Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

De AX loopt er in ieder geval weer een stukje beter van :D en dat hobbelen in toerental doet 'ie inderdaad nog wel.

Vanmiddag heb ik het luchtfilter vervangen... Ze ademt veel lekkerder! De oude was ook erg vuil moet ik zeggen.

Nog foto van gister:

Image

Image

Image
Ja.. Die is lek..

Image
En het schone luchtfilter... Maar 9 euro :o , vond aardig goedkoop.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Die uitlaat is aardig ver heen.......
Lekker bezig geweest weer.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Die uitlaat is niet veel eer meer aan te behalen...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goeikoop he, zo'n luchtfilter!

het benzinefilter en de bougies zijn van dezelfde prijsklasse...

goed bezig geweest Bas :) (er vanuitgaande dat er nu een andere demper opzit :D)
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

haha, ja daar kan je van uit gaan. Geluid zonder demper was trouwens wel geniaal!

Ben wel lekker met onderhoud bezig en auto rijdt er beter van!
Nieuwe bougies, brandstoffilter, luchtfilter en morgen komt er nieuwe olie op + oliefilter. Met een schoon injectiehuis en nieuwe demper is t weer af...

Heerlijk dat zelf te kunnen :lol:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Hang de uitlaat maar aan de schutting, Kan wel gebruikt worden als vogelhuisje :P

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Vandaag een dag met een beetje pech en ellende.

Vanmorgen ben ik naar Enschede gereden, naar Raoel om daar mijn remschijven op te halen. We besloten een paar dagen geleden al om direct de schijven te plaatsen.

We begonnen met de rechterkant en de borgmoeren wilden niet echt meegeven. Eerst voor de zekerheid maar nieuwe gehaald bij een automaterialenzaak voor 15 euro (DUUR!)
Daarna was het vervangen peanuts. Was zo gedaan, hoewel de remblokken een slechte vorm hadden aangenomen van de versleten remschijf.

De linkerkant was één groot probleem! En dat was het de vorige keer met het vervangen van de blokken ook al.
De remblokken zijn alweer zo erg afgesleten dat er alleen een beetje ijzer over is.
De rubbers in de klauw zijn totaal gescheurd en de zuiger doet bijna niks meer. Met als gevolg dat de blokjes constant onder het rijden aan slijten, dit moet al duizenden kilometers zo zijn. (Kwam bij de veiligheidsdag ook al aan het licht)

De originele schijf maar weer gemonteerd want met 2 blokjes metaal is het wel een beetje zonde van de nieuwe schijf.

Wilde vanavond de nieuwe remschijf monteren en ik had nog wat blokjes van de vorige vernieuwing waar nog wel redelijk wat vlees opzit.

Ben vanavond naar een vriend van me gereden in Klazienaveen die een fatsoenlijke krik heeft. De boel loshalen was geen probleem maar weer in elkaar wilde niet. De rubbers scheurden totaal en het begon remvloeistof te lekken, de zuiger wilde ook niet meer zijn werk doen :(

Heb mijn auto daar vanavond maar laten staan en hij heeft me thuisgebracht. Ga er maandag maar een nieuwe remklauw op zetten.

Heb helaas mijn camera in de auto laten liggen dus foto's krijgen jullie nog.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zuur bas!
nieuwe klauw kost knaken :oops:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

:(

jammer dat je aan 't eind van de dag slechter uitkomt dan dat je begon...

ik bedacht me ook: volgende keer eigenlijk alleen blokken + schijven tegelijkertijd vervangen (heb je ook niet dat gedoe met ongelijk slijten).


die zuiger gaat pas lekken als hij er echt *te* ver uit komt, misschien komt dat omdat we dat waardeloze blokje aan die kant geplaatst hebben, kwam de zuiger er te ver uit?

en die geschuurde hoesjes op die remklauw.. echt... was niks mee te beginnen :(

vergeet niet te onluchten na 't hele verhaal.. als je remolie kwijt bent geraakt...

jammer dat je er afhankelijk van bent, anders is 't alleen maar interessant...

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Vind het opzich ook wel interessant, kan nu de auto van mijn moeder wel gebruiken.

De zuiger zit inderdaad te ver naar buiten en ik krijg hem met geen mogelijkheid weer terug! Anders was er wel een schijf + blokjes tussen te krijgen.

Hoe kan ik die nu nog terugduwen? Door te remmen ?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

als je remt gaat ie alleen verder naarbuiten... stuk metaal en een hamer? zoals we 'm eerder ook terug geduwd hebben?

