
Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Was ook wel te verwachten gezien je type AX.Ceristimo wrote:Bij nader inzien heb ik dus geen handeltje. 't Zal een automatische zijn.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
@Henk Bats
Tja, ik heb er nooit echt op gelet of mijn luchtfilter dat had. Las alleen hier op 't forum dat je bij oudere carbjes de boel wel op winterstand moest zetten om bevriezing van de benzine of iets dergelijks in de carb te voorkomen. Ik had even goed naar mijn foto's moeten kijken, dan had ik niet eens onder de motorkap hoeven te spieken. Bij de foto's op pagina 2 zie je duidelijk dat ik dat handeltje niet heb. Mijn (stomme) fout. Sorry
Even iets anders:
Het wordt wél winter, en het gaat volgens mij flink koud worden de komende dagen. Nu vertrouw ik dat roestbruine koelwater van mij voor geen meter, dus daar wil ik nieuwe ingooien. Ik heb vijf liter koelwater gekocht (tot -25 geloof ik, moet voldoende zijn), en dat moet nu in. Maar dan moet dat ouwe spul er natuurlijk eerst uit, en het zou helemáál fijn zijn als ik de radiateur nog even door kan spoelen, omdat ik anders vrees dat mijn nieuwe koelwater na drie dagen ook weer bruin is. Ik wil dat morgenvroeg eigenlijk gaan doen.
Is er ergens een duidelijke How-to op het forum (heb al wel gezocht...) of is het een zó'n simpel klusje dat dat niet nodig is?
Nu heb ik wel zo'n Engelse Hayennes handleiding, alleen daarin staat het voor alle modellen beschreven. Voorbeeldje: "Loosen the radiator drain plug (whereapplicable) and allow the coolant to drain into the container. On models not fitted with a drain plug, it will be necessary to disconnect the bottom hose from the radiator.". Tja, dan weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Heb ik dan zo'n plugje, of moet ik de onderste slang van de radiateur losmaken?
Waar zit de 'cylinder drain plug'? Aan de voorkant van het motorblok? En wat wordt bedoeld met de 'header tank'? Er staat dit te lezen:
"Some of the cooling system hoses are positioned at a higher level than the top of the radiator expansion tank. It is therefore necessary to use a "header tank" when refilling the cooling system, to eliminate the possibility
of air being trapped in the system. (Although Citroën dealers use a special header tank, the same effect can be achieved by using a suitable bottle or plastic container sealed to the expansion tank filler neck.)
Is het dan de bedoeling dat ik een fles doormidden knip, over de vulbuis van de radiateur schuif, dichttape, en hem via die fles bijvul, zodat het punt waar ik de vloeistof ingiet het hoogste punt is?
En dan staat er nog dit:
"Ensure that the "header tank" is full (atleast 0.5 litres of coolant). Start the engine, and run it at a fast idle speed (do not exceed 2000 rpm) until the cooling fan cuts in, and then cuts out. Stop the engine."
Dat 'start the engine" en de rest wat daar acheraan komt is me duidelijk, maar wat wordt er bedoeld met "ensure the header tank is full?".
En het belangrijkste natuurlijk: Is er speciaal gereedschap voor nodig om die ontluchtingsnippeltjes open te draaien?
Tja, ik heb er nooit echt op gelet of mijn luchtfilter dat had. Las alleen hier op 't forum dat je bij oudere carbjes de boel wel op winterstand moest zetten om bevriezing van de benzine of iets dergelijks in de carb te voorkomen. Ik had even goed naar mijn foto's moeten kijken, dan had ik niet eens onder de motorkap hoeven te spieken. Bij de foto's op pagina 2 zie je duidelijk dat ik dat handeltje niet heb. Mijn (stomme) fout. Sorry

