 9 uur beginnen...Rijd ik dan 's avonds weer van de oprit af, of kijk je tegen een vijf-jaren plan aan?

Ik vraag het even omdat ik dus waarschijnlijk een nieuw gasklephuis nodig heb (50-75 euro op de sloop incl. injectiehuis, maar Bosch-systemen heb ik daar nog niet gevonden), koppakking (rond de 100 incl. spanrol en waterpomp en dergelijke).
En dan zou ik in principe voor 75 euro een blok hebben wat waarschijnlijk een stuk beter is, toch?
Kan je ook gelijk drukgroep en koppeling meepakken...

Er moet hoe dan ook groot onderhoud gebeuren, wat ik toch niet zelf kan uitvoeren. En als ik dan kan kiezen tussen de hulp van iemand inschakelen voor de koppakking van dit blok, of een complete motorwissel..Tsja :P

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Kan je het blok zien/horen lopen?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

jk wrote:Kan je het blok zien/horen lopen?
Ga ik niet van uit. Gaat om deze advertentie: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ight=motor

Zal al wel uitgebouwd zijn, maar kan altijd de verkoper om details vragen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Image

Zo zien de draadjes in het injectiehuis eruit. Niet gesmolten, maar lijkt gescheurd door ouderdom. Dit soort plekjes zit overal op beide draadjes.

Ik heb de vacuumslangen gechecked, maar dat lijkt allemaal prima te zijn.
Wel ben ik benieuwd waar de vacuumslang op onderstaande foto officieel op aangesloten hoort te zitten?

Image
Die gaat bij mij richting dashboard, en zit aangesloten op een zogenaamde 'econometer'. Één of ander wijzertje wat aangeeft hoe zuinig je rijdt? Erg interessant...Als ik aan 't slangetje zuig beweegt de wijzer. Nou wil ik dat ding sowieso al een tijd eraf halen, maar waar moet die vacuumslang dan heen?

EDIT:
Ik bedenk me net dat die (in mijn ogen zinloze) econometer wellicht toch een functie heeft. Normaal gesproken als de motor uitstaat staat de wijzer in het rood (rust-stand bij motor uit): Als je de motor start staat de wijzer aan de andere kant van de wijzerplaat, in het groen. Hoe meer gas je geeft, hoe meer de wijzer weer uitslaat richting rood. Echter, toen gisteren de motor zo beroerd liep stond de wijzer bij stationair loop een stuk hoger (ongeveer de helft van de wijzerplaat) en op het moment dat ik een beetje gas gaf en weer losliet sloeg de wijzer eerst uit naar rood, voordat 'ie weer terugviel in normale stand. Wijzer bewoog ook steeds op en neer bij stationair, terwijl hij normaal stil staat. 'k Weet niet of dat nog iets te betekenen heeft?...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Oke, net even met mijn broer gepraat (zeer ervaren sleutelaar, helaas nooit geen tijd meer om te sleutelen) en hij ziet het opzich wel zitten om samen met mij de motor te gaan wisselen. 't Kan volgens hem bij een AX nooit veel voorstellen, en ik denk eigenlijk hetzelfde (al zou ik het alleen niet kunnen, maar met zijn hulp moet dat in een zaterdag te doen zijn).

Echter één vraagje: Als je over gaat van een Bosch naar een Magnetti Marelli injectiesysteem, moet de kabelboom ook worden vervangen. Geldt dit ook voor de kabelboom richting dashboard? Of gaat het alleen om de motorkabelboom (aansluiting van sensors en dergelijke).

P.S.
Betekent niet dat ik niet ga proberen dit blok weer te laten starten en rijdbaar te krijgen, want heb de auto volgende week zaterdag nodig en dan moet ie 't gewoon doen!
Die vacuumslang naar dat meterje op het dashboard is op bepaalde plekken helemaal zacht. Ik denk door de warme van de motor op die plekken. Ga die slang in elk geval even vervangen, en hopen dat het hersolderen van het injectiehuis voldoende is om hem weer te laten lopen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Blok vervangen schijnt goed te doen te zijn, zeker vergeleken met modernere auto's.