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ik zou kijken voor een setje anderen klauwen, of de remzuiger vervangen/polijsten en nieuwe rubbers in de klauw, dan zal het weer als nieuw remmen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

"reviseren" zei ik al, maar het onluchtingsventiel zit verrekte vast... dat controleerde ik meteen ff..


met sleutel 8 voorzichtig.. iets harder... wd40, kruipolie, brander erop, en dan nog iets harder.. draaide sleutel 8 door terwijl de ontluchtingsschroef op z'n plek bleef.

ik ben voor andere remklauw.. reviseren is lastig als de schroef niet los wil...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

beter even andere klauwen op ja

Maar nieuw is verukte duur, beter setje van de sloop halen, die dan wel even reviseren (of de zuiger moet echt goed lopen) en erop...

k heb hier alleen GT klauwen/remmerij (258 mm) op voorraad...

Zuur bas, kl*te auto's ook altijd :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

'k heb ergens nog reserve-klauwen,

maar waar? met bas het huis nog rondgelopen.. maar niks :-?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dit is echt een van de enige keren dat ik het niet erg vind dat er iets mis is met de auto. Mijn moeder heeft nog een Clio staan dus die kan ik mooi gebruiken :D

Sindsdat ik steeds meer zelf doe aan de auto begin ik het ook leuk te vinden, dus ik ga me wel vermaken met uitzoeken hoe ik een andere klauw monteer.
Remmen gaat ze in ieder geval weer vóór citromobile!

Zal maandag even langs de sloop gaan om te kijken of er nog gangbare klauwen te vinden zijn of anders ga ik inderdaad proberen hem te reviseren.

Nieuwe remblokken had ik al besteld van de week dus die zullen er ook wel zijn tegen die tijd.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

JEEEEEEEEEE! :D :D
Alles werkt weer, de AX remt echt geweldig! Ben ik niet gewend! Sindsdat ik met dat ding rijd hadden die remmen kennelijk al onderhoud nodig want dit is echt een groot verschil! Ook bochten insturen gaat soepeler omdat de linker voorrem dus altijd beetje remde..

Was maandag al direct op de sloop gaan kijken naar een nieuwe remklauw, kon helemaal niks fatsoenlijks vinden en de enige AX die er stond kreeg ik de borgpinnen ervan niet los :evil:

Die middag toch maar even weer met de huidige klauw spelen om te kijken of ik er nog íets mee kon. En opeens.. had ik een zuiger in mn hand, allemaal remvloeistof lekte dus alles heel snel weer terug gebouwd. Band er weer op en toch maar wachten op een nieuwe klauw.

Woensdag ben ik in Duitsland, hier net over de grens gaan kijken op de autosloperij en gaan zoeken naar een remklauw. Daar heb ik eentje gevonden. Kostte (maar) 2 tientjes, en doet het uitstekend.

Woensdagmiddag heb ik hem gemonteerd met nieuwe schijf en oude blokken. Woensdagavond kreeg ik een pakketje dat bij de buren afgeleverd was met nieuwe remblokken dus woensdagavond alles alsnog weer losgehad en nieuwe blokken gemonteerd :lol:

Aangezien je van WD40 behoorlijk vieze handen krijgt heb ik geen foto's
Wel van zaterdagmiddag bij Raoel waar Karwin ook nog was voor wat remproblemen aan zijn Image:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
BlingBling

Image
En de linkerkant dit dus helemaaaal niet meer wil(de) zuigen.. Ook zijn de in januari vervangen remblokken alweer compleet OP!

Image
Die avond thuis nog even 't een en ander proberen....

Geen foto's van het vervangen van de klauw en blokken maar alles werkt weer en daar ben ik heel blij mee. Ben ook supertrots dat het me gelukt is.

Image
En vanmiddag de motorkap gepolijst en gepoetst want iemand vond het heel erg leuk om het vuil te schrijven. Met gewoon wassen was het er niet af te halen! :(

Bedankt Raoel voor het meenemen en helpen bij het vervangen van de remschijven.
Bedankt Joost voor het bestellen er van.

En Michel, bedankt voor het rode grilletje .. :D Leeft het imago van jouw AX voort in deze...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dat is nog eens goed nieuws! Was helemaal niet leuk om je hier weg te laten rijden op ongeveer 1 voorrem..

moet vast een feest zijn om te merken dat alles weer werkt zoals 't moet! En nieuwe blokken ook nog :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Mooi dat het gelukt is en dat je ook een hoop zelf hebt kunnen doen, geeft je toch weer een hoop zelfvertrouwen om steeds grotere klussen aan te pakken. :)

Er komt nog een tijd dat je zegt dat een koppakking vervangen peanuts is. :P

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mooi dat het weer gelukt is en de AX goed remt!

Op de laatste foto glimt de motorkap zo hard dat je bumper ook wel weer 's onder handen mag worden genomen :lol:
Voor wit plastic heb ik wel een mooi spullie. (Mijn eerste AX was ook een witte plaisir met een GT bumper.)
Kan het volgende week wel voor je meenemen als je belangstelling hebt?
Met een zwarte AX heb ik er niet zoveel aan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply