Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Tieripjes had ik niet meer liggen, en ik vergat hem er gisteren uit te halen voordat ik ging rijden. Bij het eerste kruispunt waar ik moest remmen zag ik ineens een koplamp over de straat rollen :oops:
Enfin, nu issie helemáál gemold.
Ben vandaag bij vier(!!!) sloopbedrijven geweest. Op een gegeven moment koplamp gevonden, maar was een nokkeltje stuk en er werd 20 euro voor gevraagd.
Op een andere sloop vroegen ze er €25,- voor (originele Valeo-lamp). Ik zeg tegen die kerel: "Zeg vrind, voor die prijs heb ik 'm nieuw". Zijn antwoord: "nou, doe je dat toch?"
"Nee, ik wil hem wel mee, maar dan moet er wat van die prijs af. Ik geef je er de helft voor"
"Nee, 25 euro. Graag of niet"
Wíl hij nu gewoon geen koplamp verkopen ofzo? Gekke vent :P. Heb er één besteld bij Winparts, haal ik maandag of dinsdag wel even op.
Koplamp zit nu op de studentenmanier vast. Denk niet dat het tegemoetkomend verkeer me erg vriendelijk vind, want ik schijn ze vol in 't gezicht. Ga dus zo niet in het donker rijden, maar hopelijk houd Oom Agent mij overdag zo iets minder snel staande dan met een gat rijden...

Image

En vandaag roest weggehaald. Alle bobbelende lak eraf geschuurt, staalborstel erop gehad, geschuurd, grondig gereinigd en ontvet en Fertan (duur spul, zeg!) erop.
De roest is nu helemaal zwart/blauwig geworden. Morgen even opnieuw schoonmaken, roestvrij primer erop, misschien nog spuitplamuur, en witte verf erop.
Wat is een goed adresje voor spuitverf in de juiste kleur? :)

Zo zag het eruit (dit is al met (bijna) alle gebobbelde lak ook verwijderd):

Image

Image

En nu is de roest mooi zwart/blauw:

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kleur: motip heeft alle kleuren,


Link

Goed bezig met die roest :) En waardeloos van die koplamp :-?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt voor het advies Raoel. Ga even kijken bij Motip :)


En bij het dichtdoen van de motorkap schoot de andere lamp ook los. Zat ook niet meer vast. Nokkeltjes nog wel goed, en klikte met enig aandringen ook weer muurvast terug.
Weet niet of ze daar ook aan hebben zitten trekken. Blijft wel raar dat hij dus gewoon los zat, gezien hij goed en stevig vastklikte, en ik er niet aan gezeten heb. Maarja, is er gelukkig niet uitgevallen.

Hoe zet je 230V op de carrosserie?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Koplamp ligt klaar bij Winpart. Winparts is morgen dicht, in verband met Bevrijdingsdag. Haal de koplamp zaterdag op.
Gisteren de boel in anti-roest primer gezet. Dat spul is dus roestbruin van kleur, en de roestplekken zien er momenteel lelijker uit dan ooit :P.

Image

Zaterdag maar 'ns gaan spuiten. Nog nooit echt vaker gedaan, benieuwd hoe dat gaat.
Ik kan het natuurlijk ook zo laten als het nu is, dit roest voorlopig ook niet meer. Maarja, dit staat écht vreselijk lelijk. Dan nog liever wat amateuristisch spuitwerk. Dat kan er ook nog wel bij 8)

P.S. Wat ik me wel afvraag: Zoals te zien is de rand van de wielkast hier en daar wat afgebrokkeld. Dat was dus ietsje rotter dan ik dacht. Moet ik daar verder nog iets aan doen i.v.m. APK? Lijkt me niet, maar ik weet het niet zeker.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

randje eraf maakt niet zoveel uit..