Even iets anders:
Het wordt wél winter, en het gaat volgens mij flink koud worden de komende dagen. Nu vertrouw ik dat roestbruine koelwater van mij voor geen meter, dus daar wil ik nieuwe ingooien. Ik heb vijf liter koelwater gekocht (tot -25 geloof ik, moet voldoende zijn), en dat moet nu in. Maar dan moet dat ouwe spul er natuurlijk eerst uit, en het zou helemáál fijn zijn als ik de radiateur nog even door kan spoelen, omdat ik anders vrees dat mijn nieuwe koelwater na drie dagen ook weer bruin is. Ik wil dat morgenvroeg eigenlijk gaan doen.
Is er ergens een duidelijke How-to op het forum (heb al wel gezocht...) of is het een zó'n simpel klusje dat dat niet nodig is?
Nu heb ik wel zo'n Engelse Hayennes handleiding, alleen daarin staat het voor alle modellen beschreven. Voorbeeldje: "Loosen the radiator drain plug (whereapplicable) and allow the coolant to drain into the container. On models not fitted with a drain plug, it will be necessary to disconnect the bottom hose from the radiator.". Tja, dan weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Heb ik dan zo'n plugje, of moet ik de onderste slang van de radiateur losmaken?
Waar zit de 'cylinder drain plug'? Aan de voorkant van het motorblok? En wat wordt bedoeld met de 'header tank'? Er staat dit te lezen:
"Some of the cooling system hoses are positioned at a higher level than the top of the radiator expansion tank. It is therefore necessary to use a "header tank" when refilling the cooling system, to eliminate the possibility
of air being trapped in the system. (Although Citroën dealers use a special header tank, the same effect can be achieved by using a suitable bottle or plastic container sealed to the expansion tank filler neck.)
Is het dan de bedoeling dat ik een fles doormidden knip, over de vulbuis van de radiateur schuif, dichttape, en hem via die fles bijvul, zodat het punt waar ik de vloeistof ingiet het hoogste punt is?
En dan staat er nog dit:
"Ensure that the "header tank" is full (atleast 0.5 litres of coolant). Start the engine, and run it at a fast idle speed (do not exceed 2000 rpm) until the cooling fan cuts in, and then cuts out. Stop the engine."
Dat 'start the engine" en de rest wat daar acheraan komt is me duidelijk, maar wat wordt er bedoeld met "ensure the header tank is full?".
En het belangrijkste natuurlijk: Is er speciaal gereedschap voor nodig om die ontluchtingsnippeltjes open te draaien?
@Henk Bats
Tja, ik heb er nooit echt op gelet of mijn luchtfilter dat had. Las alleen hier op 't forum dat je bij oudere carbjes de boel wel op winterstand moest zetten om bevriezing van de benzine of iets dergelijks in de carb te voorkomen. Ik had even goed naar mijn foto's moeten kijken, dan had ik niet eens onder de motorkap hoeven te spieken. Bij de foto's op pagina 2 zie je duidelijk dat ik dat handeltje niet heb. Mijn (stomme) fout. Sorry
Even iets anders:
Het wordt wél winter, en het gaat volgens mij flink koud worden de komende dagen. Nu vertrouw ik dat roestbruine koelwater van mij voor geen meter, dus daar wil ik nieuwe ingooien. Ik heb vijf liter koelwater gekocht (tot -25 geloof ik, moet voldoende zijn), en dat moet nu in. Maar dan moet dat ouwe spul er natuurlijk eerst uit, en het zou helemáál fijn zijn als ik de radiateur nog even door kan spoelen, omdat ik anders vrees dat mijn nieuwe koelwater na drie dagen ook weer bruin is. Ik wil dat morgenvroeg eigenlijk gaan doen.
Is er ergens een duidelijke How-to op het forum (heb al wel gezocht...) of is het een zó'n simpel klusje dat dat niet nodig is?
Nu heb ik wel zo'n Engelse Hayennes handleiding, alleen daarin staat het voor alle modellen beschreven. Voorbeeldje: "Loosen the radiator drain plug (whereapplicable) and allow the coolant to drain into the container. On models not fitted with a drain plug, it will be necessary to disconnect the bottom hose from the radiator.". Tja, dan weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Heb ik dan zo'n plugje, of moet ik de onderste slang van de radiateur losmaken?
Waar zit de 'cylinder drain plug'? Aan de voorkant van het motorblok? En wat wordt bedoeld met de 'header tank'? Er staat dit te lezen:
"Some of the cooling system hoses are positioned at a higher level than the top of the radiator expansion tank. It is therefore necessary to use a "header tank" when refilling the cooling system, to eliminate the possibility
of air being trapped in the system. (Although Citroën dealers use a special header tank, the same effect can be achieved by using a suitable bottle or plastic container sealed to the expansion tank filler neck.)
Is het dan de bedoeling dat ik een fles doormidden knip, over de vulbuis van de radiateur schuif, dichttape, en hem via die fles bijvul, zodat het punt waar ik de vloeistof ingiet het hoogste punt is?
En dan staat er nog dit:
"Ensure that the "header tank" is full (atleast 0.5 litres of coolant). Start the engine, and run it at a fast idle speed (do not exceed 2000 rpm) until the cooling fan cuts in, and then cuts out. Stop the engine."
Dat 'start the engine" en de rest wat daar acheraan komt is me duidelijk, maar wat wordt er bedoeld met "ensure the header tank is full?".
En het belangrijkste natuurlijk: Is er speciaal gereedschap voor nodig om die ontluchtingsnippeltjes open te draaien?
-----
Het doorlezen van de Haynes handleiding heeft mij bij in elk geval meer vragen opgewekt dan beantwoord. Ik had namelijk gedacht dat de procedure ongeveer zo was:
1. Nippeltje aan onderkant radiateur los draaien en koelwater eruit laten lopen
2. Tuinslang in vulgat radiateur hangen en water laten stromen tot wat er van onderen uitkomt niet meer bruin is.
3. Ontluchtingsnippels open draaien
4. Nieuw koelwater erin, en één voor één (als het koelwater eruit komt) de ontluchtingsnippels dichtdraaien.
Maar dat blijkt dus iets ingewikkelder, dus een heldere (Nederlandse) uitleg zou welkom zijn.
Tja, ik heb er nooit echt op gelet of mijn luchtfilter dat had. Las alleen hier op 't forum dat je bij oudere carbjes de boel wel op winterstand moest zetten om bevriezing van de benzine of iets dergelijks in de carb te voorkomen. Ik had even goed naar mijn foto's moeten kijken, dan had ik niet eens onder de motorkap hoeven te spieken. Bij de foto's op pagina 2 zie je duidelijk dat ik dat handeltje niet heb. Mijn (stomme) fout. Sorry

