AX '95 occasion tech vragen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
cybertim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunApr25, 2010 12:26:00 PM

AX '95 occasion tech vragen

Post by cybertim »

Hallo,

Ik loop al een tijdje auto's te checken voor een heel laag budget - dus ik weet dat er van alles mis kan zijn met de auto's vanwege ouderdom etc.. - maar om zelf een aardig inzicht te krijgen in de kosten vraag ik me na een proefrit altijd even af wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn.

Nu heb ik een Cuore getestrit maar die was duidelijk op het einde van ze latijn (motor tikken, koppeling die amper pakte, schakelen wat practisch niet lukte, olie leek wel mayonaise, stank van verbranding in de auto etc..).
En zo heb ik nog wat dingen meegemaakt waarbij ik bedankte en op ging naar de volgende.

Hiervoor heb ik verschillende auto's gereden, waaronder een Honda Del Sol (liefhebbersauto) en heb me daar toendertijd ook aangesloten bij de bijbehorende club. Helaas zijn honda's niet super betrouwbaar (slijten snel door de enorme pk's). Heb erna met erg veel plezier een Renault gereden uit '92 (cabrio) super betrouwbaar en reed zeer soepel (franse auto).

Dus nu viel mijn oog op een AX (met het gevoel van betrouwbaarheid in mijn achterhoofd), deze heeft ook een grote achterban en liefhebbers en als 'lowbudget' auto is deze voor zijn leeftijd nog erg luxe en kan goed meekomen kwa looks en power en comfort met het hedendaagse verkeer.

Nu liep ik laatst dus tegen een AX'je uit '95. Deze ziet er goed uit, alleen zijn er toch 3 dingen die storend zijn, ondanks dat de auto erg lekker liep en reed.

-Het stuur trilde een beetje bij hard remmen, maar dat zouden de schijven kunnen zijn, geen hele kostbare reparatie lijkt me.

-De olie zag er toch niet heel erg relexed uit, ook een beetje wittig op het dopje na een rit, maar de meningen zijn daar over verdeelt, kan koppakking zijn of gewoon vocht van lang stilstaan...

-De koppeling deed het wel okay, maar het laatste stukje in het pedaal hing hij een beetje en schoot dan ineens omhoog, alsof er kauwgom onder zat? Is dit normaal bij een AX? Je kon wel gewoon van ze 3 naar 5r schakelen en de auto reed rustig door zonder overtoeren. Ook kon je voor dat klapgedoe al een beetje slippen. Dus is dit puur iets dat met het afstellen van het pedaal te maken heeft, of hebben we het hier over een typisch AX kwaaltje?

Als iemand me op deze 3 punten zou kunnen adviseren zou ik dat zeer waarderen :) Want misschien ben ik dan ook binnenkort in het bezit van een AX.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

1) Trillen bij remmen -> kromme remschijven idd.

2) Mayonaise bij motorolie is vrij normaal, hoeft geen ellende te betekenen.
Rijd de auto eerst eens goed warm en controleer daarna nog eens.

3) Mmmm..?! dit kán duiden op een ral diafragma, maar kan ook gewoon een droge kabel zijn.
Kabel eens fatsoenlijk in de kruipolie zetten en nog eens controleren.
Als de koppeling verder probleemloos functioneert, gewoon geen aandacht aan schenken.

Een '95-er?
1.1,1.4 of diesel?
First, Allure, Spot of Espengade?
Een rode , groene of witte (blauw kan ook, maar die zijn beduidend langzamer...)

:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

cybertim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunApr25, 2010 12:26:00 PM

Post by cybertim »

Het is een Spot 1.1 bordo rood.

Ral diafragma? Kan op google er niks over vinden.
Is dat makkelijk/dure reparatie? ( ik kan zelf helaas niks zelf doen :P )

En als het een beetje trilt bij het remmen, is het dan al verstandig meteen alles te vervangen? De auto is wel pas (deze week) apk nog gekeurd en mag nog een jaar rijden, dus ik denk dat de remmen nog niet krom genoeg zijn om geen apk te krijgen?

Want als ik dit zo hoor is het wel de moeite de auto over te nemen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

"ral" is een regionaal gebonden taalgebrek. ;)
Betekend iets in de trend van "brak" of "versleten". ;)

Reparatie daarvan houdt in: koppelingsset vervangen (= drukgroep, koppelingsplaat en druklager).

Dat vreemde gedrag van het koppelingspedaal zou ik zelf eerder de koppelingskabel van verdenken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cybertim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunApr25, 2010 12:26:00 PM

Post by cybertim »

Aha :D
Daarom snapte ik het 'ral' al niet, weer wat geleerd.

Via google nog wel wat soortgelijke problemen gevonden waarbij het pedaal niet vlot of lekker opkomt, en het is dan bijna altijd olie in de kabel en opgelost.

Dus ik ga vanavond even bieden op de AX, hopelijk komt het allemaal goed :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

cybertim wrote: En als het een beetje trilt bij het remmen, is het dan al verstandig meteen alles te vervangen? De auto is wel pas (deze week) apk nog gekeurd en mag nog een jaar rijden, dus ik denk dat de remmen nog niet krom genoeg zijn om geen apk te krijgen?
Kromme schijven zijn geen afkeur. Hij moet een bepaalde vertraging hebben en geen verschil. verder maakt t niet uit.. remmen die trillen zijn alleen SUPER annoying :P

Die mayo idd, als hij een tijdje heeft stilgestaan of veel korte stukjes is het niet zo gek en meestal met wat langere afstanden wel opgelost. Maar als hij altijd lange afstnaden heeft gelopen en hij heeft t alsnog, dan is er hoogstwaarschijnlijk iets meer aan de hand.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

cybertim
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunApr25, 2010 12:26:00 PM

Post by cybertim »

de auto was helaas al verkocht :(

maar me vriendin is nu zo enthousiast over de ax dat we ons daar nu op gaan focussen 8)

(ik zelf ook overigens, maar dat meer vanuit jeugdsentiment, mijn eerste auto was een corsa toen een vriend een AX plaisir had, zag er echt veel cooler (met dat spoilertje en ze zelf gemonteerde driepunts gordel) uit dan mijn brakke corsa)

Post Reply