Koppakking vervangen maar geen kleppen gesteld!! dom dom
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppakking vervangen maar geen kleppen gesteld!! dom dom
Hallo ik zal me eerst even voorstellen
Ik ben mark en ik kom uit groningen en heb een peugeot 106 1.1 uit 1995
en nu 1 jaar in mijn bezit
2 weken geleden kwam ik tot mijn schrik dat mijn koppakking lek was.
ik was toen naar de garage geweest voor een prijs opgave.. en die kwam rond de 600 euro... aangezien ik de auto voor 800 heb betaald heb ik besloten om het zelf te doen.. met jullie hulp van jullie forum (duidelijk how to trouwens) ik heb voor de zekerheid de kop gevlakt
Alles ging voorspoedig en de motor draaide zondag weer goed gelukkig alles draaide ..
ik heb vanmiddag vrijgenomen om de laatste dingen te gaan doen
dus ook met het ontluchten van de koelvloeistof maar toen .. kwam er een pang en zag ik dat de injectie kapje (dat ding dat naar de lucht filter)
er af vloog en dat er rook uit de injectie kwam
nu wat rond gegoogeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat als je je kop hebt gevlakt dat je dan ook de kleppen moet stellen (nu snap ik dat)
dom dom maar ja.
maar nu mijn vraag
waarschijnlijk (denk ik) is de intlaatklep open gegaan terwijl ik hij net heeft gevonkt
wat moet ik nu doen? als nog kleppen stellen of is mijn zuiger enzo naar de knoppen
gr mark
Ik ben mark en ik kom uit groningen en heb een peugeot 106 1.1 uit 1995
en nu 1 jaar in mijn bezit
2 weken geleden kwam ik tot mijn schrik dat mijn koppakking lek was.
ik was toen naar de garage geweest voor een prijs opgave.. en die kwam rond de 600 euro... aangezien ik de auto voor 800 heb betaald heb ik besloten om het zelf te doen.. met jullie hulp van jullie forum (duidelijk how to trouwens) ik heb voor de zekerheid de kop gevlakt
Alles ging voorspoedig en de motor draaide zondag weer goed gelukkig alles draaide ..
ik heb vanmiddag vrijgenomen om de laatste dingen te gaan doen
dus ook met het ontluchten van de koelvloeistof maar toen .. kwam er een pang en zag ik dat de injectie kapje (dat ding dat naar de lucht filter)
er af vloog en dat er rook uit de injectie kwam
nu wat rond gegoogeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat als je je kop hebt gevlakt dat je dan ook de kleppen moet stellen (nu snap ik dat)
dom dom maar ja.
maar nu mijn vraag
waarschijnlijk (denk ik) is de intlaatklep open gegaan terwijl ik hij net heeft gevonkt
wat moet ik nu doen? als nog kleppen stellen of is mijn zuiger enzo naar de knoppen
gr mark
Ben nu wel even benieuwd wat je 'het injectie kapje' noemt?
foto?
foto?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De kop vlakken heeft eigenlijk geen invloed op de klep speling wel is alles los geweest maar zoveel verloop zit er ook niet in!
wel als je de kop vlakt word de ruimte tussen de kleppen en de zuigers kleiner en moet je eigenlijk een dikkere koppaking monteren maar ook met een normale koppaking zullen de kleppen de zuiger niet raken.
Wat ik me kan voorstellen is dat je de distributie riem niet op de juiste spanning hebt gezet en hij misschien een tantje versprongen is!
wel als je de kop vlakt word de ruimte tussen de kleppen en de zuigers kleiner en moet je eigenlijk een dikkere koppaking monteren maar ook met een normale koppaking zullen de kleppen de zuiger niet raken.
Wat ik me kan voorstellen is dat je de distributie riem niet op de juiste spanning hebt gezet en hij misschien een tantje versprongen is!
Ik heb 5000km terug heel de kop uit elkaar gehaald. Koppakking vervangen. Kleppen eruit gehaald en alles terug gezet. En ook de kleppen niet gesteld. Heb ik 5000km later gedaan... Speling viel reuze mee.
Denk ook dat er wat anders aan de hand is... Klinkt niet zo fijn... Ben ook bang voor een versprongen distributie. Misschien de spanrol losgekomen?
Denk ook dat er wat anders aan de hand is... Klinkt niet zo fijn... Ben ook bang voor een versprongen distributie. Misschien de spanrol losgekomen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
hoi nou dan ben ik inderdaad bang dat de distrubutieriem niet goed heeft gezeten... maar hij heeft wel ongeveer een half uur gedraaid.. maargoed nu maar alles weer demonteren? en kijken wat de schade is.
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)
bedankt voor jullie reacties
gr mark
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)
bedankt voor jullie reacties
gr mark
hoi nou dan ben ik inderdaad bang dat de distrubutieriem niet goed heeft gezeten... maar hij heeft wel ongeveer een half uur gedraaid.. maargoed nu maar alles weer demonteren? en kijken wat de schade is.
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)
bedankt voor jullie reacties
gr mark
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)
bedankt voor jullie reacties
gr mark
Neuh, denk niet dat je nu al meteen weer moet beginnen met de boel demonteren.
Zet eerst de distributie-riem weer op tijd.
Ik heb het idee dat er een flinke backfire heeft plaatsgevonden, maar dat er verder geen schade is.
