Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 2
- Joined: SatJan23, 2010 5:00:55 PM
- Location: De Goorn
- Contact:
Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen
We zijn bezig om een 1.6 16V in tegaan bouwen in een AX.
Wat moeten we aanpassen. Ik kan me bedenken de motor steun aan de distributie zijde. Heeft iemand hier ook foto's van.
Bedrading is geen probleem want er komt een programmeerbare computer op.
Wat moeten we aanpassen. Ik kan me bedenken de motor steun aan de distributie zijde. Heeft iemand hier ook foto's van.
Bedrading is geen probleem want er komt een programmeerbare computer op.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... start=1360
Chris is er ook mee bezig.
Chris is er ook mee bezig.
Laten we een deal maken
Als jij je nou eens netjes voorstelt in het daarvoor bestemde voorsteltopic en deze zo nu en dan even leuk update. Heb ik genoeg foto's en info van mijn 16v ombouw
Wat voor programeerbaar management komt erop? Ben zelf bezig met een VEMS Ga je nog andere dingen aanpassen of voorlopig een standaard 16 klepper?
Als jij je nou eens netjes voorstelt in het daarvoor bestemde voorsteltopic en deze zo nu en dan even leuk update. Heb ik genoeg foto's en info van mijn 16v ombouw
Wat voor programeerbaar management komt erop? Ben zelf bezig met een VEMS Ga je nog andere dingen aanpassen of voorlopig een standaard 16 klepper?
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Een beetje meer detail zou inderdaad wel leuk zijn.
Heb zelf een AX met KDFi motormanagement dus heb enig inzicht in wat je daar zoal mee kunt maar ook hoeveel werk het is qua aanpassingen.
Leuke van KDFi, VEMS, MegaSquirt, KMS etc. is dat je werkelijk alles kunt regelen/instellen wat je maar wilt. Ook het aansturen van koelfans etc., launch-control, shiftlights... noem maar op.
Maar ik zou bij een 16v maar beginnen met het verstevigen van de hele auto om de extra krachten te kunnen verwerken.
Daarnaast is koeling en de ruimte die je daarvoor nodig hebt een potentieel probleem.
Rooney lijkt me inderdaad een handig iemand om info van te krijgen... , die heeft het tenslotte allemaal al gedaan.
Heb zelf een AX met KDFi motormanagement dus heb enig inzicht in wat je daar zoal mee kunt maar ook hoeveel werk het is qua aanpassingen.
Leuke van KDFi, VEMS, MegaSquirt, KMS etc. is dat je werkelijk alles kunt regelen/instellen wat je maar wilt. Ook het aansturen van koelfans etc., launch-control, shiftlights... noem maar op.
Maar ik zou bij een 16v maar beginnen met het verstevigen van de hele auto om de extra krachten te kunnen verwerken.
Daarnaast is koeling en de ruimte die je daarvoor nodig hebt een potentieel probleem.
Rooney lijkt me inderdaad een handig iemand om info van te krijgen... , die heeft het tenslotte allemaal al gedaan.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 2
- Joined: SatJan23, 2010 5:00:55 PM
- Location: De Goorn
- Contact:
We willen een nieuwe koets bouwen om de oude AX GTI cup met 1.6 8 klepper te vervangen. Deze moet gereed zijn voor seizoen 2011.We rijden er mee in de DNRT (www.dnrt.nl) Auto's A toer klasse.
Omdat we niet meer voor in mee kunnen komen omdat de ronden tijden zijn verlaagd van 2.07 naar 2.05 willen we een 1.6 16V opbouwen. Deze moet +/- 160 pk leveren.
Ik zal binnenkort me zelf netjes voorstellen en wat foto's proberen te plaatsen.
Omdat we niet meer voor in mee kunnen komen omdat de ronden tijden zijn verlaagd van 2.07 naar 2.05 willen we een 1.6 16V opbouwen. Deze moet +/- 160 pk leveren.
Ik zal binnenkort me zelf netjes voorstellen en wat foto's proberen te plaatsen.
Deze winter de zelfde ombouw gedaan voor een circuit auto.
Als donor auto heb ik een 1.1 ax carrosserie gebruikt uit 1994. Deze linker motorsteun past zonder aanpassingen op een 1.6 16v. (een GTI motor steun past niet zonder een aanzienlijk deel weg te slijpen)
De motor is nu voorzien van een KDFI motor management met een aangepaste 106 gti 16v kabelboom.
