Goed werk weer Marco!MNM(tm) wrote:Naja, dan maar met de rechter wielen op de stoep en de linker op de straat.
En het is allemaal gelukt hoor! Andere uitlaatspruitstuk (zónder die UGR troep) zit er nu op en de downpipe zit nu wèl goed vast aan het spruitstuk (met een pakking er tussen die niét stuk is... )
Rechter achterlicht unit is nu ook geen wanna-be kerstboom meer (verlichting blijft nu vrijwel op constante sterkte branden als de knipper aan staat);
Achterklep sluit nu ook weer normaal, zonder dat je die zo hard moet dicht smijten dat 'ie zo'n beetje op de straat mietert!
Binnen het bakje met de hoogtestelknop van de koplampen vervangen door een bakje zonder die knop: de hoogteregeling werkte toch al niet meer en zo geeft dat ook geen problemen met de APK.
(De koplampen zitten nu uiteraard weer vast met de oude vertrouwde stelknoppen.)
En de rechter rugleuning van de achterbank maar weer compleet gemaakt, zodat 'ie nu ook weer netjes in de vergrendeling valt.
Strax even een rondje rijden en kijken of er misschien nog wat puntjes van aandacht zijn.
Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
...en nog even in een aparte post: de credits voor m'n ventje die mee geholpen heeft!
a de proefrit van vanaaf bleek echter wel dat er nog ergens een flink lek in het KVS systeem zit: er kwam een behoorlijke stoomwolk onder de motorkap vandaan.
Morgen maar weer eens verder kijken.
a de proefrit van vanaaf bleek echter wel dat er nog ergens een flink lek in het KVS systeem zit: er kwam een behoorlijke stoomwolk onder de motorkap vandaan.
Morgen maar weer eens verder kijken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Dat is natuurlijk wel zeer belangrijk he ! nooit meer vergetenMNM(tm) wrote:...en nog even in een aparte post: de credits voor m'n ventje die mee geholpen heeft!
ikke ook weer wil met iemand samen klussen
Jammer dat ie nog kvs lekt ergens..... Verder wel super nuttig geweest!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hmmm, achteraf gezien was het waarschijnlijk meer paniek om een kleinigheidje: we hadden namelijk al eerst naar Nieuwe Tonge gereden en daar de bandenspanning gecontroleerd en toen was er niets te zien (en de motor was toen ook al warm!).
Nee, de stoom kwam pas van de radiator af nadat de auto door de wasstraat was geweest.
Vandaag de afgedraaide remschijven en nieuwe remblokjes opgehaald.
Helaas niet kunnen klussen wegens een migraine-aanval, dus dat zal morgenochtend moeten gebeuren.
('k zal eerst nog ff foto's maken van de schijven, want ze zien er echt goed uit nu! )
Nee, de stoom kwam pas van de radiator af nadat de auto door de wasstraat was geweest.
Vandaag de afgedraaide remschijven en nieuwe remblokjes opgehaald.
Helaas niet kunnen klussen wegens een migraine-aanval, dus dat zal morgenochtend moeten gebeuren.
('k zal eerst nog ff foto's maken van de schijven, want ze zien er echt goed uit nu! )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Gefeliciteerd met de verse APK.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Correctie: 1 down, TWO to go.
(maandag de groene diesel en over 3 weken ergens de witte.)
Ben wel heel erg in m'n nopjes met de vrijwel probleemloze APK van de GTI-Volcane deze keer.
Nu maar ff hard hopen dat 't met de groene ook zo goed verloopt, al heb ik wel 't vermoeden dat ook bij die de remschijven een (roest-)probleem zullen zijn. Misschien dat ik er voor de zekerheid ff de schijven van de witte diesel op zet, want die zijn wel zeker weten netjes.
(maandag de groene diesel en over 3 weken ergens de witte.)
Ben wel heel erg in m'n nopjes met de vrijwel probleemloze APK van de GTI-Volcane deze keer.
Nu maar ff hard hopen dat 't met de groene ook zo goed verloopt, al heb ik wel 't vermoeden dat ook bij die de remschijven een (roest-)probleem zullen zijn. Misschien dat ik er voor de zekerheid ff de schijven van de witte diesel op zet, want die zijn wel zeker weten netjes.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De AX Nissan-diesel is trouwens ook door de keuring gekomen!
