Versnellingsbak overzicht.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Versnellingsbak overzicht.
Hey mensjes,
Deze week wilde ik eigenlijk m'n versnellingsbak omzetten. De oude in m'n GTI lijkt niet meer helemaal geweldig, maar dat is het punt niet.
Ik heb hier 2 versnellingsbakken. Uiterlijk vrijwel helemaal hetzelfde maar met een andere bakcode. 1 komt van m'n GTI reserveblok en heeft code 2CB79. Andere bak had ik ooit voor m'n First gekocht en heeft 2CB81.
Aan de hand van een lijstje van het internet geconstateerd dat er geen verschillen zitten in de versnellingen of uberhaupt in de beschikbare info. Maar kom er net toevallig achter (dankzij Citrofenwick op een Belgisch forum ) dat de 2CB81 van een GT komt.
Punt 1: Kan ik die bakken zonder meer uitwisselen? Of is een GT-bak te slap of iets dergelijks?
Punt 2 (geen vraag eigenlijk): Ik wilde dit graag in een PDF zetten. De ratio's heb ik (staan er ook in) maar eigenlijk ook voor de leuk welke code bij welk model hoort.
Documentatie alhier: KLIK
Deze week wilde ik eigenlijk m'n versnellingsbak omzetten. De oude in m'n GTI lijkt niet meer helemaal geweldig, maar dat is het punt niet.
Ik heb hier 2 versnellingsbakken. Uiterlijk vrijwel helemaal hetzelfde maar met een andere bakcode. 1 komt van m'n GTI reserveblok en heeft code 2CB79. Andere bak had ik ooit voor m'n First gekocht en heeft 2CB81.
Aan de hand van een lijstje van het internet geconstateerd dat er geen verschillen zitten in de versnellingen of uberhaupt in de beschikbare info. Maar kom er net toevallig achter (dankzij Citrofenwick op een Belgisch forum ) dat de 2CB81 van een GT komt.
Punt 1: Kan ik die bakken zonder meer uitwisselen? Of is een GT-bak te slap of iets dergelijks?
Punt 2 (geen vraag eigenlijk): Ik wilde dit graag in een PDF zetten. De ratio's heb ik (staan er ook in) maar eigenlijk ook voor de leuk welke code bij welk model hoort.
Documentatie alhier: KLIK
Hm, dit weekend slalom? Binnenkort een keer Zandvoort? Nuerburgring? En clutchdrops kunnen weer gedaan worden als ik toch een andere koppeling heb . Merk ik nu niets meer van .
Wel weer waar dat ik normaal wel vrij soepel probeer te schakelen, maar wil ook niet dat m'n bak scheurt oid op een cirquit. Lijkt me vrij dodelijk, of zie ik dat verkeerd?
Wel weer waar dat ik normaal wel vrij soepel probeer te schakelen, maar wil ook niet dat m'n bak scheurt oid op een cirquit. Lijkt me vrij dodelijk, of zie ik dat verkeerd?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hier toevallig: http://www.9lives.be/forum/12795423-post2339.html ?
Nu begin ik me ook af te vragen of er een verschil in sterkte zit tussen de 1.0/1.1 en de GT-bakken?
En normaal past een GT-bak niet op een GTI-blok. De mantel komt niet overeen.
Nu begin ik me ook af te vragen of er een verschil in sterkte zit tussen de 1.0/1.1 en de GT-bakken?
En normaal past een GT-bak niet op een GTI-blok. De mantel komt niet overeen.
Klopt helemaalcitrofenwick wrote:Hier toevallig: http://www.9lives.be/forum/12795423-post2339.html ? .
Maar de mantel, daar zie ik dus ook geen verschil in:
http://picasaweb.google.com/pgoddijn/Ve ... directlink
Hier de bakken naast elkaar geplaatst en rondom foto's gemaakt.
Verschil in behuizing heeft ook met (multipoint)injectie te maken.
Mijn GT-carb bak moest bijgezaagd worden om ruimte voor de sensor van vliegwiel-tanden (triggerwheel) te kunnen plaatsen.
Past verder wel qua bevestigingsgaten.
Mijn GT-carb bak moest bijgezaagd worden om ruimte voor de sensor van vliegwiel-tanden (triggerwheel) te kunnen plaatsen.
Past verder wel qua bevestigingsgaten.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
volgens mij klopt dit ook niet. Ik heb de bak die aan mijn alu 1.1carb blok hing voor de grap eens op een 1.6 blok van een xsara gepast, en dat paste.Bas_S wrote:Een Alu/stalen onderblok verschillen de bakken volgens mij.
Ik heb met je meegereden, jij bent echt lief voor je bak, voor de bocht alvast ontkoppelen
Dit is een GTI-bak:
+ GTI motor:
Van een GTbakmantel heb ik geen foto's.
