Hallo,
Ik ga op mijn AXje de spoorstanggewrichten vervangen (wegens rubber stuk aan de rechterkant). Heeft er iemand soms een suggestie om dit te doen met behoud van de uitlijning?
Of moet je sowieso de auto terug laten uitlijnen na deze ingreep?
Vervangen van spoorstanggewrichten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Vervangen van spoorstanggewrichten
Ja, dat moet je eigenlijk gewoon sowieso doen. Is die 5 tientjes zeker waard, als ie verkeerd staat slijten ook je banden verkeerd/scheefFrankAX wrote:
Of moet je sowieso de auto terug laten uitlijnen na deze ingreep?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
ik kan je uit ervaring vertellen dat t uitlijnen echt zn geld waard is, ik was eigenwijs en heb t niet gedaan na t klooien aan de stuurinriching. het heeft me een band gekost, glad versleten.
gwoon ff doen dus
gwoon ff doen dus
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
Vervanging geslaagd - beetje uitleg over procedure
Ik heb de vervanging zonder uitlijnen met succes uitgevoerd een jaartje geleden.
Bandensleet is normaal, rijgedrag ook dus interventie kan geslaagd genoemd worden.
Een paar tips voor wie dit ook zelf wil doen:
Je hebt speciaal gereedschap nodig om een spoorstanggewricht na 20 jaar los te krijgen.
Er zijn 2 mogelijke gereedschappen : een speciale poelietrekker of een soort reuzedikke vork die je er tussen hamert.
Opkrikken van de auto op de bout die los moet lukte niet. Er is meer kracht nodig.
In frankrijk vind je in grote supermarkten bij het gereedschap al het speciale materiaal dat je nodig zou kunnen hebben tegen een heel schappelijke prijs. "Arrache rotule" heet dat daar.
Dat wist ik toen nog niet, ik heb met een gewone poelietrekker kunnen werken die heel toevallig paste.
Uitlijnen kan je vermijden met volgende procedure :
Wacht op weersvoorspelling : stenge vorst.
Graaf 2 kuilen in de tuin, rijd de voorwielen er tot bijna aan de assen in, giet vol met water.
Tegen de ochtend is het water bevroren en zijn de voorwielen stevig geblokkeerd.
(Alle werk doe je een eind boven de assen)
Vervang nu de gewrichten één voor één : Het nieuwe gewricht moet gemonteerd zijn voor je aan de andere kant begint, anders zou je stuur kunnen bewegen.
Wacht op dooi en maak je auto vrij. Klaar.
Het feit dat je auto enige tijd onbeschikbaar is tot de dooi intreedt is niet zo erg : wegens het werken in de bijtende koude heb je misschien toch al te veel jenever binnen om nog de weg op te gaan.
Bandensleet is normaal, rijgedrag ook dus interventie kan geslaagd genoemd worden.
Een paar tips voor wie dit ook zelf wil doen:
Je hebt speciaal gereedschap nodig om een spoorstanggewricht na 20 jaar los te krijgen.
Er zijn 2 mogelijke gereedschappen : een speciale poelietrekker of een soort reuzedikke vork die je er tussen hamert.
Opkrikken van de auto op de bout die los moet lukte niet. Er is meer kracht nodig.
In frankrijk vind je in grote supermarkten bij het gereedschap al het speciale materiaal dat je nodig zou kunnen hebben tegen een heel schappelijke prijs. "Arrache rotule" heet dat daar.
Dat wist ik toen nog niet, ik heb met een gewone poelietrekker kunnen werken die heel toevallig paste.
Uitlijnen kan je vermijden met volgende procedure :
Wacht op weersvoorspelling : stenge vorst.
Graaf 2 kuilen in de tuin, rijd de voorwielen er tot bijna aan de assen in, giet vol met water.
Tegen de ochtend is het water bevroren en zijn de voorwielen stevig geblokkeerd.
(Alle werk doe je een eind boven de assen)
Vervang nu de gewrichten één voor één : Het nieuwe gewricht moet gemonteerd zijn voor je aan de andere kant begint, anders zou je stuur kunnen bewegen.
Wacht op dooi en maak je auto vrij. Klaar.
Het feit dat je auto enige tijd onbeschikbaar is tot de dooi intreedt is niet zo erg : wegens het werken in de bijtende koude heb je misschien toch al te veel jenever binnen om nog de weg op te gaan.
als je geen tuin hebt waar je gaten in wilt graven (mooi idee trouwens
) kan je ook nauwkeurig de afstand opmeten tussen einde kogel en de stuurstang, die moet gelijk blijven.
Persoonlijk zou ik ook laten uitlijnen, dat is goedkoper dan een nieuwe band moeten kopen omdat je toch niet zo goed hebt kunnen meten of er speling is ontstaan in je gat in de tuin

Persoonlijk zou ik ook laten uitlijnen, dat is goedkoper dan een nieuwe band moeten kopen omdat je toch niet zo goed hebt kunnen meten of er speling is ontstaan in je gat in de tuin

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Het lijkt me dat je er bijna niet bij kunt komen als je de auto in een kuil rijdt en je dus met het wiel er nog op moet gaan werken? Je kunt 't wiel niet draaien, dus eigenlijk zit 't wiel altijd tussen jezelf en het 'werkstuk'...
Ik zou 'm voor die paar tientjes lekker uit láten lijnen, dan is 't zeker goed en heb je ook geen minimale afwijking... (was de uitlijning bijvoorbeeld al 100% voordat je begon...
)
Ondanks dat, een leuke tip, had er zelf niet opgekomen...
Ik zou 'm voor die paar tientjes lekker uit láten lijnen, dan is 't zeker goed en heb je ook geen minimale afwijking... (was de uitlijning bijvoorbeeld al 100% voordat je begon...

Ondanks dat, een leuke tip, had er zelf niet opgekomen...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Bedankt voor de toffe reacties.
Het idee van Joost heb ik geprobeerd, stuk hout vervangen door een hydraulische krik, maar dat lukte niet om het los te krijgen. Het gereedschap dat citrofenwick toont is volgens mij inderdaad de best mogelijke keuze voor iets dat al zo lang vast zit.
Het is ook niet nodig het wiel te demonteren, je hebt plaats genoeg tussen de wielkap en het wiel en veel sleutelen moet je eigenlijk niet. Met gedemonteerd wiel lukt de methode niet, dan moet je uitlijnen.
Kostenbesparend is het uiteraard enkel indien de kost van de jenever lager ligt dan die van het uitlijnen.

Het idee van Joost heb ik geprobeerd, stuk hout vervangen door een hydraulische krik, maar dat lukte niet om het los te krijgen. Het gereedschap dat citrofenwick toont is volgens mij inderdaad de best mogelijke keuze voor iets dat al zo lang vast zit.
Het is ook niet nodig het wiel te demonteren, je hebt plaats genoeg tussen de wielkap en het wiel en veel sleutelen moet je eigenlijk niet. Met gedemonteerd wiel lukt de methode niet, dan moet je uitlijnen.
Kostenbesparend is het uiteraard enkel indien de kost van de jenever lager ligt dan die van het uitlijnen.