Even iets anders:
Het wordt wél winter, en het gaat volgens mij flink koud worden de komende dagen. Nu vertrouw ik dat roestbruine koelwater van mij voor geen meter, dus daar wil ik nieuwe ingooien. Ik heb vijf liter koelwater gekocht (tot -25 geloof ik, moet voldoende zijn), en dat moet nu in. Maar dan moet dat ouwe spul er natuurlijk eerst uit, en het zou helemáál fijn zijn als ik de radiateur nog even door kan spoelen, omdat ik anders vrees dat mijn nieuwe koelwater na drie dagen ook weer bruin is. Ik wil dat morgenvroeg eigenlijk gaan doen.
Is er ergens een duidelijke How-to op het forum (heb al wel gezocht...) of is het een zó'n simpel klusje dat dat niet nodig is?
Nu heb ik wel zo'n Engelse Hayennes handleiding, alleen daarin staat het voor alle modellen beschreven. Voorbeeldje: "Loosen the radiator drain plug (whereapplicable) and allow the coolant to drain into the container. On models not fitted with a drain plug, it will be necessary to disconnect the bottom hose from the radiator.". Tja, dan weet ik nog niet waar ik aan toe ben. Heb ik dan zo'n plugje, of moet ik de onderste slang van de radiateur losmaken?
Waar zit de 'cylinder drain plug'? Aan de voorkant van het motorblok? En wat wordt bedoeld met de 'header tank'? Er staat dit te lezen:
"Some of the cooling system hoses are positioned at a higher level than the top of the radiator expansion tank. It is therefore necessary to use a "header tank" when refilling the cooling system, to eliminate the possibility
of air being trapped in the system. (Although Citroën dealers use a special header tank, the same effect can be achieved by using a suitable bottle or plastic container sealed to the expansion tank filler neck.)
Is het dan de bedoeling dat ik een fles doormidden knip, over de vulbuis van de radiateur schuif, dichttape, en hem via die fles bijvul, zodat het punt waar ik de vloeistof ingiet het hoogste punt is?
En dan staat er nog dit:
"Ensure that the "header tank" is full (atleast 0.5 litres of coolant). Start the engine, and run it at a fast idle speed (do not exceed 2000 rpm) until the cooling fan cuts in, and then cuts out. Stop the engine."
Dat 'start the engine" en de rest wat daar acheraan komt is me duidelijk, maar wat wordt er bedoeld met "ensure the header tank is full?".
En het belangrijkste natuurlijk: Is er speciaal gereedschap voor nodig om die ontluchtingsnippeltjes open te draaien?
-----
Het doorlezen van de Haynes handleiding heeft mij bij in elk geval meer vragen opgewekt dan beantwoord. Ik had namelijk gedacht dat de procedure ongeveer zo was:
1. Nippeltje aan onderkant radiateur los draaien en koelwater eruit laten lopen
2. Tuinslang in vulgat radiateur hangen en water laten stromen tot wat er van onderen uitkomt niet meer bruin is.
3. Ontluchtingsnippels open draaien
4. Nieuw koelwater erin, en één voor één (als het koelwater eruit komt) de ontluchtingsnippels dichtdraaien.
Maar dat blijkt dus iets ingewikkelder, dus een heldere (Nederlandse) uitleg zou welkom zijn.

