De AX 1.4 GT weg, Ax 1.1 Terug :D

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by kleutscher »

TTF wrote:idd wat schiet je er mee op .. je "GT" is immers voor de verzekering nog een 1.1.. dus kwa wegenbelasting/verzekering betaal je hetzelfde als een 1.1

het verschil kwa verbruik tussen een 1.1 en 1.4 zal ook niet heel erg groot zijn.. en verhalen van mensen die 1 op 18 plus rijden met een 1.1 geloof ik niet :lol:

bouw dan weer een 1.1 in die nep GT mocht je het voor het verbruik doen.. :lol:
en toch rijd ik altijd 1 op 18 tot 1 op 19 :D
tenzij ik heel veel stad rijd etc dan gaat ie naar 1 op 17

rijd dagelijks op de snelweg 70 km blijf altijd lekker achter de vrachtwagens hangen die rijden iig lekker door geen: remmen rijden remmen ik moet snel op mijn werk komen en ik ben nu 5 min eerder op het werk :P terwijl ik niet hoef op te letten, tenzij ik opeens de vrachtwagen wel heel dichtbij zie :P en slipstream rijden scheelt ook benzine :)
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

degene wrote:...Dus neem die kop van Bossie over...
Ik weet niet of dan het probleem opgelost is, En hoe moet je kleppen stellen, Ow wacht miss staat dat nog in een voertuigtechniek boek van me. Maar als het er niet staat, Dan weet ik niet hoe het moet :P

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Losroyos wrote:
degene wrote:...Dus neem die kop van Bossie over...
Ik weet niet of dan het probleem opgelost is, En hoe moet je kleppen stellen, Ow wacht miss staat dat nog in een voertuigtechniek boek van me. Maar als het er niet staat, Dan weet ik niet hoe het moet :P
Begin met een set voelermaten kopen/lenen?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Losroyos wrote: En hoe moet je kleppen stellen, Ow wacht miss staat dat nog in een voertuigtechniek boek van me. Maar als het er niet staat, Dan weet ik niet hoe het moet :P
Je kunt ook even in het HOWTO gedeelte van het forum kijken en daar een topic met de titel 'Kleppen stellen (benzine)' vinden ;)

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
Image Image Image

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Elke auto heeft zijn + en - punten op die leeftijd, dus ook een op het oog netet 1.1 zal nooit perfect zijn.

En dat verschil in verbruik tja? kijk eens hoeveel euro je bij moet leggen bij een nieuwe/anderen auto en hoeveel extra brandstof je daar de komende 2 jaar van kan kopen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Bijleggen valt wel mee, en brandstof met deze prijzen :P

Maat van me is op vakantie tot 15 juli, dus kan een tijdje weinig doen aan de auto. Dus ik zal der is goed over denken wat ik ga doen.

Miss word ik tegen die tijd voor gek verklaart en voor mongol uitgemaakt omdat die toch weg is, Of is die stiekem in het geheim toch opgeknapt. Ik zal er is goed over gaan denken en is met me pa over hebben. Al zal hij der wel weer mee komen dat ik zijn Volvo 440 zo mag hebben (Roest echt 10x zo erg als de AX)

Zal der wel is over denken wat ik nou precies wil. wat slim is om te doen en hoe ik het eventueel ga doen.

Hoop alleen dat de beslissing die ik tegen die tijd neem geaccepteerd word, en ik niet afgezeken word.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Johannus »

ik zou ook zeggen, als je toch een auto wilt hebben: houdt deze!

Als je het niet kan betalen, heel erg jammer, maar verkoop hem dan...
Maar probeer dan niet iets goedkopers terug te kopen, want goedkoop is uiteindelijk altijd duurkoop.

Stel, je koopt een 'zuinige' 1.1, die goed lijkt te zijn, waar kom je dan binnen 2 jaar op uit? kapotte aandrijfassen? kapotte koppakking? kapotte weetikeveel? weetjijveel? Je weet namelijk niks van de auto die je dan koopt qua geschiedenis en onderhoud.

Als je deze auto goed repareert, weet je precies hoe hij ervoor staat en hoe lang je er nog mee doorkan zonder problemen.

En zoals inderdaad eerder gezegd, voor zuinigheid kun je gewicht besparen, want voor harde muziek kun je altijd nog naar een diskotheek, voor de 600 euro die je audio waard is, kun je mooi deze auto in orde maken en een aantal liters benzine kopen win-win dus.