Wat je straks moet doen is first of al zeeeeeeeeeeeeer goed schuren!

en dat kost soms wel een hele dag of meer (zolang heb ik nooit t geduld, maar oke ;)):P

En als alles echt helemaal strak is kan je het spuiten. Ik haal verf gewoon bij de action/praxis. Is dan wel niet helemaal dezelfde kleur (motip wel)

Dus voor dit stukje is kleur echte verf beter. In kofferbak/ondermotorkap enzo volstaat wellicht niet helemaal dezelfde kleur. Let wel er is een kans dat je auto verkleurd is (maar geen idee in hoeverre wit verkleurd..)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Grietje
Dat was ik idd ook van plan. Voor het spuiten eerst goed opschuren met een hele lichte korrel. Bedankt voor de tip in elk geval :)

En in hoeverre wit verkleurd? Geen idee, maar mijn auto is niet helemaal spierwit. Heb namelijk nog wel een witte spuitbus liggen, gisteren héél klein plekje gespoten om te vergelijken met de kleur van de auto, maar wat uit de spuitbus komt is véél witter. 't Wit van de Plaisir is meer een beetje crème, geloof ik.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Inderdaad, sommige van die slopers zijn echt bang om iets te verkopen en zullen het nooit leren. Onder het mom "ik moet ook mn boterham verdienen". Ik mag dan graag heel hard lachen. :laughing3:

Maar goed bezig met die roest :)
Jij hebt iets met rottend plaatwerk rond het achterwiel he? :|

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:@Grietje
Dat was ik idd ook van plan. Voor het spuiten eerst goed opschuren met een hele lichte korrel. Bedankt voor de tip in elk geval :)

En in hoeverre wit verkleurd? Geen idee, maar mijn auto is niet helemaal spierwit. Heb namelijk nog wel een witte spuitbus liggen, gisteren héél klein plekje gespoten om te vergelijken met de kleur van de auto, maar wat uit de spuitbus komt is véél witter. 't Wit van de Plaisir is meer een beetje crème, geloof ik.
ff polijsten en poetsen! :D

Maar als je verf gebruikt zou ik kiezen voor MOTIP spuitverf, kleur EWT. Dat is de exact goede kleur voor een witte AX.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Degene
Praat me er niet van... :roll: En als 'ie nu voor de rest wél goed was, zoals Bruinwitje...
Maar nee dus. Ellendige, rottige, shit Plaisir. Blegh!

Ik zei gisteravond nog tegen iemand: "met een een beetje hulp van de Ax-club is 't weer een super betrouwbaar wagentje".
Had ik nou maar even afgeklopt op een stukkie hout.

Met het prachtige weer van vandaag had ik heel veel zin in een lekker ontspannen autoritje door 't mooie Grunniger platteland. Vanochtend eerst de AX door een doe-het-zelf wasstraat gereden, lekker schrobben en boenen. (overigens Punaxio, je had gelijk: Die vieze vettige olievlekken krijg je niet met normaal wassen van de lak). Veel schoner issie er niet van geworden, maar in elk geval glom 'ie weer heel vrolijk.
En toen heerlijk, dakraampje open, met 5 auto's in colonne achter elkaar.
Halverwege ging dat vervloekte motor-lampje weer branden. Op een parkeerplaats motor uitgezet en weer gestart, en 't lampje brandde niet meer.
"Hèhè, gelukkig" dacht ik. "Vals alarm".
Tot 'ie me dus in Aduard liet staan. Lampje ging branden, en de motor deed niets meer.
Ben bij iemand anders in gestapt terug naar Groningen. Vanavond opgehaald, en ja hoor: Rijdt natuurlijk weer uitstekend. Loopt als een zonnetje.

Dus nu? Injectiehuis+gasklephuis van de sloop? Ga morgen de ECU uitlezen, maar weet nu toch al bijna zeker dat 'ie weer een storing in de gasklepsensor zal geven.
Het blijft toch frappant dat hij het ná Punaxio's bezoek en gesleutel een paar weekjes prima deed.
Kan er ook storing in de ECU zelf zitten? Ga die morgen ná het uitlezen maar weer 'ns resetten...

@Punaxio
Thanks! Hebben ze vast wel bij de Brezan. Dan wordt het zaterdag lekker schuren en spuiten. Rijden doet 'ie dan misschien wel weer amper, maar dan staat 'ie in elk geval mooi op de parkeerplaats.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Zijn die techniek boekjes in iedergeval niet op het vekeerde adres terecht gekomen naar al dat gemier met de auto :P

Ik hoop niet dat de koste te hoog oplopen, Succes met de werkzaamheden.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, hier iemand met exact hetzelfde probleem.
http://www.Citroën-forum.nl/forums/view ... 85/#328237
(ahoewel bij mij het motorlampje rood is, maar dat schijnt per AX te verschillen? Bij de vrijwel identieke Plaisir van Punaxio is 'ie wel oranje...Stelletje infantiele Fransen :P)

Staat helaas geen oplossing bij, maar iemand anders meldt wel in dat topic dat het probleem bij hem veroorzaakt werd door een blootliggende kabelboom van ECU naar injectie.
En toen ik dat las herinnerde ik mij ineens dat Grietje me erop gewezen had dat er inderdaad hier en daar wat blootliggend koper in de bekabeling te zien is. *ahem*.
Vanmiddag maar eens schoonmaken en isolatietape erom. Het kán haast niet zo makkelijk zijn, maar niet geschoten is altijd mis... :roll:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:(ahoewel bij mij het motorlampje rood is, maar dat schijnt per AX te verschillen? Bij de vrijwel identieke Plaisir van Punaxio is 'ie wel oranje...Stelletje infantiele Fransen :P)
Dat dat lampje (lees: kleurfilter) rood is is opzich vreemd... deze is alleen bij de Carbjes en de Chinese AX namelijk rood... bij de carbjes wordt hij niet gebruikt dus is de kleur niet van belang en bij de Chinese AX is het oververhitting van de katalysator... vandaar dus ook de kleur rood (onmiddelijk stoppen). Voor de landen waar injectie nodig was (al dan niet vanwege de milieu eisen dan wel omdat injectie gewoon verplicht werd) kwam er een oranje filter voor te liggen maar werd het tekentje niet vervangen (vandaar dus ook dat het nog steeds een katalysator oververhittings tekentje is). Oranje geeft namelijk aan dat er wel iets aan de hand is maar niet van ernstige zaak om de auto onmiddellijk langs de kant te zetten.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

'k Heb ook een rode :) Hij doet het heel goed! :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@MBa@NL
Als dat lampje brandt heb ik niet echt de keuze of ik 'm wel of niet aan de kant ga zetten. Ik zal wel moeten...In elk geval bedankt voor de info. Zo leren we er iedere dag weer wat bij...:)

@Raoel
Jep. Dat rode lampje brandt inderdaad als een tierelier. :roll:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Auto gespoten. Niet helemaal tevreden. Het schuren ging nogal moeizaam, na anderhalf uur was ik er flauw van (ook omdat het steeds tussendoor regende) en op het moment dat het even droog was maar besloten de bende te spuiten.
Eindresultaat ziet er van een afstand goed uit, maar van dichtbij is het een beetje bobbelig. Nouja, het ziet er in elk geval beter uit dan hoe het was toen ik 'm kocht.
Koplamp nog niet gelukt. Zware nacht gehad gisteren, en me ontiegelijk verslapen vandaag... :oops:

Feauteaus:

Image
Triestig snertweer...

Image
Genoeg leesvoer voor tijdens het spuiten

Image
Eindresultaat. Niet helemaal tevreden, maar het weer was bagger, ik had weinig zin in schuren, en het ziet er in elk geval een stuk beter uit dan hoe 't was toen ik de auto kocht...