Bruinwitje mag dan wel niet meer de mooiste AX zijn, maar man! Wat een lol met haar gehad vanmiddag op de beijzelde parkeerplaats en ondergesneeuwde wegen hier. Fantastisch zeg!
Motortje startte zonder enige problemen met de choke uit. Even half uurtje warmgereden op de ringweg, en toen heerlijk met de handrem zitten spelen op besneeuwde weggetjes. Wat een fantastisch wagentje
. Dwars door de bochten. Geniaal!

P.S. Koelwater nog niet vervangen (even wachten tot de sneeuw weg is), maar heb er extra antivries bij gegooid. Schijnt prima te werken

Motortje startte zonder enige problemen met de choke uit. Even half uurtje warmgereden op de ringweg, en toen heerlijk met de handrem zitten spelen op besneeuwde weggetjes. Wat een fantastisch wagentje



P.S. Koelwater nog niet vervangen (even wachten tot de sneeuw weg is), maar heb er extra antivries bij gegooid. Schijnt prima te werken

-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
heey
misschien ben je hier iets mee:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
om de oude koelvloeistof af te laten gewoon de darm onderaan je radiator losmaken en laten lekken in een emmer oid
suc6!
misschien ben je hier iets mee:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
om de oude koelvloeistof af te laten gewoon de darm onderaan je radiator losmaken en laten lekken in een emmer oid
suc6!
AX-kopen is verslavend.
Nou, 't is alweer een poosje geleden dat ik van me heb laten horen.
Met Bruinwitje gaat alles prima. Ze houdt zich zelfs in dit ijskoude weer helemaal goed. Start altijd perfect in 1 keer, rijdt prima.
Máár: Ik kan binnenkort (over 1 tot 2 maanden) een roestvrije Golf Type II uit 1990 met nieuwe APK van iemand overnemen.
Begrijp me niet verkeerd: Ik heb altijd geroepen dat ik dood nog niet in een Golf gevonden zou willen worden, en ik blijf 't ook lelijke auto's vinden. Maarja, hij heeft geen roest. En Bruinwitje wél. Bruinwitje heeft véél roest. En ahoewel ik 't een ontzettend geinig auto'tje vind met een echt karakter (wat zo'n lelijke Golf totaal niet heeft), denk ik toch dat Bruinwitje binnenkort op zoek mag naar een nieuwe eigenaar.
Ik heb simpelweg niet de middelen om iets aan die roest te doen. Het linkerspatbord is sowieso niet meer te redden (check de foto's op pag2) en de bodem heeft vermoedelijk ook laswerk nodig.
't Is nog niet bekend wanneer Bruinwitje weg gaat, dit kan nog weken duren, maar eventueel geïnteresseerden kunnen zich alvast melden
.
Kort gezegd:
De carosserie heeft vooral áchter veel werk nodig, met name spatbord linksachter. Verder de bekende roestplekken bij de motor onder de koplampen en de zijkanten kofferbak.
Deuren zijn nog redelijk, dorpels zijn goed (wel roest, geen rot).
Interieur is matig. Achterbank is goed, stoelen niet (bij beide is het plastic gedeelte wat op het metalen ondersteun rust aan de deurkant gescheurd). Dashboard is nog wel goed.
Aandrijfing is goed: Linksvoor vrij nieuwe aandrijfas (vorige eigenaar), rechtsvoor aandrijfashoes vervangen. Vering en schokdempers zijn ook nog goed. Nieuwe handremkabels.
Versnellingsbak is goed. Schakelt bij koud weer soms wat stroefjes naar z'n 2.
Drie banden zijn in februari 2009 vervangen, andere band is ook nog goed.
Het motortje (1.1) is nog in zeer gezonde staat. Start en loopt fantastisch, ook bij -15. Geen lekke koppakking, geen olieverlies of andere ongein. Gewoon goed
Als ik haar echt definitief kwijt moet zal ik sowieso nog een bericht in het Verkoop-forum plaatsen.
De komende weken blijf ik er in elk geval nog met veel plezier in rijden.
Met Bruinwitje gaat alles prima. Ze houdt zich zelfs in dit ijskoude weer helemaal goed. Start altijd perfect in 1 keer, rijdt prima.
Máár: Ik kan binnenkort (over 1 tot 2 maanden) een roestvrije Golf Type II uit 1990 met nieuwe APK van iemand overnemen.
Begrijp me niet verkeerd: Ik heb altijd geroepen dat ik dood nog niet in een Golf gevonden zou willen worden, en ik blijf 't ook lelijke auto's vinden. Maarja, hij heeft geen roest. En Bruinwitje wél. Bruinwitje heeft véél roest. En ahoewel ik 't een ontzettend geinig auto'tje vind met een echt karakter (wat zo'n lelijke Golf totaal niet heeft), denk ik toch dat Bruinwitje binnenkort op zoek mag naar een nieuwe eigenaar.
Ik heb simpelweg niet de middelen om iets aan die roest te doen. Het linkerspatbord is sowieso niet meer te redden (check de foto's op pag2) en de bodem heeft vermoedelijk ook laswerk nodig.
't Is nog niet bekend wanneer Bruinwitje weg gaat, dit kan nog weken duren, maar eventueel geïnteresseerden kunnen zich alvast melden

