Krakend stuur
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Krakend stuur
Hallo mede AX bezitters!
De laatste tijd hoor ik bij het sturen op lage snelheid een 'klonk klonk' geluid. Bij voorbeeld bij het inparkeren en wanneer in een rotonde opdraai. Ik meen ook een weerstand te voelen. Maar die voel je al vrij vlot bij bredere banden en onbekrachtigde besturing.
Ik dacht eigenlijk dat het door de kou kwam.
Vandaag wilde in de auto laten balanceren want hij trilde op de snelweg en meteen even uit te laten lijnen. Stuurtje staat scheef en ik meen dat de AX niet helemaal recht loopt. Dat balanceren ging goed. Maar uitlijnen kon niet want er zat speling op de zuiger van schokdemper. Volgens mij is een schokdemper één grote zuiger, maar ik kan mij hierin vergissen. Ik vroeg of ik mijn schokdempers voor moest vervangen. Dat durfden ze mij niet te vertellen. En daarom leg ik het hier maar voor.
Dus is iemand bekend met een 'klonk klonk', krakend geluid bij het insturen en moet ik daadwerkelijk mijn schokdempers vernieuwen?
Groeten,
Ernst-Jan
De laatste tijd hoor ik bij het sturen op lage snelheid een 'klonk klonk' geluid. Bij voorbeeld bij het inparkeren en wanneer in een rotonde opdraai. Ik meen ook een weerstand te voelen. Maar die voel je al vrij vlot bij bredere banden en onbekrachtigde besturing.
Ik dacht eigenlijk dat het door de kou kwam.
Vandaag wilde in de auto laten balanceren want hij trilde op de snelweg en meteen even uit te laten lijnen. Stuurtje staat scheef en ik meen dat de AX niet helemaal recht loopt. Dat balanceren ging goed. Maar uitlijnen kon niet want er zat speling op de zuiger van schokdemper. Volgens mij is een schokdemper één grote zuiger, maar ik kan mij hierin vergissen. Ik vroeg of ik mijn schokdempers voor moest vervangen. Dat durfden ze mij niet te vertellen. En daarom leg ik het hier maar voor.
Dus is iemand bekend met een 'klonk klonk', krakend geluid bij het insturen en moet ik daadwerkelijk mijn schokdempers vernieuwen?
Groeten,
Ernst-Jan
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
het getik kan een aantal oorzaken hebben, namelijk:
Fuseekogel die gaar is.
Als dat zo is--> fuseekogel vervangen(25 euro of
zo)
Homokineet die versleten is. (makkelijk vast te stellen door de aandrijfas te bewegen met de hand, als ie geluid maakt is ie stuk)
Als dit zo is -->aandrijfas vervangen(nieuw 110 euro op sloop 30 euro) de sloop kan prima.
Stuurkogel die versleten is.
Als dit zo is--> de stuurkogel vervangen (20 euro)
Als je de stuurkogel hebt vervangen is uitlijnen vaak nodig, al hangt het er een beetje vanaf hoe goed je de nieuwe heb teruggeplaatst.
Over speling op de zuiger van de schokdemper heb ik nog nooit gehoord. Als dat zo zou zijn zou de hele schokdemper niet meer werken. Lijkt me sterk.
Welke van de 3 opties het is durf ik je niet te vertellen, wat ik je wel kan zeggen is dat alle zelf te repareren zijn(heb t al meerder malen gedaan)
Succes
Hedzer
Fuseekogel die gaar is.
Als dat zo is--> fuseekogel vervangen(25 euro of
zo)
Homokineet die versleten is. (makkelijk vast te stellen door de aandrijfas te bewegen met de hand, als ie geluid maakt is ie stuk)
Als dit zo is -->aandrijfas vervangen(nieuw 110 euro op sloop 30 euro) de sloop kan prima.
Stuurkogel die versleten is.
