Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)
Moderator: webmasters
Juist, helemaal de Lambdasonde vergeten:
Ziet er weer smaakvol uit !
Leek me trouwens een leuk idee om eens m'n lambda uit de GTI zelf te trekken. Had niet eens een steeksleutel nodig, zat al los !
Halve avond in de terpentine gehangen, geloof dat m'n halfwarme startprobleem een beetje is verholpen, maar nog niet helemaal... Maar heb nog een sonde liggen dus .
Wel moet ik nodig een dampretourslang gaan vervangen, met een volle tank rijden is goed te doen, maar met vlot remmen krijg je er wel last van...
Ziet er weer smaakvol uit !
Leek me trouwens een leuk idee om eens m'n lambda uit de GTI zelf te trekken. Had niet eens een steeksleutel nodig, zat al los !
Halve avond in de terpentine gehangen, geloof dat m'n halfwarme startprobleem een beetje is verholpen, maar nog niet helemaal... Maar heb nog een sonde liggen dus .
Wel moet ik nodig een dampretourslang gaan vervangen, met een volle tank rijden is goed te doen, maar met vlot remmen krijg je er wel last van...
Zo, kleppendeksel geplaatst:
Staat leuk naar mijn idee. Kwam alleen achter het volgende:
Slurry/sludge
Nog een curieus geval naar mijn idee:
Kijk even naar de plaats van de blauwe sensor op m'n reserveblok:
Zit op een droge plaats, gewoon in het blok geschroefd, terwijl in het bovenste plaatje de sensor dus in het thermostaathuis is gedraaid (rechts van de oliepeilstok)! Vreemd gebeuren, misschien kan dat een reden zijn dat de auto slecht start als ie halfwarm is. Want als de sensor in het blok zit voelt ie daarvan nog een beetje temperatuur en het lijkt me dat de ECU hier wel wat mee te maken heeft.
Overigens zit in de auto zelf (dus bovenste plaatje) de sensor leuk op m'n thermostaathuis, maar de stekker is met een kort verlengstuk (ziet eruit als dealerwerk) dus verlengt.
Eens voor de grap proberen de sensor in het blok te schroeven?
Ook wel grappig dat de blauwe sensor van het reserveblok steek 19 heeft en die van m'n werkende blok 20 .
Staat leuk naar mijn idee. Kwam alleen achter het volgende:
Slurry/sludge
Nog een curieus geval naar mijn idee:
Kijk even naar de plaats van de blauwe sensor op m'n reserveblok:
Zit op een droge plaats, gewoon in het blok geschroefd, terwijl in het bovenste plaatje de sensor dus in het thermostaathuis is gedraaid (rechts van de oliepeilstok)! Vreemd gebeuren, misschien kan dat een reden zijn dat de auto slecht start als ie halfwarm is. Want als de sensor in het blok zit voelt ie daarvan nog een beetje temperatuur en het lijkt me dat de ECU hier wel wat mee te maken heeft.
Overigens zit in de auto zelf (dus bovenste plaatje) de sensor leuk op m'n thermostaathuis, maar de stekker is met een kort verlengstuk (ziet eruit als dealerwerk) dus verlengt.
Eens voor de grap proberen de sensor in het blok te schroeven?
Ook wel grappig dat de blauwe sensor van het reserveblok steek 19 heeft en die van m'n werkende blok 20 .
Oh, en bijna vergeten:
Downpipe hoort aan de motor vast te zitten, zat dus gewoon los, waarschijnlijk door een oplazer. Wat ook een oplazer heeft gehad is m'n motorsteun van de bak. Die wilde ik voor de grap eens vervangen met die van m'n reserveblok maar ik kreeg met geen mogelijkheid beweging in de bouten . Later opnieuw proberen maar dan vrolijk met een verlengstuk (en een brug ).
Downpipe hoort aan de motor vast te zitten, zat dus gewoon los, waarschijnlijk door een oplazer. Wat ook een oplazer heeft gehad is m'n motorsteun van de bak. Die wilde ik voor de grap eens vervangen met die van m'n reserveblok maar ik kreeg met geen mogelijkheid beweging in de bouten . Later opnieuw proberen maar dan vrolijk met een verlengstuk (en een brug ).