Enkel de stationaar regeling van een 16v motor is een stappenmotor. Deze is standaard niet aan te sturen met de KDFI. Om dit op te lossen heb ik een bosch 3-polige stationaar klep van een ax gti gebruikt.
Binnen kort zal ik me voorstellen op het forum en wat details van de 16v conversie er bij zetten.
Succes met je project!
Als donor auto heb ik een 1.1 ax carrosserie gebruikt uit 1994. Deze linker motorsteun past zonder aanpassingen op een 1.6 16v. (een GTI motor steun past niet zonder een aanzienlijk deel weg te slijpen)
De motor is nu voorzien van een KDFI motor management met een aangepaste 106 gti 16v kabelboom.
Enkel de stationaar regeling van een 16v motor is een stappenmotor. Deze is standaard niet aan te sturen met de KDFI. Om dit op te lossen heb ik een bosch 3-polige stationaar klep van een ax gti gebruikt.
Binnen kort zal ik me voorstellen op het forum en wat details van de 16v conversie er bij zetten.
Succes met je project!
Kijk word een intressant topic zo. Weet alleen niet of het nou verstandig is om een 1.1 motorsteun te nemen.... Hij is niet voor niks al aangepast voor de 1.4 GTI laat staan dat er een 16v in komt te hangen. Kijk even in chris zijn project topic. Daarin staat hoe je de motorsteun van een 16v goed kan monteren.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
- vervang het motorrubber aan de bakkant door die van een diesel, tenzij je voor groep A blokken gaat.
- las de bevestiging van de onderste motorsteun goed door op de koets en zet er schetsplaatjes langs
- monteer vanaf het schutbord naar de twee draagarmsteunen de versteviging die ook op 106-jes en saxo zit (ga er van uit dat je onder en boven draagarmbruggen gaat gebruiken)
- zet er een 106 of saxo radiateur in met een spal fan aan de buitenkant, omwikkel dan wel de spaghetti om de stralling van de uitlaat wat te beperken
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
- ga je de klopsensor en lambda ook gebruiken ?
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?
P.
- vervang het motorrubber aan de bakkant door die van een diesel, tenzij je voor groep A blokken gaat.
- las de bevestiging van de onderste motorsteun goed door op de koets en zet er schetsplaatjes langs
- monteer vanaf het schutbord naar de twee draagarmsteunen de versteviging die ook op 106-jes en saxo zit (ga er van uit dat je onder en boven draagarmbruggen gaat gebruiken)
- zet er een 106 of saxo radiateur in met een spal fan aan de buitenkant, omwikkel dan wel de spaghetti om de stralling van de uitlaat wat te beperken
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
- ga je de klopsensor en lambda ook gebruiken ?
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Die individuele bobines zijn nog goedkoop ook... en 'coil-on-plug' is wel de mooiste oplossing (en BS-Autotune verkoopt ze, net als de KDFi)!PeterM wrote:Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
....
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
.....
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?
Wel of geen zuigerbodemkoeling is een goede Peter! Dat scheelt toch wel aanmerkelijk in het heel houden van je blokje als je'm vaak langdurig hoogtoerig gaat gebruiken.
p.s. hoe is het met je LandRover V8 KDFi Peter?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
volgens mij zijn de 110 pk versies uit de 307/xsara enz niet allemaal met met zuigerbodemkoeling. deze hebben wel weer de grootste kleppen.
de ideale combinatie is:
TU5J4 onderblok met TU5JP4 kop, maar dan wel de J4 nokkenassen er in. Dit natuurlijk weer uitgaande van standaard onderdelen, dat zal in dit geval wel anders worden.
Mooie optie is ook nog: Stoker kit, kom je op bijna 1800cc
P.
@Collin: de LR komt als het goed is volgende week bij de spuiter vandaan, de bedrading is al flink aangepast maar moet nog pas worden gemaakt als de auto er is. zal mijn wie is wie wel weer wat oppoetsen
de ideale combinatie is:
TU5J4 onderblok met TU5JP4 kop, maar dan wel de J4 nokkenassen er in. Dit natuurlijk weer uitgaande van standaard onderdelen, dat zal in dit geval wel anders worden.
Mooie optie is ook nog: Stoker kit, kom je op bijna 1800cc
P.
