Waar op te letten bij aanschaf.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Waar op te letten bij aanschaf.
Een goede middag allemaal.
Ik heb vorig jaar zomer mijn autorijbewijs gehaald, en was al een tijdje een beetje aan het rondkijken voor een goedkoop autotje om aan te schaffen en om goedkoop in te rijden. Dit omdat ik zelf nog student ben en dus niet een ruim budget heb. Nu viel mijn oog al snel op een AX omdat deze niet bepaald zwaar zijn, en ook niet echt super veel verbruiken enzovoort en daarbij zien ze er ook nog niet verkeerd uit.
Nu was mijn vraag: Wanneer ik naar een AX ga kijken, wat zijn dan echt de punten waarop ik moet letten bij aankoop, Zoals roest op bepaalde plekken, speling op bepaalde plaatsen enz...
Ik hoop dat jullie mij hierover wat informatie kunnen geven.
Alvast bedankt voor de moeite,
Gr, Tom.
Ik heb vorig jaar zomer mijn autorijbewijs gehaald, en was al een tijdje een beetje aan het rondkijken voor een goedkoop autotje om aan te schaffen en om goedkoop in te rijden. Dit omdat ik zelf nog student ben en dus niet een ruim budget heb. Nu viel mijn oog al snel op een AX omdat deze niet bepaald zwaar zijn, en ook niet echt super veel verbruiken enzovoort en daarbij zien ze er ook nog niet verkeerd uit.
Nu was mijn vraag: Wanneer ik naar een AX ga kijken, wat zijn dan echt de punten waarop ik moet letten bij aankoop, Zoals roest op bepaalde plekken, speling op bepaalde plaatsen enz...
Ik hoop dat jullie mij hierover wat informatie kunnen geven.
Alvast bedankt voor de moeite,
Gr, Tom.
Kijk even in dit topic
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10580
en kijk voor roest achter de koplampen en in de hoeken van de bodemplaat van de kattenbak
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10580
en kijk voor roest achter de koplampen en in de hoeken van de bodemplaat van de kattenbak
De link hierboven geeft je een algemeen overzicht van de AX-problematiek qua roest en storingen.
Oriënteer je een beetje wat je wilt, er zijn diverse uitvoeringen.
Ikzelf vind het beste compromis tussen zuinigheid en toch nog vlot doorrijden de 1.1i met een vier- of vijfbak.
Wil je luxe, ga dan voor een Allure -> goede stoelen, veel luxe.
Maakt dat je geen ruk uit, maar wil je vooral rijden neem dan gewoon een 'First' of 'Spot'.
De stoelen daarin zitten prima, maar zijn minder dan die van een Allure bijvoorbeeld.
Ook de aankleding is dan minder luxe: draairaampjes i.p.v. electrisch enzo.
Let op de ècht kwetsbare plekken (koppakking, D-riemleeftijd, dorpel-/ carrosserieroest) of neem een kenner mee.
Succes!
Oriënteer je een beetje wat je wilt, er zijn diverse uitvoeringen.
Ikzelf vind het beste compromis tussen zuinigheid en toch nog vlot doorrijden de 1.1i met een vier- of vijfbak.
Wil je luxe, ga dan voor een Allure -> goede stoelen, veel luxe.
Maakt dat je geen ruk uit, maar wil je vooral rijden neem dan gewoon een 'First' of 'Spot'.
De stoelen daarin zitten prima, maar zijn minder dan die van een Allure bijvoorbeeld.
Ook de aankleding is dan minder luxe: draairaampjes i.p.v. electrisch enzo.
Let op de ècht kwetsbare plekken (koppakking, D-riemleeftijd, dorpel-/ carrosserieroest) of neem een kenner mee.
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Beide bedankt voor jullie antwoord. Het gaat inderdaad grotendeels om het kostenplaatje. Ik heb al een tijdje rondgekeken, en houd zelf ook wel een beetje van sportiviteit.. een volcane uitvoering vind ik er zelf heel mooi uitzien, evenals de furio. Zit er een groot verschil tussen deze motoren afgezien van het vermogen? Geeft hij bijvoorbeeld meer problemen met de koppaking of iets dergelijks? Verbruikt de 1.4 veel meer dan de 1.1 of valt dit reuze mee?
hoe zuinig je AX is hangt heel erg af van je rijstijl..
mijn 1.1 Allure reed bij zuinig rijden 1:17 en bij iets minder zuinig rijden was 1:12 goed mogelijk..
