Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

de foto's

Post by joop »

Omdat jullie zo aandrongen.... :wink:

Tatataaaa:
Image

andere kant:
Image

De deuk:
Image

Het andere scherm
Image

Deze vervuiling was dus normaal?
Image

En van onderaf, is dit ook normaal?
Image

De binnenkant:
Image

En de typeplaatjes:
Image
Image

Trouwens, vanochtend heeft hij maarliefst 3/4L 10W 40 castrol frituurvet gedronken voor het peil weer een beetje fatsoenlijk boven MIN stond. Geen blauwe/zwarte rook daarna ofzo, maar ik hoop niet dat hij 't er daalijk aan alle kanten weer uitpist. Zie ook die 2 foto's van 't blok.

En het zonnedak ging me aan onderdelen 45E kosten, ik wacht even af tot de zomer :wink:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Stoer! Luchtroosters!

Ziet er leuk uit.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Leuke kleur :) blauw. Dus dat is een nieuwe Image :) Ohja, typeplaatje bedoelde ik mee de plaatjes op de achterkant, daar staat "Image" of iets dergelijks.
Het plaatje van jou heeft een andere naam (kan er ff niet opkomen).

Die olie bovenop de motor is normaal, die onder ook. Wat wel van belang is: bovenop de motor zit een deksel. Hieromheen zit een rand van rubber. Als die lekt: niks aan de hand, kan je eenvoudig vervangen, gebeurt zo vaak.
Als hij echt een stuk lager lekt, kan dat ook een verslechterde koppakking zijn, en dat is wat meer werk (en beide opties komen regelmatig voor).

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Welkom !

Je kan zoals eerder aangegeven is het injectiehuis een schoonmaakbeurtje geven, en alle omliggende viezigheid afdoen met een doek en een schoonmaakgoedje zoals remmenreiniger oid. (denk hierbij aan rubber dat opdroogt door remmenreiniger en andere agressieve middelen)

Als dan alles weer netjes schoon en overzichtelijk is, heb je sneller een indruk of er echt iets 'lekt' en zoja, waar het vandaan komt.

ps. leuk interieur, ik had dit image-interieur volgens mij nog niet gezien, ook van dat zachte velours zo te zien ?

En dan ben ik ook wel benieuwd van welke ax dat zijscherm afkomt vanwege die striping :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ok, ik zal 't zaakje eens goed schoonmaken (ook van het weekend) en daarna eens kijken. En een foto van maken van de achterkant.

Ik heb geen idee van welke AX dat scherm komt, en die striping gaat er ook meteen af haha. Jammer dat de kleurcode niet precies hetzelfde is maarja. Belangrijker datie niet wegroest.

Ik weet niet hoe je normaal een gat in dat scherm maakt voor het knipperlicht, maar ik dacht zelf aan een gaatje boren en dan met de figuurzaag erin. Het verbaasde me de eerste keer hoe makkelijk je metaal kan zagen met een figuurzaag dus dit moet ook wel lukken. Of kan het nog makkelijker? :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

En hier is trouwens de achterkant met typeplaatje Raoul. Ekkes vergeten dat ik hem al had.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

joop wrote:Ok, ik zal 't zaakje eens goed schoonmaken (ook van het weekend) en daarna eens kijken. En een foto van maken van de achterkant.

Ik heb geen idee van welke AX dat scherm komt, en die striping gaat er ook meteen af haha. Jammer dat de kleurcode niet precies hetzelfde is maarja. Belangrijker datie niet wegroest.

Ik weet niet hoe je normaal een gat in dat scherm maakt voor het knipperlicht, maar ik dacht zelf aan een gaatje boren en dan met de figuurzaag erin. Het verbaasde me de eerste keer hoe makkelijk je metaal kan zagen met een figuurzaag dus dit moet ook wel lukken. Of kan het nog makkelijker? :)
vogel uit wat de locatie is van het knipperlicht is op je huidige zijscherm, plak op je nieuwe zijscherm de boel goed af met schilderstape (zorgt ervoor dat de lak niet gaat afbladeren.

dan teken je het rondje met de 2 uitsteeksels erop, en dan boor je een gat, en het beste zou een knabbel/plaat-schaar zijn, maar als je die niet hebt kun je denk ik met een decoupeerzaag ook wel slagen.

succes :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Zo, nou het scherm zit erop. Onderstaand verhaal is meer voor jullie vermaak dan om er iets uit te leren :wink:

Proloog

De onderdelen waren in bezit, slechts een gat voor het knipperlicht moest nog gemaakt worden in het nieuwe scherm rechtsvoor. Maar hoe moeilijk kon dat zijn?

13:00

Met verse moed aan de slag. Uiteraard ging het meteen regenen. Ik liet me niet kennen en haalde alle (rot)schroefjes uit het scherm (waren allemaal maatje 10 trouwens).

14:30

Eindelijk al die dingen eruit. En dan nu het gat!

15:00

Ok, ik heb geen enkele tool. Met mama naar de fixet geweest en ondertussen bij de lokale garage ook metaalhechter gehaalt voor als ik dat gat gemaakt zou hebben. Dat spul moet maar 10 minuten drogen, en dan lak of tectiel erover (Tip!).

16:30

Ok, daar gaan we dan. Ik had op karton precies de overtrek voor het gat gemaakt, dat er met een mes uitgesneden, en het karton met precies het juiste gat erin over mijn 2e scherm geplakt. En dan alles tot aan het karton eruit zagen. Uiteraard was ik helemaal ondergeregend intussen, en was de schroevendraaier voor het wisselen van de decoupeerzaagjes nergens te vinden (dat is een hele lange dunne). Toen mijn vader verwijtend thuiskwam: ach dat gat wordt zo nooit meer mooi, blabla. En die schroevendraaier ligt in de auto van je moeder, dat had je toch gewoon even kunnen vragen?? Tuurlijk pap. Want ik ga er vanuit dat dat soort schroevendraaiers in mama's auto liggen for no appearant reason at all, waar anders.

17:00

Moed al opgegeven, rotding, kutauto. En die sticker op het scherm wou er ook al niet vanaf. En toen ik er de decoupeerzaag inzette......wow dat ging goed! :) En later had ik het goeie gat, alles paste perfect. Ff gegeten, en terug schroeven maar.

20:30

Dat vermaledijde allerlaatste schroefje bereikbaar tussen het randje van de deur en het dashboard wilde er gewoon niet meer in. Het schroefdraad zal wel vernaaid zijn. Ook met brute kracht vd boormachine is hij tot op heden niet naar binnen gegaan. Dan niet.

Epiloog

Een scherm verwisselen in een uur zit er dus niet bij als je het voor het allereerst doet haha. En om gaten in carosserie te maken kan je het beste een decoupeerzaag gebruiken, als een mes door zachte boter gaat dat (en kijk asjeblief heel goed uit voor de vingers). Het knipperlicht werkt nu trouwens alleen nadat je er een klap op geeft. Een koplamp ook haha.

Ik ben trouwens getuige van fraaie witte pluimen damp uit de uitlaat als de motor nog koud is. En dan niet van die laffe, echt gigantisch zijn ze. Maar ik geloof dat dat redelijk normaal is :)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Al met al ben je lekker bezig.
Toevallig ook foto's gemaakt?

Mooie wagen trouwens!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Doe je goed joop...

Mijn eerste schermpje vervangen na een aanrijding was ook een hel ;)

kreeg de oude ook totaal niet los, heeft me 3 goedkope aldi-doppensets gekost, totdat ik fatsoenlijke doppen van m'n schoonpa geleend had :D

Is wel weer goede ervaring
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Danku danku :wink: De foto's eh tja. Camera vergeten. Komt nog wel van de week :wink: Nou nog ff de achterdeur uitdeuken volgend weekend en antiroest zooi op enige plekjes, en als toppertje het 1.4i plasticje op het voorscherm kitten. En dan eens het motorblok schoonmaken. Jullie horen nog van mij :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

DuFF wrote: En dan ben ik ook wel benieuwd van welke AX dat zijscherm afkomt vanwege die striping :P
Van een thalassa :)
http://img88.imageshack.us/img88/63/suc53439.jpg

Welkom hier trouwens!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Mooie auto.

Scherm vervangen.. somige dingen lijken makelijker dan ze zijn ;)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hey, ben net een beetje wezen uitdeuken.

Voor:
Image

na:
Image

Binnenkant ziet er zo uit:
Image

Ik ga dit weekend de schade doen die niet geroest is, d.w.z. waar ik geen novorox voor nodig heb die 24 uur moet drogen.

