Andere motor weer CO te hoog
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Een schroef onder de ECU is echt nieuw voor mij.
Volgens mij kun je met de hand helemaal niets aanpassen.
Volgens mij kun je met de hand helemaal niets aanpassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

-
- Drempelkiller
Klopt de GTI van Vincent Andriessen heeft zo'n instel mogelijkheid is dan ook een BE import.Drake wrote:Dat kan alleen bij oudere uitvoerigen (zoals een belgische AX gti zonder kat b.v) die geen kat/lamdasonde hebben en zodoende een mengselstelschroefyup wrote:Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
@ yup: wat in de Haynes omschreven staat geld niet altijd voor de NL uitvoering.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Op de injectierail zit een benzinedrukregelaar, bij een bosch systeem is dit 3 bar, bij een magnettie een 2.5 volgens mij. Is dat het probleem niet?Mark wrote: Gebruik het originele Injectie systeem van de Peugeot 106 1.6i 8v 90pk uit 1997. En een brandstofpomp uit een 106 1.4i XSI 95pk uit 1992. Wel een oude pomp maar geen problemen mee. Volgens mij hoort er een 3.5 bar pomp op en zit er nu een 3.0 bar pomp op. Maar dat was vorig jaar ook geen probleem. Brandstof pomp uit een nieuwe 106 moet je flink ombouwen voordat ie in een AX past.
Altijd meer PK's dan jou!
Lijkt me niet. Dan had ie vorig jaar ook fout moeten zijn. Vorige jaar had ik dezelfde injectierail, hetzelfde bosch systeem en dezelfde brandstof pomp...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

Nou het was allemaal al vrij vervelend maar het wordt er niet beter op. Peugeot Dealer is al uren aan het zoeken. Benzinedruk goed, lambda signaal goed. Alle signalen zouden goed zijn. Maar de uitstoot is nog steeds iets te hoog.
Dit wordt een hele hoge rekening zonder dat ik er een ruk mee opschiet. Ben bang dat het grapje 500euro gaat kosten zonder enig resultaat.
Nu een andere injectierails langsgebracht. Ze willen kijken of het aan een sproeier ligt. Lijkt me sterk maar goed.
Raak door me opties heen om hem door de APK te krijgen. Nog ff het wordt worse case scenario. AX schorsen wegzetten tot een moment met meer tijd en voorlopig een andere auto aanschaffen.
Dit wordt een hele hoge rekening zonder dat ik er een ruk mee opschiet. Ben bang dat het grapje 500euro gaat kosten zonder enig resultaat.
Nu een andere injectierails langsgebracht. Ze willen kijken of het aan een sproeier ligt. Lijkt me sterk maar goed.
Raak door me opties heen om hem door de APK te krijgen. Nog ff het wordt worse case scenario. AX schorsen wegzetten tot een moment met meer tijd en voorlopig een andere auto aanschaffen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX liefhebber
Zat ik ook al te bedenken, hele uitlaat eraf en vooral dat spruitstuk, je hebt gezien dat je sinds dat spruitstuk die problemen hebt, had je ook met het blok wat je aan mij verkocht had, ik heb het orginele spruitstuk erop en er is niets meer aan de hand !
Heel veel sterkte Mark !
Heel veel sterkte Mark !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Ga morgenochtend denk ff ergens anders laten meten.
CO is goed. Maar Lambda getal mag max 1.04 zijn en is 1.1
Originele spruitstuk morgen dan maar ff terug zetten.
Zorgt open lucht filter voor hogere lambda waarde?
CO is goed. Maar Lambda getal mag max 1.04 zijn en is 1.1
Originele spruitstuk morgen dan maar ff terug zetten.
Zorgt open lucht filter voor hogere lambda waarde?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX liefhebber
Mark lees dit even : http://amtgarageforum.nl/forums/thread/96200.aspx
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Vanmorgen even een tweede meting elders laten doen.
Olietemp >60 graden. Goed.
Meting bij stationair Toerental RPM 980. GOED
CO moet zijn: < 0.5 = 0.25 GOED
Meting bij verhoogd stationair toerental RPM 2650. GOED
CO moet zijn: <0.3 = 0.11 GOED
Lambda moet zijn: 0.97 - 1.03 = 1.127 FOUT
Meting mislukt.
Vanavond maar even kleppen stellen. Originele spruitstuk erop zetten. Hopen dat dat past van een 1.6i. Dat het aansluit op de kat.
En volgens meerdere mensen moet ik mijn tank leegzuigen. Heb Tinq benzine erin. Wat ook een probleem zou kunnen zijn. Stom dat ik hem daarmee volgegooid heb.
Olietemp >60 graden. Goed.
Meting bij stationair Toerental RPM 980. GOED
CO moet zijn: < 0.5 = 0.25 GOED
Meting bij verhoogd stationair toerental RPM 2650. GOED
CO moet zijn: <0.3 = 0.11 GOED
Lambda moet zijn: 0.97 - 1.03 = 1.127 FOUT
Meting mislukt.
Vanavond maar even kleppen stellen. Originele spruitstuk erop zetten. Hopen dat dat past van een 1.6i. Dat het aansluit op de kat.
En volgens meerdere mensen moet ik mijn tank leegzuigen. Heb Tinq benzine erin. Wat ook een probleem zou kunnen zijn. Stom dat ik hem daarmee volgegooid heb.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