Rogier (rio97) rijdt ook +1:17 met zijn GT..
de levensduur van de koppakkingen van den 1.1 en 1.4 zijn gelijk, het is niet dat de een eerder gaat als de ander (bij normale rijstijl)
persoonlijk zou ik altijd kijken of een volcane of furio mogelijk is, liever de furio als de volcane.. nog net iets luxer.. en qua verbruik/onderhoud/verzekering is het allemaal even duur
mijn 1.1 Allure reed bij zuinig rijden 1:17 en bij iets minder zuinig rijden was 1:12 goed mogelijk..
Rogier (rio97) rijdt ook +1:17 met zijn GT..
de levensduur van de koppakkingen van den 1.1 en 1.4 zijn gelijk, het is niet dat de een eerder gaat als de ander (bij normale rijstijl)
persoonlijk zou ik altijd kijken of een volcane of furio mogelijk is, liever de furio als de volcane.. nog net iets luxer.. en qua verbruik/onderhoud/verzekering is het allemaal even duur
Eeh, maak daar maar +1:15 van (nog steeds behoorlijk zuinig voor een GT).q01z wrote: Rogier (rio97) rijdt ook +1:17 met zijn GT..
Het is mij pas twee keer gelukt om de 1:17 te halen.
De Furio is de opvolger van de "gewone" GT. Alleen had Citroën toen geen zin meer om er het GT logo op te plakken en werd de naam Furio gebruikt.
Pittiger motor en een hoger niveau van comfort en luxe.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Hangt volledig af van wat er al vervangen is.
3 ton is ook nog prima te rijden.
Ik zou gewoon luisteren of de wiellagers zoemen, de motor netjes stationair loopt, of ie rechtuit remt en vragen of bekend is bij welk km de distributie is vervangen.
Ja en dan kun je nog naar roest kijken. Maar roest is relatief
3 ton is ook nog prima te rijden.
Ik zou gewoon luisteren of de wiellagers zoemen, de motor netjes stationair loopt, of ie rechtuit remt en vragen of bekend is bij welk km de distributie is vervangen.
Ja en dan kun je nog naar roest kijken. Maar roest is relatief
Ben inmiddels bij een ax wezen kijken. Deze helaas niet meegenomen omdat deze een beetje veel roest had. De auto opzich zag er erg goed uit, maar er kwamen teveel onkosten aan.
Aan deze ax zag ik wel een puntje wat ik bij een andere ax niet zag. Onder de motorkap was hij links op het binnenscherm weggerot, zegmaar waar de accu staat, alleen dan aan de andere kant, precies over de rand zegmaar. Je voelde onder het spatbord ook al dat hij daar was opgeblazen zegmaar. Aan de andere kant, de kant van de accu, was hiervan geen sprake. Komt dit vaker voor? of kan het komen dat er bij een ongelukje daar de lak eraf is gesprongen, want hij had wel een keer een kusje gehad.
Is dit een vaker voorkomend probleem? Of zit hier meestal geen roest. Hij had ook achter de koplampen roest, maar volgensmij hebben ze dat allemaal.
Graag een reactie, zodat ik hier bij de volgende ax ook weer op kan letten
Mvg.
Aan deze ax zag ik wel een puntje wat ik bij een andere ax niet zag. Onder de motorkap was hij links op het binnenscherm weggerot, zegmaar waar de accu staat, alleen dan aan de andere kant, precies over de rand zegmaar. Je voelde onder het spatbord ook al dat hij daar was opgeblazen zegmaar. Aan de andere kant, de kant van de accu, was hiervan geen sprake. Komt dit vaker voor? of kan het komen dat er bij een ongelukje daar de lak eraf is gesprongen, want hij had wel een keer een kusje gehad.
Is dit een vaker voorkomend probleem? Of zit hier meestal geen roest. Hij had ook achter de koplampen roest, maar volgensmij hebben ze dat allemaal.
Graag een reactie, zodat ik hier bij de volgende ax ook weer op kan letten
Mvg.
Binnenspatborden willen goed roesten ja, vooral in de hoek nèt achter de koplampen.
Daar wordt het vuil en vochtigheid tegenaangeslingerd en kan niet weg -> op de duur geeft dat de metaaltermiet kans...
Afhankelijk van de mate is roest natuurlijk wel te behandelen, zolang het maar goed gebeurt anders kun je het jaar erop opnieuw bezig met de plek.
Vergeet niet dat de jongste AX van 1996 is en dus alweer 14 jaar oud...
Daar wordt het vuil en vochtigheid tegenaangeslingerd en kan niet weg -> op de duur geeft dat de metaaltermiet kans...
Afhankelijk van de mate is roest natuurlijk wel te behandelen, zolang het maar goed gebeurt anders kun je het jaar erop opnieuw bezig met de plek.
Vergeet niet dat de jongste AX van 1996 is en dus alweer 14 jaar oud...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82