Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ha. Da's een simpele test. Ga ik even uitproberen :)

@Raoel
'k Heb nogal wat af lopen Googlen en, gebaseerd op de symptomen, ben ik ook geneigd te zeggen dat het de gaskleppositiesensor is. Dat zou dus betekenen een compleet ander gasklephuis? Als ik die van de sloop trek, kan dat bij iedere willekeurige 1.1i AX of Peugeot 106, of verschilt het gasklephuis van een Bosch injectie-systeem met die van een Magnetti?
Moet dan ook het bijbehorende injectie-huis erbij, of kan ik mijn huidige (schoongemaakte) 'hergebruiken'?

@MBa@NL
Euhm...Zo op het eerste gezicht schrijf je wel in perfect Nederlands, maar toch kan ik de zin zes keer lezen, en snap ik 'm nog niet... 8) Jip-en-Janneke taal :wink:
Is er ook een 'makkelijke' manier om dat te checken, of de ontsteking op tijd staat? Ik vermoed haast dat je daar gespecialiseerde gereedschap voor nodig hebt? (Lees: Kom ik ver met mijn dopsleutelset van tien euro?...)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:@MBa@NL
Euhm...Zo op het eerste gezicht schrijf je wel in perfect Nederlands, maar toch kan ik de zin zes keer lezen, en snap ik 'm nog niet... 8) Jip-en-Janneke taal :wink:
Is er ook een 'makkelijke' manier om dat te checken, of de ontsteking op tijd staat? Ik vermoed haast dat je daar gespecialiseerde gereedschap voor nodig hebt? (Lees: Kom ik ver met mijn dopsleutelset van tien euro?...)
Je komt een heel eind met die set maar je blijft dan dus steken bij de daadwerkelijke meting... kort gezegd heb je hier een stroboscoop voor nodig. Niet zo een als in een discotheek maar een die op bepaalde momenten flitst... Op je vliegwiel staat een streepje ingekerfd welke op het moment van de flits op een bepaald punt moet staan.

Het is jammer dat je zo goed als aan de andere kant van het land woont want ik is namelijk een klusje van niks (als je weet hoe het moet en je het gereedschap er voor hebt) dan had ik het namelijk even voor je kunnen controleren... misschien iemand in de buurt die het voor je kan doen?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Heb hier zo'n stroboscoop, al iets dichterbij? :-)


Gaskleppositiesensor moet je echt van Bosch hebben, probleem is dat ze wat zeldzaam worden.

'k Heb er wel een howto over geschreven hoe je 'm een 2e leven kunt geven, kan je weer 10 jaar verder:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=22282

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Aah, mooie How-To! Of ik zelf zo aan die gasklepmeter durf te prutsen weet ik niet, maar ik ken denk ik wel iemand heel dicht in de buurt die die sensor voor mij iets zou kunnen opschuiven. Ik ga er even achteraan. Hopelijk verhelpt dat in elk geval die vervelende storing die 'm zo onbetrouwbaar maakt.
Als 'ie maar weer betrouwbaar rijdt, dan zou ik nog wel een paar maandjes met dat gestoek kunnen leven. :)

Ga 'm trouwens in afwachting van de vele reparaties die nog nodig zijn om deze Plaisir weer goed te krijgen, toch maar in de was zetten. Hij is wel érg smerig... :roll:.
En toen dacht ik: "Hmm, nog een halve spuitbus witte verf over...Zou ik de spiegels wit spuiten?..." Lijkt mij wel een mooi gezicht.
En dan de velgen ooit ook een keertje wit. Óf rood. Da's misschien ook wel gaaf.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo, nieuwe koplamp opgehaald en gemonteerd.
Image

Tegenliggers vinden me nu was weer lief 8).

En kent iemand onderstaande AX? Ik vond het een apart ding. 't Is een 1.5 First Diesel. Sta ik momenteel achter geparkeerd.
Volgens het RDW-register is hij wit. Volgens het AX kenteken register is hij ooit veranderd van wit naar knalgeel en op de foto daar is hij ook geel (Klik), en nu is hij legergroen gespoten.

Niet erg mooi trouwens. Het geel piept er hier en daar doorheen, en het zit ook over de achterlichten enzovoort.
Hoe dan ook, wel een apart, opvallend ding zo.

