Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jk wrote:En zijn de frames allemaal hetzelfde dan?
frames zijn 3 soorten van...

oude frames zonder verstevigingsbeugel en vaste sledes (te vinden in de AX'en t/m 1989)
Nieuwe frames met demonteerbare sledes en verstevigingsbeugel waardoor de plastic onderbak niet afbreekt (te vinden is alle AX'en vanaf 1989)
En dan nog de frames zoals deze zijn te vinden in de GTI, VOLCANE, FURIO. Deze hebben een extra versteviging voor de zijdelingse steun.

En dan heb je natuurlijk nog van de 3 bovenstaande een 3- en 5-deurs uitvoering.

Het verschil tussen de 3- en 5-deurs zit hem in het vooroverklappen, een 3 deurs voorstoel past zonder problemen in een 5-deurs... andersom ook maar dan wordt het achterin instappen wat moeilijk. Maar de bekleding en het schuim is gewoon zo over te zetten op een ander (alleen de set van een GTI, VOLCANE, FURIO is dusdanig anders dat het niet helemaal goed gaat als je dat op een standaard frame plaatst en andersom (het kán wel))

Wat betreft de achterbank zitting zit je met het verschil dat die bij een drie deurs recht is aan de voorzijde en bij een 5 deurs afgerond is om gemakkelijker in te kunnen stappen. De zitting van een 3-deurs past zonder problemen in een 5-deurs (al is het instappen dan wat lastig en ziet het er niet mooi uit door een aantal zichtbare krammen) maar een 5-deurs bank past weer niet in een 3-deurs.

De rugleuning is wel altijd onderling uitwisselbaar maar ook hier heb je 3 verschillende soorten in.

1 deel neerklapbaar. (alle uitvoeringen behalve de luxe)
2 delen neerklapbaar mét hoofsteunmogelijkheid en vaste middensteun. (phase 1 luxe uitvoeringen en de eerste phase 2 GT's)
2 delen neerklapbaar zónder hoofdsteunmogelijkheid en met wegklapbare middensteun waardoor een vlakke laadbodem te creëren is de steun klap dan weg in de zitting. (phase 2 luxe uitvoeringen behalve de eerste GT's)

En om het dan maar helemaal compleet te maken...

die wegklapbare steun past niet goed in een AX van voor 1991. Je mist dan 2 boutgaten om de steun vast te zetten.

De steuntjes kun je tussen de verschillende rugleuningen ook weer uitwisselen alleen is het dan wel weer zo dat een wegklapbare alleen maar past bij een zitting die een sleuf heeft waar hij in weg kan vallen aangezien deze in normale toestand oom deels hier in zit en je bij een zitting die deze sleuf niet heeft een slordige bult in het midden krijgt.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wat maakt de PLAISIR overigens zo 'bijzonder', dan? Ik dacht dat PLAISIR simpelweg stond voor het allergoedkoopste AX model?

Wat die stoelen betreft: Zitten inderdaad erg lekker (heel stevig), maar ik vind de zit wel net wat te hoog.

De stoel staat helemaal naar achteren geschoven, en de rugleuning staat ook wat naar achteren, maar toch zit ik voor mijn gevoel nét een halve centimeter te dicht op het stuur, en ik kom met mijn benen tegen de onderkant van het stuur als ik moet remmen. En dat terwijl ik maar een klein opdondertje van 1,81m ben.
Niet dat ik helemaal opgepropt zit hoor, maar als die stoel iets lager kan (of het stuur iets hoger) zou ik helemáál gelukkig zijn! :P

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

'k Heb zelf eens met mes en schaar de schuimvulling bewerkt, je kunt er wel een paar cm af halen voordat je het gevoel krijgt dat je op het frame zit...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Tsja, om nou in die stoelen te gaan zitten snijden...Ze zitten net zo lekker. Beetje zonde :wink:

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: Klopt het dat je voor een PLAISIR niet veel langer dan 1,80 moet zijn om fatsoenlijk achter het stuur te zitten?... :roll:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

De PLAISIR is in zoverre een speciale uitvoering:

Het is de laatste versie AX van de eerste serie AX en gebaseerd op de AX TE maar dan iets luxer uitgevoerd waaronder als extra het tunnelbakje, de spoiler op de achterklep en standaard lichtmetalen velgen.

Ze zijn geleverd in de tijd dat de ph2 AX ook al op de markt was, zo zijn er ph2 AX'en met een ouder kenteken dan bijvoorbeeld mijn PLAISIR.

De PLAISIR is volgens mij ook technisch voor een groot gedeelte gelijk aan de PH2, zo ook het chassis.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank je Punaxio. :)

Altijd leuk om om verjaardagsfeestjes te kunnen roepen: "Hey, dit is niet zómaar een AX, maar... (en dan jouw verhaaltje op te dreunen) 8).

En nog een echte Phase 1, en die wilde ik ook graag. 'k Ben een beetje verliefd geworden op dat scheefzittend logo'tje en de kneuterige tellerbak met slechts twee wijzertjes die beide vrij zinloos zijn. De benzine meter geeft een volle of lege tank aan, afhankelijk van welke richting je op stuurt en de stuiterende kilometerteller geeft een halfbakken schatting aan van je snelheid. (Ik rijd nu ongeveer rond de 80, want de meter stuitert tussen 80 en 90) Gheghe, I wouldn't want it any other way... :lol:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Wat betreft die stuiterende teller dat ik heel "simpel" op te lossen... "even" een nieuwe tellerkabel erin...

