Benzinepomp reinigen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Benzinepomp reinigen?
Dag Allemaal,
Ik heb een vraagje over de benzinepomp van mijn ax 1.0 first uit 1991. We hebben veel schik met de auto, alleen hield deze er een paar maanden terug mee op. Dit bleek aan de benzinepomp te liggen. Ik heb deze eruit gehaald en ben hiermee toen naar de sloop gegaan, zij hadden er geen liggen maar vermoedden dat deze gewoon vuil was. Deze hebben de pomp doorgespoten met perslucht. Ik heb de pomp er weer in gezet en ca. een duizend kilometer kunnen rijden tot afgelopen vrijdag mijn vriendin belde dat ze stilstond.
Mijn vraag is of ik de brandstofpomp wellicht opnieuw moet schoonspuiten of evt helemaal demonteren en compleet reinigen als dat mogelijk is of dat ik voor een andere pomp moet gaan.
Wanneer jullie een andere pomp adviseren hoor ik graag of iemand er nog een te koop heeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Martijn
Ik heb een vraagje over de benzinepomp van mijn ax 1.0 first uit 1991. We hebben veel schik met de auto, alleen hield deze er een paar maanden terug mee op. Dit bleek aan de benzinepomp te liggen. Ik heb deze eruit gehaald en ben hiermee toen naar de sloop gegaan, zij hadden er geen liggen maar vermoedden dat deze gewoon vuil was. Deze hebben de pomp doorgespoten met perslucht. Ik heb de pomp er weer in gezet en ca. een duizend kilometer kunnen rijden tot afgelopen vrijdag mijn vriendin belde dat ze stilstond.
Mijn vraag is of ik de brandstofpomp wellicht opnieuw moet schoonspuiten of evt helemaal demonteren en compleet reinigen als dat mogelijk is of dat ik voor een andere pomp moet gaan.
Wanneer jullie een andere pomp adviseren hoor ik graag of iemand er nog een te koop heeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Martijn
Links naast de tank zit een brandstoffilter dat bij een km-stand x (100.000? 120.000?) vervangen moet worden.
Je knipt dan de oorspronkelijke bevestiging los and bevestigt het nieuwe filter met tie-wraps.
Kan het dat misschien zijn?
Je knipt dan de oorspronkelijke bevestiging los and bevestigt het nieuwe filter met tie-wraps.
Kan het dat misschien zijn?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Als dat lukt zeker.Bossie wrote:Ik zou de oorspronkelijke bevestiging niet kapot knippen. Gewoon slangen loshalen, oude filter er uit schuiven, nieuwe in de bevestiging schuiven en de slangen weer aansluiten.
De methode die ik beschrijf schijnt dealerinstructie van Citroën te zijn.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
Waarom denken jullie beide dat het aan het benzinefilter moet liggen? De vorige keer heeft het doorspuiten van de pomp geholpen ... Het benzinefilter is bij mij volgens mijn niet vervangen geweest, dus dat is sowieso wel wijs om te doen om verontreiniging in de tank te voorkomen.
Ik had nog niet vermeld dat als ik nu weer een eindje wil rijden hij waarschijnlijk gewoon aanslaat, maar er na een tijdje weer mee ophoudt. Als ik dan een 5 minuten wacht start ie waarschijnlijk gewoon weer. Dit was de vorige keer ook het geval. Wat zeggen jullie daarvan?
Groet,
Martijn
Ik had nog niet vermeld dat als ik nu weer een eindje wil rijden hij waarschijnlijk gewoon aanslaat, maar er na een tijdje weer mee ophoudt. Als ik dan een 5 minuten wacht start ie waarschijnlijk gewoon weer. Dit was de vorige keer ook het geval. Wat zeggen jullie daarvan?
Groet,
Martijn
-
- Drempelkiller
Is de pomp wel de schuldige?
Spanning gemeten op de pompaansluiting?
Veel voorkomend probleem is een defect brandstofrelais zit onder de ECU bij een 91'er AX die er voor zorgt dat de pomp spanning krijgt als het nodig is.
Een andere brandstofpomp scoren op de sloop moet echt niet moeilijk zijn alle injectie AX'en hebben er één.
Groetjes, Henk
Spanning gemeten op de pompaansluiting?