Image

Image
Image
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Die foto van dat ie geel is heb ik ooit ergens op het net gevonden maar waar... ik zou het niet meer weten... Als ik zo naar die foto kijk dan moet dat met CitroMobile geweest zijn een aantal jaren terug.

op foto ziet het geel er erg leuk uit, dit legergroen is gewoon pure mishandeling...
Ceristimo wrote:Tegenliggers vinden me nu was weer lief 8).
Je hebt het dus ook weer netjes laten afstellen bij de garage? ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

MBa@NL wrote: Je hebt het dus ook weer netjes laten afstellen bij de garage? ;)
Euhm...Ik wist dat ik iets vergeten was... :roll:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nu ik toch met lampjes aan het klooien ben ook gelijk die van het dashboard maar. De kachelbediening is bij mij niet verlicht.

Plaatje er even afgetrokken om erachter te koekeloeren. Zit dus maar één heel klein snertlampje. 'k Heb zo'n lampje nog nooit gezien; weet iemand misschien wat voor lampje 't is en of je die zo bij de Brezan kunt halen?
Last edited by Ceristimo on ThuMay13, 2010 9:01:36 PM, edited 1 time in total.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Brezan of een of andere elektronica zaak waar je van allelei soorten knopjes schakeltjes lampjes printplaatjes en weet ik het allemaal kan halen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Mja, dat was ik ook van plan. Vroeg me alleen af of ze 't op voorraad zouden hebben of dat ik een typenummer ofzo van 't lampje nodig had. Staat niks op. Zal wel niet dan. Ga morgen even kijken... :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Net even gebeld, in verband met gasklephuis. Breng de AX binnenkort even langs bij iemand die die sensor voor mij wil verplaatsen. Vind dat toch net nog even een iets te eng en precies karweitje om zelf te doen. Ik bedoel, als 't misgaat heb je helemáál een probleem...
Hopelijk is dan in elk geval die vervelende storing over.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Lampjes...72 cent bij de Brezan. Kijk, met dat soort prijzen hou je het leuk, en 's nachts brandt alles weer als een kerstboom. :)

Binnenkort even gele koplampen halen. Als cadeautje heb ik van iemand Commandant 5 gekregen, dus de auto binnenkort toch maar eens grondig poetsen.
En toch eerst maar de remmen, en daarna de koppakking. Na een paar sportieve ritjes gemaakt te hebben waarbij enkele keren stevig moest worden geremd remt de auto steeds slechter. Volgens mij vreten die verrotte schijven de blokken op. Hij trilt tijdens het remmen en af en toe loopt de rechterschijfrem ook aan...:?

Heb ook EINDELIJK m'n velgje er linksachter weer om. Een kameraad van een kameraad bleek zo'n bandenmontagegevalding te hebben. De band van de reservevelg om de lichtmetalen, en het uitgedroogde bandje van de lichtmetalen velg om de reserve. Daar kan ik, als de nood hoog is, nog wel mee thuis komen.


Behalve zo'n bandenapparaat hadden ze nog enkele garages vól met prachtig auto spul. 12 Harley's, drie kevers, een kever roadster, sportwagentje uit 1950 (merk vergeten) Nissan Skyline, jaren '50 Amerikaanse pickup, nog wat ander spul op wielen verstopt onder doeken, een Amerikaanse legerjeep uit 1942...

Maar het allervetste:
Een Peugeot uit 1914, en twee Citroëns. Één uit 1920 en één uit 1921! :shock:

Alles verkeerde in absolute nieuw-staat en werd ook even gestart. Motortjes van de Citroëns sloegen vrijwel gelijk aan. Behalve de Peugeot uit 1914, want die moet je aanslingeren en dat is echt heel zwaar en vermoeiend! De Citroëns hadden gelukkig een elektrische startmotor.
Echt heel, heel gaaf... 8) Een klein museum waar je alles kunt aanraken, en starten en waarbij alles af en toe ook nog de weg opgaat.

Image
De Citroëns.

Image
De Peugeot klaarmaken om aan te slingeren...