Ahhhh, eindelijk!
Gisteravond eens naar een kazerne op Soesterberg geweest. De Autohobbyclub in Hilversum is altijd wel bezet, gesloten, gevuld met hypocrieten en eigenlijk nooit gezellig. Dus me maar aangemeld in Soesterberg. Meteen dezelfde avond ontzettend veel lol gehad met de vaste mensen die daar werken . Eerst maar m'n motorsteun onder de bak vervangen. Dat was niet de oorzaak van m'n schuddende motor, maar m'n versnellingspook schud niet meer mee .
Had nog zat tijd over om nog andere dingen te doen, dus ben maar eindelijk m'n olie gaan verversen. Heerlijk verwend met 5W40 en maar meteen een adapterring ertussen voor eventuele sensoren. Mocht ook wel een keer, die ring had ik al in Augustus in huis . Verder nog bougies vervangen door de bougies die erin horen, verder nog de ATH helemaal doorgezocht naar eventuele problemen met m'n halfwarme start. Enige sensor die ik nog niet had vervangen was de sensor op m'n luchtfilterhuis en die schijnt ook invloed te hebben..? Dus vannacht nog even snel die sensoren omgeschroefd, nu moet ik eigenlijk nog even rijden.
Deze week wil ik nog maar een keer op de brug staan, hard op zoek naar de reden dat de auto dus zo schud. Je zou bijna zeggen dat er een paar moeren gewoon loszitten. Laten we het maar hopen, dat zou binnen no-time opgelost moeten zijn dan en scheelt weer onderdelen vervangen.
Koppakking lijkt overigens gewoon goed. Van de week nog even een nieuw luchtfilter halen...
Gisteravond eens naar een kazerne op Soesterberg geweest. De Autohobbyclub in Hilversum is altijd wel bezet, gesloten, gevuld met hypocrieten en eigenlijk nooit gezellig. Dus me maar aangemeld in Soesterberg. Meteen dezelfde avond ontzettend veel lol gehad met de vaste mensen die daar werken . Eerst maar m'n motorsteun onder de bak vervangen. Dat was niet de oorzaak van m'n schuddende motor, maar m'n versnellingspook schud niet meer mee .
Had nog zat tijd over om nog andere dingen te doen, dus ben maar eindelijk m'n olie gaan verversen. Heerlijk verwend met 5W40 en maar meteen een adapterring ertussen voor eventuele sensoren. Mocht ook wel een keer, die ring had ik al in Augustus in huis . Verder nog bougies vervangen door de bougies die erin horen, verder nog de ATH helemaal doorgezocht naar eventuele problemen met m'n halfwarme start. Enige sensor die ik nog niet had vervangen was de sensor op m'n luchtfilterhuis en die schijnt ook invloed te hebben..? Dus vannacht nog even snel die sensoren omgeschroefd, nu moet ik eigenlijk nog even rijden.
Deze week wil ik nog maar een keer op de brug staan, hard op zoek naar de reden dat de auto dus zo schud. Je zou bijna zeggen dat er een paar moeren gewoon loszitten. Laten we het maar hopen, dat zou binnen no-time opgelost moeten zijn dan en scheelt weer onderdelen vervangen.
Koppakking lijkt overigens gewoon goed. Van de week nog even een nieuw luchtfilter halen...
Wow! Al een hele pagina voor mezelf .
Vandaag nog maar eens wezen kijken of ik iets kon vinden wat het geschud veroorzaakt... Kan me nog 3 dingen bedenken. 1, de motorsteun rechts of 2, de koppelingsplaat uit balans (door ouderdom gaarheid) of 3, de drukgroep naar de knoppen.
Als ik kijk lijken de laatste twee euvels geen directe oorzaken, hooguit het vastlopen van de koppeling en niet meer kunnen schakelen.
Morgenochtend ligt er een motorsteun klaar, nieuw in de verpakking.
Maar, ik ben maar weer voor de 2e keer de brug op gegaan deze week, niets bijzonders kunnen vinden. Downpipe bouten gecontroleerd, evenals motorsteunbouten en andere ongein en geen resultaat. Wel maar m'n Lambda-sonde omgezet. Toen ik namelijk eens van dichtbij ging kijken bleek dat de lambda die erin zat een lambda met een blauwe en zwarte stekker bleek te zijn ... Goed, ben ermee door de apk gekomen, maar er zal vast belangrijk verschil in zitten. En als je dan toch bezig bent meteen het luchtfilter vervangen voor een nieuwe (nee, geen K&N zooi, dan gooi ik m'n PiperCross er wel op ).
