Distributieriem diesel.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Distributieriem diesel.
Ik heb 2 weken geleden een ax 1.5d aangeschaft.Wil de distributie en de waterpomp vervangen en heb de "how to" daarover gelezen.Zijn er bij een diesel nog andere punten waar ik bij op moet letten of is het precies dezelfde procedure.
Nee.
- Gewoon op de bekende manier de krukas blokkeren, de nokkenas-poelie blokkeren en de inspuitpomp-poelie blokkeren
- Multiriem naar de dynamo los en weghalen
- Plastic kappen over de distribtieriem los en weghalen
- Spanrol-moer los draaien en spanrol verwijderen (deze kan meteen bij 't oud-ijzer!)
- distributieriem verwijderen
- as waar de spanrol op geschoven zat, los draaien en verwijderen
- bouten van waterpomp losdraaien en verwijderen
- waterpomp uit blok trekken
- waterpomp schuin kantelen (maak gebruik van de holte in het blok) en tussen blok en draagbalk omhoog trekken
- nieuwe waterpomp terug plaatsen
- spanrol-as terug monteren
- nieuwe spanrol terug plaatsen
- distributieriem plaatsen (let op pijlen die de looprichting aangeven!)
- geef de distributieriem wat voorspanning door de spanrol te draaien en borg deze (met de moer)
- verwijder ALLE blokkeerpennen
- breng de distributieriem op voorgeschreven spanning
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
distributie
Bedankt voor de uitleg.Ik ga er volgende week aan beginnen.
Moet er dan niets speciaal in de gaten gehouden worden voor de dieselpomp?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Mja, dat geldt wel bij een benzine-motor, Pascal, maar bij een dieselmotor gaat je opmerking niet echt op hoor!
Het blok is net iets breder, waardoor de ruimte tussen draagbalk en motor net iets kleiner is en er daardoor nèt te weinig ruimte over blijft om met weinig moeite de pomp er tussenuit te krijgen! (En dat weten Kevin en ik uit ervaring!!) Vandaar dus ook mijn specifieke opmerking over het verwijderen van de spanrol-as.
Het blok is net iets breder, waardoor de ruimte tussen draagbalk en motor net iets kleiner is en er daardoor nèt te weinig ruimte over blijft om met weinig moeite de pomp er tussenuit te krijgen! (En dat weten Kevin en ik uit ervaring!!) Vandaar dus ook mijn specifieke opmerking over het verwijderen van de spanrol-as.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!