Daar heb ik nog een filmpje van, maar de batterij van m'n telefoon was helaas leeg. Op het moment dat 'ie aansloeg viel hij uit...:(

De bedoeling was dat ik daar om half 6 's avonds alleen mijn bandje zou omwisselen, maar uiteindelijk reed ik pas rond 23.00u naar huis. :P

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

GAAF! Is dat ergens hier in Groningen?

Die groene Diesel ken ik, die woont bij mijn broertje in het hofje ergens in Beijum! Daar staat deze altijd geparkeerd.

Gelukkig gaat het me je AX'je weer de goede kant op!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nouja, de goede kant. Het is vaak slecht starten, slecht lopen, bokken en schudden en af en toe stopt 'ie er onderweg mee.

Maar de neiging Witje door de shredder te drukken is weg. Als ze het wél doet rijdt het namelijk wel errug leuk...

Die groene diesel is inderdaad in Beijum. Over je broertje gesproken, heb je hem nog gevraagd wat betreft die koppakking?... :)

Die auto's staan in de gemeente Leek, maar het is allemaal particulier eigendom. Je kunt er niet zomaar even langs om rond te kijken, alhoewel de eigenaar(s) (vader en zoon) wel graag over die auto's praten en alles laten zien. Wat niet verwonderlijk is, want het is gewoon rete-gaaf spul... :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ziet er idd allemaal gaaf uit. Die ax komt er ook wel weer boven op. hij heeft gewoon griepje en zijn medicein is koppaking :P



ik heb zelf ook een koppakking gehaalt vanochtend, Morge (als het niet regent) gaan we beginne, Ik zal genoeg foto's maken zodat je kan zien hoe het moet :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Losroyos wrote: ik heb zelf ook een koppakking gehaalt vanochtend, Morge (als het niet regent) gaan we beginne, Ik zal genoeg foto's maken zodat je kan zien hoe het moet :P
Je hebt gelijk. Zelfs het toetertje van Witje klinkt verkouden. "Pffèèèèp".

Enneh, thanks...Foto's altijd welkom :). En succes natuurlijk!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Gelukkig dat de neiging om hem door de schredder te duwen het toch heeft verloren :D

En succes met de koppakking alvast!

Problemen met het toetertje weet ik ook alles van ;) mijn klinkt ook alsof z'n keel dichtgeknepen zit...
Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Zet der zon Tomos claxon op :lol: die lijkt op een eend :P Maar anders keer nieuw toetertje halen kost ook geen drol meer op sloop.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mooi he die ouwe Citroëns? ;)
En toen al vernieuwend: Citroën was het eerste merk waarin alle auto's standaard een elektrische startmotor hadden.
Zo ver waren de gebroeders Peugeot toen nog niet.

De gele AX diesel stond een jaar of anderhalf jaar geleden te koop bij een garage in Groningen. Als ik het mij goed herinner toen al met 3 ton op de teller.
Dat legergroen is wel erg zonde.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Vandaag even bij de sloop geweest. Erg rare situatie: Ik werd het terrein opgelaten, en toen ik een uur later met drie ruitenwissersproeimotortjes en een tankje+slangetje en een rood spoilertje het terrein weer af wilde was IEDEREEN weg en het hek zat op slot.
Dus ik zat vast op het terrein. 'k Heb het telefoonnummer gebeld (ik wilde er gewoon eerlijk voor betalen) en er werd opgenomen door de baas van het sloopbedrijf. Ik legde hem de rare situatie uit, dat iedereen was vertrokken en mij kennelijk was vergeten, waarop zijn antwoord was: "Nouja, klim maar over het hek heen, want ik kom er niet helemaal voor je heen rijden".

Enfin, over het hek geklauterd, bijna een teen gebroken, maar wel wat spulletjes rijker. En zo maak je nog weer 'ns wat geks mee... 8)
Nieuw tankje erop gezet (de mijne was lek bij de vulopening) met een motortje erin (was bij mij ook stuk, bijna geen power meer), slangetje erop (die miste ik) en ik heb weer een ruitensproeier.
En het rode spoilertje kleurt toch eigenlijk best wel leuk bij het wit. Hij moet alleen wel even schoongemaakt en opgepoetst worden.

Image

Als iemand nog zo'n motortje nodig heeft?....Heb er nog twee over. Mag je gratis hebben :)

Post Reply