Injectiehuis zelf zit ook bij het blok?

Vacuumslang: als ie eigenlijk niet nodig is, kun je misschien de opening dichtmaken (desnoods tijdelijk) om te kijken wat dat doet? Je wilt sowieso niet teveel onnodige openingen in het inlaatspruitstuk.... (boutje in de slang stoppen ofzo).

Kabelboom voor dashboard weet ik niet precies...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel

Uit jouw reactie begrijp ik dus dat op die plaats officieel geen vacuümslang hoort te zitten? Mooi, dan dop ik 'm af.

Vanavond even het injectiehuis gedeeltelijk gedemonteerd.

Image

En nou heb ik dat kapje waar die draadjes uitsteken plus het stekkertje losgehaald. Alleen, ik kan er niet achter komen hoe ik die stekker en dat plastic dopje mooi open kan maken en wel zó dat er nieuwe draadjes aan gesoldeerd kunnen worden? In de fabriek hebben ze het ook voor elkaar gekregen, dus het moet wel kunnen. Alleen, hoe? :roll:
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Wist het niet zeker, maar heb ff gekeken: bij mij is ie afgedopt, heb verder dezelfde motor als jij. En als je zo'n gat hebt kan dat zomaar de reden zijn van slecht lopen.


Ik geloof dat dat draadje erin gelijmd is, eraf halen kan dus niet zomaar, kan je er 'm niet loshalen waar ie open is en dan verlengen (solderen + krimpkous)? Als dat niet lukt kun je nog altijd de lijm weg gaan halen.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Blok overzetten, een magnetti marelli is allemaal voorbereid op ph2. Aangezien jij een ph1 AX hebt is dat niet erg handig. Hele kabelboom moet omgebouwd worden.

Had je vanmiddag een smsje gestuurd wat betreft het injectiehuis waar je me laatst ook over telefooneerde.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote:Wist het niet zeker, maar heb ff gekeken: bij mij is ie afgedopt, heb verder dezelfde motor als jij. En als je zo'n gat hebt kan dat zomaar de reden zijn van slecht lopen.


Ik geloof dat dat draadje erin gelijmd is, eraf halen kan dus niet zomaar, kan je er 'm niet loshalen waar ie open is en dan verlengen (solderen + krimpkous)? Als dat niet lukt kun je nog altijd de lijm weg gaan halen.
Bedankt voor het meedenken. Denk dat jouw methode met de krimpkousjes inderdaad het beste is. Morgen maar even proberen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Punaxio wrote:Blok overzetten, een magnetti marelli is allemaal voorbereid op ph2. Aangezien jij een ph1 AX hebt is dat niet erg handig. Hele kabelboom moet omgebouwd worden.

Had je vanmiddag een smsje gestuurd wat betreft het injectiehuis waar je me laatst ook over telefooneerde.
Ja, een andere kabelboom erin inderdaad. Maar die zit er immers bij. Zie nu overigens je SMS'je pas... :oops:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Sms maar terug, of stuur hier een berichtje. Ben nu nog steeds bij de bewuste persoon dus het apparaat kan nog steeds in de auto gelegd worden zodat het bij jou terecht gaat komen.
Dat ding is iig nog wel goed..... Zonder dat je hoeft te solderen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ondanks dat het magnetti systeem beter werkt raad ik het je niet aan.
de kabelboomaansluiting door het schutbord is anders. losse stekkers ten opzicht van een ronde plug.

blokje zelf maakt geen moer uit, alles is over te zetten maar je moet wel een goed injectiehuis hebben :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Oke, dus dat blok zou wel kunnen, maar dan het Bosch injectiesysteem erop zetten?...

Post Reply