Met 2 man achterin de auto op de grond achter?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
Ligt dnek ik aan me veren? Maar als ik 2 man achterin heb en natuurlijk 2 voorin dan zit me auto achter op de grond :S?
Wat kan het zijn? Hoe los ik het op?
Ligt dnek ik aan me veren? Maar als ik 2 man achterin heb en natuurlijk 2 voorin dan zit me auto achter op de grond :S?
Wat kan het zijn? Hoe los ik het op?
-
- AX liefhebber
-
- AX liefhebber
Oh hahhaahhaha en hoe kan ik zelf controleren of me schokbrekers dempers slecht zijn?TTF wrote:lol..
een AX heeft geen veren achter![]()
probeer eens andere schokbrekers, als deze lek of erg versleten zijn dan veert de auto erg ver in achter..
mocht het dan nog niet over zijn kun je altijd nog sport schokbrekers (koni, bilstein) proberen maar die zijn niet goedkoop
De AX heeft torsiestaven als achtervering (de rechte uitvoering van een schroefveer, want een schroefveer is niet anders dan een opgerolde torsiestaaf).
Dikkere torsiestaven geven een stugger veergedrag.
Stabilisatorstangen zijn ook een soort torsiestaaf.
De hoogte van je achtervering kan je instellen; de torsiestaven hebben een vertanding die je kan verzetten.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11157
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... rsiestaven
Het knoeien aan de balans tussen voor en achtervering, rijhoogte etc. kan leiden tot ongevallen omdat je de veer- en wegliggingskarakteristiek van je auto verandert.
Als je niet weet wat je doet, begin er dan niet aan en win deskundig advies in.
Verder kan ook de staat van je achterschokdempers het doorslaan van je achtervering beïnvloeden. Dat merkt je eigenlijk alleen bij rijden.
Ga vooral niet aan je voorveren slijpen om die te verlagen, want dat kan ook zeer vervelende gevolgen hebben; de voorveren behoren te rusten op de veerschotels.
(Citroën had zelfs problemen zonder aan de veren te slijpen met de voorveren/veerschotels van de McPherson veerpoten van de eerste series C3 dankzij een onderleverancier... Hersteld onder garantie via een terugroepactie, maar wel vervelend).
Bij verlagen van de vering moet je ook de schokdempers bekijken, namelijk of die wel geschikt zijn voor de kortere veerweg.
Bedenk ook dat bij het veranderen van banden, vering etc, de belasting op andere onderdelen groter kan worden (lagers, kogels etc.) waardoor de ingecalculeerde veiligheidsfactoren worden overschreden, waardoor versnelde slijtage kan optreden en zelfs breuk.
Dikkere torsiestaven geven een stugger veergedrag.
Stabilisatorstangen zijn ook een soort torsiestaaf.
De hoogte van je achtervering kan je instellen; de torsiestaven hebben een vertanding die je kan verzetten.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11157
Het knoeien aan de balans tussen voor en achtervering, rijhoogte etc. kan leiden tot ongevallen omdat je de veer- en wegliggingskarakteristiek van je auto verandert.
Als je niet weet wat je doet, begin er dan niet aan en win deskundig advies in.
Verder kan ook de staat van je achterschokdempers het doorslaan van je achtervering beïnvloeden. Dat merkt je eigenlijk alleen bij rijden.
Ga vooral niet aan je voorveren slijpen om die te verlagen, want dat kan ook zeer vervelende gevolgen hebben; de voorveren behoren te rusten op de veerschotels.
(Citroën had zelfs problemen zonder aan de veren te slijpen met de voorveren/veerschotels van de McPherson veerpoten van de eerste series C3 dankzij een onderleverancier... Hersteld onder garantie via een terugroepactie, maar wel vervelend).
Bij verlagen van de vering moet je ook de schokdempers bekijken, namelijk of die wel geschikt zijn voor de kortere veerweg.
Bedenk ook dat bij het veranderen van banden, vering etc, de belasting op andere onderdelen groter kan worden (lagers, kogels etc.) waardoor de ingecalculeerde veiligheidsfactoren worden overschreden, waardoor versnelde slijtage kan optreden en zelfs breuk.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
JK ik geloof niet dat dennis vroeg hoe die hem moest verlagen 
Maar idd, de AX heeft wel veren achter maar dit zijn dikke metalen staven, oftewel torsiestangen. Deze veren doordat ze 'niet willen draaien' en het veren tegenwerken
Afijn, met 2 mensen achterin is de AX zeker zwaar beladen en zal die zeker flink laag liggen.
Bedenk dat een AX met zeg 750 kilo, 4 man met circa 80 kg per persoon, 320 kilo moet dragen, en dit is dus 42% van zijn eigen gewicht (!!)
Magtie wat door zn pootjes zakken
Wil je dit niet, koop voorachter een setje stugge sportshoks, maar bedenk wel dat dit ten koste van je wegligging gaat. (als je enkelt sport shoks monteerd aan de achterkant ,bedoel ik)