Voorbereiding is het belangrijkste!! Als je er vlug verf op wil doen wordt het altijd lelijk

Eerst ga ik alles met water wassen, ontvetten, een deel goed schuren en omliggende delen (veel) lichter schuren. Alle kleine krasjes moeten eruit zijn, anders wordt het resultaat iets met relief. Dan alles met commandeur in een flink gebied om de schade heen schoonmaken.

Metaalhechter gaat als eerst op kaal metaal, mocht dat er zijn. Dat moet je aanbrengen met een penceeltje, en zo maar net een vliesje is voldoende. 10 minuutjes moet het drogen. Daarover, en over het slechte deel van de oude grondlak gaat primer, in meerdere lagen afhankelijk van je verf. Ik heb een spuitbus.

Per 2 uur kan er dan een nieuwe laag op met mijn verf, schuren is niet nodig. Eerst dus wat primer, dan wat lagen lak. Ik heb mijn kleurcode opgezocht, en de lak is gemengd bij een verfspecialist en heb m nu in een spuitbus (tip!). Ik zal proberen het een beetje mooi te verdelen tot de kleur goed is, en dan nog een laag of 7-8 glanslak over een breder gebied. Heb ik ook al uit een spuitbus, yeaaah. En als je van tevoren goed voorbereid was zit het er nu op zonder rimpeltjes, vuiltjes die je er niet uit kan halen omdat ze onder de lak zitten i.p.v. erop, etc.

Deze dingen ga ik behandelen:
Image
Image
Image

De dingen met roest moet je bijna hetzelfde doen, maar eerst neem je de roest weg door rotte delen weg te steken, en daarna de 'rotte lak' eraf te halen/schuren. Daarna gaat er novorox over. Ik hoorde van een garagehouder dat je het nog moet ontzuren, zal vast met ammoniak wel kunnen. Dan voorbereiden, en daarna kan je meteen met de primer beginnen en zo verder, dus geen metaalhechter meer.

En ten slotte het nieuwe scherm dat er vorige week op ging!

Image

En als allerlaatst een vraagje. Ik vond onderin de deur die ik open heb gewerkt een onderdeel van de klink, een heveltje van metaal. Ik zou niet weten hoe die terug moet zodat mn klink aan de buitenkant het weer doet. Heeft iemand een foto van toen die z'n eigen achterdeur open had toevallig?? Of weet je misschien hoe het moet zitten? Ik vraag het morgen op mn werk ook ff in de garage.

Dat was het, groetjes!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ik ben heel benieuwd hoe het gaat werken! vergeet niet om tussendoor foto's te maken!! :D

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

joop wrote:.... En als allerlaatst een vraagje. Ik vond onderin de deur die ik open heb gewerkt een onderdeel van de klink, een heveltje van metaal. Ik zou niet weten hoe die terug moet zodat mn klink aan de buitenkant het weer doet. Heeft iemand een foto van toen die z'n eigen achterdeur open had toevallig?? Of weet je misschien hoe het moet zitten? .....
Als je even een foto plaats kunnen we zien wat je bedoeld met dat heveltje mogelijk hebben wij nog wel wat liggen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hey,

zachtjes staat in de garage een axje te wenen. Eerst mocht er een laagje van zijn vel af, en nu is hij door zijn baasje gehuld in kranten....

De tools, enigzins op volgorde
Image

Geschuurd en gepolijst
Image
Wat een rotte plek bleek dit (bij achterwiel)
Image
En van voor
Image
ong. 2 uur, een miljoen kranten en precies een rol schilderstape later:
Image

De eerste laag primer zit op 2 plekken die niet voor roest behandeld hoefden te worden, nl. de achterdeur en de voordeur. Op de andere 2 plekken zit inmiddels noverox. Als je dit zelf van plan bent, doe het dan in de zomer. Dan is dat spul ook vloeibaar zonder dat je het op de verwarming hoeft te zetten :wink:

Als er meer primer en wellicht wat blauwe lak op zit volgen er meer foto's :)

En dan nu het heveltje!
Image

En waar het moet zitten
Image

En nu ben ik er wel weer even klaar mee :wink:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Kleur verschil van het voorpaneel valt heel erg mee.


Volgens mij heb je ook aardig wat kranten gespaard :P

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Haha mij kennende. Er zal vast op het laatste moment iets genadeloos misgaan waarna alles er lelijk uit ziet! :D

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

goed bezig!!!!

Geeft inspiratie ;) :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply