Rik met z'n AX 1.4D First 1993
Moderator: webmasters
Rik met z'n AX 1.4D First 1993
Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Rik 23 jaar en woon in hoogezand-sappemeer (groningen).
Als beroep ben ik Ambulance chauffeur(even wat anders als rijden in een AX)
En nu over mijn auto:
Ik rij in een zwarte AX 1.4D uit 93, gekocht met 178.000km op de klok, inmiddels is de stand 220.000.
mijn ax heeft de volgende opties.
*GT interieur
*Originele mistlampen voor
*Electrische ramen
*Ruitenwisser achter
*Originele spoiler
*Trekhaak
*Set stalen velgen met winterbanden
*Meegespoten bumpers
*Lichtmetalenvelgen
*Regensensor
Wat is er nu zo mooi aan een AX diesel?
Als je de auto start denk je werkelijk dat er een vrachtwagen motor inzit. De motor nagelt de hele buurt wakker, eenmaal warm is hij een stuk rustiger en soepeler. De 1.4 Diesel is lekker vlot in de stad maar op de snelweg mist hij vermogen. Auto\'s inhalen laat je gewoon met deze AX, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar als je 110 rijdt heb je niks te klagen. Remmen dat doet de AX goed, je merkt dat de rem goed bekracht is, verder zijn er vaak problemen met achterremmen voor de APK. nu het belangrijkste, het verbruik is 1:25 en dat voor een auto van 16 jaar oud. En in de wegenbelasting is hij ook niet duur (35 euro pm). Op een tank rij ik z\'n 800km en dan gooi ik er weer voor 38 euro aan diesel in, das nog eens lachen aan de pomp.
pluspunten:
-verbruik van 1:25
-laag gewicht
-betrouwbaar
-goede wegligging
-goedkoop (deze was iets duurder, maar normaal rond de €900)
minpunten:
-klok die veel lawaai maakt
-onrustige kmteller (deed de vorige ax ook)
-heeft het geluid van een vrachwagen
-geen toerenteller
-geen temp.meter voor koelvloeistof
-slecht zicht naar voren
zeer leuke auto, die echt super zuinig is!!!
Ik ben Rik 23 jaar en woon in hoogezand-sappemeer (groningen).
Als beroep ben ik Ambulance chauffeur(even wat anders als rijden in een AX)
En nu over mijn auto:
Ik rij in een zwarte AX 1.4D uit 93, gekocht met 178.000km op de klok, inmiddels is de stand 220.000.
mijn ax heeft de volgende opties.
*GT interieur
*Originele mistlampen voor
*Electrische ramen
*Ruitenwisser achter
*Originele spoiler
*Trekhaak
*Set stalen velgen met winterbanden
*Meegespoten bumpers
*Lichtmetalenvelgen
*Regensensor
Wat is er nu zo mooi aan een AX diesel?
Als je de auto start denk je werkelijk dat er een vrachtwagen motor inzit. De motor nagelt de hele buurt wakker, eenmaal warm is hij een stuk rustiger en soepeler. De 1.4 Diesel is lekker vlot in de stad maar op de snelweg mist hij vermogen. Auto\'s inhalen laat je gewoon met deze AX, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar als je 110 rijdt heb je niks te klagen. Remmen dat doet de AX goed, je merkt dat de rem goed bekracht is, verder zijn er vaak problemen met achterremmen voor de APK. nu het belangrijkste, het verbruik is 1:25 en dat voor een auto van 16 jaar oud. En in de wegenbelasting is hij ook niet duur (35 euro pm). Op een tank rij ik z\'n 800km en dan gooi ik er weer voor 38 euro aan diesel in, das nog eens lachen aan de pomp.
pluspunten:
-verbruik van 1:25
-laag gewicht
-betrouwbaar
-goede wegligging
-goedkoop (deze was iets duurder, maar normaal rond de €900)
minpunten:
-klok die veel lawaai maakt
-onrustige kmteller (deed de vorige ax ook)
-heeft het geluid van een vrachwagen
-geen toerenteller
-geen temp.meter voor koelvloeistof
-slecht zicht naar voren
zeer leuke auto, die echt super zuinig is!!!
