[GTi 1.4 monopoint bosch '93] storingscode 32+33

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

[GTi 1.4 monopoint bosch '93] storingscode 32+33

Post by homiethomie »

ik heb net m'n ecu even uitgelezen, aangezien de ax af en toe wat bokt en het gaspedaal soms iets onder je voet weg zakt. hierbij gaat het motorstoringslampje branden.

nu gaf de ECU de volgende code's

53 (waarsch. nog een oude code)
33
32

uitleg code's:
32 Mengselregeling, cilinderrij 2 Fenix 4
32 Mengselregeling Behalve Fenix 4
33 Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2
33 Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2


nu snap ik niet helemaal wat er nu fout kan zijn...
iemand een gedachte hier over?

alvast bedankt
Last edited by homiethomie on SunMay30, 2010 11:41:13 PM, edited 2 times in total.
Image

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Gaskleppositiesensor kapot.

Staan hier op het forum tips om het te repareren... maar niet gegarandeerd succes..

Even langs de sloop, 50 euro voor het onderste deel van je injectiehuis, is het deel waar de gasklep inzit. Daar zit ook de positiesensor op.

Even proberen een frisse te vinden.. niet te veel kool, of zooi op de gasklep. Succes!
Ax is back

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kan ook goed aan een sensor liggen. temperatuur of lambda

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: storingscode 32+33

Post by MNM(tm) »

Zo te zien heb je een motor met Bosch MA2.2 computer (dus een eerste generatie 1.1 injectie of een 1.4).
Dan kom je uit op het volgende:

32 Mengselregeling, cilinderrij 2 Fenix 4
32 Mengselregeling Behalve Fenix 4
33 Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2
33 Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2

Oftewel: de mengselregeling gaat over de jank, omdat de ECU geen serieuze signalen terug krijgt van de gasklep-positiesensor.
De stationair-stappenmotor duwt namelijk direct tegen dezelfde hevel als waar de gaskabel (naar het gaspedaal) aan vast zit.
Vandaar dat je inderdaad voelt dat 't gaspedaal een beetje 'wegzakt'.
De ECU probeert dan namelijk door via de stappenmotor de gasklep verder open te zetten het mengsel goed te krijgen. Echter, de stand van de gasklep (welke nodig is voor het juist berekenen van de hoeveelheid ingespoten brandstof) wordt door de positiesensor niet correct doorgegeven. De ECU kan dus niet meer goed zien hoe ver 'ie de gasklep zelf heeft open gezet.

Zoals RichardRR al zei: op de sloop het onderste deel van het injectiehuis (het gasklephuis dus) scoren. Let daarbij wel op of het een 1.1i of een 1.4i is, want de diameter van de gasklep van een 1.4i is een stuk groter. (Wèl leuk voor 't meer sportieve rijgedrag als je een 1.4i klep op een 1.1i motor monteert, maar niet leuk voor de 4-gas meting en 't brandstofverbruik!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

bedankt voor de reacties,

ik ga er van de week mee aan de slag

het is inderdaad een bosch MA2.2 (1.4GT injection)
Image

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

nou hij loopt weer als een zonnetje :)

gasklephuis vervangen voor eentje van een ZX 1.4i, en het probleem is opgelost.

dus het was inderdaad de gaskleppositiesensor die niet zo best meer was.
Image

Post Reply