How to: Steelies wit maken!
Moderators: MBa@NL, webmasters
How to: Steelies wit maken!
In deze how to leer je precies hoe je netjes je (stale) velgen wit kan maken. Het ziet er echt vet uit vind ik zelf, morgen komen hier beter fotos van hoe het bij mij is geworden. Volgensmij heb ik de how to zo compleet mogelijk geschreven, aanvullingen zijn altijd welkom.
voor wie is de how to?
Vooral voor beginners die géén sleutel evaring hebben. of evaring met spuiten.
totale kosten voor het wit maken van de velgen:
2x High glossy wit van Motip a 7.50 pst. 7.50
1x High glossy zwartvan Motip a 7.50 pst. 7.50
1x clear lak van Motip a 11.95 11.95
1x Rolltje tesa schildertape a 1.95 1.95
totaal 28.90
De moeite waard? zeker! ziet er vet uit.
Klikker de klik naar de how to! En succes!
KLIK!
voor wie is de how to?
Vooral voor beginners die géén sleutel evaring hebben. of evaring met spuiten.
totale kosten voor het wit maken van de velgen:
2x High glossy wit van Motip a 7.50 pst. 7.50
1x High glossy zwartvan Motip a 7.50 pst. 7.50
1x clear lak van Motip a 11.95 11.95
1x Rolltje tesa schildertape a 1.95 1.95
totaal 28.90
De moeite waard? zeker! ziet er vet uit.
Klikker de klik naar de how to! En succes!
KLIK!
voorheen bekend als "AphexTwiins"
"1. Krik je auto omhoog met de krik. Plaats het
blokje tussen je krik en de AX. Zoek een stevig
punt waarop je de AX omhoog kan krikken. (of
gebruik de orginele krik in je reserve wiel).
Voor mensen die geen sleutelervaring hebben zou ik hier toch nog iets aanvullen:
- Wat als krikpunt gebruiken en wat vooral niet
- Wielmoeren eerst losdraaien terwijl alle gewicht op de wielen rust, daarna opkrikken en de wielmoeren verder losdraaien en het wiel verwijderen
- Wielen monteren en de wielen centreren m.b.v. het handvast aandraaien van de wielbouten
- Daarna krik laten zakken en de wielbouten gelijkmatig vastdraaien ("vast is vast").
blokje tussen je krik en de AX. Zoek een stevig
punt waarop je de AX omhoog kan krikken. (of
gebruik de orginele krik in je reserve wiel).
Voor mensen die geen sleutelervaring hebben zou ik hier toch nog iets aanvullen:
- Wat als krikpunt gebruiken en wat vooral niet
- Wielmoeren eerst losdraaien terwijl alle gewicht op de wielen rust, daarna opkrikken en de wielmoeren verder losdraaien en het wiel verwijderen
- Wielen monteren en de wielen centreren m.b.v. het handvast aandraaien van de wielbouten
- Daarna krik laten zakken en de wielbouten gelijkmatig vastdraaien ("vast is vast").
jk wrote:"1. Krik je auto omhoog met de krik. Plaats het
blokje tussen je krik en de AX. Zoek een stevig
punt waarop je de AX omhoog kan krikken. (of
gebruik de orginele krik in je reserve wiel).
"Voor mensen die geen sleutelervaring hebben" zou ik hier toch nog iets aanvullen:
- Wat als krikpunt gebruiken en wat vooral niet
- Wielmoeren eerst losdraaien terwijl alle gewicht op de wielen rust, daarna opkrikken en de wielmoeren verder losdraaien en het wiel verwijderen
- Wielen monteren en de wielen centreren m.b.v. het handvast aandraaien van de wielbouten
- Daarna krik laten zakken en de wielbouten gelijkmatig vastdraaien ("vast is vast").
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Met 90 Nm.jk wrote:....... en de wielbouten gelijkmatig vastdraaien ("vast is vast").
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Meestal worden de wielbouten/-moeren door garages en bandenbedrijven muurvast aangedraaid.
Heb je een lekke band, dan helpt het geweldig als je een *kruissleutel* in je auto hebt om je wielbouten/-moeren los te krijgen.
(Ik heb een paar keer een stuk pijp van 1.5m en mijn volle gewicht op de wielmoersleutel nodig gehad, en zelfs toen ging het met moeite).
Heb je een lekke band, dan helpt het geweldig als je een *kruissleutel* in je auto hebt om je wielbouten/-moeren los te krijgen.
(Ik heb een paar keer een stuk pijp van 1.5m en mijn volle gewicht op de wielmoersleutel nodig gehad, en zelfs toen ging het met moeite).
en alu's danHenk Bats wrote:Met 90 Nm.jk wrote:....... en de wielbouten gelijkmatig vastdraaien ("vast is vast").
Groetjes, Henk
en meteen staalborstel je velgen doen moet echt moet een speciale borstel.
anders kunnen de restjes die blijven "zitten" gaan roesten onder de lak.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
- Location: Hoofddorp
Re: How to: Steelies wit maken!