En zuinigheid zit hem inderdaad vooral in het temmen van je rechtervoet.

Maar uiteindelijk moet je natuurlijk zelf beslissen wat je doet en kan. Wat de keuze uiteindelijk ook word, ik wens je in ieder geval veel succes bij het maken ervan en natuurlijk blijf je wat mij betreft ook zonder AX welkom hier.
Image Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

volvo 440 is ook niet echt goedkoop maandelijks..
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

En ik vind ze super lelijk dus die neem ik toch niet :P

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

440 is best leuk :)

maargoed, smaaaaaak

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Zal als ik daar ben wel ff paar foto's maken ook van de roest enzo, dan denk je er wel anders over :P

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Om aan te sluiten bij vorige meningen:

Als je perse een 1.1 wilt ivm het verbruik. Hang dan in deze een 1.1 is 2 dagen werk. En het is net technische lego.

Smallere banden eronder. En je hebt nog steeds je leuke stoere bakkie. Vervolgens laat je het 1.4 blokje in de schuur staan voor als je die nog is terug wilt monteren.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

en aan die rechter voet kan er motorisch ook nog wel iets gedaan worden.

en mensen die serieus 1 op 18 rijden moeten voor de grap eens hun snelheidsmeter vergelijk met de meter van een GPSunit.
Ik heb nu een ander asje op de versnellingsbak zitten naar de kilometerteller toe en spontaan rijd ik 10 tot 15km per uur harder. dus meer km'ers op 1 tank :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

mcdean wrote:Om aan te sluiten bij vorige meningen:

Als je perse een 1.1 wilt ivm het verbruik. Hang dan in deze een 1.1 is 2 dagen werk. En het is net technische lego.

Smallere banden eronder. En je hebt nog steeds je leuke stoere bakkie. Vervolgens laat je het 1.4 blokje in de schuur staan voor als je die nog is terug wilt monteren.
tja ik denk dat het vrnl om de verzekering is gedaan. Nu een GT ook na motorwijziging een GT dus even duur kwa verzekering
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Joost wrote: en mensen die serieus 1 op 18 rijden moeten voor de grap eens hun snelheidsmeter vergelijk met de meter van een GPSunit.
AMEN.

Hoeveel mensen rijden er nog met standaard bandenmaat rond?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Ik.
En da's met 135 verdomd smal...
Bovendien rij ik inderdaad altijd minimaal 1 op 17,5 met het 1.1i-HDZ-blok-dat-nu-weer-met-een-carbje-wordt-gevoedt.
De laatste tijd eigenlijk meer richting 1 op 18,5-19,5 (klik!) en dat heeft waarschijnlijk met de langere afstand te maken.
Ter controle ende vermaek ben ik namelijk iemand die zijn verbruikscijfers bijhoud op een A4-tje in de auto, dus die mag iedereen ter overtuiging inzien.
Daar staan tevens alle reparaties en onkosten op sinds aankoop, ook leuk: wat kost zo'n lillijk hok me nu werkelijk?
En nee: ik rijd niet als een druif achter tuftokkelende vrachtwagens aan, maar rij goed door (in Duitsland mag je 100 op provinciale wegen, dus gas!).
Mijn snelheidsmeter is redelijk secuur als ik de "u rijdt te hard"- borden langs de weg mag geloven: tussen wat het bord aangeeft en mijn teller zit over het algemeen niet meer dan 3 kilometer verschil...

Een blok omzetten kost je een uur of vijf, mits je de beschikking hebt over een brug.
Misschien is terugbouwen naar een 1.1 geen slechte gedachte, dunnere bandjes doen zéker mee in gunstige verbruikscijfers!
Denk er nog eens goed over na; autorijden kost nu eenmaal geld..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

raoel wrote:440 is best leluk :)

maargoed, smaaaaaak
Mee eens!

En ze roesten ook nog eens alslof het Opels zijn :roll: + ze rijden niet fijn.
Maatje van me heeft er één, echt een vreselijk ding :x

Enige voordeel is dat ze niets kosten in aanschaf en genoeg op de sloop liggen.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Das waar, + in veel 440'ers liggen renault blokjes. Die van me pa ook.

Maar terug komend op de AX. Ik ga de gene die hem zo wil kopen als die er nu bij staat er wel naar laten kijken, Miss vind die het wel niks kan natuurlijk ook. Dan ga ik daarna voor mezelf even uitrekenen wat de koste zijn van de dingen die gemaakt moeten worden. En dan hoop ik een beslissing te kunne maken.