Heb trouwens aan den lijve ondervonden dat de motorkap isolatie geen ene moer uitmaakt. Heb een half uur zonder motorkap mogen (lees 'moeten') rijden. Voor het eerst een flink stomme actie uitgehaald.
Auto stond op de brug en moest weer omhoog om iets vast te zetten, en dan heb ik liever de klep dicht. Klep dicht maar niet in het slot gedaan (met opzet). Hoefde blijkbaar niet meer onder de kap te zijn, dus ben vrolijk zo de garage uitgereden. Na 10 minuten 80 te rijden klapte m'n kap vrolijk open en lag zo goed als op m'n voorruit . Leuke hoek, heeft de 106 ook, maar helaas heeft de AX dat normaal niet.
Rechts verwrongen, scharnieren ook een beetje scheef. Morgen dan maar kijken of andere scharnieren en een andere kap (van de First) wel gewoon sluiten, dan weet ik waarschijnlijk nog wel iemand met een kap in dezelfde kleur.
Stom, achterlijk en iets wat ik waarschijnlijk NOOOOIT meer vergeet! Dus ook nog een positief puntje... En het ziet er op zich wel grappig uit, een AX zonder kap (als het motorruim maar een beetje netjes is , en dat is het gelukkig wel ).
Vandaag nog maar eens wezen kijken of ik iets kon vinden wat het geschud veroorzaakt... Kan me nog 3 dingen bedenken. 1, de motorsteun rechts of 2, de koppelingsplaat uit balans (door ouderdom gaarheid) of 3, de drukgroep naar de knoppen.
Als ik kijk lijken de laatste twee euvels geen directe oorzaken, hooguit het vastlopen van de koppeling en niet meer kunnen schakelen.
Morgenochtend ligt er een motorsteun klaar, nieuw in de verpakking.
Maar, ik ben maar weer voor de 2e keer de brug op gegaan deze week, niets bijzonders kunnen vinden. Downpipe bouten gecontroleerd, evenals motorsteunbouten en andere ongein en geen resultaat. Wel maar m'n Lambda-sonde omgezet. Toen ik namelijk eens van dichtbij ging kijken bleek dat de lambda die erin zat een lambda met een blauwe en zwarte stekker bleek te zijn ... Goed, ben ermee door de apk gekomen, maar er zal vast belangrijk verschil in zitten. En als je dan toch bezig bent meteen het luchtfilter vervangen voor een nieuwe (nee, geen K&N zooi, dan gooi ik m'n PiperCross er wel op ).
Heb trouwens aan den lijve ondervonden dat de motorkap isolatie geen ene moer uitmaakt. Heb een half uur zonder motorkap mogen (lees 'moeten') rijden. Voor het eerst een flink stomme actie uitgehaald.
Auto stond op de brug en moest weer omhoog om iets vast te zetten, en dan heb ik liever de klep dicht. Klep dicht maar niet in het slot gedaan (met opzet). Hoefde blijkbaar niet meer onder de kap te zijn, dus ben vrolijk zo de garage uitgereden. Na 10 minuten 80 te rijden klapte m'n kap vrolijk open en lag zo goed als op m'n voorruit . Leuke hoek, heeft de 106 ook, maar helaas heeft de AX dat normaal niet.
Rechts verwrongen, scharnieren ook een beetje scheef. Morgen dan maar kijken of andere scharnieren en een andere kap (van de First) wel gewoon sluiten, dan weet ik waarschijnlijk nog wel iemand met een kap in dezelfde kleur.
Stom, achterlijk en iets wat ik waarschijnlijk NOOOOIT meer vergeet! Dus ook nog een positief puntje... En het ziet er op zich wel grappig uit, een AX zonder kap (als het motorruim maar een beetje netjes is , en dat is het gelukkig wel ).
Last edited by Pgoddijn on ThuFeb25, 2010 1:56:57 PM, edited 1 time in total.
ja, zoals ik gister zei, MUTS!
