direct een algemene vraag, en als het antwoord daarop positief is, misschien meteen een tip..
de wielbouten insmeren met kopervet is een goeie zet,
maar is het ook slim om dit op het vlak te smeren om de naafdop heen, dus waar het wiel tegen de naaf aangebout wordt ? zodat dus dit probleem meerendeels verholpen kan worden ?
autobanden
Moderators: Rock's, webmasters
M.i. levensgevaarlijk.DuFF wrote:direct een algemene vraag, en als het antwoord daarop positief is, misschien meteen een tip..
de wielbouten insmeren met kopervet is een goeie zet,
maar is het ook slim om dit op het vlak te smeren om de naafdop heen, dus waar het wiel tegen de naaf aangebout wordt ? zodat dus dit probleem meerendeels verholpen kan worden ?
Wielbouten behoren in principe droog te worden gemonteerd.
Wel het oppervlakteroest indien aanwezig verwijderen van de schroefdraad en van het conische gedeelte met een (staal)borstel.
Daarbij eventueel schoonmaken met een enigszins vettig lapje (waarmee je je oliepeilstok hebt schoongeveegd of zo, dus niet vet!).
Smeren van wielbouten kan leiden tot het loswerken (of breken, zie hieronder) zonder dat je het in de gaten hebt.
Namelijk: hoe blijft iets dat je aandraait ook vastzitten?
Door wrijving tussen twee oppervlakken!
Niet alleen bestaat bij smering het gevaar dat je de wielbouten te vast aandraait door gebrek aan wrijving (waardoor ze kunnen breken), tevens leidt het door smering veroorzaakte gebrek aan wrijving ertoe dat de wielmoeten misschien niet op hun plaats blijven en zich gaan losdraaien onder de dynamische krachten die op het wiel inwerken onder het rijden.
Niet voor niets gebruiken sommige automerken bovendien voor de wielmoeren/-bouten linkse schroefdraad aan de ene kant en rechtse schroefdraad aan de andere kant van de auto .
Linkse schroefdraad (met een spoed die zodanig is dat je linksom vastdraait) wordt gewoonlijk aangegeven met een inkeping in de buiten hoeken van het zeskant.
Wat je wel kan doen (ik lees op het forum iets over het niet loskomen van velgen van de naaf) is het gat in het midden van de velg, alsmede de oppervlakken van de velg die de naaf raken, licht invetten, opdat je geen zware hamer oid hoeft te gebruiken wegens roest.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Vind het niet zo spannend... Heb zo vaak m'n wielbouten voorzien van een beetje kopervet alvorens 't vastdraaien, en bij het weer losdraaien zat 't handeltje nog altijd goed vast...
Natuurlijk theoretisch zou het misschien kunnen gebeuren, maar een klein beetje kopervet gaat er echt niet voor zorgen dat de wielbouten los gaan komen..
Mocht je er bang voor zijn dat 't los gaat komen, loop dan na een weekje of twee je wielbouten nog een keer na, maar ik acht de kans heel erg klein (nihil) dat de bouten ook maar iets verdraaid zijn ten opzichte van de montage...
Natuurlijk theoretisch zou het misschien kunnen gebeuren, maar een klein beetje kopervet gaat er echt niet voor zorgen dat de wielbouten los gaan komen..
Mocht je er bang voor zijn dat 't los gaat komen, loop dan na een weekje of twee je wielbouten nog een keer na, maar ik acht de kans heel erg klein (nihil) dat de bouten ook maar iets verdraaid zijn ten opzichte van de montage...
Ik vind het helemaal niet spannend eigenlijk.Mastenhose wrote:Vind het niet zo spannend... Heb zo vaak m'n wielbouten voorzien van een beetje kopervet alvorens 't vastdraaien, en bij het weer losdraaien zat 't handeltje nog altijd goed vast...
Natuurlijk theoretisch zou het misschien kunnen gebeuren, maar een klein beetje kopervet gaat er echt niet voor zorgen dat de wielbouten los gaan komen..
Mocht je er bang voor zijn dat 't los gaat komen, loop dan na een weekje of twee je wielbouten nog een keer na, maar ik acht de kans heel erg klein (nihil) dat de bouten ook maar iets verdraaid zijn ten opzichte van de montage...
Alleen heeft vet bijvoorbeeld invloed op het koppel waarmee je de wielbouten aanhaalt. Dus dan heeft het ook geen enkele zin meer om dat te vermelden.
Anderzijds moet je inderdaad vaak een stuk pijp van anderhalve meter op een sleutel zetten om je wielmoeren los te krijgen als die door een of andere beul zijn vastgezet met een pneumatische tol.
Dus je hebt gelijk.