Als dit zo is--> de stuurkogel vervangen (20 euro)
Als je de stuurkogel hebt vervangen is uitlijnen vaak nodig, al hangt het er een beetje vanaf hoe goed je de nieuwe heb teruggeplaatst.
Over speling op de zuiger van de schokdemper heb ik nog nooit gehoord. Als dat zo zou zijn zou de hele schokdemper niet meer werken. Lijkt me sterk.
Welke van de 3 opties het is durf ik je niet te vertellen, wat ik je wel kan zeggen is dat alle zelf te repareren zijn(heb t al meerder malen gedaan)
Succes
Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ik heb de boel even wat grondiger gecontroleerd. Niet op een brug. De veren lijken niet gebroken. Maar met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen.
Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.
Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.
Ik heb de boel even wat grondiger gecontroleerd. Niet op een brug. De veren lijken niet gebroken. Maar met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen.
Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.
Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik zou als eerste de krik maar is onder de voorkant zetten, wielen van de grond daarna voelen en kijken of er ergens overmatige speling zit op bijvoorbeeld de fusekogels, onderste draagarmen, veerpoten en dergelijke.
Volgens mij heeft er mee gaan rijden niet zo veel zin om dit probleem op te lossen
Groetjes, Henk
Volgens mij heeft er mee gaan rijden niet zo veel zin om dit probleem op te lossen
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ja! Daar was ik weer! Zelf een AX opkrikken is niet mijn ding (hoe houden jullie een steeksleutel vast, ik heb hier echt geen aanleg voor). Afgelopen zaterdag even langs een bevriende monteur gereden. Die heeft de AX even nagelopen. Hij heeft geen rare dingen kunnen vinden aan de ophanging aan de voorkant. Er was her en der wel wat speling te vinden maar het viel nog binnen de marges van de APK.
Hij heeft twee opvallende dingen geconstateerd:
1: een kromme draagarm. Maar dit is niet veel. Als je goed kijkt staat het linker voorwiel minder goed onder de auto dan het rechter wiel. Een stoeprandje kan de schuldige zijn. Dat kan natuurlijk vervangen worden maar de bandenslijtage is is niet zorgwekkend. Buitenzijde 4,5mm profiel, binnenzijde 4 mm profiel.
2: bandenspanning iets te laag. Bij een licht autootje zie je niet dat deze te laag is en daar let ik alleen op. Weer goed op spanning en hij trilt weer een stuk minder.
3: het krakende sturen zijn een paar lagertjes ofzo. Volgens de monteur kan het geen kwaad en is het slijtage.
Het gaat mij erom dat ik veilig in de AX kan rijden. En dat kan nog steeds. Wanneer ik besluit langer met de AX door te blijven rijden dan pak ik de punten aan. Maar ik weet niet hoelang ik hem hou.
Wel bedankt voor jullie suggesties! Lekker actief forum dit!
Hij heeft twee opvallende dingen geconstateerd:
1: een kromme draagarm. Maar dit is niet veel. Als je goed kijkt staat het linker voorwiel minder goed onder de auto dan het rechter wiel. Een stoeprandje kan de schuldige zijn. Dat kan natuurlijk vervangen worden maar de bandenslijtage is is niet zorgwekkend. Buitenzijde 4,5mm profiel, binnenzijde 4 mm profiel.
2: bandenspanning iets te laag. Bij een licht autootje zie je niet dat deze te laag is en daar let ik alleen op. Weer goed op spanning en hij trilt weer een stuk minder.
3: het krakende sturen zijn een paar lagertjes ofzo. Volgens de monteur kan het geen kwaad en is het slijtage.
Het gaat mij erom dat ik veilig in de AX kan rijden. En dat kan nog steeds. Wanneer ik besluit langer met de AX door te blijven rijden dan pak ik de punten aan. Maar ik weet niet hoelang ik hem hou.
Wel bedankt voor jullie suggesties! Lekker actief forum dit!