Last edited by Rikdehaan on FriFeb26, 2010 8:49:08 PM, edited 2 times in total.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!
Wat er al is vervangen
Dit is al aan mijn AX vervangen
180.000
mistlamp kapot, 12v aansluiting kapot
Olie ververst + filter, nieuwe (nw) ruitenwisser, nw brandstof filter, nw luchtfilter. Kosten €100
Vandaag getankt en het verbruik is... 1:26!! Dat is nog eens zuinig rijden en dat voor een auto van 16 jaar oud!
186.000
Auto start zeer slecht bij koud weer, en valt dan steeds uit. 2 keer naar de garage geweest, die constateerden dat er lucht in de brandstofslangen zat. Echter het probleem konden ze eerst niet oplossen. Toen ben ik zelf aan het kloojen gegaan, ik vermoede dat er een lek in het branstoffliterhuis zat. Slangen er af gehaald en een univ. brandstoffilter er op gezet... Start nu direct! kosten garage 90,-eur
190.000
Band slijt aan bij het nemen van een bocht. Garage kon mij vertellen dat de achteras verrot was. Zal deze week eens kijken naar een achter as op internet. Het verbruikt ligt in de winter rond de 1:22 lijkt me erg netjes.
193.000
Eindelijk de achteras vervangen door een andere. De auto rijdt nu stukken beter, mede omdat de nieuwe achteras ook nieuwe schokdempers heeft. Kosten 50euro voor as en 150euro voor er onder zetten.
200.000
De auto deze week op de 2ton gezet. Na de problemen met de achteras rijd de AX weer goed, en heb ik weer vertrouwen in de auto gekregen. We zullen zien hoe de AX zich houd in de bergen van zwitserland. verder blijft het verbruik hangen op de 1:23, wat erg netjes is.
205.000
Hij heeft het overleefd, maar wel met moeite. Er stond een lange rij voor de Gotthard tunnel, dus dacht ik laten we de pas nemen. Alleen als ik had weten dat hij zo stijl was had ik het nooit gedaan.. motor aan de kook, koste me 2 liter koel vloeistof. Verder vrees ik voor de eeuwige sneeuw daar in de bergen, want kwam me toch een rook uit de uitlaat zetten toen ik de berg op reed:). verder heeft hij het prima gedaan. alleen merk je wel dat het geen auto is voor lange ritten, het motor geluid en stoelen slopen je helemaal. Het verbruik in deze vakantie was tussen de 1:22 en 1:24, lijkt me een nette score voor een volgeladen auto door de bergen.
212.000
Yes... hij is weer door de apk, maar er was wel wat mis:
2 nieuwe voorbanden
nieuwe remmen achter
remblokken voor
een gat in de bodem moest gelast worden
aandrijfashoes lek
handrem kabels
koste me 425 euro, maar kan wel weer een jaar zuinig rijden
verder is het verbruik rond de 1:22
217.000
Contactslot kapot. Ik kreeg hem ook niet meer van het stuur slot af. Een monteur bij ons uit de straat heeft bij 10 graden onder nul het contacslot er uit geramt, is naar de sloopgereden en heeft er een nieuwe in gezet. Kosten 20euro.
223.000
Lager links voor en rechts achter vervangen. Kosten 2x80euro voor lager plus 50euro voor loon. Totaal dus 210euro.
223.500
3.5 Liter Olie ververst, olie, brandstof en lucht filter vervangen, kosten 50euro.
224.000
V snaar was tot op het bot versleten, nieuwe geplaatst. Kosten €7.50
225.000 AX begint nu echt moeilijk te doen, dit keer gooit hij telkens koelvloeistof er uit, blijkt uiteindelijk de radiateurdop kapot te zijn. kosten 2 euro
226.000 AX tikt, lagers zijn al vervangen nu de aandrijf as vervangen, maa geluid gaat niet weg, kosten 125euro
230.000 remmen beginnen te trillen en ik begin behoorlijk zat van de AX te worden, mischien kijken naar een andere auto?