Kort gezegd:
De carosserie heeft vooral áchter veel werk nodig, met name spatbord linksachter. Verder de bekende roestplekken bij de motor onder de koplampen en de zijkanten kofferbak.
Deuren zijn nog redelijk, dorpels zijn goed (wel roest, geen rot).
Interieur is matig. Achterbank is goed, stoelen niet (bij beide is het plastic gedeelte wat op het metalen ondersteun rust aan de deurkant gescheurd). Dashboard is nog wel goed.
Aandrijfing is goed: Linksvoor vrij nieuwe aandrijfas (vorige eigenaar), rechtsvoor aandrijfashoes vervangen. Vering en schokdempers zijn ook nog goed. Nieuwe handremkabels.
Versnellingsbak is goed. Schakelt bij koud weer soms wat stroefjes naar z'n 2.
Drie banden zijn in februari 2009 vervangen, andere band is ook nog goed.
Het motortje (1.1) is nog in zeer gezonde staat. Start en loopt fantastisch, ook bij -15. Geen lekke koppakking, geen olieverlies of andere ongein. Gewoon goed

Als ik haar echt definitief kwijt moet zal ik sowieso nog een bericht in het Verkoop-forum plaatsen.
De komende weken blijf ik er in elk geval nog met veel plezier in rijden.

Ik snap je keuze helemaal, waar rijd je liever in, karakteristiek roest of saai betrouwbaar metaal?
Zal wel moeilijk worden om bruinwitje te verkopen, eigenlijk is het pluspunt een mooi lopende motor maar die zijn niet moeilijk te vinden (de motoren zijn gewoon goed). En voor een roest-project zie je de mensen van de club hier meestal een 4x4 pakken ofzo
Zal wel moeilijk worden om bruinwitje te verkopen, eigenlijk is het pluspunt een mooi lopende motor maar die zijn niet moeilijk te vinden (de motoren zijn gewoon goed). En voor een roest-project zie je de mensen van de club hier meestal een 4x4 pakken ofzo