@Collin: de LR komt als het goed is volgende week bij de spuiter vandaan, de bedrading is al flink aangepast maar moet nog pas worden gemaakt als de auto er is. zal mijn wie is wie wel weer wat oppoetsen
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Volgens mij heb je dan een tweede trigger wiel nodig op de nokkenas om sequentieel injectie en ontsteking aan te sturen. Heeft iemand dit al werkend of een constructie voorbeeld?2Black wrote:Die individuele bobines zijn nog goedkoop ook... en 'coil-on-plug' is wel de mooiste oplossing (en BS-Autotune verkoopt ze, net als de KDFi)!PeterM wrote:Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
....
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
.....
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?
Wel of geen zuigerbodemkoeling is een goede Peter! Dat scheelt toch wel aanmerkelijk in het heel houden van je blokje als je'm vaak langdurig hoogtoerig gaat gebruiken.
p.s. hoe is het met je LandRover V8 KDFi Peter?
Waarom? Wij hebben het hier over KDFi-auto's (of MegaSquirt/VEMS wat dan ook) die gewoon al vliegwiel-tandjes tellen.zappa66 wrote: Volgens mij heb je dan een tweede trigger wiel nodig op de nokkenas om sequentieel injectie en ontsteking aan te sturen. Heeft iemand dit al werkend of een constructie voorbeeld?
Met het tellen van die tandjes kan het MMS allerlei dingen doen, inspuiten en vonken bijvoorbeeld. Hangt van de beschikbare hoeveelheid drivers/poorten af die zo'n systeem tot z'n beschikking heeft.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dat klopt als je de COPs per twee aan stuurt. Maar ik bedoel als je de 4 KDFI IGN uitgangen wilt gaan gebruiken ontstaat er het volgend probleem:
Volgens mij moet de krukas 2 komplete omwentelingen maken voordat de nokkenas 1 omwenteling maakt. Hierdoor ontstaat het problem dat je geen uitgangs punt heb welke specifieke cilinder moet vonken.
Volgens mij moet de krukas 2 komplete omwentelingen maken voordat de nokkenas 1 omwenteling maakt. Hierdoor ontstaat het problem dat je geen uitgangs punt heb welke specifieke cilinder moet vonken.
Wat jullie zeggen is beide waar
Kijk maar eens naar de nieuwere 16v's met een 3 plugs ecu deze hebben sequentiële injectie. Dus elke injector word apart aangestuurd pak de schema's er maar eens bij om het te zien Echter deze heeft dus geen nokkenaspositie sensor en zal het nooit helemaal optimaal werken.
Daarom is wat Zappa zegt ook waar en zal het dus met zo'n nokkenaspositie sensor beter werken.
Kijk maar eens naar de nieuwere 16v's met een 3 plugs ecu deze hebben sequentiële injectie. Dus elke injector word apart aangestuurd pak de schema's er maar eens bij om het te zien Echter deze heeft dus geen nokkenaspositie sensor en zal het nooit helemaal optimaal werken.
Daarom is wat Zappa zegt ook waar en zal het dus met zo'n nokkenaspositie sensor beter werken.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Trigger voor stand nokkenas als referentie kan als volgt: kleine staafmagneet in busje wat je vastzet in een van de blokkeerpen openingen van een nokkenastandwiel. dan een reedrelais er naast monteren. dit gebruik je om kdfi te vertellen dat vanaf de volgende keer dubbele nok voorbij gestart mag worden met injecteren en ontsteking. dit blijft dan gewoon doortellen op basis van het vliegwiel tot op het moment dat je de motor weer stopt. dan vindt bij de volgende start weer calibratie plaats.
Het kan ook met een lichtsluisje en een klein flapje aan een nokkenastandwiel natuurlijk. Een nog mooiere maar zeldzamere oplossing is een nokkenas sensor van een 167pk 2.0 (die heeft sequentiele injectie en individuele bobines) je kan de kop en een nokkenas zo aanpassen dat zo'n sensor er tegenaan gaat passen.
P.
Het kan ook met een lichtsluisje en een klein flapje aan een nokkenastandwiel natuurlijk. Een nog mooiere maar zeldzamere oplossing is een nokkenas sensor van een 167pk 2.0 (die heeft sequentiele injectie en individuele bobines) je kan de kop en een nokkenas zo aanpassen dat zo'n sensor er tegenaan gaat passen.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen
En is het gelukt?JohanNolte wrote:We zijn bezig om een 1.6 16V in tegaan bouwen in een AX.
Wat moeten we aanpassen. Ik kan me bedenken de motor steun aan de distributie zijde. Heeft iemand hier ook foto's van.
Bedrading is geen probleem want er komt een programmeerbare computer op.