Beschermen tegen roest

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Locked
warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Beschermen tegen roest

Post by warnette »

Ik heb hier wat (fiets) onderdelen liggen en wat schroeven. Zometeen ga ik die bevestigen maar ik vroeg me af of er iets is om ze te beschermen tegen roest. Werkt olie? En werkt boter? Of weten jullie nog een ander middeltje dat bij de meeste mensen thuis ligt? En als er al roest op zit is cola dan een goed middel om het er van af te krijgen of heeft het ook nadelen. Alvast bedankt voor de antwoorden :D en het spijt me als dit niet in technical hoort :oops:

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Als het gaat om schroefjes: vet zonder zuur conserveert ze goed, dan kan er weinig vocht bij. Olie is een mooi goedje. Je kan misschien ook wel vaseline gebruiken, dit verkopen ze ook in spuitbusjes bij de automaterialenboer (soms ook bekend als witvet).

Boter zit volgens mij vocht in he?

Als je het hebt over roest aan je auto bijvoorbeeld, heb je wel roestomvormers (een soort verf die roest keihard maakt, dus waardeloos voor je schroeven, de vorm zal veranderen).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Boter is voor een flink deel organisch en dat zal gaan schimmelen of op een andere manier vergaan. Slecht plan dus!

Zuurvrije vaseline is een goede mogelijkheid.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

WaxOyl (wasachtig, blank, droogt in maar verhardt niet)
Tectyl (olieachtig/wasachtig, bruin, droogt in maar verhardt niet)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Spuitbussie WD-40 of beetje motorolie op een doekje gieten en spul inwrijven.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by warnette »

Bedankt voor alle tips! Uiteindelijk heeft motorolie de truc wel gedaan voor de vaste en draaiende onderdelen. Alleen ga ik nog even nieuwe schroeven en bouten kopen, kreeg ik niet goed schoon en het staat zoveel beter met mooie glansende schroeven, en ik zal gelijk rvs kopen zodat er niet weer roest op komt en een beetje motorolie voor de zekerheid. Wel jammer dat sommige (fiets) onderdelenfabrikanten nog steeds niet standaard kiezen voor rvs onderdelen Wat mij betreft mag er een slotje op. :wink:

Locked