't Is nog een groot "als, als" en "onder voorbehoud" verhaal, maar ik kan Bruinwitje waarschijnlijk kwijt aan een collega van mijn huisgenoot. Die heeft als hobby het opknappen van auto's, en heeft nog nooit een AX gehad. Lassen vind 'ie leuk (maar alleen voor zichzelf. Bij voorzichtig peilen of ie Bruinwitje niet voor een zacht prijsje zou kunnen lassen kreeg ik nul op 't rekest
), en hij zou er wel €100,- voor over hebben.
Nouja, we kijken wel even hoe 't loopt, maar in het meest gunstigste geval zou het betekenen dat Bruinwitje níet naar de sloop zou gaan, maar dat ze weer een tweede leven krijgt. Helaas niet meer met mij als eigenaar, maargoed.... Dat zien we dan wel weer. Ik maak me er nog niet druk om, en rijdt (nog steeds) met veel plezier.

Nouja, we kijken wel even hoe 't loopt, maar in het meest gunstigste geval zou het betekenen dat Bruinwitje níet naar de sloop zou gaan, maar dat ze weer een tweede leven krijgt. Helaas niet meer met mij als eigenaar, maargoed.... Dat zien we dan wel weer. Ik maak me er nog niet druk om, en rijdt (nog steeds) met veel plezier.
Rijd ik vandaag over de snelweg, en ik had haast dus ik reed plank gas (159 Km/h op de teller, wie had dat gedacht) toen ik, vlak voor de afrit, ineens een rammelend, metaal-achtig geluid hoorde.
Wat blijkt: De schakelstangen zijn óf losgetrild door de hoge snelheid of geknapt. Hoe dan ook, ik kan niet meer schakelen en met de versnellingspook kan je gewoon rondjes roeren.
In eerste instantie had ik nog wel een vierde versnelling, maar dat trekt nogal lastig op. Dus ik wat met de versnellingspook klooien, en hopla: Ik kreeg 'm in z'n 1.
En vervolgens wilde ze daar dus niet meer uit. Ik ben zojuist 40 kilometer naar huis gereden, met een vaartje van 15 á 20 kilometer per uur, in de eerste versnelling. Dat was niet leuk....
Nouja, morgenvroeg langs de garage en maar 'ns zien wat de schade is. Ik hoop niet dat 't veel gaat kosten.
Wat blijkt: De schakelstangen zijn óf losgetrild door de hoge snelheid of geknapt. Hoe dan ook, ik kan niet meer schakelen en met de versnellingspook kan je gewoon rondjes roeren.
In eerste instantie had ik nog wel een vierde versnelling, maar dat trekt nogal lastig op. Dus ik wat met de versnellingspook klooien, en hopla: Ik kreeg 'm in z'n 1.
En vervolgens wilde ze daar dus niet meer uit. Ik ben zojuist 40 kilometer naar huis gereden, met een vaartje van 15 á 20 kilometer per uur, in de eerste versnelling. Dat was niet leuk....
Nouja, morgenvroeg langs de garage en maar 'ns zien wat de schade is. Ik hoop niet dat 't veel gaat kosten.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Nah, daar betaal je niet zo heel veel voor hoor. Ik dacht 50€ maximum ofzo.
haha, je zal ook een eind onderweg geweest zijn
Je kan ze er trouwens vrij makkelijk terug opklikken hoor. Bij mij zijn ze ook al eens losgekomen en toen was het door snel te schakelen. Die dingen trekken zich niet echt veel aan van hoge snelheden 
haha, je zal ook een eind onderweg geweest zijn


Ja, dat was niet leuk, nee. Kostte drie uur om thuis te komen. En't was tijdens spitsuur, dus om de zoveel tijd moest ik Bruinwitje effe in de berm zetten om de lange rij auto's achter me er langs te laten.
Nouja, weer een ervaring rijker. Hoe dan ook, 't is weer gefixed. Zoals jullie al voorspeld hadden stelde het geen fluit voor. De schakelstang was losgeschoten, en kon zo worden terug geklikt. Omdat de boel een beetje versleten is, en er een kans bestaat dat hij weer zou losschieten, zit er een tiewrapje omheen. Dat blijft weer jaren zitten.
En als ik had geweten dat het zó simpel was, dan was ik er gisteren zelf onder gekropen om 'm terug te klikken. Mócht ie ooit weer losschieten, dan denk ik dat ik 't nu zelf wel kan fixen.
En ohja: Garage kosten: €0,00....'t Was service

