bijna warm, dan geen zin meer
Moderators: denny, vtspower, webmasters
bijna warm, dan geen zin meer
Het betreft hier dus om een ax GT carb van 91. Nu heb ik laatst een erg bizar probleem. Als hij bijna warm staat voel je hem zo lichtjes tegenpruttelen bij constante snelheid. Het lijken wel erg lichte bokjes. Als je dan plots het gaspedaal los laat en de koppeling induwt slaagt hij volledig uit. De toerenteller zakt in nog geen seconde van de 3000 toeren naar 0. De stand van de shoke maakt echt niet uit. Ik dacht nog dat ik hem te vroeg had ingeduwt. En dan maar beginnen spelen en als je hem dan terug uit trekt, normaal véél te ver voor de temperatuur dat ie heeft, lukt het wel nog om hem te starten, dan staat hij daar te janken tege meer dan 2000 toeren en deze houd hij dan ook niet echt constant.
Vorig jaar heb ik een gelijkaardig probleem gehad en toen heb ik de rotor, rotokap, bougiekabels en bougie's veranderd en toen was het verholpen.
Maar wat nu, de bobijn???
Vorig jaar heb ik een gelijkaardig probleem gehad en toen heb ik de rotor, rotokap, bougiekabels en bougie's veranderd en toen was het verholpen.
Maar wat nu, de bobijn???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Ontstekingsmodule? De mijne kapte er een tijdje geleden mee. Eerst gewoon starten, en in ene stopte hij. Waarschijnlijk door het warm worden van de module die al niet helemaal fris meer was. Andere module geplaatst en geen problemen meer gehad (tot de heenreis naar Zolder ) Toen klapte die er helemaal uit (met een leuke steekvlam uit de uitlaat tot gevolg volgens Stefan en Joris)
Ik verdenk eerder de bobine ('bobijn' in vlaams) dan de module.
Als een bobine inwendig dorgeslagen is komen de problemen pas als het blok op temperatuur komt.
De ontstekingsmodule doet gewoon niets meer als deze kapot is; je hebt dus gewoon geen goede vonk.
Als een bobine inwendig dorgeslagen is komen de problemen pas als het blok op temperatuur komt.
De ontstekingsmodule doet gewoon niets meer als deze kapot is; je hebt dus gewoon geen goede vonk.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Uit het topic http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... c&start=40denny wrote:Als ik het zo aanhoor blijf ik toch echt aan je module denken. Die regelt nl de spanning naar je bobine. Het lijkt een beetje op mijn probleem wat ik had. Snelweg naar huis. motor loopt terug in toeren en valt uiteindelijk uit als je remt (vervroeging krijgt een klap en je module regelt het niet meer bij).
Dan na tijdje start ie gewoon net alsof er niks aan de hand is en na een paar km zelfde probleem. kunt gasgeven wat je wil maar hij blijft zakken in toeren. Je module is trouwens heel erg goed in staat je bobine te slopen. Is ook verstandig om bij zulke problemen liever je module nieuw te kopen dan nog 2 bobine's op te blazen. .
Je bobine krijgt ook zijn stroom van de module dus wordt ook de toerenteller aangestuurt door de module omdat die signaal krijgt van de pickupspoel in het ontstekingshuis. Heb je dat al eens doorgemeten trouwens? De weerstand van de pickupspoel?
Natheo, mijn GT carb begint ook weer met zulke geintjes, maar ik had mn ontstekingsmoduul al een keer opgeblazen.
En idd zoals Bossie zegt, hij rijd wel tot ie warm is en dan valt ie gewoon uit... Maar met nieuwe ontstekingsmoduul rijdie wel alleen als hij warm is bokt ie ontzettend bij lagere toerentallen of pogingen tot constant rijden.
Gewoon altijd voluit gaan is wel een oplossing haha
Maar ik zou ze beide proberen te vervangen.... Op Ebay staan mooi betaalbare en nieuwe ontstekingsmodules.
En idd zoals Bossie zegt, hij rijd wel tot ie warm is en dan valt ie gewoon uit... Maar met nieuwe ontstekingsmoduul rijdie wel alleen als hij warm is bokt ie ontzettend bij lagere toerentallen of pogingen tot constant rijden.
Gewoon altijd voluit gaan is wel een oplossing haha
Maar ik zou ze beide proberen te vervangen.... Op Ebay staan mooi betaalbare en nieuwe ontstekingsmodules.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
mss domme vraag maar waar zit de ontstekingsmodule?? de bobijn heb ik thuis al nieuw liggen. Is het lastig om te monteren of gewoon de vier torxjes lossen, stekker losse, stekker in en torxjes vast??? want ik heb hier en daar al eens de naam koelpasta horen vallen maar ik zou bijgod niet weten wat dat is
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Die module zit onder je bobine, volg gewoon even de stekker.
Koelpasta is gewoon een electrisch geleidende pasta en wordt bijvoorbeeld ook in computers gebruikt.
Te koop bij bijna alle electrozaken/ onderdelencentra.
Als je een nieuwe module koopt zit er vaak al een tubetje bij; je smeert het contactvlak van de module ermee in zodat er goed contact wordt gemaakt tussen module en motorsteun.