233.000 nu ben ik er klaar mee, op vakantie breekt de uitlaat door de midden. kosten lassen 20euro
233.500 AX ingeruild (500 euro) op een skoda fabia 1.9 SDI uit 2005
180.000
mistlamp kapot, 12v aansluiting kapot
Olie ververst + filter, nieuwe (nw) ruitenwisser, nw brandstof filter, nw luchtfilter. Kosten €100
Vandaag getankt en het verbruik is... 1:26!! Dat is nog eens zuinig rijden en dat voor een auto van 16 jaar oud!
186.000
Auto start zeer slecht bij koud weer, en valt dan steeds uit. 2 keer naar de garage geweest, die constateerden dat er lucht in de brandstofslangen zat. Echter het probleem konden ze eerst niet oplossen. Toen ben ik zelf aan het kloojen gegaan, ik vermoede dat er een lek in het branstoffliterhuis zat. Slangen er af gehaald en een univ. brandstoffilter er op gezet... Start nu direct! kosten garage 90,-eur
190.000
Band slijt aan bij het nemen van een bocht. Garage kon mij vertellen dat de achteras verrot was. Zal deze week eens kijken naar een achter as op internet. Het verbruikt ligt in de winter rond de 1:22 lijkt me erg netjes.
193.000
Eindelijk de achteras vervangen door een andere. De auto rijdt nu stukken beter, mede omdat de nieuwe achteras ook nieuwe schokdempers heeft. Kosten 50euro voor as en 150euro voor er onder zetten.
200.000
De auto deze week op de 2ton gezet. Na de problemen met de achteras rijd de AX weer goed, en heb ik weer vertrouwen in de auto gekregen. We zullen zien hoe de AX zich houd in de bergen van zwitserland. verder blijft het verbruik hangen op de 1:23, wat erg netjes is.
205.000
Hij heeft het overleefd, maar wel met moeite. Er stond een lange rij voor de Gotthard tunnel, dus dacht ik laten we de pas nemen. Alleen als ik had weten dat hij zo stijl was had ik het nooit gedaan.. motor aan de kook, koste me 2 liter koel vloeistof. Verder vrees ik voor de eeuwige sneeuw daar in de bergen, want kwam me toch een rook uit de uitlaat zetten toen ik de berg op reed:). verder heeft hij het prima gedaan. alleen merk je wel dat het geen auto is voor lange ritten, het motor geluid en stoelen slopen je helemaal. Het verbruik in deze vakantie was tussen de 1:22 en 1:24, lijkt me een nette score voor een volgeladen auto door de bergen.
212.000
Yes... hij is weer door de apk, maar er was wel wat mis:
2 nieuwe voorbanden
nieuwe remmen achter
remblokken voor
een gat in de bodem moest gelast worden
aandrijfashoes lek
handrem kabels
koste me 425 euro, maar kan wel weer een jaar zuinig rijden
verder is het verbruik rond de 1:22
217.000
Contactslot kapot. Ik kreeg hem ook niet meer van het stuur slot af. Een monteur bij ons uit de straat heeft bij 10 graden onder nul het contacslot er uit geramt, is naar de sloopgereden en heeft er een nieuwe in gezet. Kosten 20euro.
223.000
Lager links voor en rechts achter vervangen. Kosten 2x80euro voor lager plus 50euro voor loon. Totaal dus 210euro.