Nouja, weer een ervaring rijker. Hoe dan ook, 't is weer gefixed. Zoals jullie al voorspeld hadden stelde het geen fluit voor. De schakelstang was losgeschoten, en kon zo worden terug geklikt. Omdat de boel een beetje versleten is, en er een kans bestaat dat hij weer zou losschieten, zit er een tiewrapje omheen. Dat blijft weer jaren zitten.
En als ik had geweten dat het zó simpel was, dan was ik er gisteren zelf onder gekropen om 'm terug te klikken. Mócht ie ooit weer losschieten, dan denk ik dat ik 't nu zelf wel kan fixen.
En ohja: Garage kosten: €0,00....'t Was service

Bruinwitje wordt morgen afgevoerd naar de sloop. Grietje heeft er nog wat onderdelen vanaf zitten slopen, en ik geloof dat er nog wat andere zaken (spatlapjes en dergelijk) naar wat andere clubleden zijn gegaan.
Tsja, dat was dus het verhaal van Bruinwitje. Helaas. Ik zal haar missen....
Maar niet getreurd, want er is alweer een nieuwe liefde in mijn leven gekomen.
Ik wil jullie voorstellen aan "Witje". Witje is een 3-deurs AX'je, geboren in 1991. Een auto met normale stoelen, normaal stuur en een fatsoenlijke versnellingspook. 't Is ook wel fijn om gewoon te kunnen schakelen, zonder te hoeven zoeken naar de versnellingen. 't Is een injectie (uiteraard), en da's wel jammer. Dat gechoke op de vroege ochtend had toch wel zo z'n charme, en het geluid van Bruinwitjes carburateur was toch echt veel mooier dan zo'n injectie.
Witje rijdt wel veel lekkerder dan Bruinwitje deed. Ik dacht dat het bij de AX hoorde dat je van die bizar slappe vering had, en het ding in bochten als een boot deinde, maar Witje ligt toch als een blok op de weg. Alles voelt stukken meer solide aan. En deze stoelen steunen tenminste. In Bruinwitje voelde het meer alsof je in een slappe hangmat zat.
Hierbij wat foto's (klikken voor groot formaat):




Het zwarte linkerachterwiel is inmiddels alweer vervangen voor de normale velg.
Heeft Witje ook problemen? Jazeker, die heeft ze. En wat meer dan ik had gedacht toen ik 'm kocht, dus da's wel een beetje jammer. 't Is allemaal niet zo ernstig, maargoed. Dat zullen we maar leergeld noemen dan.
1) Kleppendekselpakking is zo rot als een mispel, dus er vloeit wat olie hier en daar. Zo snel mogelijk vervangen
2) Dampretour slang benzinetank is poreus, dus bij voltanken kotst Witje de laatste 2 liter benzine er weer uit. Dat plenst dan onderuit de tank. Ziet er bijzonder spectaculair uit, en ze stinkt nu nog overal naar benzine.
3) Het open dakje lekt. Kreeg vanochtend een druppel op mn hoofd.
4) Achterruitverwarming doet het niet. 'k Vermoed dat het relais stuk is (had ik die nu maar bij Grietje op de oprit nog effe uit Bruinwitje gesloopt)
5) Ruitenwissersproeinstallatieslangetje (pff, wat een woord) is lek. Als ik de ruitensproeier activeer dan spuit er een straal onder het rechtervoorwiel vandaan.
6) Ruitenwissersproeitankje zit los
7) Speakers in de hoedenplank zijn kapot. 'k Heb gisteren de speakers van Bruinwitje achterin Witje geschroefd, op de plek van de originele speakers. Maar ik zit nu wel met een hoedenplank met twee werkloze (en slordig gemonteerde, lelijke) speakers erin. Eruit schroeven is niet echt een optie, dan zit ik met ovale gaten. 'k Had Bruinwitjes hoedenplank ook mee moeten nemen, maar goed.
Beschadiging rechtsachter. Daar roest Witje ook wat. Volgende week zondag aan de slag met de staalborstel en Fertan.
9) Deursloten voelen beetje gammel aan.
10) Linkerkoplamp zit niet helemaal vast. Kan een heel klein beetje op en neer. Ik vermoed dat tegemoet komend verkeer een stuiterende lichtbundel ziet als ik over een klinkerweg rijdt. In de auto zelf zie ik er overigens niets van, maar die koplamp moet wel even vast.
Tsja, dat was dus het verhaal van Bruinwitje. Helaas. Ik zal haar missen....
Maar niet getreurd, want er is alweer een nieuwe liefde in mijn leven gekomen.
Ik wil jullie voorstellen aan "Witje". Witje is een 3-deurs AX'je, geboren in 1991. Een auto met normale stoelen, normaal stuur en een fatsoenlijke versnellingspook. 't Is ook wel fijn om gewoon te kunnen schakelen, zonder te hoeven zoeken naar de versnellingen. 't Is een injectie (uiteraard), en da's wel jammer. Dat gechoke op de vroege ochtend had toch wel zo z'n charme, en het geluid van Bruinwitjes carburateur was toch echt veel mooier dan zo'n injectie.
Witje rijdt wel veel lekkerder dan Bruinwitje deed. Ik dacht dat het bij de AX hoorde dat je van die bizar slappe vering had, en het ding in bochten als een boot deinde, maar Witje ligt toch als een blok op de weg. Alles voelt stukken meer solide aan. En deze stoelen steunen tenminste. In Bruinwitje voelde het meer alsof je in een slappe hangmat zat.
Hierbij wat foto's (klikken voor groot formaat):




