Hoe lang kan ik met deze problemen nog door blijven rijden en hoe duur zijn de reparaties?
- tikkende aandrijfas, met name in de bochten
- kloppend geluid bij gas geven
- druklager koppeling (en een vreemd soort gehuil rechtsvoor) duidelijk te horen
- wiellagers af (soort van vogelzang in de bochten...)
- piepende remmen
Of, beter gezegd: Wat is jullie advies, is het het waard om de ax te repareren of zal ik hem toch maar slopen?
Verkopen behoort al niet eens meer tot de opties lijkt mij...
advies gevraagd
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ik weet niet hoeveel je rijd met de ax, maar met de bovenstaande problemen kun je nog wel een tijdje blijven door rijden
en op de kopeling na ook wel redelijk snel en goedkoop te maken..
2 aandrijfassen kun je hier op het forum wel voor een geschikte prijs vinden
remblokken wel via http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... na&taal=nl
wiellagers voor of achter?
en op de kopeling na ook wel redelijk snel en goedkoop te maken..
2 aandrijfassen kun je hier op het forum wel voor een geschikte prijs vinden
remblokken wel via http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... na&taal=nl
wiellagers voor of achter?
Onderdelen voor een AX kosten gemiddeld twee dooie vissekoppen en een toffee, dus daarom alleen al zou ik kiezen voor repareren.
Rammelende assen wordt een AX over het algemeen erg oud mee, tenzij ze ook beginnen te rommelen als je rechtuit rijdt.
Bij mijn mannetje kosten nieuwe assen gemiddeld 75 euro/ stuk, gebruikt maar goed veel minder.
Rommelen bij gasgeven is meestal een kantelend blok -> ophangingsrubbers.
Remmen even vrij maken, die winterprut is waardeloos voor remmen.
Het ligt verder aan jou en de staat van je auto.
Wat is de kilometerstand, is de D-riem al gedaan, etcetcetc...
Rammelende assen wordt een AX over het algemeen erg oud mee, tenzij ze ook beginnen te rommelen als je rechtuit rijdt.
Bij mijn mannetje kosten nieuwe assen gemiddeld 75 euro/ stuk, gebruikt maar goed veel minder.
Rommelen bij gasgeven is meestal een kantelend blok -> ophangingsrubbers.
Remmen even vrij maken, die winterprut is waardeloos voor remmen.
Het ligt verder aan jou en de staat van je auto.
Wat is de kilometerstand, is de D-riem al gedaan, etcetcetc...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Aannemend dat je auto verder redelijk goed is zou ik altijd repareren.
Vreemd soort gehuil rechtsvoor kan zijn je distributieriem (of bijv. de spanrol daarvan), of iets dat tegen iets aanloopt dat roteert, of je dynamo/V-riem.
Om maar iets te noemen.
Met piepende remmen is te leven, maar check of de blokjes (voor) en voeringen (achter) niet versleten zijn.
Wat jij voor versleten wiellagers houdt (geluid in bochten) kan evengoed slepende remblokjes zijn (remzuigertjes gaan niet helemaal terug - typisch geval in winterweer met zout en andere rommel op de wegen).
Probeer eens of het geluid verdwijnt als je voorzichtig bij lage snelheid een beetje heen en weer stuurt. (Alles aan een wielophanging is een beetje flexibel, dus mogelijk worden de remblokjes dan vrijgemaakt).
Komt de handrem vrij? Typische AX-kwaal, vooral als je je handrem weinig gebruikt.
Versleten homokynetische koppelingen kunnen behalve bijgeluiden in bochten (maar dat is in principe niet erg) ook trillingen in het stuur geven op hogere snelheid. Kan je in principe ook "eindeloos" mee doorrijden tenzij de trillingen te erg worden en misschien slijtage aan andere onderdelen gaan veroorzaken.
Als je aandrijfassen vervangt (links en rechts hebben verschillende lengte en doorsnee, afgezien van de diverse types), vervang dan ook de oliekeerring in het differentieel, anders kan je het later nog eens overdoen wegens olielekkage.
