Zo mensen het werd een tijd om al jullie remproblemen te gaan samenvatten aangevuld met mijn visie op de dingen (ik houd van enorm veel vertaging dus dat zit wel goed

Ten eerste een kleine waarschuwing en wat wijze woorden van mijn kant (kan jij wijs zijn dan ?? JA soms heb ik men momenten)
Bezuinig nooit op je remsysteem want dan bezuinig je ook op je leven
---Remvervanging vooras
Hier is een heel mooi stukkie over geschreven door Emmanuel A.K.A. Manuarmata
Dus voordat je mij of anderen er mee lastig valt.. Eerst ff die how to lezen. Waar is ie dan te vinden.. Awel op onderstaand adreske:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... highlight= (je hoeft niet dubbel te klikken nee)
Het zou zomaar voor kunnen komen dat jij nou net niet deze voorremmen hebt (de ax rijd met 2 verschillende klauwen rond) dan mag je dat natuurlijk altijd vragen.
---Remvervanging achteras
Vanwege de luiheid van onze leden om how to's te maken is hier dus nog nooit niks met foto's over geschreven (hint hint hint).
Maar het is niet moeilijk. Je begint met het verwijderen van de wielen (altijd aan beidde kanten tegelijk onderdelen vervangen, dit geld ook voor de vooras), Daarna moet de trommel verwijderd worden (na het verwijderen van de naafmoer ). Dit is vaak het moeilijste van het hele gebeuren omdat je trommels ingesleten zijn en dus de remvoeringen vaak het verwijderen bemoeilijken. Gelukkig kun je het automatische stelsysteem van de achterremmen terug stellen, Je kan nl met een schroevendraaier door 1 van de wielbout gaten bij het palletje (slim he van citroen). Maar als het de eerste keer is dat je dit doet vind je dat ding waarschijnlijk niet en dan brengt de grote hamer de uitkomst. Als je de trommel eraf hebt schrik dan niet van alle veertjes (Raak ze ook niet kwijt je moet ze nl hergebruiken). Eerst de vijsjes verwijderen die de schoenen op hun plek houden (heb je het terugstelpalletje al gevonden

Dan de trommel er terug op naafmoer erop en een paar keer op de rem trappen om de remmen te stellen (PAS DOEN ALS DE TROMMELS ER AAN BEIDDE KANTEN OPZITTEN anders kan je op zoek naar je remcilinders) Daarna de handrem stellen en voila klaar is ........ (eigen naam invullen).
---Piepende remmen
Aangezien sommige mensen zich ergeren aan een luid piepend geluid bij het remmen hebben we daar ook een oplossing voor. AX-Rammstein (in het echte leven Kosta) heeft de oplossing voor dit probleem heel mooi en simpel omschreven:
Wat ik meestal doe bij piepende remmen is het hele zooitje los gooien goed schoonmaken, blokken aan de kanten iets afvlakken en dan weer monteren met wat koper vet op de metale contactvlakken (Niet de voering zelf dus !!!!) ..
---Handrem problemen
Het wil op de APK nogal eens blijken dat er een remverschil zit bij de handrem. Dit is meestal te wijten aan een uitgerekte of gebroken handremkabel of een glad stelsysteem (werkt met tandjes). Vervangen is de enige keuze. Als de auto ook achter remverschil heeft op de voetrem is er een andere oorzaak. Die word strakjes uitgelegd.
Probeer trouwens eerst of de handremkabels goed gesteld zijn, het zou zo maar kunnen dat je dat vergeten bent bij het vervangen van de achterremmen.
---Remverschil/scheeftrekken bij remmen
Trekt je auto scheef weg bij remmen of had ie op de APK een te groot remverschil dan mag je beginnen aan de zoektocht der zoektochten. Er zijn enorm veel redenen waarom dit gebeurt waarvan ik er hier enkele zal noemen.