Zie ook:
http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch
Koelpasta is gewoon een electrisch geleidende pasta en wordt bijvoorbeeld ook in computers gebruikt.
Te koop bij bijna alle electrozaken/ onderdelencentra.
Als je een nieuwe module koopt zit er vaak al een tubetje bij; je smeert het contactvlak van de module ermee in zodat er goed contact wordt gemaakt tussen module en motorsteun.
Zie ook:
http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
toen ik de topictitel las, dacht ik dat je een topic over je vriendin begon,
je zou niet de 1e belg zijn
@ Pascal, links van conrad kun je niet kopïeeren, klik maar op je eigen link, dat werkt niet, het beste is om op de pagina van het artikel rechts te kijken, en daar staat met kleine letters een link naar die pagina, als je die kopiëert lukt het wel
je zou niet de 1e belg zijn
@ Pascal, links van conrad kun je niet kopïeeren, klik maar op je eigen link, dat werkt niet, het beste is om op de pagina van het artikel rechts te kijken, en daar staat met kleine letters een link naar die pagina, als je die kopiëert lukt het wel
Spreken is goud, Ductape is zilver.
@Boss: zeg er dan wel bij dat dit nog het oude type ontsteking bij, bij DIS (>'94) zit de module eronder..
@Duffert: ik kan klikken wat ik wil, iedere keer werkt de link gewoon (??) zoals het hoort....
Ruktechniek..: wil je het een keer in de soep laten lopen, lukt zelfs dàt niet...
@Duffert: ik kan klikken wat ik wil, iedere keer werkt de link gewoon (??) zoals het hoort....
Ruktechniek..: wil je het een keer in de soep laten lopen, lukt zelfs dàt niet...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Carb met DIS onsteking bestaat standaard niet, toch? En module opblazen is een carb probleem?Pascal wrote:@Boss: zeg er dan wel bij dat dit nog het oude type ontsteking bij, bij DIS (>'94) zit de module eronder..
@Duffert: ik kan klikken wat ik wil, iedere keer werkt de link gewoon (??) zoals het hoort....
Ruktechniek..: wil je het een keer in de soep laten lopen, lukt zelfs dàt niet...
Wat betreft die link, bij jou werkt hij wel omdat je de cookies van die winkelwagen op je pc hebt staan. Wij niet Dus bij ons werkt de link idd niet
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
lijkt me niet; er bestaan ook nog injectiemodellen met het oude type ontsteking, en modules gaan nu eenmaal een keertje kapot...grietje wrote: Carb met DIS onsteking bestaat standaard niet, toch? En module opblazen is een carb probleem?
Daar kon je wel eens gelijk in krijgen..Wat betreft die link, bij jou werkt hij wel omdat je de cookies van die winkelwagen op je pc hebt staan. Wij niet Dus bij ons werkt de link idd niet
Goed dan, site Conrad -> koelpasta en dan rolt er een rits mogelijkheden uit.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Maar een injectie heeft o.a. een toerenbegrenzer, en de modules gaan vooral stuk bij (goedgebruikte, hoog in toeren getrapte) GT carbs..Pascal wrote:lijkt me niet; er bestaan ook nog injectiemodellen met het oude type ontsteking, en modules gaan nu eenmaal een keertje kapot...grietje wrote: Carb met DIS onsteking bestaat standaard niet, toch? En module opblazen is een carb probleem?
Maja ze zullen inderdaad wel overal uiteindelijk een keer overlijden maar een kapotte module met DIS komt heel weinig voor volgens mij.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De ontstekingsmodule is een soort mini-spanningsregelaar.
Hij regelt de primaire spanning op de bobine, zodat deze langer zijn werk doet, een beetje hetzelfde effect in wat je in contactpunten-ontstekingen aantreft: de voorschakelweerstand.
Hoe warmer een motor wordt, hoe minder krachtig de vonk hoeft te zijn om het brandbare spul in de hens te steken namelijk.
Wanneer de module door corrosie, lostrillen etc zijn goed contact verlies met een aardepunt, zal dat resulteren in verbranden.
Hetzelfde zie je bij een spanningsregelaar die door bovengenoemde oorzaken zijn warmte niet kwijt kan wat ten koste gaat van de (sper)diodes inside.
Het type ontsteking (verdeler <->DIS) maakt in dit geval niet zo bar veel uit.
Tot zover mijn input in de materie auto(-electro)techniek.
Hij regelt de primaire spanning op de bobine, zodat deze langer zijn werk doet, een beetje hetzelfde effect in wat je in contactpunten-ontstekingen aantreft: de voorschakelweerstand.
Hoe warmer een motor wordt, hoe minder krachtig de vonk hoeft te zijn om het brandbare spul in de hens te steken namelijk.
Wanneer de module door corrosie, lostrillen etc zijn goed contact verlies met een aardepunt, zal dat resulteren in verbranden.
Hetzelfde zie je bij een spanningsregelaar die door bovengenoemde oorzaken zijn warmte niet kwijt kan wat ten koste gaat van de (sper)diodes inside.
Het type ontsteking (verdeler <->DIS) maakt in dit geval niet zo bar veel uit.
Tot zover mijn input in de materie auto(-electro)techniek.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82