223.500
3.5 Liter Olie ververst, olie, brandstof en lucht filter vervangen, kosten 50euro.
224.000
V snaar was tot op het bot versleten, nieuwe geplaatst. Kosten €7.50
225.000 AX begint nu echt moeilijk te doen, dit keer gooit hij telkens koelvloeistof er uit, blijkt uiteindelijk de radiateurdop kapot te zijn. kosten 2 euro
226.000 AX tikt, lagers zijn al vervangen nu de aandrijf as vervangen, maa geluid gaat niet weg, kosten 125euro
230.000 remmen beginnen te trillen en ik begin behoorlijk zat van de AX te worden, mischien kijken naar een andere auto?
233.000 nu ben ik er klaar mee, op vakantie breekt de uitlaat door de midden. kosten lassen 20euro
233.500 AX ingeruild (500 euro) op een skoda fabia 1.9 SDI uit 2005
Last edited by Rikdehaan on SatJul24, 2010 11:45:54 PM, edited 7 times in total.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Welkom!
Is dit de oude AX van Icebyte?
EDIT: Het is idd. de voormalige AX van Icebyte
Is dit de oude AX van Icebyte?
EDIT: Het is idd. de voormalige AX van Icebyte
Last edited by Mastenhose on FriFeb26, 2010 11:34:06 PM, edited 1 time in total.
Heb net even zitten kijken wat icebite allemaal heeft gedaan aan mijn ax. leuk dat je op deze manier de geschiedenis van de ax kan terug halen. Verder heb ik geen problemen met de koppakking en de km stand staat nu op 223.000. gemiddeld rijd ik z'n 40.000 km per jaar. Ik zal veder bij gaan houden wat er allemaal met de ax gebeurd.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
lol, ik rij elke dag naar mn stage (in grunn) slechts een paar km boven hoogezand. je raad t al, met mn 1.4 Diesel. (k rij met mn beesje 140 km per dag:P, das nog es kilometervreten).
luxe uitvoering heb je zeg, is weer es wat anders dan mijn ultra basic uitvoering.
veul plezier met je monster
luxe uitvoering heb je zeg, is weer es wat anders dan mijn ultra basic uitvoering.
veul plezier met je monster
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
das leuk om te zien dat ie nog steeds rondrijdt, zie dat je wel de nodige onkosten eraan hebt gehad. Remmerij van mijn achteras was toen vrij recent vernieuwd, maar die heb je waarschijnlijk niet bewaard. Ik zie dat je in ieder geval lange ritten ermee gemaakt hebt, en dat ie ook zonder grote problemen door de apk is gekomen. Ik rij nog steeds in mn 206, ook die staat inmiddels al op 174.000km.
De historie vanaf de aanschaf is inderdaad hier goed te vinden, heb er 6 jaar met veel plezier in gereden, en ben blij dat ie in ieder geval goed terecht is gekomen.
De historie vanaf de aanschaf is inderdaad hier goed te vinden, heb er 6 jaar met veel plezier in gereden, en ben blij dat ie in ieder geval goed terecht is gekomen.
Leuk dat je je verhaal met je AX zo uit de doeken doet.
Met de GT stoelen heb ik zelf nooit problemen gehad, terwijl ik met mijn AX ook wel half Europa heb afgereden.
Veel plezier verder met je AX!
Ruitenwisser is trouwens van een C5, eerste serie achterkant.
Met de GT stoelen heb ik zelf nooit problemen gehad, terwijl ik met mijn AX ook wel half Europa heb afgereden.
Veel plezier verder met je AX!
Ruitenwisser is trouwens van een C5, eerste serie achterkant.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Rik met z'n AX 1.4D First 1993
WELKOM!