--Remblokjes/schoenen versleten/verglaasd of niet goed geinstaleerd
--Kromme schijven (voel je als je hard remt en je stuur beweegd) of versleten schijven
--Remdruk regelaar kaduuk
--Lucht in de remleidingen
--Slechte afdichting van de remcilinders
--Lekkende remleidingen
--Verkeerde montage van de banden (bij banden met richtinggebonden profiel)
--Speling op de fusees
--Speling in de ophanging
--Speling in het stuurhuis
--Verkeerde uitlijning
--Vastzittende remzuiger
--Versleten banden
--Oude remolie (eens in de 2 jaar vervangen vanwege het hygroscopisch karakter)
--Versleten schokdempers/veren
-- etc etc etc etc etc
Zoals je ziet teveel om op te noemen. Je kan de simpele dingen zelf oplossen maar houd het remverschil/scheeftrekken aan dan ben ik bang dat je toch de specialist moet gaan opzoeken
---Ontluchten remmen
Door het vervangen van de remolie of door extreme hitte wil er nog wel eens lucht in je remleidingen komen. Aangezien je lucht kan samenpersen is dat niet bevordelijk voor een goede remwerking van de auto. Remmen ontluchten doe je met zen 2'en (tenzij je een ontluchtset hebt en die heb je niet dus ga de buurman maar halen). Het principe is simpel. Iemand zorgt voor druk op het circuit door een aantal malen te pompen met het pedaal en dan de rem in te trappen en de ander draait de ontluchtings nippel open. Nu zet je op dat onluchtingsnippel een doorzichtig slangetje dat je in een bakje hangt. De buurman zorgt voor druk op het systeem en jij draait aan de nippel. Dit herhaal je net zo lang totdat er geen lucht meer naar buiten komt. Dan draai je het nippeltje terug dicht en PAS DAN verwijder je het slangetje. Zo ga je alle nippels af (het zijn er 4) te beginnen bij degene met de langste rem leiding (rechtsachter) richting de kortste remleiding (linksvoor). Ondertussen zorg je ervoor dat er genoeg remolie in het resevoir blijft zitten ander blijf je bezig natuurlijk.
Heb je de remolie in zijn geheel vervangen dan na een week of twee alles nog een keer ontluchten voor de eigewijze luchtbelletje die er niet gelijk uit wilde.
---Kromme schijven
Kromme schijven ontstaan meestal door met hete remmen op het rempedaal te blijven staan of door het nemen van een waterplas na een stukje flink doorraggen. Er is niet veel anders aan te doen dan de schijven vervangen (Ik ben geen voorstanden van afdraaien). Heb je vaak last van kromme schijven dan moet je toch eens kijken of je geen speling hebt op je remklauwen of dat de remklauw/schijf wel goed gemonteerd zijn. Ook kan bv het ophangpunt van de klauw krom zijn waardoor je de schijf krom duwt bij flink remmen
---Hoofdremcilinder vervanging
Verwijder de accu (aangezien je met sleutels in de weer gaat weet ik zeker dat je die op de accu deponeert met de kans op kortsluiting). Dan het remrecevoir leegmaken en verwijderen. Remleidingen losmaken en de moeren losmaken waarmee de hoofdremcilinder aan de bekrachtiger vastzit. Inbouwen gebeurt in omgekleerde volgorde. Leidingen ontluchten (neem er de tijd voor de luchtbelletjes moeten nu door heel het systeem heen dus duurt het lang, ververs trouwens gelijk de remolie) en daarna je gepriegel controleren op lekkage.
---Revisatie remklauwen
Nauw eerst haal je de remklauw onder je auto vandaan (vogel dat zelf maar uit, 2x torx en een remslang losmaken en eventueel slijtindicator en ABS). Dan de klauw goed reinigen zodat al het groffe vuil straks niet tussen de cilindertjes etc kan gaan schuren. Stofhoes van de zuiger afhalen en de zuiger uit zijn cilinder verwijderen (kan doormiddel van perslucht in de opening van de remslang) Pas op dat je niet te enthousiast gaat zijn want dan kan je je remzuiger achterna gaan rennen. Daarna de rubber ring verwijderen. Nu kan je alles goed schoon gaan maken met bv remmenreiniger of nog beter schone remvloeistof. Alles controleren op beschadiging. Waarna je de boring voorziet van een NIEUWE rubber ring (je bent tenslotte niet aan het beunen of wel ?) en die smeer je in met remcilinder pasta. Dat doe je ook met de onbeschadigde zuiger en nu plaats je de eveneens nieuwe stofkap met de buitenste keerlip op de zuiger. Daarna de zuiger iets terug in de boring van de klauw steken en de binnenste keerring in de cilindergroef proppen met behulp van een schroevendraaiertje of zo. De zuiger verder naar binnen duwen en zorgen dat de buitenste keerlip in de groef valt. Nu kan je alles wat nog niet op zijn plek zit terugbouwen en voila in theorie een zo goed als nieuwe remklauw.
Schilderen van de klauw doe je bij voorkeur voordat alles er weer opzit. En NATUURLIJK houd je rekening met het feit dat verf in de remcilinder en schroefgaten niet gewenst zijn. Mocht dit allemaal wat vaag klinken tja, tis ook al weer een tijd geleden toen ik het bij men oude auto gedaan heb.
succes
Denny
Nog wat linkjes die dieper op de materie ingaan:
http://www.stoptech.com/technical/
http://www.ferodo.co.uk/