De motor ligt bij linker- en rechtervoorspatbord op een silentbloc/motorsteun en aan de achterkant aan de versnellingsbak onderaan zit een motorstabilisatorrubber (bestaat uit 2 onderdelen die als een set worden geleverd) dat het kantelen van het blok opvangt. Ik heb het mijne net vervangen bij 180.000km (door een nieuw origineel Citroën onderdeel @ ca. 60) en vind het verschil niet erg groot, dus is eigenlijk niet de moeite waard geweest - bij mijn auto althans.
Voor het monteren van deze steun moet je de uitlaat bij de achterbumper loshalen (uit de rubbers) zodat de uitlaatpijp wat zakt, om een bout te kunnen verwijderen uit de onderste motorsteun/motorstabilisatorstang.
Vreemd soort gehuil rechtsvoor kan zijn je distributieriem (of bijv. de spanrol daarvan), of iets dat tegen iets aanloopt dat roteert, of je dynamo/V-riem.
Om maar iets te noemen.
Met piepende remmen is te leven, maar check of de blokjes (voor) en voeringen (achter) niet versleten zijn.
Wat jij voor versleten wiellagers houdt (geluid in bochten) kan evengoed slepende remblokjes zijn (remzuigertjes gaan niet helemaal terug - typisch geval in winterweer met zout en andere rommel op de wegen).
Probeer eens of het geluid verdwijnt als je voorzichtig bij lage snelheid een beetje heen en weer stuurt. (Alles aan een wielophanging is een beetje flexibel, dus mogelijk worden de remblokjes dan vrijgemaakt).
Komt de handrem vrij? Typische AX-kwaal, vooral als je je handrem weinig gebruikt.
Versleten homokynetische koppelingen kunnen behalve bijgeluiden in bochten (maar dat is in principe niet erg) ook trillingen in het stuur geven op hogere snelheid. Kan je in principe ook "eindeloos" mee doorrijden tenzij de trillingen te erg worden en misschien slijtage aan andere onderdelen gaan veroorzaken.
Als je aandrijfassen vervangt (links en rechts hebben verschillende lengte en doorsnee, afgezien van de diverse types), vervang dan ook de oliekeerring in het differentieel, anders kan je het later nog eens overdoen wegens olielekkage.
De motor ligt bij linker- en rechtervoorspatbord op een silentbloc/motorsteun en aan de achterkant aan de versnellingsbak onderaan zit een motorstabilisatorrubber (bestaat uit 2 onderdelen die als een set worden geleverd) dat het kantelen van het blok opvangt. Ik heb het mijne net vervangen bij 180.000km (door een nieuw origineel Citroën onderdeel @ ca. 60) en vind het verschil niet erg groot, dus is eigenlijk niet de moeite waard geweest - bij mijn auto althans.
Voor het monteren van deze steun moet je de uitlaat bij de achterbumper loshalen (uit de rubbers) zodat de uitlaatpijp wat zakt, om een bout te kunnen verwijderen uit de onderste motorsteun/motorstabilisatorstang.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Re: advies gevraagd
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Heb zelfs besloten om de meest dringende klacht(en) te verhelpen en de AX voorlopig toch maar gewoon te houden, zij het met een (wederom) 'vernieuwde' look vanwege enerzijds de verkoop van verscheidene onderdelen en anderzijds het deels terugbouwen van originele.
Tja, de aandrijfas/homokineet begint nu echt te knarsen bij het maken van scherpe bochten en het klinkt alsof er elk moment iets af kan breken ofzo.
Zelfs bij rechte stukken is ie af en toe te horen. Dus dat wil ik sowieso gaan repareren.
De koppeling laat ik denk ik maar voor wat ie is (zo storend zijn die geluiden niet en er schijnt over het algemeen nog een hele tijd mee doorgereden te kunnen worden).
Druklager vermoed ik omdat ik in stilstand en in z'n vrij een geluid hoor dat verdwijnt zodra ik het koppelingspedaal intrap.
Het gehuil zou ook op de een of andere manier met de aandrijving te maken kunnen hebben, want ik hoor het voornamelijk bij plotseling gas los (heeft het misschien te maken met het kantelende blok, net als het kloppende geluid?).
