Toerenteller 1.1i First 1994
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Toerenteller 1.1i First 1994
Na het hele forum afgelezen te hebben wil het nog niet echt lukken..
Ik heb van de week een GTI tellerhuis gekocht van één van de forumleden en die zou ik graag in mijn AXje willen inbouwen. Na het alles opengetrokken hebben zie ik dat alle stekkers bezet zijn (nummer 1 van de 10polige stekker) en er is zelfs een bruine stekker aanwezig die loos op mijn oude tellerhuis zat aangesloten. Nu heb ik een Magneti Marelli en als ik de stekker open maak zit daar een groen draad met witte markering op pin nummer 6. Op de bedrading achter het tellerhuis zit een grijze draad op nummer 1 van de 10 polige stekker. Aansluiten, het werkt niet..
Nu heb ik geprobeerd het draad nummer 6 uit de ECU te trekken om zo buiten de auto om naar het tellerhuis te gaan, hoe krijg je een draad uit de ECU? die dingen zitten muurvast in zo'n kabelschoen.. Zou dit theoretisch gezien werken als ik alles aansluit en een kabel buitenom de auto van pin 6 naar aansluiting 1 van het tellerhuis aanleg?
Dus de vraag is: Hoe krijg ik uberhaubt een draadje uit het ECU, en zou dit kunnen werken om de toerenteller te testen?
Oja nog iemand een thermostaathuissensor met twee pinnetjes over? Dan doet men metertje het misschien ook.
B.v.d.
Ik heb van de week een GTI tellerhuis gekocht van één van de forumleden en die zou ik graag in mijn AXje willen inbouwen. Na het alles opengetrokken hebben zie ik dat alle stekkers bezet zijn (nummer 1 van de 10polige stekker) en er is zelfs een bruine stekker aanwezig die loos op mijn oude tellerhuis zat aangesloten. Nu heb ik een Magneti Marelli en als ik de stekker open maak zit daar een groen draad met witte markering op pin nummer 6. Op de bedrading achter het tellerhuis zit een grijze draad op nummer 1 van de 10 polige stekker. Aansluiten, het werkt niet..
Nu heb ik geprobeerd het draad nummer 6 uit de ECU te trekken om zo buiten de auto om naar het tellerhuis te gaan, hoe krijg je een draad uit de ECU? die dingen zitten muurvast in zo'n kabelschoen.. Zou dit theoretisch gezien werken als ik alles aansluit en een kabel buitenom de auto van pin 6 naar aansluiting 1 van het tellerhuis aanleg?
Dus de vraag is: Hoe krijg ik uberhaubt een draadje uit het ECU, en zou dit kunnen werken om de toerenteller te testen?
Oja nog iemand een thermostaathuissensor met twee pinnetjes over? Dan doet men metertje het misschien ook.
B.v.d.
Correctie: de sensor in het thermostaathuis (groen) is voor de ECU en NIET voor het waarschuwingslichtje (en metertje) in 't dash! De sensor daarvoor zit onder de DIS bobine in de cylinderkop! (blauw).
En voor het toerenteller signaal: kijk eerst eens of het signaal al gewoon via de originele kabelboom binnen komt: onder het dash, achter de zekeringkast zitten een aantal stekkers. Zoek daar de grote witte stekker op en kijk of er positie A6 een draad zit. (waarschijnlijk maar aan 1 kant van de stekker). Als dat zo is, heb je geluk: dan hoef je alleen nog maar een draad vanaf die stekker naar de tellerbak de leggen.
En voor het toerenteller signaal: kijk eerst eens of het signaal al gewoon via de originele kabelboom binnen komt: onder het dash, achter de zekeringkast zitten een aantal stekkers. Zoek daar de grote witte stekker op en kijk of er positie A6 een draad zit. (waarschijnlijk maar aan 1 kant van de stekker). Als dat zo is, heb je geluk: dan hoef je alleen nog maar een draad vanaf die stekker naar de tellerbak de leggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik bedoelde de blauwe sensor ook. Het tellerhuis gaat er voorlopig niet in want de snelheidsmeter is kapot. Hij begon niet vanaf 0 dus hebben hem voorzichtig terug proberen te draaien maar dat werkt niet.
Iemand toevallig naast de blauwe sensor met twee pinnen nog een jaeger sneldheidsmeter over? Bij de originele VDO tellerhuis zitten de schroefjes op een andere manier dan die van de jaeger.
Ik zal eens kijken achter de zekeringkast of ik daar de witte stekker kan vinden.
Iemand toevallig naast de blauwe sensor met twee pinnen nog een jaeger sneldheidsmeter over? Bij de originele VDO tellerhuis zitten de schroefjes op een andere manier dan die van de jaeger.
Ik zal eens kijken achter de zekeringkast of ik daar de witte stekker kan vinden.
De meeste snelheidsmeters gaan niet meer precies terug naar 0 hoor.
De snelheidsmeter van m'n dieseltje geeft aan dat de auto bij stilstand nog steeds 6 km/u rijdt en die van m'n Volcane is nog gekker: 13 km/u.
Maar dat doet verder geen afbreuk aan de werking van de meter hoor: als je rijdt, wordt wèl gewoon de juiste snelheid aangegeven.
Je kunt overigens ook gewoon de hele meter vervangen hoor: je moet dan de zwarte kap los halen van het witte deel. Dan kun je daar de drie schroeven, waarmee de wijzerplaat vast gemaakt is, los draaien en nadat je aan de achterzijde ook de twee grote schroeven eruit hebt gedraaid, kun je de meter met wijzerplaat en al uit de bak halen. De bevestigingspunten van de wijzerplaat zijn bij Jaeger en VDO namelijk wèl hetzelfde.
