AX 1.1i TGS / slang tussen motor en aanzuiger noodzakelijk?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX 1.1i TGS / slang tussen motor en aanzuiger noodzakelijk?
Hallo allemaal,
Ten eerste ben ik nieuw op het forum. Ik lees vaak mee, maar er was nog nooit noodzaak om zelf een bericht te posten. Tot aan vandaag.
Context: ik rij al een paar jaar met een AX'je door Groningen, een 1.1i TGS (gemaakt voor de Zweedse markt - inderdaad met standaard stoelverwarming). Er is eigenlijk nooit wat mee, totdat ik zo'n twee weken geleden een nieuwe startmotor nodig had omdat de oude versleten was. Deze is geplaatst en nu loopt ze weer als nooit te voren.
Tot aan vandaag.
Vandaag een flinke tocht gemaakt. Ik was bijna thuis, en bij stilstand voor de stoplichten sloeg de motor af. Niet meer aan de praat te krijgen. Wagen aan de kant gezet, en na een blik onder de kap, zag ik dat de flexibele slang tussen de luchtinvoer (een zwarte plastic pijp - er zit een happertje aan - aan het andere uiteinde zit de aansluiting voor de slang) en de motor ontbrak. Ik heb het vermoeden dat deze slang er na de reparatie aan de startmotor niet weer is opgezet.
Ik heb gebeld met het garagebedrijf, maar volgens de monteur was deze slang niet noodzakelijk, en zag hij geen verband tussen het afslaan en het ontbreken van de slang. Aangezien ik geen technisch wonder ben vraag ik mij af: klopt dit verhaal? Het lijkt mij dat - als de motor na een lange rit flink warm geworden is - aangezogen frisse lucht nodig heeft - met name bij stilstand. Anderzijds klinkt zijn verhaal aannemelijk omdat ze het afgelopen twee weken ook prima gedaan heeft - al zou je kunnen zeggen dat de weersomstandigheden ook voor voldoende koeling zorgt.
Behalve dat de koelvloeistof temperatuur iets hoger opliep dan voor de reparatie van de startmotor is mij verder niets opgevallen. Ze stotterde vandaag wat bij het wegrijden, maar dat doet ze wel vaker met dit weer.
Starten doet ze nu nog wel, maar ze slaat na circa 5 tellen weer af. In een keer, zonder veel poeha; het is alsof ze verzuipt. Ze valt ook steeds na 5 tellen af - loopt niet langer of korter. Ik heb de motor circa 30 minuten laten afkoelen, nog eens geprobeerd, maar het zelfde effect.
Ik wacht nog even op een sleepje van een vriend voordat ik naar de garage kan. Tot die tijd vraag ik me af: iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, en of iemand het verhaal van de monteur kan bevestigen dan wel ontkrachten?
Alvast bedankt!
Groet, Peter
Ten eerste ben ik nieuw op het forum. Ik lees vaak mee, maar er was nog nooit noodzaak om zelf een bericht te posten. Tot aan vandaag.
Context: ik rij al een paar jaar met een AX'je door Groningen, een 1.1i TGS (gemaakt voor de Zweedse markt - inderdaad met standaard stoelverwarming). Er is eigenlijk nooit wat mee, totdat ik zo'n twee weken geleden een nieuwe startmotor nodig had omdat de oude versleten was. Deze is geplaatst en nu loopt ze weer als nooit te voren.
Tot aan vandaag.
Vandaag een flinke tocht gemaakt. Ik was bijna thuis, en bij stilstand voor de stoplichten sloeg de motor af. Niet meer aan de praat te krijgen. Wagen aan de kant gezet, en na een blik onder de kap, zag ik dat de flexibele slang tussen de luchtinvoer (een zwarte plastic pijp - er zit een happertje aan - aan het andere uiteinde zit de aansluiting voor de slang) en de motor ontbrak. Ik heb het vermoeden dat deze slang er na de reparatie aan de startmotor niet weer is opgezet.
Ik heb gebeld met het garagebedrijf, maar volgens de monteur was deze slang niet noodzakelijk, en zag hij geen verband tussen het afslaan en het ontbreken van de slang. Aangezien ik geen technisch wonder ben vraag ik mij af: klopt dit verhaal? Het lijkt mij dat - als de motor na een lange rit flink warm geworden is - aangezogen frisse lucht nodig heeft - met name bij stilstand. Anderzijds klinkt zijn verhaal aannemelijk omdat ze het afgelopen twee weken ook prima gedaan heeft - al zou je kunnen zeggen dat de weersomstandigheden ook voor voldoende koeling zorgt.
Behalve dat de koelvloeistof temperatuur iets hoger opliep dan voor de reparatie van de startmotor is mij verder niets opgevallen. Ze stotterde vandaag wat bij het wegrijden, maar dat doet ze wel vaker met dit weer.
Starten doet ze nu nog wel, maar ze slaat na circa 5 tellen weer af. In een keer, zonder veel poeha; het is alsof ze verzuipt. Ze valt ook steeds na 5 tellen af - loopt niet langer of korter. Ik heb de motor circa 30 minuten laten afkoelen, nog eens geprobeerd, maar het zelfde effect.
Ik wacht nog even op een sleepje van een vriend voordat ik naar de garage kan. Tot die tijd vraag ik me af: iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, en of iemand het verhaal van de monteur kan bevestigen dan wel ontkrachten?
Alvast bedankt!
Groet, Peter
Hoi Bassieh,
Het is inderdaad numero 6 - de flexibele slang aan de linkerkant.
Niet bezwaarlijk dus?
Hmm strange ... Ja, dan wordt het ook moeilijk gissen naar de mogelijke oorzaak! Hoop dat ze 't nog even volhoudt: vertrek eind april naar ZA, dus het zou mooi zijn als ze me tot die tijd nog even van A naar B brengt!
Het is inderdaad numero 6 - de flexibele slang aan de linkerkant.
Niet bezwaarlijk dus?
Hmm strange ... Ja, dan wordt het ook moeilijk gissen naar de mogelijke oorzaak! Hoop dat ze 't nog even volhoudt: vertrek eind april naar ZA, dus het zou mooi zijn als ze me tot die tijd nog even van A naar B brengt!
'sZomers heeft dat ding inderdaad geen nut.
In deze tijd van het jaar maakt die slang wel degelijk verschil, zeker nu het dooit en vochtig is.
Dan ontstaat namelijk 'carb-icing' en ook injectieunits zijn daar gevoelig voor.
Even wachten totdat de motorwarmte het spul ontdooit en je kunt gewoon weer starten.
Bij elke automateriaalzaak kun je zo'n stukkie slang (Gates) kopen, let wel efkes op de juiste diameter.
Voor een tientje ben je klaar.
In deze tijd van het jaar maakt die slang wel degelijk verschil, zeker nu het dooit en vochtig is.
Dan ontstaat namelijk 'carb-icing' en ook injectieunits zijn daar gevoelig voor.
Even wachten totdat de motorwarmte het spul ontdooit en je kunt gewoon weer starten.
Bij elke automateriaalzaak kun je zo'n stukkie slang (Gates) kopen, let wel efkes op de juiste diameter.
Voor een tientje ben je klaar.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Hoi Pascal,
Bedankt voor je reactie.
Ter verduidelijking: ik had al een behoorlijke rit gemaakt, dus de motor was goed warm. Kan met een warm blok ook "carb-icing" optreden?
Maar: ik zal morgen zeker even zo'n slang halen en monteren. Heb je enig idee over de diameter? Neem aan dat dit wel standaard maten zijn?
Bedankt voor je reactie.
Ter verduidelijking: ik had al een behoorlijke rit gemaakt, dus de motor was goed warm. Kan met een warm blok ook "carb-icing" optreden?
Wat is the way to go? Punt is dat ie nu na 5 tellen weer afslaat, dus de motorwarmte kan de "carb-icing" niet ontdooien. Kan ik er een goedje in spuiten dat zorgt voor ontdooiing of ... ?Pascal wrote:Even wachten totdat de motorwarmte het spul ontdooit en je kunt gewoon weer starten.
Maar: ik zal morgen zeker even zo'n slang halen en monteren. Heb je enig idee over de diameter? Neem aan dat dit wel standaard maten zijn?
Wat je ook nog kan doen:
- ECU uitlezen (zie de howto hiervoor)
Moet je gas bijgeven bij het starten?
Ff aan de kenners: TGS, is dat disbobine? Maakt de stappenmotor ook geluid bij het starten? Anders kan je dat checken.
Ik zit nog wel aan andere oorzaken te denken, maar weet te weinig over je type AX ben ik bang
- ECU uitlezen (zie de howto hiervoor)
Moet je gas bijgeven bij het starten?
Ff aan de kenners: TGS, is dat disbobine? Maakt de stappenmotor ook geluid bij het starten? Anders kan je dat checken.
Ik zit nog wel aan andere oorzaken te denken, maar weet te weinig over je type AX ben ik bang
Hoi Raoel en de rest,
Nee: ik hoef geen gas bij te geven tijdens het starten. Volgens mij is overigens de TGS technisch dezelfde uitvoering als de voor de Nederlandse markt gemaakte TGE - behalve dat ie wat standaard extra'tjes heeft zoals stoelverwarming en een zonnedakje?
Weet dat dit modelletje voor de Zweedse markt gemaakt is, maar hier uiteindelijk toch beland.
Even een update: gisteren startte ze nog - liep 5 tellen, en sloeg toen weer af. Vanochtend start ze helemaal niet. Het lijkt alsof ze helemaal geen brandstof krijgt. Startmotor doet z'n werk maar daarna niets. Kan me niet voorstellen dat dit door carb-icing komt?