Veel voorkomend probleem is een defect brandstofrelais zit onder de ECU bij een 91'er AX die er voor zorgt dat de pomp spanning krijgt als het nodig is.
Een andere brandstofpomp scoren op de sloop moet echt niet moeilijk zijn alle injectie AX'en hebben er één.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Omdat een pomp het wel of niet doet. (Die 1 op de 100.000 die wèl andere problemen geeft, ga ik geen rekening mee houden).Schuit wrote:Waarom denken jullie beide dat het aan het benzinefilter moet liggen? De vorige keer heeft het doorspuiten van de pomp geholpen ... Het benzinefilter is bij mij volgens mijn niet vervangen geweest, dus dat is sowieso wel wijs om te doen om verontreiniging in de tank te voorkomen.
Het benzinefilter bij een AX voorkomt verontreiniging van het injectie-systeem, NIET van de tank!
Onderaan de pomp zit een metalen gaas dat voorkomt dat te grote stukjes verontreiniging in de pomp te recht kunnen komen. Alles wat door het gaas kan, kan geen kwaad voor de pomp en wordt pas verderop door het brandstoffilter tegengehouden om verstopping van het injectie-systeem te voorkomen.
Hoeveel km heeft de auto er inmiddels op staan?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
-
- Archivaris
Is het zo dat als de motor warm is hij gewoon plotseling zonder verdere geluiden ineens afslaat en als hij dan afgeslagen is niet meer te starten is? En als je de auto even laat staan hij wel weer start maar ook dan weer uitvalt als hij warm is?Schuit wrote:Ik had nog niet vermeld dat als ik nu weer een eindje wil rijden hij waarschijnlijk gewoon aanslaat, maar er na een tijdje weer mee ophoudt. Als ik dan een 5 minuten wacht start ie waarschijnlijk gewoon weer. Dit was de vorige keer ook het geval. Wat zeggen jullie daarvan?
Als bovenstaande inderdaad het geval is zou je denk ik meer moeten zoeken in je ontstekingsmodule...
Als dat niet het geval is dan moet je "...maar er na een tijdje weer mee ophoudt." eens uitleggen. hoe houdt ie er mee op, onder welke omstandigheden, alleen als je stilstaat of ook als je rijdt?
Bedankt voor jullie snelle reacties. De auto heeft inmiddels een 137.000 km gelopen, ik zag dat hij de laatste beurt bij 120.000 km heeft gehad. Auto heb ik van mijn moeder overgenomen en heeft altijd alle beurten gehad (tot 120.000 km)
Ik bedoelde als de auto ermee ophoud dat hij gewoon stil valt alsof hij geen benzine krijgt. Vorige keer (paar maanden terug) had ik de ANWB gebeld en deze hebben gekeken en zei zeiden ook, of het is de pomp of het relais ...
Maar we konden toen horen dat de benzinepomp gewoon werkte (lees, zoemde), ondanks dat de auto toen niet wilde aanslaan. Volgens de ANWB was dit het teken dat het relais werkte maar dat de pomp schijnbaar niet geheel jofel werkte. Zou het niet zo kunnen zijn dat door het doorspuiten met lucht van de benzinepomp deze weer even gangbaar is geworden en het daarom een duizend kilometer heeft volgehouden tot dat hij er weer mee ophield?
Er was toen trouwens geen merkbaar verschil in starten of de auto warm was of niet...
Wat zou een 2de hands benzinepomp mogen kosten bij de sloop, wellicht is het toch verstandig om deze te vervangen om de pomp uit te sluiten als probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Martijn
Ik bedoelde als de auto ermee ophoud dat hij gewoon stil valt alsof hij geen benzine krijgt. Vorige keer (paar maanden terug) had ik de ANWB gebeld en deze hebben gekeken en zei zeiden ook, of het is de pomp of het relais ...
Maar we konden toen horen dat de benzinepomp gewoon werkte (lees, zoemde), ondanks dat de auto toen niet wilde aanslaan. Volgens de ANWB was dit het teken dat het relais werkte maar dat de pomp schijnbaar niet geheel jofel werkte. Zou het niet zo kunnen zijn dat door het doorspuiten met lucht van de benzinepomp deze weer even gangbaar is geworden en het daarom een duizend kilometer heeft volgehouden tot dat hij er weer mee ophield?
Er was toen trouwens geen merkbaar verschil in starten of de auto warm was of niet...
Wat zou een 2de hands benzinepomp mogen kosten bij de sloop, wellicht is het toch verstandig om deze te vervangen om de pomp uit te sluiten als probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Martijn
Een 1.0 First heeft een Bosch MA3.0 systeem en daarmee heeft 'ie dus DIS-ontsteking. Die hebben geen losse ontstekings-module, zoals de GTI dat wel heeft. Het zou eventueel wel de DIS-bobine kunnen zijn, maar evengoed ook de BDP-sensor.MBa@NL wrote:Is het zo dat als de motor warm is hij gewoon plotseling zonder verdere geluiden ineens afslaat en als hij dan afgeslagen is niet meer te starten is? En als je de auto even laat staan hij wel weer start maar ook dan weer uitvalt als hij warm is?
Als bovenstaande inderdaad het geval is zou je denk ik meer moeten zoeken in je ontstekingsmodule...
Ook slechte massa (vooral van de massa-draden naar de ECU) kunnen problemen geven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
Recently done:
-
- Drempelkiller
Daarom dus ook mijn opmerking... het kan dus een 1.0 zijn of een First (een 1.1 dus)... een 1.0 First bestaat namelijk NIET (of er zit een "verkeerd" blok in...)MNM(tm) wrote:[..] Een 1.0 First [..]
(MBa@NL)
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
[quote][/quote] Daarom dus ook mijn opmerking... het kan dus een 1.0 zijn of een First (een 1.1 dus)... een 1.0 First bestaat namelijk NIET (of er zit een "verkeerd" blok in...)
Dag Henk,
Je hebt helemaal gelijk, het is een 1.0 escapade
Kan jij wellicht verklaren hoe het kan dat de wagen na het doorspuiten van de pomp het weer (tijdelijk) deed? Heeft het dan wel te maken met de ontsteking?
Dag Henk,
Je hebt helemaal gelijk, het is een 1.0 escapade
Kan jij wellicht verklaren hoe het kan dat de wagen na het doorspuiten van de pomp het weer (tijdelijk) deed? Heeft het dan wel te maken met de ontsteking?
Heb inmiddels toch mijn benzinepomp vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Ik hoop dat dat zonnetje langer schijnt dan die hier in NederlandMNM(tm) wrote:Een 1.0 First heeft een Bosch MA3.0 systeem en daarmee heeft 'ie dus DIS-ontsteking. Die hebben geen losse ontstekings-module, zoals de GTI dat wel heeft. Het zou eventueel wel de DIS-bobine kunnen zijn, maar evengoed ook de BDP-sensor.MBa@NL wrote:Is het zo dat als de motor warm is hij gewoon plotseling zonder verdere geluiden ineens afslaat en als hij dan afgeslagen is niet meer te starten is? En als je de auto even laat staan hij wel weer start maar ook dan weer uitvalt als hij warm is?
Ook slechte massa (vooral van de massa-draden naar de ECU) kunnen problemen geven.
Ik heb wel een groen klepje palletje los in de tank gevonden onder de pomp, heb ik een ander onderwerp van gemaakt in dit forum. Wellicht dat een van jullie weet waar ie voor is. Heb er een mooi kiekje van gemaakt.
Misschien dat dit ook wel problemen heeft veroorzaakt...?
-
- Total admin
Dat groen dingetje zit normaal in de vulhals van de benzinetank en "zou moeten" voorkomen dat er terug benzine uitloopt als je wild doet.
Ik ken iemand die ook ooit zoiets had zoals jij en hij heeft dan ff de polariteit van zijn pomp omgewisseld waarna ze nadien is blijven werken.
ps, ik zou eerst controleren dat als je je contact opzet of er wel benzine uitkomt. Maak ff de leiding los aan je injectiehuis en steek die in een fles.
Ik ken iemand die ook ooit zoiets had zoals jij en hij heeft dan ff de polariteit van zijn pomp omgewisseld waarna ze nadien is blijven werken.
ps, ik zou eerst controleren dat als je je contact opzet of er wel benzine uitkomt. Maak ff de leiding los aan je injectiehuis en steek die in een fles.