De snelheidsmeter van m'n dieseltje geeft aan dat de auto bij stilstand nog steeds 6 km/u rijdt en die van m'n Volcane is nog gekker: 13 km/u.
Maar dat doet verder geen afbreuk aan de werking van de meter hoor: als je rijdt, wordt wèl gewoon de juiste snelheid aangegeven.
Je kunt overigens ook gewoon de hele meter vervangen hoor: je moet dan de zwarte kap los halen van het witte deel. Dan kun je daar de drie schroeven, waarmee de wijzerplaat vast gemaakt is, los draaien en nadat je aan de achterzijde ook de twee grote schroeven eruit hebt gedraaid, kun je de meter met wijzerplaat en al uit de bak halen. De bevestigingspunten van de wijzerplaat zijn bij Jaeger en VDO namelijk wèl hetzelfde.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb nog even gekeken achter de zekeringen en daar vond ik een witte stekker met daarop twee rijen draden genummerd van 1 t/m 7. Ik zag geen A of B maar aan de kant waar de nummers zaten zit op plaats 6 geen draad en aan de andere kant (de andere rij draden dus) zat op plaats 1 geen draad. Zijn dit dan punten A6 en B1? Dat moet dus corresponderen met de toerenteller en de temp meter?
Ik heb hem al geprobeerd aan te sluiten zonder ook maar iets te veranderen maar dat werkt. Op het forum heb ik ook wel gelezen dat bij sommige types de hele kabelboom er al ligt en bij de ander dat er nog enkele delen missen..
Dat van die temp meter met twee sensoren ben ik me van bewust misschien maar eens langs de sloop om die op te vissen.
Dat van die temp meter met twee sensoren ben ik me van bewust misschien maar eens langs de sloop om die op te vissen.
Is dit een witte stekker met daarop twee kleinere grijze stekkers?MNM(tm) wrote:Correctie: de sensor in het thermostaathuis (groen) is voor de ECU en NIET voor het waarschuwingslichtje (en metertje) in 't dash! De sensor daarvoor zit onder de DIS bobine in de cylinderkop! (blauw).
En voor het toerenteller signaal: kijk eerst eens of het signaal al gewoon via de originele kabelboom binnen komt: onder het dash, achter de zekeringkast zitten een aantal stekkers. Zoek daar de grote witte stekker op en kijk of er positie A6 een draad zit. (waarschijnlijk maar aan 1 kant van de stekker). Als dat zo is, heb je geluk: dan hoef je alleen nog maar een draad vanaf die stekker naar de tellerbak de leggen.
Hmm zoveel kabels zitter er toch niet.. Een grote zwarte, grijze en een witte kan ik vinden, en nog een paar kleinere stekkers.MNM(tm) wrote:Huh? Nee, het is een grote witte stekker die in een grote witte connector zit.
Maar dit is de enige witte en die heeft op de rij waar de cijfers staan op nummer 6 geen draad en de andere kant van de stekker zit wel een draad.
Rood zijn de draden waar boven geen draad zit en onder wel. In het blauw staan de cijfers met op die plaats cijfer 6.
Da's iig wel de stekker die ik bedoel!
'k Zal vanaaf ff bij mijn eigen Volcane kijken welke kant (de stekker of de connector) aan de kant van de motorkabelboom zit en welke aan de kant van het dash/de tellerbak.
Overigens moet er aan de zijkant van de stekker en/of connector sowieso bij 1 rij cijfers ook een letter staan!
'k Zal vanaaf ff bij mijn eigen Volcane kijken welke kant (de stekker of de connector) aan de kant van de motorkabelboom zit en welke aan de kant van het dash/de tellerbak.
Overigens moet er aan de zijkant van de stekker en/of connector sowieso bij 1 rij cijfers ook een letter staan!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Bedankt kon al niet echt iets anders vinden daar tussen het schuim. Maar achter men tellerhuis zitten wel alle kabels ook op de plek voor het toerentellersignaal (niet 1 op de 10-polige) maar op 1 of 2 op de 8-polige stekker zie: http://www.suzukituning.com/PSA/Dashboard/Dashboard.htm. Waar gaan deze kabels dan heen als ze niet op A6 en en B1 achter men zekeringkast zitten?MNM(tm) wrote:Da's iig wel de stekker die ik bedoel!
'k Zal vanaaf ff bij mijn eigen Volcane kijken welke kant (de stekker of de connector) aan de kant van de motorkabelboom zit en welke aan de kant van het dash/de tellerbak.
Overigens moet er aan de zijkant van de stekker en/of connector sowieso bij 1 rij cijfers ook een letter staan!
Bij een AX zit het toerenteller signaal op pin 1 van de 8-polige stekker! Als daar al een draad zit, dan is de dashboard kabelboom (het stuk tussen de tellerbak en o.a. de grote witte stekker) al voorbereid voor toerenteller.
Maar waarschijnlijker is het dat de motorkabelboom al wel is voorbereid en de dashkabelboom niet.
Maar waarschijnlijker is het dat de motorkabelboom al wel is voorbereid en de dashkabelboom niet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Naaldje NOOIT meer aan draaien!! Je draait dan de veer aan barrels die er achter zit... Als je em wil verzetten met 2 precisie schroevendraaiers eronder en eraf wippen.Jda wrote:Vakkundig gesloopt. Hij ging niet meer terug naar 0, dat is een bekende kwaal blijkbaar maar we wilde toch even kijken of dat niet beter kon. Maar je moet er niet teveel aan draaien...
Maar we vinden wel een nieuwe.