Paar vraagjes,

- Moet de banden maat voor het zelfde zijn als achter? of mag je voor op 175 en achter 195? (acher zijn ze niet versleten)
- Moeten de mistlampen het doen als ze er op zitten? (voor apk eraf halen behoort dan tot een mogelijkheid)
- Mag de bodem bij de kofferbak roesten? (Zal binnekort even foto maken waar het zit)
- Kan het zijn dat als ze de CO² meten er een tehoog gehalte uitkomt omdat me koppaking lek geweest is, of is dat er dan alweer uit.
- En nou heb ik de D-Riem, Koppbouten niet vervangen bij de koppaking, Kopbouten moeten dus zoiezo, maar moet de D-Reim ook? En als ik dan de D-Riem doe moet ik dan ook gelijk spanrol doen? (is destijds bij 96K vervangen heeft nu 133 gelopen)

Als 1 iemand hier goed duidelijk antwoord op zou kunne geven, En niet 10 verschillende antwoorden zou dat fijn zijn, Anders raak ik weer in de war.

Bij voorbaat dank :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Losroyos wrote:- Moet de banden maat voor het zelfde zijn als achter? of mag je voor op 175 en achter 195? (acher zijn ze niet versleten)
Dat is geen probleem zolang je op 1 as dus maar de zelfde wielen hebt...
Losroyos wrote:- Moeten de mistlampen het doen als ze er op zitten? (voor apk eraf halen behoort dan tot een mogelijkheid)
Het was altijd zo dat ze moesten werken voor de APK maar daar is een jaar of 2 geleden een nieuwe regel voor gekomen dat dat niet meer nodig is. Mogen dus gewoon blijven zitten. Ze moeten geloof ik wel gaaf zijn, in de zin dat er geen gat in mag zitten waardoor je je kan snijden aan glas o.i.d.
Losroyos wrote:- Mag de bodem bij de kofferbak roesten? (Zal binnekort even foto maken waar het zit)
In principe mag de bodem van de kofferbak er volledig uitzijn, is geen dragend deel... zit zoveel cm achter je achteras. Let wel dat als de gaten te groot zijn je ook uitlaatdampen naar binnen haalt, maar dat is meer voor je eigen gezondheid als dat het een APK punt is. Als de gaten dus redelijk groot zijn even met ducttape afplakken.
Losroyos wrote:- Kan het zijn dat als ze de CO² meten er een tehoog gehalte uitkomt omdat me koppaking lek geweest is, of is dat er dan alweer uit.
Ik zie persoonlijk het verband niet helemaal. Als je met de CO test een beetje zeker wilt zijn maak dan voor je hem wegbrengt even een groot ritje zodat je je motor even goed warm rijdt en je eventueel onverbrande zooi uit de uitlaat ook wegbrand. Of wat volgens velen ook werkt is RON 98 (of in Duitsland RON 1000) tanken, maar het moet toch wel gek gaan wil je daar niet voor slagen. Zeker gezien het feit jij vrij hoog mag zitten omdat je volgens kenteken 0 bestrijdingsmiddelen hebt (zoals die S6, U9 en E2 vermeldingen).
Losroyos wrote:- En nou heb ik de D-Riem, Koppbouten niet vervangen bij de koppaking, Kopbouten moeten dus zoiezo, maar moet de D-Reim ook? En als ik dan de D-Riem doe moet ik dan ook gelijk spanrol doen? (is destijds bij 96K vervangen heeft nu 133 gelopen)
Kopbouten kun je hergebruiken zolang ze binnen de aangegeven tolleranties vallen (terug te vinden in de Haynes) en dus niet of ze er goed uitzien maar echt METEN! Een D-riem moet in principe ALTIJD vervangen worden als je de kop er af hebt gehad. Een spanrol is aan je zelf maar zou ik toch ook gewoon meenemen als hij vastslaat dan kan het zijn dat je riem breekt en je je motor kan afschrijven. Zit 'ie er net een 1000km in die spanrol dan kun je het gokken maar des al niet te min blijft het gokken en voor die paar euro extra zou ik geen risico gaan lopen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Oke heel erg bedankt, Dan ga ik daar even een lijstje over maken. Ik zal dan het boodschappen lijstje ook hier even posten zodat als dingen veel te duur zijn en goedkoper kunnen jullie dat aan kunne geven en een adersje mee geven waar ik het dan wel zou moeten halen. :D

Post Reply