Is deze PDF nog ergens beschikbaar? Ik wil mijn wielen (14 inch GT staal 1991) in de originele grijze kleur lakken.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
AX-loos
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: How to: Steelies wit maken!
goed schuren (en daarmee ook alle roest dr af), ontvetten met ammonia, grondverf voor staal dr op, laten drogen, 1 laagje verf, laten drogen, nog n laagje verf, laten drogen, (evt nog een 3e laag), en n laagje blanke lak. de droogtijden staan wel op de verpakking van de verf, je kan ze ook per laag laten uitharden (24u), maar dan moet je ze eigenlijk weer met heel fijn schuurpapier iets oppoetsen en weer ontvetten/schoonmaken voor de volgende laag. ohja, en dunne laagjes!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
- Location: Hoofddorp
Re: How to: Steelies wit maken!
Bedankt Alexander! Daar heb ik wel wat aan, nu nog een plek vinden waar ik dit ga doen
AX-loos
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: How to: Steelies wit maken!
keukentafel?
het moeilijkste is eventueel aanwezige roest eraf krijgen, met een (rvs) staalborstel (of lekker lui, een staalborstel op de slijptol of boormachine) gaat dat denk ik het makkelijkst. laat je roest zitten, dan roest ie onder de verf door verder, en das natuurlijk zonde van de moeite.. eventueel kan je ook roest-omvormer gebruiken in plaats van grondverf, (misschien sowiso geen slecht idee), als er dan nog n spikkeltje roest onder zit, gaat ie niet direct verder..
het moeilijkste is eventueel aanwezige roest eraf krijgen, met een (rvs) staalborstel (of lekker lui, een staalborstel op de slijptol of boormachine) gaat dat denk ik het makkelijkst. laat je roest zitten, dan roest ie onder de verf door verder, en das natuurlijk zonde van de moeite.. eventueel kan je ook roest-omvormer gebruiken in plaats van grondverf, (misschien sowiso geen slecht idee), als er dan nog n spikkeltje roest onder zit, gaat ie niet direct verder..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Zelf heb ik twee keer mijn steelies zo grondig mogelijk geschuurd en gelakt, waarvan één keer met roestomvormer als grondlaag, maar langer dan een half jaar bleef het niet mooi en kwam de roest er langzaam weer doorheen.
Uiteindelijk heb ik de velgen naar een poedercoater gebracht.
Uiteindelijk heb ik de velgen naar een poedercoater gebracht.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: How to: Steelies wit maken!
Ik zal wel weer een ketter zijn, maar de wielen (en bumpers) van m'n eend heb ik met een kwastje grijs overgeschilderd (zelfde kleurtje grijs als ze fabrieksaf waren). Sure, de roest is binnen een jaar of twee weer te zien, maar (dat geldt voor de hele eend en) dan kwast ik gewoon weer opnieuw. Ik denk wel dat deze methode met wit moeilijker is, da's toch een iets besmettelijkere kleur.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: How to: Steelies wit maken!
mijn witte velgen hadden n half jaar nadat ik de auto kocht aan alle kanten bruine vlekken en blaasjes, en die waren ook met n kwast gedaan.. niet echt optimaal nee
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: How to: Steelies wit maken!
Hetzelfde probleem heb je met spuitbus-hammerite...AlexanderB wrote:mijn witte velgen hadden n half jaar nadat ik de auto kocht aan alle kanten bruine vlekken en blaasjes, en die waren ook met n kwast gedaan.. niet echt optimaal nee
Coaten is eigenlijk de meest duurzame oplossing!
Re: How to: Steelies wit maken!
Grootste probleem is dat je met schuren niet alle roest verwijderd, wat met een staalborstel op een slijptol of schroefmachine al een stuk beter is.
Wil je ze echt lang netjes houden en echt spuiten, zandstralen.. heb je echt alle roest eraf en daarna in een epoxy laag zetten en ze roesten ook de eerste jaren niet meer.
Wil je ze echt lang netjes houden en echt spuiten, zandstralen.. heb je echt alle roest eraf en daarna in een epoxy laag zetten en ze roesten ook de eerste jaren niet meer.
AX 11TRE 1988
Re: How to: Steelies wit maken!
Ben ik de enige die het opvalt dat de rekensom in de beginpost niet klopt? Ik heb trouwens ooit die standaard first lm velgen gespoten met antraciet kleurige hittelak (voor je motor/kleppendeksel) Ik had niks anders liggen. Velgen schoongespoten, ontvet met terpetine (ook omdat ik niks anders had) en na een paar dagen drogen in een serre (werd lekker warm) anderhalve bus blanke lak eroverheen.
Na anderhalf jaar de first total loss gereden, maar de velgen waren nog netjes. Scheelt wel dat dit lm was, dat roest niet. Maar ik denk dat je voor best weinig geld best leuke dingen kan doen.
Na anderhalf jaar de first total loss gereden, maar de velgen waren nog netjes. Scheelt wel dat dit lm was, dat roest niet. Maar ik denk dat je voor best weinig geld best leuke dingen kan doen.
Re: How to: Steelies wit maken!
staalborstel-kop op een schroefboor zou ik trouwens niet aanraden, die maken vaak te diepe krassen in het staal..
Re: How to: Steelies wit maken!
Moet je een iets zachtere kopen, liggen vaak bij de bouwmarkt in verschillende soorten van idioot hard tot zachte messing en staalwol borstels
AX 11TRE 1988