Waren nog wel wat kleine dingetjes die verholpen moesten worden, maar dat hebben ze bij de garage 'ff' gedaan. Geen schokkende dingen hoor: einddemper bleek nog niet helemaal goed aan de middenpijp bevestigd te zijn (dat was wèl zo, totdat de boel er weer half onderuit moest wegens vervangen uitlaatspruitstuk :roll) en de lampen die in de nieuwe armaturen zaten (die ik een paar maanden geleden van een clublid had overgenomen) bleken niet APK-waardig. (Iets met rare kleur ofzo...).
En verder nog iets met de knipper rechtsvoor (ook iets met te veel wit ofzo...)
M'goe, 't karretje is oké bevonden en is momenteel m'n daily, omdat de witte nog steeds zo stom doet met remmen.
Verder heb ik vorige week de Nissan-diesel van een GTI dash voorzien. Heeeeeeeeeeerlijk, die extra luchtroosters! (En die afsluitbare dashkast is ook errug prettig!). De meegeleverde dash-draadboom was een beetje een chaos, dus ik heb de draadboom van 't originele dash maar overgezet. Uiteraard wel eerst even de nodige uitbreidingen en modificaties aangebracht (o.a. voor helderheidsregeling en KVS temp.meter).
Binnenkort de voorstoelen onder handen nemen (moeten eens goed schoon gemaakt worden en de rails eens flink ingevet worden, want schuiven doen ze beiden nu gewoon NIET. ) en als die stoelen er dan toch uit zijn, kan ik meteen de draadboom voor de elek.ramen onder 't kleed leggen. De TGS deurpanelen die nog geplaatst moeten worden hebben namelijk (of beter: uiteraard) geen gaten voor raamslingers.
Verder moet ik ook de sloten nog reviseren/vervangen en getint glas plaatsen. En dan is 't interieur wel zo'n beetje klaar, dacht ik.
Kwa motor moet ik nog een olieniveau-sensor plaatsen en de bowden-kabel voor de koude-start regeling spannen. Misschien dat ik toch ook nog even de uitlaatspruitstukpakking ga vervangen.
Had ik trouwens al gezegd dat de Nissan-diesel en fel kreng is?
Afijn, 't is allemaal wel leuk hoor: 4 AX-en voor de deur hebben, maar 't is wel een boel werk kwa onderhoud.
Waren nog wel wat kleine dingetjes die verholpen moesten worden, maar dat hebben ze bij de garage 'ff' gedaan. Geen schokkende dingen hoor: einddemper bleek nog niet helemaal goed aan de middenpijp bevestigd te zijn (dat was wèl zo, totdat de boel er weer half onderuit moest wegens vervangen uitlaatspruitstuk :roll) en de lampen die in de nieuwe armaturen zaten (die ik een paar maanden geleden van een clublid had overgenomen) bleken niet APK-waardig. (Iets met rare kleur ofzo...).
En verder nog iets met de knipper rechtsvoor (ook iets met te veel wit ofzo...)
M'goe, 't karretje is oké bevonden en is momenteel m'n daily, omdat de witte nog steeds zo stom doet met remmen.
Verder heb ik vorige week de Nissan-diesel van een GTI dash voorzien. Heeeeeeeeeeerlijk, die extra luchtroosters! (En die afsluitbare dashkast is ook errug prettig!). De meegeleverde dash-draadboom was een beetje een chaos, dus ik heb de draadboom van 't originele dash maar overgezet. Uiteraard wel eerst even de nodige uitbreidingen en modificaties aangebracht (o.a. voor helderheidsregeling en KVS temp.meter).
Binnenkort de voorstoelen onder handen nemen (moeten eens goed schoon gemaakt worden en de rails eens flink ingevet worden, want schuiven doen ze beiden nu gewoon NIET. ) en als die stoelen er dan toch uit zijn, kan ik meteen de draadboom voor de elek.ramen onder 't kleed leggen. De TGS deurpanelen die nog geplaatst moeten worden hebben namelijk (of beter: uiteraard) geen gaten voor raamslingers.
Verder moet ik ook de sloten nog reviseren/vervangen en getint glas plaatsen. En dan is 't interieur wel zo'n beetje klaar, dacht ik.
Kwa motor moet ik nog een olieniveau-sensor plaatsen en de bowden-kabel voor de koude-start regeling spannen. Misschien dat ik toch ook nog even de uitlaatspruitstukpakking ga vervangen.
Had ik trouwens al gezegd dat de Nissan-diesel en fel kreng is?
Afijn, 't is allemaal wel leuk hoor: 4 AX-en voor de deur hebben, maar 't is wel een boel werk kwa onderhoud.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Klink bekend.MNM(tm) wrote:........ Afijn, 't is allemaal wel leuk hoor: 4 AX-en voor de deur hebben, maar 't is wel een boel werk kwa onderhoud.
