Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Boekjes motor techniek binnen van Losroyos. Bedankt! :)

Gheghe, kom maar op met die koppakking. Ik ben nu alwetend! 8) :P

Oh en, in de wielkasten gekeken. Kan niks vinden wat daar aan zou kunnen lopen. Er zit ook wel érg veel ruimte tussen de banden en de wielkasten bij een AX, zeg.
Had gehoopt dat wellicht het ruitenwissersproeitankje een beetje aan zou lopen, maar daar heeft ie ook zát ruimte.
Nouja, het geluid is spontaan begonnen; wie weet gaat het ook spontaan weer over... :roll:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Laten we dat maar hopen dan. Succes met leren ;)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

't Geluid is ook niet de wielkasten, radiator of iets... Radiator, wielkasten en klauwen zijn de eeste dingen die ik heb gecontroleerd... Hou eens het lampje van je dynamo (ofwel accu laadspanning) in de gaten (over de komende 20.000 km)... Wil het even weten. Heb het heel af en toe, maar heb tot op heden nog niets kunnen vinden, en hij heeft vaak genoeg op de brug gestaan.

Weet ook eigenlijk niet of het weg is sinds de nieuwe aandrijfassen, maar ga er niet vanuit eigenlijk...
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Pgoddijn
Als ik de motor afzet hoor ik het ook.

Maar het zóu inderdaad wel eens een rem kunnen zijn.

Nou, ik wilde voor komende zaterdag toch al kijken of ik een krik kon regelen, in verband met de roest in de rechter wielkast achter die ik dan weg wil halen. (weet niet zeker of die krik lukken gaat, hoop van wel...)
Kan 'm dan ook net zo goed even van voren opkrikken, natuurlijk. Hoe kan ik een remklauw controleren? :)

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:@Pgoddijn
Hoe kan ik een remklauw controleren? :)
Remmen die aanslijten bedoel je?
Als je dat wil checken:

Probeer je remblokken te demonteren, ze kunnen goed vastzitten dus doe je best! En controleer of deze nog genoeg vlees op de botten heeft. Als deze op zijn kan het wel het zo zijn dat je ijzer op ijzer remt en dat geeft een raar geluid.

Probeer ook gelijk te checken of de remklauw goed zijn werk doet door hem met de hand naar voren en naar achteren te trekken. Dat moet makkelijk gaan anders is het niet goed!

(Weet ook even iets hoor.. :lol: )

Je wilde toch ook je remmerij vervangen? Daarvoor zou je naar Emmen komen hé? Misschien kunnen we het dan ook even samen doen.. Volgende week meivakantie??? :P

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Punaxio

Ja klopt, daar zou ik voor bij jou komen inderdaad. Bedankt voor de aangeboden hulp :)
maar gezien mijn beperkte budget kan ik niet alles tegelijk gaan doen (koppakking+remmen)

En aangezien de olielekkage met de week erger wordt, zit ik eerst met dat koppakkingsverhaal.
Ik bedoel, straks zitten er mooie nieuwe remmetjes onder, en dan blijkt alsnog dat het niet rendabel is om de motor te fixen...Tsja, dat zou ook een beetje zonde zijn. :)

Remblokken zijn trouwens goed, maar mijn schijven zijn op. Die remklauw ga ik in elk geval wel even checken.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Ceristimo wrote:........maar gezien mijn beperkte budget kan ik niet alles tegelijk gaan doen (koppakking+remmen) .......
Als je geluk hebt hoef je je koppakking ook niet meer te vervangen, zoals je wellicht nog niet weet maar auto's zonder remmen zijn er wel eens om een boom gekruld, en dan hoef je echt geen koppakking meer te repareren.

Moraal van het verhaal goede remmen is vééééé'l belangrijker dan een beetje olie verbruik, want remmen gaat om veiligheid en óók van je medeweggebruikers.

