Remmen ontluchten lukt niet

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin

Remmen ontluchten lukt niet

Post by citrofenwick »

Grmbl!

Wat vooraf ging:
voorpoten verwisseld met GT-poten + bijhorende remmerij
Achteras er vanonderen, maar nadien ongewijzigd terug gemonteerd.
Alle remvloeistof er natuurlijk uit (duh), dus ik wil ontluchten.
Maar uit geen enkele nippel komt remvloeistof, hoogstens af en toe een drupje als ik de nippel opendraai.

Ik dacht: bah, brute pech, hrc kapot. Dus ik verwissel m'n HRC met een andere (eentje die al ff stilligt waarschijnlijk, hij komt van mn GTcarb). Opnieuw hetzelfde...
Het zekere voor het onzekere genomen. Die ff van mn GTI overgeschroefd en geprobeerd => opnieuw hetzelfde :evil:

Ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb inmiddels gecontroleerd of alle remleidingen goed vast zitten en of er geen lekken zijn en alles is ok.
Het is niet de eerste keer dat ik dit doe, en dit heb ik nog nooit voorgehad. Het lijkt me toch zinloos om een nieuwe te kopen?

ps; valt een hrc te testen, zoja hoe?
ps2; als ik op mn originele hrc druk spoot er toch nog steeds een mooi straaltje uit :P
ps3: voorheen werkte alles naar behoren en de originele hrc is slechts 3 jaar oud

Weten jullie soms raad? :idea:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Beide remleidingen naar achter zijn achter los geweest?
Dat zijn best lange leidingen en als die helemaal leeg gelopen zijn, dan duurt het best wel even voor die weer helemaal vol gelopen zijn!
Ik neem aan dat Stuart je helpt bij het ontluchten en dat 1 van jullie dan op het rempedaal trapt, terwijl de ander het ontluchtingsnippeltje steeds open en weer dicht draait (open vlak nadat er op het rempedaal getrapt wordt en dicht vóórdat het rempedaal los gelaten wordt)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Aannemend dat het moeite kost lange remleidingen te vullen:

Bij Land Rovers ('Series' I, II, III althans) heeft men een soortgelijk probleem.
Men trekt dan de remvloeistof met behulp van onderdruk door de remleiding heen (een soort fietspompeffect).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Beide remleidingen naar achter zijn achter los geweest?
Dat zijn best lange leidingen en als die helemaal leeg gelopen zijn, dan duurt het best wel even voor die weer helemaal vol gelopen zijn!
Ik neem aan dat Stuart je helpt bij het ontluchten en dat 1 van jullie dan op het rempedaal trapt, terwijl de ander het ontluchtingsnippeltje steeds open en weer dicht draait (open vlak nadat er op het rempedaal getrapt wordt en dicht vóórdat het rempedaal los gelaten wordt)?
Ja, alles is losgeweest. Inderdaad, Stuart zit in de ax en drukt telkens op het pedaal volgens jouw methode. Hij drukt het telkens half in om de hrc wat te sparen. (als je het volledig indrukt heb je nog meer kans om de hrc te mollen omdat je de zuiger duwt op een plek waar ie normaal nooit komt en er daar wat roest kan zitten waardoor hij kan gaan lekken.) Ruim 10 minuten aan 1 stuk proberen op 1 wiel zou toch voldoende moeten zijn om er wat vloeistof uit te krijgen?

jk: normaal lukt dat redelijk vlot hoor, ik heb gewoon het idee dat ik iets over het hoofd zie ofzo :P

Mijn pa gokte afstelling van het pedaal. Dat het niet ver genoeg kan terugkeren om nieuwe remvloeistof te nemen. Maar ik neem aan dat het dat niet is. Tenzij het wél kan?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

De hoeveelheid vloeistof die je met het pedaal verplaatst is echt weinig hoor. Als je daarmee de hele leiding naar achter vol moet krijgen, ben je serieus lang bezig. Ik heb ook niet voor niets een remleiding-ontluchtingsset aangeschaft! ;)

Recently done:

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Dan ga ik zaterdag nog een poging wagen. Ik denk dat ik mij binnenkort iig ook eens zo'n setje ga aanschaffen.

Ik heb onlangs een tip gekregen van een axrijder waar ik toen weinig belang aan had gehecht omdat ik het niet echt geloofde. Hij beweerde dat als je de nippels alle 4 opendraait en het boeltje een nachtje laat staan de remmen ook ontlucht zijn. Misschien dat ik dit ook maar eens moet proberen?

Ik heb trouwens al wel vaker lege remleidingen terug ontlucht en toen duurde het echt véél minder lang hoor.
Alvast bedankt voor de antwoorden. ;)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Bossie: die set heb ik inderdaad. Kan er kort over zijn: ge-ni-aal!!!

Recently done:

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ook al is die niet duur, op eBay nog goedkoper (incl. verzendkosten vanuit de UK)

http://shop.ebay.nl/?_from=R40&_trksid= ... Categories
Image Image Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Soms moet ook eerst de HRC ontlucht worden voordat deze wat doet...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

zo'n systeempje ga ik me inderdaad eens moeten aanschaffen :) ik heb nog een goeie hint gevonden op internet. Als het werkt zet ik het hier neer :D

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Allright, het remt. (of toch al een beetje)
De hoofdremcilinder moest inderdaad eerst ontlucht worden voor de rest ontlucht kon worden. Om dat te doen heb ik info gehaald uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=HPXBDuRgxG0 (thx pascal)
Toen ik hem terugplaatste lukte het ontluchten direct.

Maaaaaar, het remt nog niet zoals het hoort. Het voelt precies aan of ik geen rembekrachtiging heb, want ik moet echt hard duwen om de wielen te doen blokkeren. (wel niet abnormaal diep) Maar als ik op het rempedaal druk met niet gestarte motor en ik hem start zakt mijn pedaal toch een beetje, dus hij lijkt te werken :s
Morgen eens op onderzoek gaan. Zou nog lucht voor slecht remmen kunnen zorgen ondanks het feit dat het pedaal niet diep ingedrukt hoeft te worden?
Of kan het zijn dat die remcylinder nog lucht bevat en ik hem nogmaals zal moeten ontluchten? :roll:

(Ohja, wat ik dacht dat het probleem was: verkeerde rempedaalafstelling waardoor ontluchten niet lukte, maar die bleek goed te zijn.)

Post Reply