Mooi dat je dieseltje weer APK waardig en een luxer dasboard heeft.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Correctie: AX Micra-diesel.jk wrote:Vertel eens wat meer over de Micra diesel?MNM(tm) wrote:Met een beetje geluk is de AX Micra-diesel representabel genoeg om 'm naar de meeting te sjouwen.
Het originele blok van mijn (of eigenlijk inmiddels 'onze') groene AX was flink naar de kl*te geholpen en er was gewoon geen redden meer aan (althans, niet zonder onrealistische kosten). Kevin wist toen een ander TUD5 blok te pakken te krijgen... Bij een onderdelenboer voor Nissan! Bleek dus dat de Nissan Micra KA3 series een vrijwel ongemodificeerd TUD5 blok in het vooronder heeft hangen!
Het blok dat Kevin had bemachtigd was overigens niet geheel compleet: o.a. het thermostaathuis en het vliegwiel waren eraf. Mocht de pret niet drukken en heeft heel wat leerzaam sleutelwerk opgeleverd.
Was trouwens niet zo'n lastige klus, want we hadden eerst beide blokken los naast elkaar gezet. Meteen het vervangende blok voorzien van nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp. Ook thermostaathuis, vliegwiel en motorsteun moesten overgezet worden.
(en KOUD dat het was... )
Het hele spul afgebouwd en al terug in de AX gehangen. En toen was het echt bedtijd.
Zo'n half jaar later... Geen vorderingen gemaakt door Kevin. Ik ben er toen nog maar weer een keer naartoe gegaan voor de nodige motivatie (volgens mij kwam ik zelfs niet eens voor de AX diesel, maar voor een andere AX met een motorprobleempje. )
Afijn, de diesel maar eens uit de stal gerold en verder bekeken wat er nu nog aan gedaan moest worden om 't ding rijdend te krijgen.
Dat bleek nog een pittige klus (voor de slijptol!), want het was eigenlijk "alleen nog maar" de startonderbreker die op de inspuitpomp zat.
Dát was dus het essentiële grote verschil tussen een originele PSA motor en een Nissan TUD5: de inspuitpomp was geen simpele Bosch of Lucas pomp, maar een serieuze Nippondenso! En die hebben een ingebouwde elektronische startonderbreker. En zonder Nissan boordelektronica kun je het dus echt wel vergeten om dat aan de gang te krijgen! Een collega van Kevin destijds had toevallig ook een Nissan Micra diesel en na de twee auto's met de neus (bijna) tegen elkaar te zetten en de stekker naar de startonderbreker van de Nissan aan de pomp van de AX te prikken, bleek de AX wèl te starten en te lopen! Pomp (en timing) dus oké!
Afijn, de moeilijkheid was dus het 'uitschakelen' van de startonderbreker. Op een elektronische manier was dat gewoon niet mogelijk, dus dan maar op de mechanische manier: eruit slopen dat ding!
En daar was dus een halve dag slijpen voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Maarrrrrrrr... Het is -uiteraard- gelukt en sindsdien rijdt de groene AX dus rond met een Nissan motor!
(En een fel kreng dat 't is! (in dieselbegrippen dan))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Goh, wist ik niet, wat een leuk verhaal
Ik heb altijd begrepen dat een startonderbreker niet meer is dan een onderbroken stuk draad, zodat je er altijd omheen kunt door 'm te verlengen, maar dat is dus niet zo?
En weer een pijl op m'n boog om Citroën-kritische collega's van me af te houden "'t is Gewoon een Japanner met Chevrons hoor"
Ik heb altijd begrepen dat een startonderbreker niet meer is dan een onderbroken stuk draad, zodat je er altijd omheen kunt door 'm te verlengen, maar dat is dus niet zo?
En weer een pijl op m'n boog om Citroën-kritische collega's van me af te houden "'t is Gewoon een Japanner met Chevrons hoor"
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Dat moet je trouwens wel andersom brengen dan he: "Die franse Dieselblokjes zijn zo betrouwbaar, dat zijlfs nissan ze wil gebruiken voor hun auto's "raoel wrote:En weer een pijl op m'n boog om Citroën-kritische collega's van me af te houden "'t is Gewoon een Japanner met Chevrons hoor"
Verder mooi verhaal! ik dacht ook dat een startonderbreker elektronisch wel te bypassen moest zijn, maar dat blijkt dus net ff anders...