problemen met mijn ax'je

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ingis
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec20, 2009 1:22:52 PM

problemen met mijn ax'je

Post by ingis »

Hallokes,

Als eerst, dit is het model : Image

een benzine.


Nu gisteren begonnen de problemen. Ik rijd naar mijn werk en lampje van het koelwatercircuit begon te branden. Het is maar 100M naar mijn werk, dus ik rij wat verder, auto maakt wel beetje vaag geluid.

Tijdens mijn pauze laat ik auto draaien, lampje uit alles klinkt normaal

Ik rij dus trg naar huis. Na tijdje (wederom bijna thuis) lampje begint te branden, auto maakt precies een sputterend geluid. Bokt paar keer, begint kracht te verliezen en valt uit.

Vanmorgen ga ik naar auto vul bij met koelvloeistof (er gaat vlot 1L in). Start auto en klinkt normaal. Nu ik rij klein stukje naar mijn huis en lampje begint terug te branden :s.

Ik heb gekeken of ik iets kapot gevroren zie van leiding of ik ergens zie lekken, ma op eerste zicht zie ik niets.

Ben al blij dat motor trg normaal klonk.. hopelijk nu niets ernstig.

note: Is mijn 1ste auto, weet dus bijna niks van wat er onder motorkap bevind.

iemand enig idee ? tips ?

alvast bedankt,
Wesley

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Ik ben bang dat je een lekke koppakking hebt.
To finish first, you'll first have to finish!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Grote kans op lekke koppakking.

Oliepeil controleren als dit extreem hoog is mogelijk koelwater bij de olie, kopakking is dan zeker lek.

Wat kwam er uit de uitlaat? Veel stoom en rook, wederom koppakking lek.

Als het niveau van het koelwater regelmatig te laag wordt en er is geen uitwendige lekkage te zien is de koppakking inwendig lek.

Op het forum zijn diverse topic's te vinden over het vervangen van de koppakking.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ingis
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec20, 2009 1:22:52 PM

Post by ingis »

er kwam idd veel stoom/rook uit. Is het duur/te doen omdat te vervangAen?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

ingis wrote:er kwam idd veel stoom/rook uit. Is het duur/te doen omdat te vervangAen?
Als je het laat doen wordt het een duur geintje maar als je het zelf (of eventueel met een clublid/bekende samen) doet dan moet je rekenen op een € 150+ aan materiaal kosten.

ingis
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec20, 2009 1:22:52 PM

Post by ingis »

hmz. Enig idee hoe dit kapot is kunnen gaan? Of is dit normale slijtage? Laten doen door een garage gaat mij meer kosten dan ik de auto betaald heb.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ingis wrote:hmz. Enig idee hoe dit kapot is kunnen gaan? Of is dit normale slijtage? Laten doen door een garage gaat mij meer kosten dan ik de auto betaald heb.
kan door slijtage komen, kan zijn dat er geen koelvloeistof in zat maar gewon water (bevriest..), kan zijn door te hoge toeren (opblazen)..
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

ingis wrote:hmz. Enig idee hoe dit kapot is kunnen gaan? Of is dit normale slijtage? Laten doen door een garage gaat mij meer kosten dan ik de auto betaald heb.
Een keer gaat een koppakking kapot en die van de TU blokjes (het motortje wat in veel Citroën en Peugeot wagens te vinden is) zijn gewoon wat zwak waardoor je er nog wel eens wat over leest helaas.

Denk dat je voor de reparatie het beste iemand uit je naaste omgeving kan zoeken om je te helpen want als de auto verder goed is loont het gewon de moeite. Nu weet je wat je hebt, koop je een andere auto dan wordt het maar afwachten of de koppakking er niet na een paar maanden ook uit ligt.

Foto reportages zijn er wel te vinden om je vast in te kunnen leven ;)

reportages van 3 AX'en van mij (en mijn ouders)
Mijn blauwe AX: KLIK 1 - KLIK 2 - KLIK 3
Mijn witte AX: KLIK
De rode van mijn ouders: KLIK 1 - KLIK 2

Mocht je in de buurt van Abbenes wonen of het de moeite waard vinden om daar eens heen te rijden dan kan ik de aan een adres helpen waar je goedkoop je spullen vandaan kan halen. De koppakking zelf kun je op eBay uit Engeland halen voor ongeveer een 40 euro (dan heb je de kopppakking, klepseals, inlaatpakkingen, klepdekselpakking en kopbouten).

hier een link naar een koppakkingsset: KLIK

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Het is een Belg en hij woont als ik mij niet vergis in regio Gent.

En zoals ik het nu lees met die stoom etc denk ik ook aan koppakking. Is zowat dé ziekte van auto's met TU-motoren (en dat zijn er behoorlijk wat).

Als de staat van de rest van de ax nog goed is zou ik het zeker overwegen om hem te laten herstellen.
AX-kopen is verslavend.

ingis
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec20, 2009 1:22:52 PM

Post by ingis »

Hey,

is blijkbaar meer dan alleen mijn join de cullase. Ik heb ook overdruk in mijn carter blijkbaar. Dus meer dan waarschijnlijk iets kapot bij mijn cilinders. :(. Ik aan het twijfelen wat ik ga doen. Mss hem weg doen aan iemand voor wisselstukken ? (kweet niet of er hier interesse is).

mvg

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zit er niet teveel olie in?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

join de cullase?

Volgens mij koppakking (laten) vervangen en daarna nog jaren met veel plezier rondtoeren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

ingis
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec20, 2009 1:22:52 PM

Post by ingis »

join de cullase is koppakking. :P
Mja als mijn koppakking kapot is kan ik toch nooit overdruk krijg in mijn carter? Er komt dus wel degelijk stoom/rook uit mijn oliemeetkoker (of hoe dat ook noemt).

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Met een kapotte koppakking kun je best carterdruk krijgen. Het hangt er maar net van af waar je een lek hebt.
To finish first, you'll first have to finish!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ingis wrote:join de cullase is koppakking. :P
Mja als mijn koppakking kapot is kan ik toch nooit overdruk krijg in mijn carter? Er komt dus wel degelijk stoom/rook uit mijn oliemeetkoker (of hoe dat ook noemt).
Kan wel er loopt ook een retourolie kanaal door de koppakking.

Dus overdruk door defecte / lekke koppakking is mogelijk.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Als de koppakking lek is wordt de compressiedruk in de cylinder(s) naar een lek kanaal geblazen.
Dan heb je dus een verhoogde carterdruk.
Gewoon iemand zoeken die handig is, want zó moeilijk is een TU niet.
Hoelang ligt de distributie-riem er al om?
Want die moet je meevervangen.
Reken inderdaad op 150 euro aan materiaal plus wat je handige hulp vraagt voor het vervangen van het spul.
Is in een dag goed te doen, mooie zaterdagklus..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply