Hallo,
Even wat info over mij en mijn AX.
Ik ben een vroegere Mini-fanaat (de oorspronkelijke Mini, eerst een 850 van 1969 met Hydraulastic vering, daarna een 1000 van 1976 met rubber vering). Door het onderhoud aan de Mini heb ik leren sleutelen, en de waarde van Autobooks en Haynes Manuals leren kennen.
De AX vind ik nog het meest lijken op de Mini, qua opzet, gebruiks- en sleutelmogelijkheden. De AX is alleen wat comfortabeler, heeft de achterklep die ik op de Mini weleens miste, en hij is veel moderner van opbouw.
De AX is het resultaat van het ECO 2000 project uit de jaren '80, dat gericht was op het ontwikkelen van een zeer zuinige auto.
Daartoe werd op alle fronten gekeken naar materiaaltoepassing, gewichtsbesparing en wrijvingsvermindering (iets wat vrijwel alle autofabrikanten daarna uit het oog hebben verloren).
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... -2000.html
De AX stamt uit de tijd na de 1e en 2e Oliecrisis en het Rapport van de Club van Rome.
In 2001 heb ik een AX 1.5D 3d (1995) gekocht met 100.000km op de teller. Hiermee heb ik probleemloos enkele jaren gereden tot ik hem bij 310.000km heb verkocht omdat hij overtollig was - de motor verbruikte nog steeds geen druppel olie. Ik heb nog steeds spijt van de verkoop.
Onlangs heb ik een donkergroene 1.1i First Impression aangeschaft met 180.000km. Mechanisch uitstekend, maar wat lichte roest in het schutbord achter de veerpoten. Dat heb ik na demonteren van de paravan inmiddels aangepakt met Owatrol. Deze zomer ga ik alle bekende roestplekken preventief met Waxoyl etc. behandelen. Daarnaast wordt voor de zekerheid de distributieriem vervangen en de motor- en versnellingsbakolie, alsmede de koelvloeistof. De accu is gloednieuw, en de dynamo/spanningsregelaar was duidelijk niet in orde en die heb ik inmiddels vervangen door een sloopexemplaar.
Het is duidelijk een auto waarmee de laatste jaren weinig is gereden.
Naast mijn AX heb ik voor het zwaardere werk een probleemloze C5 2.0 HDi stationcar uit de eerste serie (2001) met 340.000km op de teller.
In 1984 heb ik één van de eerste BX RD stationcars gehad, die mij na 500km liet staan door een gietgal in het blok, maar dat is door Citroën perfect opgelost.
Ik vind alle technische informatie op dit forum erg handig.
jk (AX 1.1i First Impression 3d. 1995)
Moderator: webmasters
jk (AX 1.1i First Impression 3d. 1995)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
En ik vergeet mijn restauratieproject te melden, een zwarte 1.4 GT uit 1992, gekocht voor onderdelen maar veel te goed gebleken om te slopen.
De motor is defect en dat moet ik onderzoeken, en verder moet hij sowieso helemaal uit elkaar.
De motor is defect en dat moet ik onderzoeken, en verder moet hij sowieso helemaal uit elkaar.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
De Mini's zijn verleden tijd.
Dat was tot 1980.
(Ik realiseer mij dat ik een beetje ouder ben dan de meeste AX-rijders hier).
Foto's van de AX volgen zodra hij weer volledig in elkaar zit en gewassen is (hij moet volgende week naar de APK-keuring).
Dat was tot 1980.
(Ik realiseer mij dat ik een beetje ouder ben dan de meeste AX-rijders hier).
Foto's van de AX volgen zodra hij weer volledig in elkaar zit en gewassen is (hij moet volgende week naar de APK-keuring).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Welkom! Heb op de afgelopen meeting ook al even met je gesproken, maar toen was je niet met de ax. Hopelijk komt die ook eens op een van de meetings te staan
Ben ook wel benieuwd naar foto's van de GT, aangezien die voorlopig sowieso niet op een meeting te zien zal zijn...
In ieder geval succes met het in orde maken van je First en met het opknappen van de GT.

In ieder geval succes met het in orde maken van je First en met het opknappen van de GT.