Maar toch houdt het aan als ik het gas allang los heb en met de koppeling al ingetrapt bijna stilsta voor bv een stoplicht...
De wiellagers zijn ook niet duur om te vervangen toch? Dat wil ik namelijk ook maar gaan doen. Was in de zomer ook al te horen, dus vermoed dat het echt de wiellagers zijn.
Het gepiep van de remmen is misschien wel hetzelfde probleempje als bij m'n fiets, die remmen (of beter gezegd rem, want ik heb er nog maar 1) piepen ook altijd vreselijk bij vrieskou
En anders zal ik dat vet wel eens proberen.
Heb zelfs besloten om de meest dringende klacht(en) te verhelpen en de AX voorlopig toch maar gewoon te houden, zij het met een (wederom) 'vernieuwde' look vanwege enerzijds de verkoop van verscheidene onderdelen en anderzijds het deels terugbouwen van originele.
Tja, de aandrijfas/homokineet begint nu echt te knarsen bij het maken van scherpe bochten en het klinkt alsof er elk moment iets af kan breken ofzo.
Zelfs bij rechte stukken is ie af en toe te horen. Dus dat wil ik sowieso gaan repareren.
De koppeling laat ik denk ik maar voor wat ie is (zo storend zijn die geluiden niet en er schijnt over het algemeen nog een hele tijd mee doorgereden te kunnen worden).
Druklager vermoed ik omdat ik in stilstand en in z'n vrij een geluid hoor dat verdwijnt zodra ik het koppelingspedaal intrap.
Het gehuil zou ook op de een of andere manier met de aandrijving te maken kunnen hebben, want ik hoor het voornamelijk bij plotseling gas los (heeft het misschien te maken met het kantelende blok, net als het kloppende geluid?).
Maar toch houdt het aan als ik het gas allang los heb en met de koppeling al ingetrapt bijna stilsta voor bv een stoplicht...
De wiellagers zijn ook niet duur om te vervangen toch? Dat wil ik namelijk ook maar gaan doen. Was in de zomer ook al te horen, dus vermoed dat het echt de wiellagers zijn.
Het gepiep van de remmen is misschien wel hetzelfde probleempje als bij m'n fiets, die remmen (of beter gezegd rem, want ik heb er nog maar 1) piepen ook altijd vreselijk bij vrieskou
En anders zal ik dat vet wel eens proberen.
Last edited by Nitroën on WedFeb03, 2010 7:58:40 PM, edited 1 time in total.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: advies gevraagd
Denk dat 't huilende geluid veroorzaakt wordt door je wiellagers...Nitroën wrote:Het gehuil zou ook op de een of andere manier met de aandrijving te maken kunnen hebben, want ik hoor het voornamelijk bij plotseling gas los...
Maar toch houdt het aan als ik het gas allang los heb en met de koppeling al ingetrapt bijna stilsta voor bv een stoplicht...
De wiellagers zijn ook niet duur om te vervangen toch? Dat wil ik namelijk ook gaan doen.
Is ook niet gek als die de geest hebben gegeven, als ik terugdenk aan de 8J-brede velgen die je eronder had liggen...
kijk eerst maar even of je rembloken niet gewoon op zijn, dan willen ze ook wel eens gaan piepen of ijzer op ijzer geluid gaan maken..
wiellagers zijn nog wel aardig aan de prijs, en je moet iemand vinden die ze er in kan persen (kun je goedkoop krijgen bij de site die ik ergens boven in heb gepost)
wat je ook kan doen is 2 veerpoten vervangen voor goedgebruikte.. (maar dan moet je wel zeker weten dat ze goed zijn, dus via iemand van het forum oid)
wiellagers zijn nog wel aardig aan de prijs, en je moet iemand vinden die ze er in kan persen (kun je goedkoop krijgen bij de site die ik ergens boven in heb gepost)
wat je ook kan doen is 2 veerpoten vervangen voor goedgebruikte.. (maar dan moet je wel zeker weten dat ze goed zijn, dus via iemand van het forum oid)