Zal vanmiddag de ECU proberen uit te lezen, maar aangezien ik zelf niet zo'n technisch wonder ben, probeer ik 'm vanavond te verslepen naar een Franse garage hier in de buurt.
Toch sowieso ook maar even zo'n slang - numero 6 op de foto - er op laten zetten?
Overigens: ECU lampje brandt wel gewoon tijdens starten!
Nee: ik hoef geen gas bij te geven tijdens het starten. Volgens mij is overigens de TGS technisch dezelfde uitvoering als de voor de Nederlandse markt gemaakte TGE - behalve dat ie wat standaard extra'tjes heeft zoals stoelverwarming en een zonnedakje?
Weet dat dit modelletje voor de Zweedse markt gemaakt is, maar hier uiteindelijk toch beland.
Even een update: gisteren startte ze nog - liep 5 tellen, en sloeg toen weer af. Vanochtend start ze helemaal niet. Het lijkt alsof ze helemaal geen brandstof krijgt. Startmotor doet z'n werk maar daarna niets. Kan me niet voorstellen dat dit door carb-icing komt?
Zal vanmiddag de ECU proberen uit te lezen, maar aangezien ik zelf niet zo'n technisch wonder ben, probeer ik 'm vanavond te verslepen naar een Franse garage hier in de buurt.
Toch sowieso ook maar even zo'n slang - numero 6 op de foto - er op laten zetten?
Overigens: ECU lampje brandt wel gewoon tijdens starten!
Onlangs wilde mijn net aangeschafte AX 1.1i niet starten.
Draaide wel rond op de startmotor.
Minpool accu losgekoppeld, auto enige tijd laten staan, vervolgens minpool weer aangesloten en na succesvol starten de ECU opnieuw alles laten inlezen door een kwartiertje stationair draaien.
Geen idee wat het probleem is geweest, maar de oplossing werkte.
Draaide wel rond op de startmotor.
Minpool accu losgekoppeld, auto enige tijd laten staan, vervolgens minpool weer aangesloten en na succesvol starten de ECU opnieuw alles laten inlezen door een kwartiertje stationair draaien.
Geen idee wat het probleem is geweest, maar de oplossing werkte.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
wat jk zegt kan je proberen, software-fout...
Als hij inderdaad geen benzine krijgt: hoor je nu nog een zoem als je sleutel in contact zet? Onder de achterbank zit een benzinepomp, die moet voor zover ik weet gewoon gaan pompen zodra er 12 volt op komt. Teveel gepompte benzine gaat gewoon terug via een retourslang.
De ECU zet je injectiehuis open met de stappenmotor, daarmee zorgt ie dat er in ieder geval genoeg benzine is om de motor draaiende te houden. Als er een probleem is met de stappenmotor, moet je 'm draaiende kunnen houden door zelf gas te blijven geven, want de stappenmotor doet niet veel meer dan je gaskabel voor jou aantrekken
Als hij inderdaad geen benzine krijgt: hoor je nu nog een zoem als je sleutel in contact zet? Onder de achterbank zit een benzinepomp, die moet voor zover ik weet gewoon gaan pompen zodra er 12 volt op komt. Teveel gepompte benzine gaat gewoon terug via een retourslang.
De ECU zet je injectiehuis open met de stappenmotor, daarmee zorgt ie dat er in ieder geval genoeg benzine is om de motor draaiende te houden. Als er een probleem is met de stappenmotor, moet je 'm draaiende kunnen houden door zelf gas te blijven geven, want de stappenmotor doet niet veel meer dan je gaskabel voor jou aantrekken
En of dat kan!Joost wrote:carb icing hoor je nooit, en bij(na) een lange rit kan dat ook niet voorkomen met het normale Nederlandse winterweer
Ik had afgelopen herfst het klepje nog in zomerstand staan, en buiten was het 4-5 graden en mistig.
Stukje snelweg, dus gas lang in dezelfde stand.
Toen ik van het gas afging voor een afrit en ik wilde terugschakelen viel 'Pino' uit...
Kreeg haar met geen mogelijkheid meer aan.
even gewacht, starten lopen en meteen klepje omgezet.
Geen problemen meer sindsdien.
waarom denk je dat er inlaatspruitstukverwarming wordt toegepast (koelwateraansluiting)..?
Juist, ter voorkoming van 'icing'..
Ik heb er op de motor met bovengenoemd weer regelmatig last van, ondanks dat de carb's achter het blok zitten.
Beetje spiritus aan de benzine toevoegen wil ook helpen.
Het heeft ook niets met winterweer te maken, want dan spreekt men van 'droge vorst'.
Juist als het ommenabij het vriespunt is en wat vochtig, dan zijn de rapen gaar...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82