Of zoals ik gewoon de charme er van inzien en niks aan doen :lol:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ceristimo wrote:scheefzittend logo'tje
Nee joh, die zit precies goed, bij type 2 zit 't verkeerd :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

raoel wrote:
Ceristimo wrote:scheefzittend logo'tje
Nee joh, die zit precies goed, bij type 2 zit 't verkeerd :D
Dat heet ook eigenwijsheid... is Citroën groot mee geworden ;)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:@Raoel
Tsja, om nou in die stoelen te gaan zitten snijden...Ze zitten net zo lekker. Beetje zonde :wink:

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: Klopt het dat je voor een PLAISIR niet veel langer dan 1,80 moet zijn om fatsoenlijk achter het stuur te zitten?... :roll:
Weleens in Frankrijk geweest?
Hoeveel lange mensen zie je daar? :D

De eerste introductie van de AX was op de Chinese Muur, weet je nog?
Ook niet veel lange mensen in China volgens mij...
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@MBA@NL

Welnee joh, die teller is prima. Bij Bruinwitje deed de kilometerteller het wel goed, die trilde niet en gaf exact dezelfde snelheid aan als mijn TomTomdinges. Ik vind dat stuiterende tellertje juist wel grappig. Ik rij toch altijd te hard, dus het is niet zo erg dat je de snelheid niet exact kunt aflezen. Ik zie 't wel als ik de boete thuis krijg :evil:

@JK
De AX is in hetzelfde jaar geboren als ik. Dus nee, van de eerste introductie staat me bijzonder weinig bij :D

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote: Ik rij toch altijd te hard, dus het is niet zo erg dat je de snelheid niet exact kunt aflezen. Ik zie 't wel als ik de boete thuis krijg :evil:
Handig als je t van je zelf weet, haha.. :P

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:@MBA@NL

<snip>

@JK
De AX is in hetzelfde jaar geboren als ik. Dus nee, van de eerste introductie staat me bijzonder weinig bij :D
In dat geval:

http://www.youtube.com/watch?v=fOn4digO ... re=related :)

http://www.youtube.com/watch?v=F07Y1UWH ... re=related :)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:De AX is in hetzelfde jaar geboren als ik. Dus nee, van de eerste introductie staat me bijzonder weinig bij :D
Dan wordt het tijd voor een opvoedcursus: KLIK ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik rij zojuist naar huis van 't werk, en terwijl ik mijn straat indraai begint de auto ENORM te schokken en valt dood. Mijn eerste gedachte was: "Daar ging de distributieriem".
Ik het contactsleuteltje omdraaien, en hij startte met een boel gas erbij weer, maar de motor liep ruk. Met het gas half ingedrukt liep hij laag in de toeren en hij maakte dat "Hjun hjun hjun"geluid, net zoals mijn vorige carbje altijd deed als 'ie stationair liep met de choke veel te ver uit.

Ineens deed ie het weer en begon ie hoog in de toeren te joelen. Dus ik weer verder rijden, en ik draai de parkeerplaats op om 'm achteruit het parkeervak in te zetten. Ik stap uit, ik kijk vóór de auto en denk : "Hmm, daar heeft een auto olie verloren"...En toen dacht ik : "Verdomd als 't niet waar is, dat is zeker de mijne".

Kap geopend, en ja hoor. Ik zag enkele druppels langs de linkerhoek van 't motorblok naar beneden vallen. Dit noem ik geen zweten meer.

Kan dit komen door een HELE BRAKKE kleppendekselpakking, of heb ik nu gewoon een gigantische miskoop gedaan en zit ik tegen een peperdure reparatie aan te kijken?... Ik heb nu haast omdat ik zo weer aan 't werk moet, dus kan nu niet controleren hoeveel olie er uitloopt. Toen ik wegliep van de parkeerplaats lagen er acht druppels onder, en ik ga vanavond even kijken of het door is blijven lekken.
Blegh, dit is een behoorlijke domper op de feestvreugde...

Image

Image

Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Och manneke... Dit is flinke olielekkage waarvan ik hoop dat het alleen maar je koppakking is... Domper indeed!

Even aanzien, maar als er meer olie op het onderblok zit dan net onder het kleppendeksel (dus de kop zelf) is het niet de kleppendekselpakking...
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

De koppakking? Gadverdamme, 't zal toch niet hè...

Dan is 't wel erg snel einde verhaal.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Je moet ff met een doekje de olie die er nu zit wegvegen,

En dan starten, ff laten lopen en kijken waar er olie zit. Nu is alles smerig.

En klem anders eens een stuk karton tussen de koprand en voorfront (na schoonmaken en maar kort ermee laten lopen uiteraard). Als alle olie op t karton ligt en eronder is het nog schoon, kleppendekselpakking,
En als je karton nog redelijk schoon is maar daaronder is het een olie bende is je koppaking door.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Grietje
Ga dat maar even doen dan. Vanavond en morgen geen tijd (ivm werk). Donderdag wel.

'k Moet nu ook naar 't werk, maar ik zal de fiets maar pakken... Zal vanavond in elk geval de radiateurdop er even afdraaien. Als daar mayonaise zit weten we volgens mij al gelijk genoeg.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

He! Balen!

Had de auto tijdens de aankoop geen oliesporen op het blok?

Succes met de reparaties!

Post Reply