Kwestie van vervangen of even smeren met een drupje olie (of vervangen voor een toerenteller).Rikdehaan wrote:-klok die veel lawaai maakt
Als je een telerkabel hebt die uit twee delen bestaat dan zou ik het deel tussen bak en schubord eens vervangen voor een nieuwe (en als je toch bezig bet het stuk tussen schutbord en tellerhuis ook) en als er een hebt die uit 1 deel bestaat zal je deze dus in zijn geheel moeten vervangen.Rikdehaan wrote:-onrustige kmteller (deed de vorige AX ook)
Het blijft een lompe diesel... maar dan wel een lompe diesel die eigenlijk altijd loopt (dat kunnen ze bij PSA wel)Rikdehaan wrote:-heeft het geluid van een vrachwagen
Zie de HOWTo op het forum, is zo geplaatst.Rikdehaan wrote:-geen toerenteller
Zit bij een luxere tellerbak ook inbegrepen dus als je een toerenteller er in hangt heb je deze ook.Rikdehaan wrote:-geen temp.meter voor koelvloeistof
Leg dat eens uit? Kan me hier niets bij indenken. Vindt de grote hoeveelheid glas oppervlak altijd heerlijk waardoor je in mijn ogen juist heel veel zicht hebt. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de G*lf Plus van mijn vader met dikke A-stijlen waardoor je geen bocht in kan kijken dan ...Rikdehaan wrote:-slecht zicht naar voren
Re: Rik met z'n AX 1.4D First 1993
De nodige onderdelen swappen voor die van een 1,5d lijkt ook veel te helpen. indien gewenst zal ik de informatie van de franse forums bundelen.MBa@NL wrote:Het blijft een lompe diesel... maar dan wel een lompe diesel die eigenlijk altijd loopt (dat kunnen ze bij PSA wel)Rikdehaan wrote:-heeft het geluid van een vrachwagen
...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
het project met de meter ben ik nooit verder mee gegaan, ik had verder alles wel in huis om het passend te krijgen. Moest wel de tellerbak helemaal aanpassenRikdehaan wrote:@Icebye
Heb idd niet de remmen van de oude as bewaard. ik las ook dat je ook al eens hebt geprobeerd om er een temp meter in te zetten, was dat toen niet gelukt?
verder rijd de AX perfect altijd starten en lopen,
Lekkere KM-vreter.
Ik ben tijdens mijn studie een tijdje met een VW Polo 1.4D heen & weer Delft--> Groningen getuft.
Ook zo'n lekkere industriediesel, maar onverwoestbaar. Qua eigenschappen vergelijkbaar met de AX denk ik. Reed er ook 1:22 mee als ik 130km/h aanhield op de snelweg.
Dieseltje ziet er ook leuk uit met die gele mistlampjes in de bumper
Ik ben tijdens mijn studie een tijdje met een VW Polo 1.4D heen & weer Delft--> Groningen getuft.
Ook zo'n lekkere industriediesel, maar onverwoestbaar. Qua eigenschappen vergelijkbaar met de AX denk ik. Reed er ook 1:22 mee als ik 130km/h aanhield op de snelweg.
Dieseltje ziet er ook leuk uit met die gele mistlampjes in de bumper
Laatste tijd beste wel veel gedonder met de ax. Iets wat tot nu toe wel mee viel. maar de laatste tijd heb ik veel kosten gehad. lagers, beurtje en v snaar. Maar heb ik er weer een probleem bij, als ik rem hoor ik getik en gekraak, zijn jullie bekend met die euvel?
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Waar komt het geluid vandaan is dan de 1e vraag, voor of achter? Getik kan ik zo niet plaatsen bij het remmen, voel je ook wat in het pedaal of in het remmen? Zou kunnen zijn dat er iets aanloopt... Ik zou de remmerij voor eens even uit elkaar halen, en goed schoonmaken/invetten met kopervet. Dit deed ik altijd 2x in het jaar, bij het wisselen van winter naar zomer, en andersom, dan had ik het spul toch al los.Rikdehaan wrote:Laatste tijd beste wel veel gedonder met de AX. Iets wat tot nu toe wel mee viel. maar de laatste tijd heb ik veel kosten gehad. lagers, beurtje en v snaar. Maar heb ik er weer een probleem bij, als ik rem hoor ik getik en gekraak, zijn jullie bekend met die euvel?