Gelukkig je voorruit heel, motorkap is zo gewisseld. Scharnieren kan je vaak gewoon rechtbuigen
Hopelijk getril wel als je motorsteunen vervangen zijn, hopelijk los ik het klapperen van het remmen ook nog op van de 1.0...
Gelukkig je voorruit heel, motorkap is zo gewisseld. Scharnieren kan je vaak gewoon rechtbuigen
Hopelijk getril wel als je motorsteunen vervangen zijn, hopelijk los ik het klapperen van het remmen ook nog op van de 1.0...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Nog best wel geluk dat je ruit niet gesprongen is.
Voor het interieur heb ik inderdaad ook nog verschil kunnen merken maar buiten de auto hoor je de motor wel degelijk minder... Het is eigenlijk alleen maar leuk voor de voetgangers die je bij de oversteek voorlaat...Pgoddijn wrote:Heb trouwens aan den lijve ondervonden dat de motorkap isolatie geen ene moer uitmaakt.
@Degene:
Zat erover te denken om voor een dagje met jouw kap rond te rijden . En de ontsteking zou goed moeten zijn, ik kan gewoon doortrekken.
@Grietje:
Hopelijk zijn alleen de scharnieren krom en niet de bevestigingspunten onder het raam (want dan ben ik echt zuur)!
Motorsteun ga ik straks halen, hopelijk lost dat een hoop op, dan ga ik ook nog een keer langs de dealer voor de andere motorsteunen.
En de 1.0 komt ook nog wel in orde.
@Raoel:
De kap klapte open en het eerste wat in me opkwam was: "@#(*&! Da's waar ook!"
Gelukkig was het vrij laat, rustig op de weg en niet de snelweg! Kon nog onder de motorkap doorkijken en er was een ruime berm. Half uurtje later weer op de weg.
@Pascal:
Ja, je hebt (net als de rest) gelijk, komt ook waarschijnlijk nooit meer voor . Hoorde dat het iemand anders ook een keer was gebeurd en die had minder mazzel want zijn ruit lag er wel uit...
@MBA@NL:
Een GTI, sociale auto voor voetgangers?
Zat erover te denken om voor een dagje met jouw kap rond te rijden . En de ontsteking zou goed moeten zijn, ik kan gewoon doortrekken.
@Grietje:
Hopelijk zijn alleen de scharnieren krom en niet de bevestigingspunten onder het raam (want dan ben ik echt zuur)!
Motorsteun ga ik straks halen, hopelijk lost dat een hoop op, dan ga ik ook nog een keer langs de dealer voor de andere motorsteunen.
En de 1.0 komt ook nog wel in orde.
@Raoel:
De kap klapte open en het eerste wat in me opkwam was: "@#(*&! Da's waar ook!"
Gelukkig was het vrij laat, rustig op de weg en niet de snelweg! Kon nog onder de motorkap doorkijken en er was een ruime berm. Half uurtje later weer op de weg.
@Pascal:
Ja, je hebt (net als de rest) gelijk, komt ook waarschijnlijk nooit meer voor . Hoorde dat het iemand anders ook een keer was gebeurd en die had minder mazzel want zijn ruit lag er wel uit...
@MBA@NL:
Een GTI, sociale auto voor voetgangers?
Zo, in ieder geval m'n motorsteun opgepikt. Ziet eruit alsof die weer 15 a 20 jaar meekan .
Hebben we die vast binnen. Als dat het schudden op de snelweg verhelpt ga ik bij Bollie een motorkap halen. Misschien grijs, maar staat beter dan de klep van de First:
Nog even kijken of ik morgen nog ergens tijd heb, want ik wil zo snel mogelijk een goede kap hebben. Misschien nog even kijken of ik de scharnieren goed kan trekken, het lijkt of er een paar mm verschoven is. Valt vast te repareren, maar helaas is het wel een lastige plek...
Hebben we die vast binnen. Als dat het schudden op de snelweg verhelpt ga ik bij Bollie een motorkap halen. Misschien grijs, maar staat beter dan de klep van de First:
Nog even kijken of ik morgen nog ergens tijd heb, want ik wil zo snel mogelijk een goede kap hebben. Misschien nog even kijken of ik de scharnieren goed kan trekken, het lijkt of er een paar mm verschoven is. Valt vast te repareren, maar helaas is het wel een lastige plek...