;)

Het potkrikje wat ik gebruikte gaf er de brui aan toen ik de auto omhoog wilde krikken om van de as-steun af te halen. Dat was wel vervelend. Eerst twee merk-specifieke autokrikken geprobeerd, maar kon geen fatsoenlijk krikpunt vinden. Toen bij iemand een garagekrik opgehaald, maar die kwam nét niet hoog genoeg om de auto van de assteun te krijgen.
Uiteindelijk het oude vertrouwde potkrikje er weer onder, en naar enig aandringen wilde die de auto weer omhoog duwen. Vertrouw die krik nooit meer, maar ga er niet vanuit dat het wiel er voorlopig nog weer vanaf moet... 8)

ECU uitgelezen, gaf twee foutmeldingen:
41 - Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
33 - Gaskleppositiesensor

Heb stukje kapotte kabelboom geisoleerd met tape. Verwacht niet dat de storing hiermee over is, maar wie niet waagt wie niet wint.
Als ik wél weer storing krijg, dan betekend dat waarschijnlijk een gaskleppenhuis+sensor van de sloop, niet?...

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

netjes gedaan!

Op de foto ziet het er best wel weer goed uit. In ieder geval beter als dat het was :D

Enneh... Zet je tankdop er is recht op! :lol:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Als ze goed rijdt mag ze de tankdop met trots recht dragen en krijgt ze een was-beurtje...
Zolang ze koppig blijft doen, zet ik die dop niet recht. :evil:

Nog wel steeds gestoek, gestotter en vermogensverlies bij koude motor (vooral bij lage toeren en koude motor. Reageert ze soms amper op gaspedaal. En wanneer de toeren dan -op het gehoor- richting de 4000 beginnen te kruipen schiet ze ineens vooruit), maar nog geen storing meer gehad. Morgen ritje naar Winneveer om de koplamp op te halen. Even zien hoe ze zich dan houdt. Voornamelijk bij een warme start steekt die hardnekkige motorstoring de kop op, en moet ik de motor 20 minuten laten afkoelen voor 'ie fatsoenlijk loopt.
Enfin, we zullen zien.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:@Punaxio
Als ze goed rijdt mag ze de tankdop met trots recht dragen en krijgt ze een was-beurtje...
Zolang ze koppig blijft doen, zet ik die dop niet recht. :evil:

Nog wel steeds gestoek, gestotter en vermogensverlies bij koude motor (vooral bij lage toeren en koude motor. Reageert ze soms amper op gaspedaal. En wanneer de toeren dan -op het gehoor- richting de 4000 beginnen te kruipen schiet ze ineens vooruit), maar nog geen storing meer gehad. Morgen ritje naar Winneveer om de koplamp op te halen. Even zien hoe ze zich dan houdt. Voornamelijk bij een warme start steekt die hardnekkige motorstoring de kop op, en moet ik de motor 20 minuten laten afkoelen voor 'ie fatsoenlijk loopt.
Enfin, we zullen zien.
Wat jij zegt heb ik ook! Bij mij is mijn vacuumvervroeger zo goed als lek en daarom loopt ze slecht.
Rechts naast je veerpoot zit een slangetje aan de rechterkant, je kan zien dat die richting je ontstekingshuis loopt. (Als je voor de auto staat!)

Trek dat slangetje er is af en zuig er aan met je mond! Kan je doorzuigen dan is ook jouw vacuumvervroeger stuk. Trekt je direct vacuum tijdens het zuigen dan is het een ander probleem.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

anders Temp sensor of gaskleppositiesenor (alhoewel je die storing geloof ik altijd krijgt als je de ECU uitleest).

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Staat de ontsteking wel op tijd? Is het niet dat ie per ongeluk op 0 graden staat terwijl hij toch echt op 8 graden moet staan... Als je tenminste een HDZ motor en een stroomverdeler met C061/D046 ingekerft hebt. (dat zou het staandaard moeten zijn...)

Post Reply