Zo na 2 weken frustratie en geld weggooien. Gisteravond kleppen gesteld. Euro95 van de Tinq afgetapt en BP Ultimate erin gegooid met Injectie reiniger. Tevens origineel 106 1.6i spruitstuk erop gezet.
Resultaat: Uitstoot perfect!!! Motor loopt veel rustiger. Tikt niet meer. En stationair geen af en toe Blop meer.
Weet nu alleen niet wat de echte oorzaak is geweest. Maar Tinq benzine hoef ik niet meer. Die Bp benzine ruikt al gewoon anders.
Hopen dat er nu niks meer fout gaat. Hij staat nu weer voor de APK.
Resultaat: Uitstoot perfect!!! Motor loopt veel rustiger. Tikt niet meer. En stationair geen af en toe Blop meer.
Weet nu alleen niet wat de echte oorzaak is geweest. Maar Tinq benzine hoef ik niet meer. Die Bp benzine ruikt al gewoon anders.
Hopen dat er nu niks meer fout gaat. Hij staat nu weer voor de APK.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

Klepspeling was niet dramatisch. Paar met een speling rond de 5mm. 1 inlaat klep had wat meer. Die had ruim 10mm speling teveel. Daar kon 30 tussendoor. Getik zal ook wel die klep geweest zijn.raoel wrote:Kleppen stellen kan een hoop schelen, hoe was de klepspeling voor/na?
En mooi dat het resultaat er nu eindelijk wel isAPK wordt eitje
Jammer dat ik nu niet ga weten wat de exacte oorzaak was. Vuile benzine heb ik 4 a 5 jaar terug ook een keer gehad. Snap ook niet dat ik zo stom kan zijn hem vol te gooien met TinQ benzine terwijl ik naar de APK moet.
Tip voor iedereen voorkom gewoon shit en gooi hem voor de APK paar keer vol met BP ultimate of zo'n top mengsel.
Ik juig nog niet voordat ie afgemeld is. Heb het vorig jaar ook gehad dat ze hem een 2de keer daarna gingen meten en het toen weer te hoog was.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

-
- Drempelkiller
Niet bij een NL apparaat, want daar is een Lambda-sonde die het een en ander meet.yup wrote:Je kan toch de mengsel aanpassen door middel van een schroef onder de ECU ? Zoeits heb ik gelezen in de Haynes Manual ?
Er zijn wel een aantal GTI's die een potmeter hebben maar dat zijn vaak BE importjes.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Kan een slot op! Verse APK! Heeft nog nooit zoveel moeite gekost...
Wel weer een hoop tips voor iemand die eenzelfde probleem mee gaat maken. De oorzaak is dus geweest: Of kleppen stellen, Of de TinQ benzine, Of het spaghetti spruitstuk.
(Iedereen zal zeggen spaghetti spruitstuk... Maar waarom zou ie met een spaghetti stationair af een toe een plofje geven en zonder niet)

Wel weer een hoop tips voor iemand die eenzelfde probleem mee gaat maken. De oorzaak is dus geweest: Of kleppen stellen, Of de TinQ benzine, Of het spaghetti spruitstuk.
(Iedereen zal zeggen spaghetti spruitstuk... Maar waarom zou ie met een spaghetti stationair af een toe een plofje geven en zonder niet)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.