Het zwarte linkerachterwiel is inmiddels alweer vervangen voor de normale velg.
Heeft Witje ook problemen? Jazeker, die heeft ze. En wat meer dan ik had gedacht toen ik 'm kocht, dus da's wel een beetje jammer. 't Is allemaal niet zo ernstig, maargoed. Dat zullen we maar leergeld noemen dan.
1) Kleppendekselpakking is zo rot als een mispel, dus er vloeit wat olie hier en daar. Zo snel mogelijk vervangen
2) Dampretour slang benzinetank is poreus, dus bij voltanken kotst Witje de laatste 2 liter benzine er weer uit. Dat plenst dan onderuit de tank. Ziet er bijzonder spectaculair uit, en ze stinkt nu nog overal naar benzine.
3) Het open dakje lekt. Kreeg vanochtend een druppel op mn hoofd.
4) Achterruitverwarming doet het niet. 'k Vermoed dat het relais stuk is (had ik die nu maar bij Grietje op de oprit nog effe uit Bruinwitje gesloopt)
5) Ruitenwissersproeinstallatieslangetje (pff, wat een woord) is lek. Als ik de ruitensproeier activeer dan spuit er een straal onder het rechtervoorwiel vandaan.
6) Ruitenwissersproeitankje zit los
7) Speakers in de hoedenplank zijn kapot. 'k Heb gisteren de speakers van Bruinwitje achterin Witje geschroefd, op de plek van de originele speakers. Maar ik zit nu wel met een hoedenplank met twee werkloze (en slordig gemonteerde, lelijke) speakers erin. Eruit schroeven is niet echt een optie, dan zit ik met ovale gaten. 'k Had Bruinwitjes hoedenplank ook mee moeten nemen, maar goed.

9) Deursloten voelen beetje gammel aan.
10) Linkerkoplamp zit niet helemaal vast. Kan een heel klein beetje op en neer. Ik vermoed dat tegemoet komend verkeer een stuiterende lichtbundel ziet als ik over een klinkerweg rijdt. In de auto zelf zie ik er overigens niets van, maar die koplamp moet wel even vast.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Dat deze PLAISIR stukken beter op de weg ligt klopt als een zwerende vinger! een PLAISIR heeft namelijk een stabistang tussen de voorwielen zitten en een 11E heeft dit niet.
Veel plezier in elk geval met je PLAISIR! Leuk om te zien dat je in elk geval trouw blijft aan de AX
Wat betreft de probleempjes is alleen punt 8 een wat minder leuke maar ik kan me foto's van deze herinneren dat het niet zo heftig was dus dat moet goedkomen en die andere punten zijn goed te doen. Succes met opknappen!
Veel plezier in elk geval met je PLAISIR! Leuk om te zien dat je in elk geval trouw blijft aan de AX

Wat betreft de probleempjes is alleen punt 8 een wat minder leuke maar ik kan me foto's van deze herinneren dat het niet zo heftig was dus dat moet goedkomen en die andere punten zijn goed te doen. Succes met opknappen!