Keuze lijkt mij simpel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Helemaal mee eens Henk...
En als je ´m een week laat staan, heb je je koppakkinghandel al bijna bijelkaar gespaard door de olie die je niet verbruikt hebt...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Volgens mij had ik ook al is zo'n opmerking gemaakt... Haha

Maar die plaisir remde nog redelijk vergeleken wat mijn AX deed, dus wat dat betreft.

Maar ben wel benieuwd hoe de schijven er aan toe zijn, als 't APK afkeur zou zijn dan zou ik ook eerder aan nieuwe remmerij denken en daarmee ben je ver onder de 100 euro klaar!

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Henk Bats
Da's ook weer waar. Remmetjes zijn niet optimaal, maar als ik het pedaal toch aan de bodem intrap blokkeren alle wielen nog. Harder dan dat kan je niet remmen, toch? Je moet het pedaal alleen een eind intrappen voordat er wat begint te gebeuren.
En inderdaad, als ik mijn remmen vergelijk met hoe de Plaisir van Punaxio remde, dan kunnen we voorremmen nog wel een maandje of twee mee. :)

Effe iets anders ('t is ook elke keer weer wat):
Het lijkt erop dat iemand vannacht heeft geprobeerd mijn linkerkoplamp mee te jatten. :evil:
Auto stond er vanochtend zo bij:
Image

Alle plastic nokjes van de koplamp zijn afgebroken, en het glas zit aan de onderkant los.
Ik wil dus effe zaterdag langs de sloop. Gezien er hier geen AX'en op de sloop staan, is mijn vraag: Passen de plastic nokjes van een Peugeot 106 ook? Of de volledige koplamp van een 106?
Of wordt het dan toch een nieuwe koplamp bij de dealer?

Tweede vraag:
Ik moet morgen toch even met de auto weg. Het is gelukkig overdag, dus in principe geen licht nodig. Kan ik rijden met de koplamp eruit? Ik bedoel, er zit dan een gapend gat, en dat vang natuurlijk wél wind. Kan dat nog iets beschadigen of kan ik met een gapend gat waar de koplamp hoort te zitten wel met 80 Km/h over de snelweg sjeezen?

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

nah doe maar :D
Ik weet wel niet of ze je er voor kunnen bekeuren in NL.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Kan onderweg gebeurd zijn, toch?

Je hebt hem er na vandalisme weer ingezet en de nokjes en de tape hebben het begeven door het slechte Nederlandse wegdek.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

In principe ben je bij het gebruik van de openbare weg verplicht om je in een apk waardig voertuig te begeven.
Ik zou het met een tie-wrap, tape, ijzerdraad, kauwgum of weetikwat provisorisch vastzetten. Je trekt anders wel heel erg de aandacht van oom agent. Toch weer zonde van de centen als je hiervoor bekeurd wordt.

En dat terwijl een imitatie koplamp hier niet eens zo heel duur is: www.winparts.nl
Niet naar de dealer gaan voor een koplamp.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Zou voor een nieuwe koplamp even op WINPARTS kijken...
Kosten geloof ik een tientje of twee nieuw...
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Ome Rio was me weer eens voor... ;)
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de antwoorden iedereen! :)

Prima, ga koplamp via Winparts halen. Morgen maar met gat rijden, of gewoon niet te hard remmen als ik 'm er wel in laat zitten... :roll:

En een camera bij de auto hangen. Ben er nu zat van. Bruinwitje is twee keer aangereden op de parkeerplaats (deukje in achterspatbord, en een keer de voorbumper eraf gereden) en nu dit weer met de koplamp. Bij mijn huisgenoot is al twee keer de autoradio eruit gejat. Het begint bijzonder vervelend te worden...

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Dubbele post

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Edit bestuur: het forum van de AXClub is niet bedoeld om quasi anoniem op overheidsinstanties af te gaan zitten geven.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Soms wil een andere parkeerplaats ook wel helpen? Wel balen inderdaad :(

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:Bedankt voor de antwoorden iedereen! :)

Prima, ga koplamp via Winparts halen. Morgen maar met gat rijden, of gewoon niet te hard remmen als ik 'm er wel in laat zitten... :roll:
Tiewripjes er om en hij zit weer goed. :D

Post Reply