Gisteravond nog even op de brug kunnen staan. Tenminste, even werd iets langer door een tegenslag.
Doel: Motorsteun rechts vervangen. En dat was nodig:
Hier ook een slijtindicatie:
Maarrrr... De tegenslag kwam bij het vastdraaien:
Niet eens bijzonder hard, bleek ook niet te voorkomen geweest. Vermoeden is dat er een belletje in heeft gezeten ofzo. Op de foto niet extreem duidelijk zichtbaar, maar toch:
Gelukkig snel ergens een goeie bout vandaan weten te toveren en voila:
En:
En zoals verwacht heb ik van een ander euvel ook geen last meer:
Trouwens, daarna heb ik nog even die uitlaat iets beter bij de Kat vastgezet. Scheelt nog een cm extra
Doel: Motorsteun rechts vervangen. En dat was nodig:
Hier ook een slijtindicatie:
Maarrrr... De tegenslag kwam bij het vastdraaien:
Niet eens bijzonder hard, bleek ook niet te voorkomen geweest. Vermoeden is dat er een belletje in heeft gezeten ofzo. Op de foto niet extreem duidelijk zichtbaar, maar toch:
Gelukkig snel ergens een goeie bout vandaan weten te toveren en voila:
En:
En zoals verwacht heb ik van een ander euvel ook geen last meer:
Trouwens, daarna heb ik nog even die uitlaat iets beter bij de Kat vastgezet. Scheelt nog een cm extra
En vandaag dan toch maar de aandrijfassen vervangen. Pardon my French, but Daaaaaaaamn!!!
Dat maakt dus een wereld van verschil! Ik had wel begrepen dat een aandrijfas problemen kan geven in de bochten en soms ook rechtuit, maar zo erg? Ben de Nuerburgring overgeweest, 2x slalom en verder is het m'n daily auto'tje natuurlijk.
Sinds 4 Juni een kleine 13.000 km ermee gereden. Toen ik hem kocht had ik inderdaad wel last van een heel klein beetje trillen bij het optrekken tussen de 80 en 120 maar rechtuit met vaste snelheid ging het altijd prima. Alleen de rechter aandrijfas was voelbaar in de bochten. Het is dus in 2 a 3 maanden extreem slecht geworden! Kan het zijn dat de gare motorsteun daar een oorzaak van was?
Hoe dan ook, ik ben weer zo blij als een hoepel! Kan de slalom komende zondag weer helemaal aan!
Dank je Chris, zonder je hulp stond ik waarschijnlijk nog op de brug . Beetje vakmanschap in de buurt is erg prettig, kom ik als dank je versnellingsbakolie brengen
Dat maakt dus een wereld van verschil! Ik had wel begrepen dat een aandrijfas problemen kan geven in de bochten en soms ook rechtuit, maar zo erg? Ben de Nuerburgring overgeweest, 2x slalom en verder is het m'n daily auto'tje natuurlijk.
Sinds 4 Juni een kleine 13.000 km ermee gereden. Toen ik hem kocht had ik inderdaad wel last van een heel klein beetje trillen bij het optrekken tussen de 80 en 120 maar rechtuit met vaste snelheid ging het altijd prima. Alleen de rechter aandrijfas was voelbaar in de bochten. Het is dus in 2 a 3 maanden extreem slecht geworden! Kan het zijn dat de gare motorsteun daar een oorzaak van was?
Hoe dan ook, ik ben weer zo blij als een hoepel! Kan de slalom komende zondag weer helemaal aan!
Dank je Chris, zonder je hulp stond ik waarschijnlijk nog op de brug . Beetje vakmanschap in de buurt is erg prettig, kom ik als dank je versnellingsbakolie brengen
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Jup, straks is waarschijnlijk m'n nieuwe baksteun binnen. Ik had enkel 1 van de 2 delen op voorraad maar wil daar ook gewoon een nieuwe. Dan nog even kijken of ik de mantel van m'n bak iets kan opschonen en kan afdichten, maar dat zal wel niet een groot succes worden. En eens kijken of ik eindelijk m'n bumper kan vervangen