GT-motor (kdy, dus gietijzer)
En die zijn dus al verschillend.
Pgoddijn, als je zeker wil weten of het past wil ik het wel eens proberen hoor. Toevallig heb ik net zo'n bak en een los GTI-blok liggen. (maar dan moet ik wel sleuren )
@Bossie:
Dank, had daar zeker wat aan! Ook het een en ander verwerkt en het oude document vervangen. Heb nog een hoop te gaan, maar voorlopig staat er weer een hoop meer bij . Maar toch nog even een link: KLIK
@Citrofenwick:
Bespaar je de moeite, ik heb hier zelf twee bakken liggen en een GTI blok. 1 er vanaf getrokken, de ander kan ik voor de grap eens monteren. Maar eerst zorgen dat de boel een beetje vast staat .
Die 2CB81 die ik dus heb staan (voor een GT) heeft wel een normale uitsparing voor het vliegwielsensor. Maar m'n GTI reserveblok had die sensor er al niet meer opzitten...
En @ Bas_B:
De voornaamste reden dat ik ontkoppelde voor de bocht was de leeftijd van m'n distributieriem . En tot gisteren kwam het door m'n aandrijfassen (maar da's weer helemaal verholpen )!
Dank, had daar zeker wat aan! Ook het een en ander verwerkt en het oude document vervangen. Heb nog een hoop te gaan, maar voorlopig staat er weer een hoop meer bij . Maar toch nog even een link: KLIK
@Citrofenwick:
Bespaar je de moeite, ik heb hier zelf twee bakken liggen en een GTI blok. 1 er vanaf getrokken, de ander kan ik voor de grap eens monteren. Maar eerst zorgen dat de boel een beetje vast staat .
Die 2CB81 die ik dus heb staan (voor een GT) heeft wel een normale uitsparing voor het vliegwielsensor. Maar m'n GTI reserveblok had die sensor er al niet meer opzitten...
En @ Bas_B:
De voornaamste reden dat ik ontkoppelde voor de bocht was de leeftijd van m'n distributieriem . En tot gisteren kwam het door m'n aandrijfassen (maar da's weer helemaal verholpen )!
Ach, als het maar in kaart wordt gebracht.
En dat is precies waar ik me op heb geworpen, dus bij deze alle Werkplaatshandboek afbeeldingen doorgespit en verwerkt in het document! Zou af moeten zijn. Kan alleen van de 2CB15 niets vinden. En ik kom op 1 pagina vrolijk een 2A40 tegen. Moet dat geen 2CA40 zijn? Is voor een AX 11 (Electrisch geregelde carb). Heb die info maar gewoon neergezet bij 2CA40, ben er maar vanuit gegaan dat dat een type-o is van Citroën .
En dat is precies waar ik me op heb geworpen, dus bij deze alle Werkplaatshandboek afbeeldingen doorgespit en verwerkt in het document! Zou af moeten zijn. Kan alleen van de 2CB15 niets vinden. En ik kom op 1 pagina vrolijk een 2A40 tegen. Moet dat geen 2CA40 zijn? Is voor een AX 11 (Electrisch geregelde carb). Heb die info maar gewoon neergezet bij 2CA40, ben er maar vanuit gegaan dat dat een type-o is van Citroën .
als je zoekt dan vind je een plaatje wat bossie opoit op het forum heeft weggezet met alle gegevens van de Vbakken uit de werkplaatshandboek
incl. of de bak op staal en alu blok past of alleen op alu blok
incl. of de bak op staal en alu blok past of alleen op alu blok
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Staat ook bij dat topic wat ie had gepost, maar heb een beetje weinig plaats over . Verder wil ik eigenlijk nog meer duidelijkheid hebben welke motorcodes allemaal zijn gebruikt. Als je een nieuwe bak nodig hebt hoef je dan alleen nog maar je motorcode te weten en je kunt kijken welke bak je zonder problemen kunt pakken . En deze lijst is natuurlijk nog lang niet af, maar dit is de info die ik tot nu toe heb.
heel simpel. Op een alu blok passen alle MA bakken.
Op een gietijzer blok passen ook bijna alle bakken met uitzondering van de eerste serie bakken uit 86-88. De bevestiging van gietijzer en alu motor verschilt nl. Latere bakken hebben een mantel die op beidde mantels passen. \
Ijzeren blok is ook later pas gekomen.
Op een gietijzer blok passen ook bijna alle bakken met uitzondering van de eerste serie bakken uit 86-88. De bevestiging van gietijzer en alu motor verschilt nl. Latere bakken hebben een mantel die op beidde mantels passen. \
Ijzeren blok is ook later pas gekomen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.