Mocht er echter wel schade zijn, dan mis je op (minstens) 1 cylinder compressie, maar dat kun je ook (laten) controleren zonder de kop te demonteren!
Zet eerst de distributie-riem weer op tijd.
Ik heb het idee dat er een flinke backfire heeft plaatsgevonden, maar dat er verder geen schade is.
Mocht er echter wel schade zijn, dan mis je op (minstens) 1 cylinder compressie, maar dat kun je ook (laten) controleren zonder de kop te demonteren!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
nou de distrubutieriem stond goed maar ben er achtergekomen dat er een flinke hoeveelheid koelvloeistof in mijn cilinders zat (haalde een slangetje los van de inlaatspruitstuk) dat slangetje die onderaan zit op het inlaatspruitstuk. dus ... misschien de kop lek aangezien ik de koppakking net vervangen heb. of kan ik iets verkeerd hebben gedaan. koppakking verkeerd om???
ben er achter wat er mis was de kopbouten had ik een paar (waarschijnlijk) vergeten de 3 fase na te draaien..... maar nu mijn volgende vraag kan ik mijn koppakking weer gebruiken? net een nieuwe maar ja wel op het blok gezeten...
ik ga maandag effe checken bij de revisiebedrijf of mijn kleppen nog goed zijn. en als hij weer draait dan maar even de compressie meten.
ik ga maandag effe checken bij de revisiebedrijf of mijn kleppen nog goed zijn. en als hij weer draait dan maar even de compressie meten.
dat is een koelslang die eigen kanalen in het spruitstuk heeft die in de kop uitkomen.markhout wrote:nou de distrubutieriem stond goed maar ben er achtergekomen dat er een flinke hoeveelheid koelvloeistof in mijn cilinders zat (haalde een slangetje los van de inlaatspruitstuk) dat slangetje die onderaan zit op het inlaatspruitstuk. dus ... misschien de kop lek aangezien ik de koppakking net vervangen heb. of kan ik iets verkeerd hebben gedaan. koppakking verkeerd om???
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
maar het enige wat er gebeurd is, is dat de lucht paddestoel eraf is gegaan?
Is het er 1 met verdeelkap onsteking? (zal bijna wel niet met bouwjaar 95)
Ik denk eigenlijk niet dat je zo erg moet gaan denken. Hij heeft toch gewoon een half uur gedraaid?
Rookuit de injectie ja, als alles in eklaar is geweest zit overal vuil op. Bij de eerste keer draaien gaat dat altijd lekker roken (viezen vette handen op de injectie en inlaatspruitstuk enzo) Of gelekte KVS gezien je aan het ontluchten was.
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand, backfirede die gewoon zn paddestoel eraf..?
Is het er 1 met verdeelkap onsteking? (zal bijna wel niet met bouwjaar 95)
Ik denk eigenlijk niet dat je zo erg moet gaan denken. Hij heeft toch gewoon een half uur gedraaid?
Rookuit de injectie ja, als alles in eklaar is geweest zit overal vuil op. Bij de eerste keer draaien gaat dat altijd lekker roken (viezen vette handen op de injectie en inlaatspruitstuk enzo) Of gelekte KVS gezien je aan het ontluchten was.
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand, backfirede die gewoon zn paddestoel eraf..?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Als hij nauwelijks heeft gedraaid gewoon de kopbouten lossen en opnieuw aandraaien op juiste moment en volgorde.
Kan geen kwaad.
Dit klinkt gewoon als een backfire en is meestal vrij onschuldig: mijn motorfietsen doen niet anders als ze een tijdje hebben stilgestaan en ik wil ze weer starten.
Vaak levert dat een rokend luchtilter op, meer niet...
Kan geen kwaad.
Dit klinkt gewoon als een backfire en is meestal vrij onschuldig: mijn motorfietsen doen niet anders als ze een tijdje hebben stilgestaan en ik wil ze weer starten.
Vaak levert dat een rokend luchtilter op, meer niet...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
ja dat slangetje loopt naar de slang van je kachelradiateur met dus een kleine aftakkinng nummer 31 op de afbeeldingmarkhout wrote:ik heb een stalen koppakking
...ooh ok dus dat kleine slangetje beneden de inlaatspruitstuk is bedoeld voor koelvloeistof?? maar dat kan toch niet? door de inlaat komt benzine en dat slangetje komt daar immers uit dacht zelf iets van ontluchting ofzo
ps thx voor het meedenken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
hallo ja weer wat geleerd inderdaad ja, van dat slangetje
ik had de koppakking zondagmiddag er al af gehaald..
en ben vandaag naar de revisie bedrijf gegaan om te checken of de kleppen nog goed waren (had de boel toch al los)
en daar bleek uit dat zowel de inlaat als de uitlaatklep van de 2 middenste zuigers lek of ''krom'' is dus toch waarschijnlijk de distrebutieriem niet goed gezet.. maargoed toch weer wat wijzer geworden
nee ik geloof niet dat ik automonteur moet worden
ik had de koppakking zondagmiddag er al af gehaald..
en ben vandaag naar de revisie bedrijf gegaan om te checken of de kleppen nog goed waren (had de boel toch al los)
en daar bleek uit dat zowel de inlaat als de uitlaatklep van de 2 middenste zuigers lek of ''krom'' is dus toch waarschijnlijk de distrebutieriem niet goed gezet.. maargoed toch weer wat wijzer geworden
nee ik geloof niet dat ik automonteur moet worden