Maar idd, de AX heeft wel veren achter maar dit zijn dikke metalen staven, oftewel torsiestangen. Deze veren doordat ze 'niet willen draaien' en het veren tegenwerken
Afijn, met 2 mensen achterin is de AX zeker zwaar beladen en zal die zeker flink laag liggen.
Bedenk dat een AX met zeg 750 kilo, 4 man met circa 80 kg per persoon, 320 kilo moet dragen, en dit is dus 42% van zijn eigen gewicht (!!)
Magtie wat door zn pootjes zakken

Wil je dit niet, koop voorachter een setje stugge sportshoks, maar bedenk wel dat dit ten koste van je wegligging gaat. (als je enkelt sport shoks monteerd aan de achterkant ,bedoel ik)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
'Grietje', het is misschien verstandig als je weet waar je aan begint, zodat je er niet aan begint wanneer je er niets van begrijpt, snap je? 

Ik heb jarenlang een niet verlaagde, dus standaard geveerde, 1.5D (1995) gehad die met 5 man aan boord nog reed als een normale auto.
-
- profiel verwijderd
Re: Met 2 man achterin de auto op de grond achter?
Setje hulpveren zoeken voor de AX, Saxo of 106...dennis_max27 wrote:Hoe los ik het op?
(Dat betekent overigens NIET dat je je schokdempers niet meer hoeft te checken...)
-
- AX liefhebber
-
- profiel verwijderd
Heb je weleens gehoord van www.google.nl?
Daar kun je bijna alles vinden wat je wilt weten. Het enig dat je daarvoor hoeft te doen is even intoetsen wat je wilt weten.
Dus open je internet-explorer;
Tik in de adresbalk: www.google.nl en druk vervolgens op de ENTER-toets van je toetsenbord (of klik op de link hierboven...);
Tik in de zoekbalk: Hoe controleer ik m'n schokdempers;
Druk weer op de ENTER-toets van je toetsenbord.
Wacht heel even en je krijgt een lijst met heeeel veel resultaten, klik er één aan en lees even door wat er allemaal omschreven wordt.
Een andere manier:
Loop naar je auto;
Draai de deur open;
Stap in;
Steek je sleutel in 't contact;
Draai de sleutel om tot de motor loopt;
Rij naar de garage in de buurt;
Vraag of je schokdempers aan vervanging tot zijn;
Zoja, maak een afspraak om ze te laten vervangen...
Hopelijk ben je hiermee geholpen!
Daar kun je bijna alles vinden wat je wilt weten. Het enig dat je daarvoor hoeft te doen is even intoetsen wat je wilt weten.
Dus open je internet-explorer;
Tik in de adresbalk: www.google.nl en druk vervolgens op de ENTER-toets van je toetsenbord (of klik op de link hierboven...);
Wacht heel even en je krijgt een lijst met heeeel veel resultaten, klik er één aan en lees even door wat er allemaal omschreven wordt.
Een andere manier:
Loop naar je auto;
Draai de deur open;
Stap in;
Steek je sleutel in 't contact;
Draai de sleutel om tot de motor loopt;
Rij naar de garage in de buurt;
Vraag of je schokdempers aan vervanging tot zijn;
Zoja, maak een afspraak om ze te laten vervangen...
Hopelijk ben je hiermee geholpen!
-
- Archivaris
En om bovenstaande ook nog eens visueel uitgelegd te zien... KLIK HIERMastenhose wrote:Dus open je internet-explorer;
Kan je die andere ook visueel uitleggenMBa@NL wrote:En om bovenstaande ook nog eens visueel uitgelegd te zien... KLIK HIER

Of maakt iemand even een HOWTO Google :P
Als je al niet weet hoe je in je auto moet stappen en naar de garage moet rijden, dan ben je een rijbewijs niet waardig.Losroyos wrote:Kan je die andere ook visueel uitleggenMBa@NL wrote:En om bovenstaande ook nog eens visueel uitgelegd te zien... KLIK HIER![]()
Als ik dit doe, kom ik hier weer uitMBa@NL wrote:En om bovenstaande ook nog eens visueel uitgelegd te zien... KLIK HIERMastenhose wrote:Dus open je internet-explorer;

Altijd meer PK's dan jou!